قابل ذکر است که این آمار مربوط به بررسی‌های صلاحیت داوطلبان در هیئت‌‌های نظارت است و آمار نهایی افراد تایید، رد و یا عدم احراز صلاحیت شده نیست، لذا امکان دارد در بررسی نهایی صلاحیت داوطلبان این آمار تغییر داشته باشد.



تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1394برچسب:, | 18:48 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده پلیس راه استان آذربایجان‌شرقی از توقیف یک دستگاه کامیون ولوو با 83 فقره تخلف و بیش از 34میلیون ریال خلافی پرداخت نشده خبر داد.

 

جواد ناموران اظهار داشت: در راستای برخورد با رانندگان متخلف و حادثه ساز، ماموران پلیس راه "هشترود-مراغه" یک دستگاه کامیون ولوو را به علت تخلف از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی متوقف کردند.

وی افزود: پس از بررسی و استعلام سوابق کامیون ولوو مشخص شد این خودرو دارای 83 فقره تخلف و 34 میلیون و 300 هزار ریال خلافی پرداخت نشده است که بلافاصله توقیف و جهت سیر مراحل قانونی به پارکینگ انتقال داده شد.

رئیس پلیس راه با اشاره به ماده قانونی توقیف خودروهای با خلافی بیش از یک میلیون تومان تأکید کرد: در راستای اجرای بند 8 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که مبلغ جریمه خودرویی به 10 میلیون ریال برسد، پلیس مراتب را به مالک خودرو اعلام و چنان چه ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه اقدام نکند، دستور توقیف خودرو صادر و از تردد آن جلوگیری می‌شود.



تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394برچسب:, | 9:25 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
رییس حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر گفت: صلاحیت 21 نفر از داوطلب های نامزدی این حوزه برای شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان تایید شد.

 محمدی افزود: بر اساس اعلام شورای نگهبان صلاحیت 17 داوطلب نامزدی نیز تایید نشده است.

وی، با بیان اینکه علت رد صلاحیت این داوطلب ها عدم احراز هویت و التزام به ولایت فقیه است،

یادآور شد: داوطلب های نامزدی که بر اساس نظر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت آنان تایید نشده، می توانند شکایت خود را تا 29 دی به هیات

نظارت استان و هیات نظارت عالی کشور ارایه کنند.

محمدی ادامه داد: بر اساس ماده 52 قانون انتخابات و ماده 34 آئین نامه اجرایی آن، این داوطلب های نامزدی در

صورت تمایل می توانند شکایت خود را به مرکز استان در محل های تعیین شده از سوی دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان مراجعه و پس از تکمیل فرم شکایت، رسید دریافت کنند.

در بررسی صلاحیت های داوطلب های نامزدی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه مراغه و عجب شیر یک نفر از سوی هیات اجرایی (مراجمع چهارگانه) رد صلاحیت شده بود که از سوی شورای نگهبان نیز دوباره رد صلاحیت شد.

درانتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه مراغه و عجب شیر38 داوطلب نامزدی ثبت نام کرده بودند که از این تعداد یک نفر روحانی و سه نفر زن هستند.

طبق اعلام ستاد انتخابات حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر آرای مردم این شهرستان ها درانتخابات مجلس شورای اسلامی در هفت اسفند در251 شعبه اخذ رای جمع آوری می شود.

این تعداد شامل 177 شعبه در شهرستان مراغه و 74 شعبه نیز برای جمع آوری آرای مردم شهرستان عجب شیر در نظر گرفته شده است.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفت اسفند همزمان با پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود.


تاريخ : دو شنبه 28 دی 1394برچسب:, | 8:55 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
كارگاه موسيقي مراغه با موضوع "نگرشي به مقام هنري بيوك آقا شكورزاده" با حضور كيهان كلهر برگزار مي شود.

 

 

 

كارگاه موسيقي هنري با سخنراني كيهان كلهر و بداهه نوازي موسيقي ايراني توسط احمد و هادي آذرپيرا روز دوشنبه(28 دي ماه) برگزار خواهد شد.

شرکت در اين كارگاه موسيقي كه از ساعت 18 فردا در مجتمع فرهنگي – هنري مراغه، تالار عبدالقادر مراغي برگزار مي شود، براي عموم آزاد است.

پوستر كارگاه موسيقي مراغه با موضوع "نگرشي به مقام هنري بيوك آقا شكورزاده" توسط مسعود مقدم حيدري طراحي شده است.

گفتني است در سال ۱۳۷۲ علیرضا انصاریان مستندی از زندگی بیوک آقا به نام "زخمه بر زخم" ساخته است که این مستند برای اولین بار نام بیوک آقا را در خارج از شهر مراغه مطرح كرد و پس از آن هنرمندان مطرح داخلی و خارجی برای دیدارش به این شهر سفر كردند.

علیرضا انصاریان بعد از اتمام ساخت مستند "زخمه بر زخم" همچنان زندگی بیوک آقا را تحت نظر می‌گیرد و اتفاقاتی را که بعد از نمایش زخمه بر زخم بر او می‌افتد، در فیلم بیوک آقا به نمایش می‌گذارد.

همچنين در وصف اين شخصيت آمده: بیوک آقا یک فرد نبود یک فرهنگ بود و رفتن وی تنها داغ نبودِ انسانی در این دنیای خاکی نیست. مبهم تر شدن سوالِ گنگ هستی است.

"بیوک آقا" تلاش 22 ساله فیلمسازی است برای راهیابی به دنیای پر رمز وراز و جوهر شوریده ای که تنها، موسیقی آرام اش می کند. فیلم، روایت کننده مجنونِ عاقلی است که از دنیا کناره گرفته و یا شاید هم نتوانسته با بازی روزگار خود را هماهنگ کند. فیلم در سایه روشن این سوال بنیادین قدم بر می دارد: "انسان چیست؟"

شايان ذكر است؛ اين فيلم مستند بلند پس از تدوين نسخه نهايي به زودي به اكران عمومي در خواهد آمد.

بیوک آقا متولد 1312در مراغه از نوازندگان تار در ایران بود كه بعد از یک دوره بیماری ۲۸ دی ۱۳۹۲ در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

گفتني است؛ در ۱۶ و ۱۷ تیرماه سال ۱۳۹۱ کنسرت بیوک آقا با همراهی احمد آذرپیرا در حضور همایون شجریان و با استقبال دوستداران این هنرمند در شهر مراغه برگزار شد.



تاريخ : دو شنبه 28 دی 1394برچسب:, | 8:54 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رکود به‌ قطارهای مسافربری رجا رسید/ مهمانداران قدیمی‌ترین راه‌آهن کشور بیکار شدند

 
 

مهماندارانی که شبانه‌روز در جهت آسایش مردم تلاش می‌کردند حال با اثرات رکود با اجرای طرح قطار شش‌تخته به اتوبوسی شرکت رجا ۵۰ نفر از مهمانداران قطار رجا در مراغه بی‌کار شده‌اند.

 امروزه یکی از دغدغه‌های مادران و پدران این سرزمین بی‌کاری جوانان تحصیل‌کرده است که متأسفانه با فراگیر شدن رکود شدید در صنایع، حال، خود را به شرکت مسافربری قطارهای رجا رسانده تا موجب بی‌کاری پدران و فرزندان این سرزمین شود.

این روزها اگر نیم‌نگاهی به اطراف خود کرده باشید و گوش فرا دهید همه‌جا سخن از رکود در صنایع است و بی‌کار شدن کارگران که باید دولت هرچه سریع‌تر نسبت به حل این مسئله در کشور تلاش کند.

مهمانداران قطار قدیمی‌ترین راه‌آهن کشور بیکار شدند

راه‌آهن مراغه یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های تأسیس‌شده در کشور است که متأسفانه امروز حال و روز خوشی ندارد، این روزها یکی از مهم‌ترین خبرهایی که بین مردم این شهرستان مطرح است، بی‌کار شدن مهمانداران قطار مراغه، با تعدیل نیرو در شرکت رجا است و هم‌اکنون بیش از 50 مهماندار قطار مراغه ــ تهران بی‌کار شده‌اند و از بلاتکلیفی رنج می‌برند.

نارضایتی مردم جنوب آذربایجان‌شرقی از رجا

شرکت مسافربری رجا در طرح اخیر خود، اقدام به جایگزینی قطار شش‌تخته مراغه ــ تهران با قطار اتوبوسی کرده و این اقدام موجب نارضایتی مسافران استفاده‌کننده از قطار شده است.

