سرشماری طرح تحول نظام سلامت حوزه بهداشت در مراغه انجام می شود

طرح پایلوت کشوری/

سرشماری طرح تحول نظام سلامت حوزه بهداشت در مراغه انجام می شود

مدیر گسترش بهداشت دانشکده علوم پزشکی ، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه گفت: کار سرشماری عمومی طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت به عنوان پایلوت کشوری از فردا در این شهر آغاز می شود.

امیرعباس کمالی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این طرح با هدف جمع آوری دقیق و کامل اطلاعات خانوارهای ساکن در این شهر اجرا می شود، افزود: اطلاعات جمع آوری شده در این طرح برای ارایه خدمات اکتیو (فعال و پیگیر) بهداشتی به تمام گروه های سنی، از سوی این دانشکده مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: این اطلاعات شامل مشخصات فرد، کد ملی، جنس، نسبت فرد با سرپرست خانوار، سال تولد و وضعیت سواد، تاهل، شغل و نوع بیمه بوده که توسط پرسشگر در فرم های مشخص ثبت و سپس در پرونده الکترونیکی افراد به ثبت می رسد.

مدیر گسترش بهداشت دانشکده علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی مراغه با بیان اینکه داشتن اطلاعات دقیق از جمعیت نقش مهمی در برنامه ریزی صحیح دارد، ادامه داد: تمام اطلاعات در سامانه نرم افزار شهاب (سامانه هوشمند اطلاعات بهداشتی) ثبت و بر این اساس مراقبت بهداشتی فعالی از جمعیت انجام می شود.

کمالی، یادآوری کرد: اگر فردی بنا به هر دلیلی نتواند برای دریافت خدمات مورد نظر مراجعه کند، با مراجعه حضوری یا تلفنی کارشناسان، موارد به وی یادآوری می شود تا اقدام لازم را در اسرع وقت برای حفظ سلامتی خود انجام دهد.

وی گفت: با توجه به ثبت این اطلاعات در شبکه نرم افزار شهاب، اگر فردی در هر نقطه ای از کشور بیمار شود، پزشک معالج با استفاده از کد ملی و دفترچه بیمه وی به پرونده پزشکی بیمار دسترسی پیدا می کند و درمان را با استفاده از این اطلاعات آغاز می کند.

مدیر گسترش بهداشت دانشکده علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی مراغه، با بیان اینکه این طرح پیشتر در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت اجرا شده است، یادآوری کرد: مرحله کنونی اجرای این طرح شامل شهرهای 20 تا 50 هزار نفر است که مجوز اجرای این طرح در شهر مراغه با جمعیت هدف پیش بینی شده 200 هزار نفری، اجرا می شود.

کمالی، با اشاره به اینکه هزینه های این طرح توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین و پرداخت می شود، یادآوری کرد: طرح مذکور به مدت یک ماه با همکاری 80 پرسشگر در قالب 40 تیم آموزش دیده انجام می شود.

سرشماری طرح تحول نظام سلامت حوزه بهداشت در سطح روستاها از سال 84 آغاز و در حاشیه شهر نیز در سال گذشته انجام شده و هم اکنون در گستره شهری، در مراغه به عنوان پایلوت در کل کشور شامل ساکنان سطح شهر و حاشیه های آن اجرا می شود.

طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت با هدف افزایش سطح سلامت جمعیت، افزایش عادلانه دسترسی به خدمات سلامت، بهبود کیفیت خدمات رسانی و افزایش رضایتمندی شهروندان اجرا می شود.

نحوه ارایه خدمات سلامت در این سطح کاملا فعال بوده و برنامه دوره ای مراقبت های مورد نیاز به افراد ارایه می شود.

در این طرح به مراقبت های تغذیه، سلامت روان، پیشگیری از بیماری های واگیر و کنترل عوارض بیماری های مزمن و غیرواگیر به صورت ویژه اهمیت داده شده است.

در اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی فعلی به مراکز سلامت جامعه و پایگاه های بهداشتی به پایگاه سلامت ارتقا می یابد.

خدمات سلامت شامل ارتقای سلامت مادر و کودک، بهبود تغذیه گروه های هدف، پیشگیری از بیماری های واگیر، کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر مانند بیمارهای قلبی، عروقی، دیابت چربی و فشارخون بالاست.

بهبود وضعیت سلامت روان از طریق مشاوره و کنترل آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و رفتارهای پرخطر از دیگر خدمات این طرح است.

مراغه - ایرنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 9 خرداد 1394برچسب:, | 16:59 | نويسنده : شهروند مراغه ای |