پیش‌ از این طرح دو قطار شش‌تخته با عنوان قطار سریع مراغه به تهران و به‌عکس با ظرفیت 790 نفر به مسافران جنوب آذربایجان شرقی خدمات ارائه می‌کرد و با تبدیل‌شدن این قطار به اتوبوسی وضعیت رفاه مسافران کاهش یافته و مسافران از این موضوع راضی نیستند.

افزایش ظرفیت پذیرش علت تبدیل قطار مراغه به اتوبوسی

مسافت بین ایستگاه راه‌آهن مراغه ــ تهران 607 کیلومتر است که مسافران به‌وسیله قطارهای درجه‌دو شش‌تخته و اتوبوسی این مسیر را بین 10 تا 11 ساعت طی می‌کردند که در این حالت ظرفیت پذیرش مسافر در این نوع قطارها 790 نفر بوده که با تغییر این قطارها به اتوبوسی دو برابر افزایش خواهد یافت.

علی اسدی یکی از مسافران قطار اتوبوسی مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم٬ با اشاره به اینکه میزان استراحت مسافران در قطارهای اتوبوسی کاهش داشته است٬ اظهار داشت: با تبدیل قطارهای مسافربری مراغه ــ تهران به اتوبوسی٬ مسافران از وضعیت موجود ناراضی هستند و ضروری است شرکت رجا هرچه سریع‌تر وضعیت قبلی را به قطارهای مراغه برگرداند.

تجمع 50 مهماندار بیکارشده در مراغه مقابل فرمانداری

بیش از 50 مهماندار بیکارشده شرکت رجا در مراغه در راستای اعتراض به روند پیش روی شرکت رجا در تعدیل نیرو و بیکاری مهمانداران در مقابل فرمانداری مراغه تجمع کردند.

مهمانداران در این تجمع از مسئولان و فرماندار این شهرستان خواستند با پیگیری وضعیت موجود راه چاره‌ای برای حل مشکلات مهمانداران بی‌کار شده قطار مراغه ــ تهران بیندیشند.

هم‌چنین در این تجمع تمامی مهمانداران بی‌کار شده شرکت رجا در مراغه خواستار پرداخت حقوق بی‌کاری از سوی بیمه و شرکت رجا شدند.

عدم‌پاسخگویی مدیرکل راه‌آهن شمال غرب به خبرنگاران

برای پیگیری بیکار شدن مهمانداران قطار مراغه و هم‌چنین تبدیل قطار مراغه به تهران از شش‌تخته به اتوبوسی با مدیرکل راه‌آهن شمال غرب کشور مستقر در زنجان بارها تماس گرفتیم و موفق به مصاحبه نشدیم٬ در پایان تلاش‌های ما برای برقراری تماس‌های مکرر با این مدیرکل مستقر در زنجان با پاسخ به "شما اجازه ندارید با من تماس بگیرید" این‌طور پاسخ داد و نتیجه را به روابط عمومی این اداره موکول کرد.

مسئول روابط عمومی راه‌آهن شمال غرب کشور در پیگیری ما با اشاره به اینکه پیگیری علت بی‌کاری مهمانداران این قطار نیاز به بررسی دارد٬ اظهار داشت: اداره‌کل راه‌آهن شمال غرب کشور در تلاش است در صورت تأمین امکانات جدید قطار اتوبوسی مراغه را به قطار شش‌تخته تبدیل کند.

پاسخ روابط عمومی شرکت رجا

مدیر روابط عمومی شرکت حمل‌ونقل رجا شمال غرب کشور در پیگیری بی‌کاری مهمانداران برخی از قطارها در مراغه گفت: با اجرای طرح کاهش تعداد مهمانداران قطارهای مسافری رجا، هیچ مهمانداری تعدیل نمی‌شود و بر اساس تصمیمات گرفته‌شده، طرح کاهش مهمانداران که بر اساس تخمین تعداد مسافر سالن‌ها انجام خواهد شد، به تعدیل نیرو نمی‌انجامد.

وی افزود: همه مهمانداران در شرکت‌های پیمانکاری خود می‌مانند و بر اساس نوبت‌بندی اعزام، به قطارها فرستاده می‌شوند.

مدیر روابط عمومی شرکت حمل‌ونقل رجا شمال غرب کشور، در رابطه با احتمال کاهش شیفت کاری مهمانداران و کاهش دستمزد متناسب با آن، گفت: این احتمال وجود دارد که در تعداد شیفت‌های کاری و دستمزدها، مقداری کاهش داشته باشیم اما در درازمدت و با به‌کارگیری قطارهای جدید این مشکل رفع خواهد شد.

قلی‌نژاد درعین‌حال در رابطه با اعتراضات کارگران پیمانی رجا در روزهای گذشته گفت: رجا با شرکت‌ها قرارداد خدمت منعقد می‌کند و تعهدی نسبت به پرسنل پیمانکاری ندارد.

وی افزود: در رجا تعدادی شرکت راهبری هستند که در مناقصه‌ها شرکت می‌کنند، درنتیجه پس‌ از اینکه یک شرکت جدید در مناقصه برنده شد، الزامی در به‌کارگیری کارگران شرکت قبلی ندارد و این مسئله به بیکاری کارگران می‌انجامد.

این مقام مسئول در پایان در رابطه با تأخیر در پرداخت مطالبات مزدی جمعی از کارگران پیمانکاری گفت: تعویق در پرداخت مطالبات کارگران محتمل است چراکه در مواردی رجا کمبود نقدینگی پیدا می‌کند و شرکت نیز آن‌گونه که در قرارداد آمده توانایی مالی ندارد و درنتیجه مطالبات کارگران دیر پرداخت می‌شود که بدون تردید، شرکت رجا بحث تأخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران را دنبال خواهد کرد.

 جعفرزاده- تسنیم



تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:, | 13:48 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

تمامی تحریم‌های یکجانبه مرتبط با هسته‌ای آمریکا، اتحادیه اروپا و همچنین ۶ قطعنامه تحریم شورای امنیت و ۱۲ قطعنامه شورای حکام علیه ایران بعد از اعلام آغاز اجرای برجام لغو و برداشته شد.

در آغازین دقایق امروز (یکشنبه) محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک و پس از بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید انجام تعهدات ایران براساس برجام و اینکه ایران تمام گام‌های لازم برای اجرایی شدن برجام را برداشته، اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رسما اعلام کردند.

پس از آن بود که اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را رفع کرده و وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن تعهدات تحریمی خود ذیل برجام را اجرایی کرده است. بعد از آن هم اعلام شد که باراک اوباما رئیس‌ جمهوری آمریکا، فرمان اجرایی رفع تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، بامداد یکشنبه در دستورالعملی اعلام کرد نمایندگان برون‌مرزی شرکت‌‌های آمریکایی می‌توانند مطابق تعهدات آمریکا ذیل برجام از این پس در ایران فعالیت کنند.

براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در 23 تیر ماه سال جاری مورد توافق وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفت، تمامی تحریم‌های یکجانبه مرتبط با هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین 6 قطعنامه تحریم شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام علیه ایران بعد از اعلام آغاز اجرای برجام یا روز اجرا Implementation Day  لغو و برداشته می‌شوند.

براساس برجام این تحریم‌ها به این شرح هستند.

روز اجرا؛ تعلیق تحریم‌های مالی و بانکی و خروج اسامی از تحریم

اتحادیه اروپا

در مرحله اجرا، پس از آنکه آژانس انجام تعهدات ایران را تائید کرد، اتحادیه اروپا اولا «مفاد آیین‌نامه اجرایی شماره 2012/267 را لغو و مفاد متناظر در تصمیم شماره 413/2010 شورای اتحادیه اروپایی را تعلیق خواهد کرد، به نحو مصرح در بخش‌های 1.1.1 تا 1.1.3؛ 1.1.5 تا 1.1.8؛ 1.2.1 تا 1.2.5؛ 1.3.1 تا 1.3.2 پیوست شماره دو (تا جاییکه به مواد 16 و 17 تصمیم شماره 413/2010 مرتبط می‌شود) و به نحو مصرح در بخش‌های 1.3.3، 1.4.1 و 1.4.2 و 1.10.1.2 پیوست شماره دو (تا جاییکه به مواد 39، 43، (الف)43 آیین نامه اجرایی شماره 2012/267 مربوط  می‌شود). دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی در صورت لزوم اقدام به خاتمه یا اصلاح قوانین ملی اجرا کننده تصمیم و آیین نامه اجرایی فوق الذکر خواهند نمود.»

بر این اساس، بندهایی از آئین‌نامه اجرایی سال 2012 لغو و مفاد مربوطه آن‌ها در تصمیم سال 2010 اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران، تعلیق می‌شوند. این اقدام منجر به رفع تحریم‌های زیر می‌شود:

- نظام ممنوعیت و اخذ مجوز حاکم بر نقل و انتقال مالی به یا از ایران: ممنوعیت و محدودیت‌های انتقال پول به/از بانک‌های فعال در ایران به خصوص بانک مرکزی و شعب خارجی آن‌ها که در سال 2010 وضع و در سال 2012 تشدید شد.

- تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های بانکی: ممنوعیت افتتاح شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری ایرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ممنوعیت همکاری با بانک‌ها و موسسات اعتباری ایران به خصوص بانک مرکزی و همچنین ممنوعیت افتتاح دفاتر نمایندگی موسسات مالی اروپایی در ایران.

- تحریم‌های مربوط به بیمه: ارائه خدمات بیمه‌ای به دولت ایران یا نهادها و اشخاص وابسته و همچنین به افراد و نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه سرزمینی ایران.

- تحریم‌های مربوط به حمایت مالی برای تجارت با ایران: ارائه حمایت مالی از جمله از طریق ارائه خط اعتباری صادرات، ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به افراد و موسساتی که قصد تجارت با ایران را دارند.

- تحریم‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض، کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی

- تحریم‌های مربوط به انتشار اوراق قرضه تضمین‌شده توسط دولت ایران: همکاری یا ارائه کمک، خرید و فروش یا وساطت در انتشار اوراق قرضه توسط دولت، بانک مرکزی، بانک‌های مستقر در ایران یا بانک‌ها، اشخاص یا نهادهای تحت کنترل ایران.

- تحریم‌های مربوط به واردات نفت و گاز از ایران

- تحریم‌های مربوط به واردات فرآورده‌های پتروشیمی ایران

- تحریم‌های مربوط به صادرات تجهیزات کلیدی بخش های نفت، گاز و پتروشیمی

- تحریم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی

- تحریم‌های مرتبط با کشتیرانی و کشتی سازی

- تحریم‌های مربوط به بخش حمل و نقل

- تحریم‌های مربوط به طلا، فلزات گرانبها و الماس، اسکناس و سکه

- تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

اتحادیه اروپا همچنین «اقدام به اصلاح مفاد آیین‌نامه اجرایی شماره 2012/267 اتحادیه اروپایی و مفاد متناظر در تصمیم شماره 413/2010 شورای اتحادیه اروپایی که در بخش‌های 1.6.1 تا 1.7.2 پیوست شماره دو تصریح شده است را در رابطه با فعالیت‌های منطبق با این برجام خواهد کرد.»

بر این اساس تحریم‌های زیر «در رابطه با فعالیت‌های منطبق با برجام» رفع می‌شوند:

- تحریم‌های مربوط به نرم‌افزار

- تحریم‌های مربوط به فلزات

- تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

اتحادیه اروپا علاوه بر این «اقدام به حذف نام افراد و موجودیت‌های مشخص شده در الحاقیه شماره 1 پیوست شماره دو این برجام از ضمیمه‌های شماره 8 و 9 آیین‌نامه اجرایی شماره 2012/267 اتحادیه اروپایی خواهد کرد. اقدام به تعلیق مفاد تصمیم شماره 413/2010 شورای اتحادیه اروپایی، به شرح مصرح در بخش 1.9.1 پیوست شماره دو در ارتباط با افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه شماره 1 پیوست شماره دو خواهد نمود.»

سوئیفت

بر اساس این بند است که وضعیت تحریم «سوئیفت» در توافق مشخص می‌شود. نگاهی به بندهای تحریم‌های تعلیق‌شده اتحادیه اروپا، نشان می‌دهد که مفاد مربوط به بند 1.1.4 در روز اجرا، نه لغو و نه تعلیق، می‌شوند. این بند همان بند مربوط به «تحریم‌های مربوط به خدمات پیام‌رسانی مالی»، از جمله سوئیفت است.

در واقع اروپا تحریم‌های مربوط به سوئیفت را حفظ کرده، اما افراد و نهادهایی را که ذیل این تحریم قرار گرفته بودند، از جمله بانک مرکزی، از شمول آن خارج کرده است. در واقع هرچند این بانک‌ها دیگر تحت تحریم سوئیفت نخواهند بود، اما قانون مربوط به آن تا هشت سال دیگر پابرجا می‌ماند تا اتحادیه اروپا امکان بازگشت فوری تحریم‌ها را برای خود حفظ کند و ضمنا محدودیت مربوطه همچنان بر افرادی که نام آن‌ها تا «روز انتقال» به اتهام مشارکت در برنامه موشکی و فعالیت‌های اشاعه‌ای در لیست تحریم باقی مانده (الحاقیه دوم از پیوست دوم برجام)، اعمال شود.

بر اساس این بند، همچنین توقیف دارایی و ممنوعیت صدور روادید برای در الحاقیه اول پیوست دوم برجام آمده، برداشته می‌شود. این اسامی که تقریبا 300 مجموعه و فرد را شامل می‌شود، در صفحات 63 تا 70 دومین نسخه از ترجمه وزارت خارجه آمده است. (اینجا)

این افراد و مجموعه‌ها بر اساس الحاقیه اول، ذیل این دسته‌بندی‌ها هستند:

- بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی فهرست شده شامل بانک مرکزی ایران؛

- اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای مرتبط با بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛

- اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای مرتبط با کشتیرانی، کشتی سازی و حمل و نقل؛

- سایر اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای غیرمرتبط با فعالیت‌های حساس اشاعه هسته‌ای، تسلیحات و موشک‌های بالستیک؛

آمریکا:

علاوه بر اتحادیه اروپا، آمریکا نیز در روز اجرا باید تعهداتی را انجام دهد. بر این اساس، واشنگتن پس از تائید اجرای تعهدات ایران از سوی آژانس، «اقدام به متوقف نمودن اعمال تحریم‌های اشاره شده در بخش‌های 4.1 تا 4.5 و 4.7 پیوست شماره دو، به استثنای بخش (الف) 211 قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه» می‌کند.

بر اساس این بند، اجرای تحریم‌های زیر، «متوقف می‌شود». توضیح آنکه، اسامی الحاقیه 3 پیوست دوم برجام که مربوط به حدود 450 فرد و مجموعه و همچنین بیش از 300 هواپیما و کشتی هستند، در صفحات 77 تا 93 ترجمه دوم وزارت خارجه، آمده است. اسامی الحاقیه 4 پیوست دوم هم که شامل 42 شخص حقیقی و حقوقی است، در صفحات 94 و 95 ترجمه دوم وزارت خارجه از برجام آمده است. (اینجا)

- تحریم‌های اعمالی بر افراد و اشخاص حقوقی مندرج در الحاقیه 3 پیوست دوم برجام، شامل: بانک مرکزی ایران و سایر موسسات مالی ایرانی فهرست شده در این الحاقیه؛ شرکت ملی نفت ایران، شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو)، شرکت ملی نفت کش ایران، و سایر افراد و اشخاص حقوقی که توسط خزانه‌داری در این الحاقیه به عنوان دولت ایران شناسایی شده‌اند؛ و برخی افراد و اشخاص حقوقی مندرج در فهرست اتباع تحریم شده یا فهرست افرادی که اموال آنها مشمول توقیف است؛

- تحریم ریال ایران؛

- تحریم خرید و فروش اسکناس آمریکا به دولت ایران؛

- محدودیت‌های تجارت دوجانبه بر درآمدهای ایران که در خارج از کشور است، شامل محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقال درآمدها؛

- تحریم خرید، پذیره نویسی، یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران، شامل اوراق قرضه دولتی؛

- تحریم خدمات‌پیام رسانی مالی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی مندرج در الحاقیه 3 پیوست دوم برجام؛

- تحریم ارائه خدمات بیمه‌ای، یا بیمه اتکایی که در رابطه با فعالیت‌های سازگار با برجام و با افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه 3 پیوست دوم برجام صورت می‌گیرد؛

- تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران شامل محدودیت‌ها بر مقدار فروش نفت خام ایران و کشورهایی که می‌توانند نفت خام ایران را بخرند؛

- تحریم سرمایه‌گذاری، شامل مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کالاها، خدمات، اطلاعات، فناوری و دانش و کمک فنی برای بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛

- تحریم خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل، یا بازاریابی نفت، فرآورده‌های پتروشیمی و گاز طبیعی از ایران؛

- تحریم صادرات، فروش یا عرضه فرآورده‌های نفتی تصفیه شده و فرآورده‌های پتروشیمی به ایران؛

- تحریم معامله با بخش انرژی ایران شامل معامله با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو)، شرکت ملی نفتکش ایران؛

- تحریم معامله با بخش‌های کشتی‌سازی و کشتی‌سازی ایران و عاملان بنادر شامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خطوط کشتیرانی جنوب، و شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو)، و عاملان بندر عباس؛

- تحریم تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها توسط ایران؛

- خدمات تبعی مربوط به موارد فوق.

بر اساس استثنایی که در این بند در نظر گرفته شده، بخش اول از بند 211 قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه، همچنان این اختیار را به رئیس‌جمهور آمریکا می‌دهد که اگر شخصی «به صورت آگاهانه اقدام به فروش، اجازه یا در اختیار قراردادن» کشتی یا بیمه‌نامه یا هرگونه خدمات حمل و نقلی به ایران کند که از آن برای «حمل اقلامی که ممکن است به فعالیت‌های دولت ایران در ارتباط با تسلیحات کشتار جمعی یا اقدامات تروریستی، کمک کند» استفاده شود، می‌تواند آن فرد را در لیست تحریم‌ قرار دهد.

بر اساس بند بعدی توافق، آمریکا همچنین «اقدام به متوقف کردن اعمال تحریم‌های اشاره شده در بخش 4.6 پیوست شماره دو، در رابطه با فعالیت‌های منطبق با این برجام شامل معامله با افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه 3» پیوست دوم برجام می‌نماید. طبق این بند، اجرای تحریم‌های زیر بر اساس برجام متوقف می‌شود:

- تحریم تجارت با ایران در مورد گرافیت، فلزات خام یا نیمه ساخته از قبیل آلومینیوم و فولاد، زغال سنگ، و نرم افزارهای تنظیم فرآیندهای صنعتی، در رابطه با فعالیت‌های سازگار با این برجام و افراد و اشخاص حقوقی مذکور در الحاقیه شماره 3؛

- خدمات تبعی مرتبط با دسته فوق

آمریکا علاوه بر این متعهد شده است در روز اجرای توافق، «اقدام به حذف نام افراد و موجودیت‌های مشخص شده در الحاقیه شماره سه پیوست شماره دو از فهرست اتباع تعیین شده و لیست اشخاصی که دارایی آنها مشمول انسداد است» نماید. بدین معنی که نام تمامی افراد و موجودیت‌های الحاقیه شماره 3 پیوست دوم برجام از لیست بلوکه دارایی خارج می‌شود. با این حال، اتباع و شرکت‌های آمریکایی همچنان از تجارت و همکاری با افراد و شخصیت‌های حقوقی که نام آن‌ها در لیست ستاره‌دار است، منع می‌شوند.

واشنگتن همچنین با لغو 4 دستور اجرایی متفاوت و همچنین بخش‌های 5 تا 7 و 15 دستور اجرایی 13628 افراد و اشخاص حقوقی مندرج در الحاقیه‌های 3 و 4 ضمیمه دوم و همچنین «لیست افراد و نهادهای دور زننده تحریم‌ها و/یا لیست غیر SDN مربوط به قانون تحریم‌های ایران» را از لیست بلوکه دارایی و عدم صدور روادید خارج می‌کند.

علاوه بر این، واشنگتن مجوز موارد زیر را صادر می‌کند:

- اجازه فروش هواپیمای مسافربری تجاری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران از طریق اعطای امتیاز در  موارد زیر داده خواهد شد: الف) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری انحصارا با کاربری غیر نظامی، ب) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال قطعات یدکی و قطعات عمده برای هوایپمای مسافربری تجاری به ایران، و ج) ارائه خدمات تبعی، از جمله ضمانت، نگهداری، و خدمات تعمیر و بازبینی‌های ایمنی برای کلیه موارد مذکور، مشروط به اینکه قطعات و خدمات مجوز داده شده انحصارا برای هوانوردی تجاری مسافری مورد استفاده قرار گیرند؛

- از طریق صدور مجوز، به اشخاص حقوقی غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی می‌باشند، اجازه خواهد داد منطبق با این برجام با ایران معامله کنند؛

- اعطای مجوز واردات فرش و مواد غذایی از جمله پسته و خاویار با منشاء ایرانی به ایالات متحده.

سازمان ملل:

لغو زیرساخت اصلی تحریم‌های بین‌المللی توسط شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شود. در اولین گام در این مسیر، اعضای این شورا یک هفته پس از جمع‌بندی مذاکرات در وین، قطعنامه‌ای را صادر کردند که ضمن تائید برنامه جامع اقدام مشترک و تعهدات طرفین، از روز اجرا به بعد، تمامی قطعنامه‌های پیشین این شورا در مورد ایران را به صورت مشروط، لغو می‌کند.



تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:, | 8:30 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
 
 
ساخت یک پردیس سینمایی با ظرفیت ۴ سالن در شهر مراغه به زودی آغاز می شود.

محمود کاظمی مدیر عامل موسسه بهمن سبز با اعلام این خبر درباره جزئیات ساخت پردیس سینمایی در شهر مراغه گفت: این مجتمع فرهنگی و تفریحی شامل چهار سالن سینما است. یکی از سالن های این پردیس سینمایی ۶۲۰ ظرفیت صندلی دارد و سه سالن دیگر ظرفیت ۱۱۰ صندلی دارند.

مدیر عامل موسسه بهمن سبز درباره روند ساخت این مجتمع گفت: مراحل مقدماتی و مذاکرات با مسئولان شورای شهر، شهرداری و فرمانداری مراغه انجام شده و به زودی و پیش از آغاز بهمن‌ماه کلنگ احداث این پردیس به زمین زده می‌شود و حضور حوزه هنری در ساخت این پردیس با مشارکت بخش خصوصی حضور خواهد بود.

وی ادامه داد: موسسه بهمن سبز ضمن اجرای برنامه تعمیرات و بازسازی در سینماهای حوزه هنری در سراسر ایران، برنامه‌های گسترده برای ساخت پردیس در نقاط مختلف کشور دارد. البته ساخت پردیس‌ها نیازمند مشارکت نهادهای دولتی و مراکز خصوصی است و مشارکت این بخش‌ها روند اجرایی شدن برنامه های ساخت و ساز را در سینماسازی تسریع کند.

کاظمی در پایان گفت: با توجه به نیاز جدی سینمای ایران به سالن‌سازی و هشدار اغلب کارشناسان سینما و سینماگران درباره وضعیت بحرانی سالن ها در ایران و رابطه نادرست بین تولید و توزیع، به نظر می رسد وظیفه بسیاری از نهادهای فرهنگی و هنری توجه به مقوله سالن‌سازی است.



تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:, | 8:29 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رئيس کميته امداد امام خميني (ره) مراغه : ارزش ريالي سيب اختصاص يافته ،2 ميليارد و 220 ميليون ريال
 
اختصاص 80 تن سيب به زکات مستحبي در مراغه
باغداران مراغه اي امسال 80 تن محصول سيب را به زکات مستحبي اختصاص دادند .
 ايوب هاشميان امروز گفت  : پرداخت زکات مستحبي از سوي باغداران اين شهرستان نسبت به سال قبل 100درصد افزايش يافته است .
وي افزود  : اين شهرستان رتبه نخست آذربايجان شرقي را در پرداخت زکات مستحبي دارد .
به گفته وي کشاورزان مراغه اي همچنين امسال 20 تن محصول گندم را به زکات واجب اختصاص داده اند .
باغداران مراغه اي امسال با توليد 160 هزار تن سيب بيشترين ميزان اين محصول را در استان توليد کردند و نيمي از باغهاي اين شهرستان به توليد سيب اختصاص دارد .


تاريخ : یک شنبه 27 دی 1394برچسب:, | 8:28 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده انتظامی مراغه گفت: یک میلیارد و 500 میلیون ریال کالای قاچاق در مراغه کشف شد.

خبرگزاری فارس: یک میلیارد و 500 میلیون ریال کالای قاچاق در مراغه کشف شد
 

سهراب رحیم زاده  با بیان اینکه یک میلیارد و 500 میلیون ریال کالای قاچاق در مراغه کشف شد، اظهار داشت: این مقدار کالا توسط ماموران مبارزه با قاچاق کالای شهرستان در بازرسی از دو دستگاه کامیون کشف شده است.

وی افزود: لوازم خانگی، لباس خارجی، لوازم جانبی گوشی‌های تلفن همراه، دستگاه های چرخ خیاطی و 96 طاقه پارچه از جمله کالاهای کشف شده در مراغه است.

رحیم‌زاده با بیان اینکه در این رابطه چهار نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، افزود: دو دستگاه کامیون نیز توقیف شده است.

وی گفت: این کالاهای از مرزهای شمال‌غرب بارگیری و در حال انتقال به مرکز کشور، کشف شده است.

فرمانده انتظامی مراغه گفت: در طول هفته گذشته پنج مورد کالای قاچاق به ارزش 2 میلیارد و 500 میلیون ریال در این شهرستان کشف شده است.

رحیم‌زاده افزود: در این رابطه هفت مرد و یک زن دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.



تاريخ : جمعه 25 دی 1394برچسب:, | 16:15 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

 

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز مراغه گفت: خیران مراغه‌ای امسال برای ساخت 9 مدرسه جدید با 36 کلاس درس 120 میلیارد ریال تعهد کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: تعهد 120 میلیارد ریالی خیران برای ساخت 9 مدرسه در مراغه
 

مرتضی باستانی امروز در حاشیه افتتاح مدرسه دو کلاسه خیرساز تقی‌پور در مراغه اظهار داشت: این مدرسه با 670 میلیون ریال اعتبار توسط خیر مراغه‌ای خانم سرور تقی‌پور انوری ساخته شده است.

وی افزود: مدرسه دو کلاسه روستای «اوخچی» با 150 متر مربع زیربنا 30 دانش‌آموز دارد.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز مراغه گفت: خیران مراغه‌ای امسال برای ساخت 9 مدرسه جدید با 36 کلاس درس 120 میلیارد ریال تعهد کرده‌اند.

باستانی تصریح کرد: جلب مشارکت‌های مردمی در امور خیریه بهترین راه حل برای رفع مشکلات آموزشی و پرورشی است و امیدواریم با کمک خیران زمینه مساعدی برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات آموزشی فراهم شود.



تاريخ : جمعه 25 دی 1394برچسب:, | 16:13 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
احیای رصدخانه ی تاریخی مراغه محور توسعه ی گردشگری این کهن شهر پایتخت ایلخانان قرار می گیرد.

یعقوب طالبی، رئیس اداره میراث فرهنگی مراغه در جلسه ستاد تسهیلات سفر این شهرستان با بیان اینکه تهیه و تعریف بسته های گردشگری متنوع و جذاب از ضرورت های حوزه گردشگری است، بر احیای رصد خانه مراغه با هدف توسعه گردشگری داخلی و خارجی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با همکاری اعضای ستاد تسهیلات سفر اقدام به تدوین برنامه جامع گردشگری نموده است و بعد از اتمام مراحل تدوین، اجرائی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی مراغه افزود: معرفی آثار تاریخی و دیدنی شهرستان مراغه در تورهای خارجی حلقه مفقوده و مغفول در توسعه گردشگری این منطقه بوده است.

یعقوب طالبی با تاکید برهماهنگی و جلب همکاری مدیران آژانس های گردشگری کشور در معرفی جاذبه های  تاریخی و طبیعی شهرستان مراغه، ابراز امیدواری کرد تا با رونق و توسعه گردشگری در شهرستان گامی مثبت در توسعه منطقه برداشته شود.

وی ضمن یاد آوری  اهمیت تاریخی و علمی رصد خانه مراغه در دنیا خاطر نشان کرد: احیای رصد خانه تاریخی مراغه از اولویت‌های کاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه است.

معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار مراغه نیز در این نشست همکاری و همدلی کلیه مدیران ادارات و سازمانهای شهری را در جهت اجراء و تدوین پکیج گردشگری جهت افزایش میزان سفر گردشگران به مراغه مورد تاکید قرار داد.

نقی مسکین، در ادامه با اشاره به ضرورت مشارکت رسانه‌ها در معرفی آثار تاریخی مراغه، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب گردشگران استفاده از ظرفیت‌های رسانه ای و مطبوعات است و می بایست تلاش شود با بکار گیری کارکرد رسانه‌ها، آثار تاریخی مراغه معرفی شوند.

وی  تصریح کرد: تلاش و جدیت برای رفع مشکلات گردشگری این شهرستان باید سرلوحه برنامه های کاری اداره های ذیربط قرار گیرد.

رصدخانه ی مراغه در دوره هلاکوخان زیرنظر خواجه نصیرطوسی بر روی تپه‌ای در غرب ساخته شد. امروزه تنها پی‌های بخش‌های مختلف و بخشی از سدس سنگی آن باقی‌مانده‌است.

بر اساس اسناد تاریخی، بنای رصدخانه مراغه در سه‌شنبه ۴ جمادی‌الاول ۶۵۷ قمری (۱۶ اردیبهشت ۶۳۸) به سفارش خواجه نصیرالدین طوسی و به فرمان هولاکو، نوه چنگیزخان مغول آغاز شد.

در این مجموعه کتابخانه‌ای شامل ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی، از جمله ذات‌الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، حلقه‌دار (ذات‌الحلق)، حلقه انقلابی، حلقه اعتدالی و حلق سموت نیز فراهم شدند.

در همین‌جا بود که زیج ایلخانی به‌سال ۶۷۰ هجری (۱۲۷۶ میلادی) فراهم شد.

رصدخانهٔ مراغه فقط مخصوص رصد ستارگان نبود و یک سازمان علمی گسترده بود که بیش‌تر شاخه‌های دانش درس داده می‌شد و مشهورترین دانشمندان آن عصر، از جمله قطب‌الدین شیرازی، کاشف علت اصلی تشکیل رنگین کمان در آن‌جا جمع شده بودند.

در آن زمان ارتباط علمی چین و ایران به‌علت استیلای مغولان بر هر دو سرزمین برقرار شده ‌بود و دانشمندان چینی، از جمله فردی به‌نام فائو مون‌جیدر این مرکز فعالت داشتند.

 همچنین "ابن‌العبری" فیلسوف و فرهنگ‌نامه‌نویس مسیحی در رصدخانهٔ مراغه به درس‌دادن کتاب‌های اصول اقلیدوس و المجسطی بطلمیوس مشغول بوده است.

 



تاريخ : پنج شنبه 24 دی 1394برچسب:, | 12:12 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
 
معاون عمرانی فرماندار ویژه مراغه گفت: رونق گردشگری در این شهرستان موجب رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی می شود.
 
نقی مسکین، در جلسه هماهنگی خدمات سفر افزود: تلاش و جدیدیت برای رفع مشکلات گردشگری این شهرستان باید در سرلوحه برنامه های کاری اداره های ذیربط قرار گیرد.

وی، با بیان اینکه رونق این صنعت مستلزم همکاری اداره ها با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، اظها کرد: وابستگی اقتصاد به صنعت نفت موجب بروز برخی از مشکلات در جامعه شده که می توان با توسعه گردشگری از این موانع عبور کرد.

معاون عمرانی فرماندار ویژه مراغه یادآور شد: ایجاد بهترین خاطره ها برای مسافران در کنار اقدام های توسعه ای گامی مثبت در توسعه گردشگری این شهرستان است.

مسکین، ادامه داد: مراغه از پتانسیل های گردشگری متعددی برخوردار بوده که می توان با معرفی آن میزان گردشگر پذیری این شهرستان را افزایش داد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز در این جلسه گفت: معرفی آثار تاریخی و دیدینی این شهرستان در بین تورهای خارجی حلقه مفقوده توسعه گردشگری این منطقه بوده که اگر این مشکل با هماهنگی مدیران آژانس های گردشگری کشور مرتفع شود، گامی مثبت در توسعه منطقه برداشته می شود.

یعقوب طالبی، افزود: هم اکنون بسته های گردشگری خارجی کشور با مدت زمان 10، 12 و بالای 17 روز بوده که استان آذربایجان شرقی و شهرستان های آن در بسته های گردشگری بالای 17 روز قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در تورهای بالای 17 روز هزینه تورها افزایش می یابد، اظهار کرد: انتظار می رود مسوولان این شهرستان با ایجاد ارتباط با شرکت های فعال در خصوص تورهای خارجی حداقل یک شب اقامت توریست ها را در این شهرستان فراهم کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مراغه اظهار کرد: مقدمات جذب گردشگر در این شهرستان فراهم شده اما موفقیت در این مسیر نیازمند همکاری اداره های ذیربط است.

طالبی، مدیریت شهری را همکار صمیمی این اداره برای توسعه گردشگری این شهرستان عنوان کرد و افزود: اگر اقدام های سایر اداره ها و نهادها با برنامه های خدمات سفر یکپارچه باشد می توان طی این مسیر را هموارتر کرد.

وی از انتخاب 22 اثر صنایع دستی این شهرستان توسط هیات داوران انتخاب اثر برای نشان ملی خبر داد و گفت: در سال جاری در پی فراخوانی اثر، هنرمندان این شهرستان حدود 400 طرح خود را به این اداره ارایه کرده و در مرحله شهرستانی حدود 80 اثر برای نمایش انتخاب شد.

طالبی، افزود: با حضور هیات داوران انتخاب صنایع دستی برای اعطای نشان ملی، در این نمایشگاه حدود 22 اثر انتخاب شد تا از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای آن ها نشان ملی اعطا شود.

نمایشگاه صنایع دستی برای انتخاب آثار برای اعطای نشان ملی با عنوان 'هنر در بستر تمدن'، همزمان با هفته صنایع دستی در مراغه نیمه دوم خرداد سال جاری در موزه ایلخانی مراغه گشایش یافت.

این نمایشگاه به منظور استعدادیابی آثار برگزیده هنرمندان صنایع دستی مراغه برای حضور در نمایشگاه های بین المللی، با 80 اثر از 40 هنرمند مراغه ای به نمایش گذاشته شده که هنرمندان در 10 رشته و 17 تکنیک هنری صنایع دستی، هنر آفرینی کرده اند.

آثار این نمایشگاه در قالب حکاکی روی فلز، قلم زنی، مینیاتور و نگارگری، خط و تذهیب، معرق چوب، منبت کاری، جواهر سازی و زیورآلات سنتی، گلیم بافی مرینوس و پشمی، پولک و منجوق دوزی های الحاقی، نقاشی روی سفال و سفال سرامیک و سفال سلطان آباد ساخته شده است.

 



تاريخ : چهار شنبه 23 دی 1394برچسب:, | 16:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

کارگاه‌های دومین قطب تولید فرش ابریشم کشور در آستانه تعطیلی

بیکاری ۱۵ هزار قالیباف مراغه‌ای

 
قالیبافی

مراغه دومین قطب تولید فرش ابریشم در کشور است که هم‌اکنون کارگاه‌های تولیدی فرش این شهرستان با مشکل رکود بازار فرش و مشکلات مالی در آستانه تعطیلی است و با ادامه این روند ۱۵ هزار نفر هنرمند مراغه‌ای بیکار می‌شوند.

یکی از مشکلاتی که امروزه خانواده‌های ایرانی با آن روبرو هستند و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند بیکاری  جوانان تحصیل‌کرده است، حال با اینکه وضعیت اشتغال در کشور در وضعیت هشدار قرار دارد کلید دولت تا به امروز نتوانسته است قفل رکود را باز کند و انتظار می‌رود مسئولان دولت تدبیر و امید نسبت به برطرف کردن مشکلات مردم در کشور تلاش بیشتر داشته باشند.

شهرستان مراغه با تولید سالانه بیش از 60 هزار متر مربع فرش ابریشم، دومین قطب تولید فرش ابریشم بعد از قم محسوب می‌شود که این روزها دومین قطب تولید فرش ابریشم حال‌ و روز خوبی ندارد.

اگر سال‌های گذشته گذرتان به مجتمع‌های تجاری خریدوفروش فرش‌های ابریشم مراغه می‌افتاد، صدای بافت قالی هنرمندان قالیباف را می‌شنیدید، ولی 2 سال است که رکود و... موجب سکوت این مجتمع‌های تجاری فرش شده و شاهد بیکاری قالیبافان و ایجاد مشکلاتی برای خانواده آنها هستیم.

رکود بازار خریدوفروش ابریشم در مراغه

حسین داوری، تاجر فرش  با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تاجران فرش در این شهرستان رکود بازار فرش در کشور است، اظهار داشت: دو سال است بازار فرش درگیر رکود است و این امر موجب کاهش قیمت خریدوفروش فرش ابریشم شده است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت دولت از تجارت فرش در کشور ضروری است، گفت: انتظار تاجران فرش ابریشم از دولت ارائه تسهیلات بانکی جهت افزایش توان خرید فرش ابریشم می‌باشد.

کارگاه‌های تولید فرش ابریشم دومین قطب تولید کشور در آستانه تعطیلی

رضا جدی یکی دیگر از تولیدکنندگان فرش ابریشم با اشاره به اینکه کارگاه‌های تولید فرش ابریشم در آستانه تعطیلی قرار دارند، اظهار داشت: با توجه به مشکلات مالی و رکود بازار فرش و عدم صادرات فرش از کشور، بیشتر کارگاه‌های تولیدی فرش ابریشم در مراغه در آستانه تعطیلی قرار دارند که ضروری است مسئولان سازمان صنعت معدن و تجارت کشور در این خصوص راه‌حل‌هایی  را در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان ارائه کنند.

وی افزود: در شهرستان مراغه سالانه بیش از 60 هزار مترمربع فرش ابریشم تولید می‌شود و این شهرستان جزء دومین قطب تولید فرش ابریشم در کشور است ولی متأسفانه دولت هیچ تسهیلاتی به تولیدکنندگان فرش ابریشم در این شهرستان ارائه نکرده است.

عدم ارائه تسهیلات دولت به تولیدکنندگان فرش ابریشم

سینا نجفی یکی دیگر از تولیدکنندگان فرش ابریشم، از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان فرش در این شهرستان را، عدم ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: نبود تسهیلات و در نتیجه، رکود تولید، خرید و فروش، موجب تعطیلی کارگاه‌های تولید فرش و بیکاری نزدیک به 15 هزار نفر از هنرمندان قالیباف مراغه می‌شود و از مسئولان دولت تدبیر و امید می‌خواهیم تا اقدامات حمایتی را در این خصوص انجام دهند.

چشم‌ 15 هزار هنرمند مراغه‌ای به کلید دولت

رضا محمدی یکی از هنرمندان قالیباف  با اشاره به اینکه 15 هزار قالیباف مراغه‌ای چشم‌به‌راه حمایت‌های دولت هستند، اظهار داشت:15 هزار هنرمند قالیباف مراغه که به‌صورت روزمزد فعالیت می‌کردند، حال، امروز به دلیل رکود بازار خانه‌نشین شدند و نیازمند حمایت دولت بوده و ضروری است مسئولان در این زمینه اقداماتی را انجام دهند.

قوانین بیمه قالیبافان بازبینی شود

رضا احمد پور، یکی دیگر از قالیبافان  با اشاره به اینکه قالیبافان با مشکل بیمه‌ای نیز روبرو هستند، اظهار داشت: قالیبافان علاوه بر مشکل بیکاری با مشکلات مهمی هم چون نبود سرمایه و از همه مهم‌تر مشکلاتی در قوانین بیمه‌ای قالیبافان مواجه‌اند که ضروری است در مورد مقررات بیمه‌ای از سوی بیمه تأمین اجتماعی بازبینی شود.

وی با اشاره به اینکه قالیبافی یک شغل پرخطر است، تصریح کرد: افرادی که در این شغل و صنعت فعالیت می‌کنند با مشکلاتی همچون از بین رفتن ریه و از دست دادن بینایی خود هستند، چراکه یک هنرمند برای بافت قالی باید با دقت پای یک قالی بنشیند و این امر موجب شده تا چشم‌های قالیبافان زودتر ضعیف شود و بیمه‌های درمانی هیچ حمایتی در خرید عینک ندارند.

تا به امروز 5 هزار نفر قالیباف بیکار شدند و 10 هزار نفر دیگر در آستانه بیکاری قرار دارند

اصغر محمدی، رئیس اتحادیه فرش دست بافت مراغه با اشاره به اینکه، مراغه با تولید سالانه 60 هزار مترمربع فرش ابریشم دومین قطب تولید فرش ابریشم در کشور است، تصریح کرد: ضروری است دولت حمایت‌هایی را برای توانمندسازی تولیدکنندگان فرش ابریشم ارائه کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش مراغه با اشاره به خطر بیکاری 15 هزار هنرمند قالیباف مراغه‌ای در نتیجه رکود در بازار فرش شهرستان، خاطر نشان کرد: در این شهرستان برای 15 هزار نفر در کارگاه‌های تولید فرش ابریشم در 3 سال گذشته اشتغال‌زایی شده بود که متأسفانه به دلیل عدم‌حمایت لازم این تعداد به 10 هزار نفر کاهش‌یافته و این کاهش زنگ خطری برای بیکاری قالیبافان در مراغه بوده و باید مسئولان برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌های فرش ابریشم این شهرستان اقدامات لازم را انجام دهند.

کپی برداری چینی‌ها از فرش ایرانی یکی از دلایل کاهش صادرات فرش مراغه است

اصغر محمدی در ادامه با اشاره به اینکه صادرات فرش از دو سال گذشته کاهش شدیدی یافته است، گفت: این امر یکی دیگر از مهم‌ترین علت‌های بیکاری در این شهرستان است.

وی در ادامه با اشاره به کپی‌برداری چینی‌ها از فرش‌های ایرانی، اظهار داشت: یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که در کاهش صادرات فرش ایران تأثیر داشته است تولید فرش‌های چینی با مارک‌های ایرانی و فروش در کشورهای خریدار فرش بوده است.

رئیس اتحادیه فرش دست بافت مراغه از مسئولان کشور خواست با ارائه تسهیلات بانکی و حمایت‌های لازم را در جهت جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌های فرش این شهرستان و بیکاری 15 هزار هنرمند مراغه‌ای انجام دهند.

منبع : تسنیم



تاريخ : چهار شنبه 23 دی 1394برچسب:, | 9:3 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه:

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه گفت: راننده خودرو سواری پراید به علت تخطی از سرعت مطمئنه و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه با تیر برق برخورد کرد و جان خود را از دست داد.

خبرگزاری فارس: برخورد پراید با تیر برق در مراغه جان راننده را گرفت
 

سهراب رحیم‌زاده اظهار داشت: برابر اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر وقوع یک سانحه رانندگی در شهرک 48 متری مراغه ماموران انتظامی و پلیس راهنمائی و رانندگی جهت بررسی موضوع و امدادرسانی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در بررسی این حادثه مشخص شد راننده خودروی پراید پس از انحراف از مسیر اصلی و برخورد با تیر برق کنار خیابان به دلیل شدت جراحات وارده در دم فوت کرده است.

رحیم‌زاده گفت: کارشناسان پلیس راهور علت اصلی حادثه را تخطی از سرعت مطمئنه و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه اعلام کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه با بیان اینکه اغلب تصادفات درون شهری به دلیل سرعت زیاد رخ می‌دهد، تاکید کرد: با توجه به لغزندگی جاده‌ها و خیابان‌ها در فصل‌های سرد سال، رانندگان باید با رعایت قوانین راهنمائی و رانندگی و سرعت مطمئنه از بروز چنین حوادث ناگوار جلوگیری کنند.



تاريخ : چهار شنبه 23 دی 1394برچسب:, | 9:2 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

 
نماینده مردم عجبشیر و مراغه در مجلس بر ضرورت از بخش کشاورزی و دامداری کشور تاکید کرد و گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.
 
هزاران تن سیب امحا شده/ کسی به فکر خرید تضمیمی محصولات کشاورزی نیست

مهدی دواتگری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 22 دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی  خطاب به رئیس جمهور گفت: متاسفانه پرداخت خسارت به محصولات کشاورزی از طریق بیمه مربوطه وابسته به بانک کشاورزی علی‌رغم بازرسی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده از ابتدای سال جاری در هیچ‌یک از نقاط کشور صورت نگرفته است. از این‌رو دولت باید در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی در جهت حمایت از کشاورزان اقدام کند.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ساماندهی قیمت محصولات کشاورزی باید از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد، از این‌رو چنانچه دولت به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارد، باید به فکر دسترنج کشاورزان باشد. نکند واردات محصولات کشاورزی، شیرین‌تر از حمایت از کشاورزان و دامداران باشد. در شرایط کنونی هزاران تن سیب زمینی و درختی امحا شده و هیچ کس به فکر خرید تضمیمی محصولات کشاورزی نیست.

وی افزود: به موجب ماده 3 قانون ساختار نظام رفاه اجتماعی، صندوق بیمه عشایر و روستاییان تشکیل و حداقل سن بازنشستگی 65 سال و حداقل مدت پرداخت حق بیمه 15 سال تعیین شد، اما مجلس نهم در جهت حمایت از این افراد حداقل پرداخت حق بیمه را به 9 سال کاهش داد، اما شورای نگهبان به خاطر بار مالی این مصوبه آن را رد کرد. از این‌رو دولت باید با تایید این مصوبه در جهت حمایت از عشایر و روستاییان اقدام کند.

دواتگری با بیان اینکه دولت باید در جهت تعیین‌تکلیف و ساماندهی موضوع از کارافتادگی روستاییان اقدام کند، تصریح کرد: در بودجه سال 94 حدود 4 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال و 5 هزار و 200 میلیارد تومان برای بخش تولید اعتبار در نظر گرفته شد، اما دولت بعد از گذشته 10 ماه هنوز هیچ اقدامی برای اشتغال و حمایت از تولید انجام نداده است./



تاريخ : چهار شنبه 23 دی 1394برچسب:, | 9:1 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
با تلاش‌های مددکاری زندان مراغه صورت گرفت

 

خبرگزاری میزان- به همت واحد مددکاری اداره زندان مراغه و پیگیری‌های رئیس زندان، برای محکوم به قصاص، رضایت اخذ شد.

 

 به نقل از روابط عمومی اداره کل زندانهای استان آذربایجان شرقی، زندانی محکوم به قتل به نام « ف.س » که در سال ۸۸ مرتکب قتل همسر خود شده بود و در زندان تبریز به جهت محکومیت به قصاص نفس منتظر اجرای حکم بود ، با همت و تلاش های مددکار اجتماعی و با پیگیری های رئیس زندان مراغه برای ایشان از اولیای دم رضایت اخذ گردید و محکوم از اجرای حکم قصاص رهایی یافت.
 
لازم به ذکر است اولیای دم مقتول بدون اخذ هرگونه دیه و وجه دیگری با رضایت محکوم موافقت کردند.
 


تاريخ : چهار شنبه 23 دی 1394برچسب:, | 9:0 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نشست مدیران بانک ها و صنایع استان با صاحبان صنایع و تولید شهرستان مراغه

این نشست به همت نماینده محترم برگزار و به مشکلات صاحبان صنایع و تولید

شهرستان مراغه رسیدگی میشود

 



تاريخ : دو شنبه 21 دی 1394برچسب:, | 21:9 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش مراغه گفت:بزرگترین برنامه قرآنی دانش آموزان در قالب مسابقه کتبی و شفاهی در ایام الله دهه مبارک فجربرگزار خواهد شد.
http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1394/10/21/4005848_922.jpg

 جلیل اسلامی در چهارمین جلسه شورای پرورشی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین حوزه پرورشی و تربیت بدنی این اداره گفت: جهت اجرای بهتر برنامه های ایام الله دهه فجر ،همت و تلاش بیشتری بایستی صورت گیرد.

وی افزود : بزرگترین برنامه قرآنی دانش آموزان در قالب مسابقه کتبی و شفاهی در ایام الله دهه مبارک فجر با شرکت دانش آموزان دختر و پسر منطقه برگزار خواهد شد.

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش مراغه در ادامه توجه قرار گرفتن نشاط و شادابی در برنامه های پرورشی برای دانش آموزان را خواستار شد و گفت: نسبت به فعال سازی برنامه های دارالقرآن ها و کانون های فرهنگی تربیتی از نظر محتوا اقدامات لازم صورت گیرد.


تاريخ : دو شنبه 21 دی 1394برچسب:, | 18:7 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
 فرمانده انتظامي شهرستان مراغه از کشف انواع کالاي قاچاق به ارزش يک ميليارد ريال و دستگيري چهار متهم، خبر داد.
 http://news.police.ir/NewsGallery/Images/News/Larg_Pic/1394-10-20/IMAGE11452412629729.jpg
 

سرهنگ "سهراب رحيم زاده"  گفت: در راستاي اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي و مبارزه با قاچاق کالا،ماموران يگان امداد شهرستان مراغه هنگام گشت زني و کنترل خودروهاي عبوري در سطح حوزه استحفاظي به يک دستگاه اتوبوس و يک دستگاه کاميونت مشکوک شده و دستگاه ها را متوقف کردند.

وي افزود:در بازرسي از بار اين خودروها، 69 هزار و 200 نخ سيگار قاچاق،انواع داروي هاي انرژي زا،پارچه و پتو و لوازم خانگي لوکس به ارزش تقريبي يک ميليارد ريال کشف شد.

فرمانده انتظامي شهرستان مراغه خاطرنشان کرد: در اين رابطه چهار متهم دستگير و با تشکيل پرونده مقدماتي جهت سير مراحل قانوني به مرجع قضائي معرفي شدند. *



تاريخ : دو شنبه 21 دی 1394برچسب:, | 18:5 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

امام جمعه موقت مراغه گفت: قلم و اندیشه مهمترین سلاح آیت الله شیخ نمر باقر المنر در برابر جنایت های رژیم آل سعود بود .

 http://img7.irna.ir/1394/13941018/81912206/81912206-70431869.jpg

حجت الاسلام حمیدی محمدی راد، روز جمعه در آیین راهپیمایی اعتراض آمیز نمازگزاران مراغه در خصوص به شهادت رساندن آیت آلله شیخ نمر از سوی رژیم آل سعود، افزود: شیخ نمر، عالم مجاهدی است که بدست رژیم آل سعود به علت بیان حقایق و روشنگری به شهادت رسید.
وی با بیان اینکه این رژیم، اتهام تروریست به این عالم نسبت داده بود، یادآور شد: شیخ نمر با قلم و اندیشه خود به عنوان تنها سلاح خود در برابر باطل ایستادگی می کرد.
حجت الاسلام محمدی راد، ادامه داد: مردم ایران با راهپیمایی خود علیه رژیم آل سعود و برای محکوم کردن اعدام شیخ نمر، با رهبر معظم انقلاب و آرمان های انقلاب اسلامی بیعت می کنند.
وی گفت: راهپیمایی کنندگان علاوه بر محکوم کردن به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر، کشتار مردم بیگناه در کشورهایی مانند بحرین و نیجریه را نیز محکوم کرده و حمایت خود از تمامی آزادیخواهان جهان را اعلام می کنند.
نمازگزاران مراغه روز جمعه پس از اقامه نماز با راهپیمایی و سردادن شعارهایی از جمله مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل، مرگ بر آل سعود، آل سعود مرده باد اسلام پاینده باد، شیخ نمر زنده است آل سعود شرمنده است و آل سعود پلید گروه آل یزید، اعدام شیخ نمر را محکوم کردند.



تاريخ : شنبه 19 دی 1394برچسب:, | 9:13 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، کلیپ صوتی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر ائمه جماعات سراسر کشور درباره حق الناس در انتخابات را با عنوان جنجال برای نفوذ منتشر کرد.

 

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر ائمه ی جمعه ی سراسر کشور با تأکید بر مسئله ی «حق الناس در انتخابات» به تبیین وجوه مختلف این مسئله پرداختند.
ایشان معتقدند: «بخشی از این حق الناس، همین حق رأی شورای نگهبان است؛ همین حق نظارت استصوابی و مؤثر شورای نگهبان است؛ این جزو حق الناس است، این را باید رعایت کرد، این را باید حفظ کرد.»
رهبر انقلاب، هدف از فشارها و جنجال آفرینی ها پیرامون «نظارت استصوابی شورای نگهبان» را «نفوذ دادن عناصر مخالف با اسلام و امام و نظام جمهوری اسلامی در ارکان» کشور می دانند.

**سخنان حضرت آیت الله خامنه ای که در پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR منتشر شده و در این صوت می شنوید به این شرح است:
* رأی مردم حقّ النّاس است. ما بیخود این اعتمادی را که مردم به نظام دارند، با حرفهای بی منطق مخدوش نکنیم. گاهی به وزارت کشور ایراد میگیرند، گاهی به شورای نگهبان ایراد میگیرند. شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است.
* این بحث «نظارت استصوابی» و این چیزهایی که باز هم رویش جنجال میکنند، از آن جنجالهای بسیار بیمبنا و بیریشه ای است که هدفش تضعیف شورای نگهبان و در واقع نفوذ دادن عناصر مخالف با اسلام و مخالف با امام و مخالف با نظام جمهوری اسلامی در ارکان قانونگذاری است. مانعشان شورای نگهبان است.
* نمیشود به هر کسی با هر کیفیتی در رفتار و اخلاق و عقاید و سلائق و ممشا و معلومات و معرفت و اینها، اجازه داد که برای اداره ی یک کشورِ هفتاد میلیونی، با این عظمت، با این تاریخ، بیاید قانون بنویسد؛ او را الزام کند که باید تو اینطور بکنی، اینطور نکنی؛ این شرائطی دارد.
* آن کسی که بناست رهبر را انتخاب کند، شرائطی دارد، صلاحیتهائی دارد؛
* یا آن کسانی که بناست برای این کشور قانون بنویسند،
* یا آن کسی که بناست رئیس قوه ی مجریه ی کشور بشود؛ یعنی همه ی موجودی کشور، دارائی کشور، امکانات کشور در اختیار او باشد، برای اینکه به مدت چهار سال این کشور را اداره کند، نظم بدهد، پیش ببرد، آباد کند، مشکلاتش را برطرف کند؛ نمیشود هر کسی بیاید در اینجا قرار بگیرد؛ صلاحیتهائی لازم است. این صلاحیتها را کی باید تشخیص بدهد؟

 

برای دانلود روی کلمات مورد نظر کلیک کنید :

 

فایل صوتی سخنرانی حضرت آقا در دیدار با ائمه جمعه( حق الناس )

 

فایل صوتی سخنرانی حضرت آقا  در مورد جنجال نفوذ

 

 

 



تاريخ : پنج شنبه 17 دی 1394برچسب:, | 11:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

اللهم الرزقنا...

مُهر ویژه شهادت بر شناسنامه، آرزوی همه مجاهدان راه اسلام

 
شهید لطفی

خاص یکی دو نفر نیست. هر کسی که به شهادت می‌رسد شناسنامه‌هایش از جانب گلزار شهدا به ثبت احوال رفته و تصویر این مُهر بر آن نقش می‌بندد. از قدیم این رسم رسیدگی به شناسنامه شهدا بوده است.

 خاص یکی دو نفر نیست. هر کسی که به شهادت می‌رسد شناسنامه‌هایش از جانب گلزار شهدا به ثبت احوال رفته و تصویر این مُهر بر آن نقش می‌بندد. از قدیم این رسم رسیدگی به شناسنامه شهدا بوده است. این‌ها را علیرضا اکبری مسئول خانه شهید گلزار شهدا می‌گوید. در همه تفاوت‌های بزرگ دنیوی و اخروی شهدا با اموات، یک تفاوت کوچک و ظریف دیگر هم قابل افزودن است و آن نشستن مهر ویژه شهادت به جای مهر فوت شده بر روی شناسنامه یک عمر زندگی اوست.

جمله‌ای به سادگی: «به فیض شهادت نائل آمد» روی مشخصات شناسنامه‌‌ای که همه عمر، گذر روزهای از دست رفته را شاهد است، منقلب کننده است. یک جمله ساده که می‌‌تواند یک آرزوی پیچیده و دور باشد. غبطه خوردن بر این عنوان برای همه آرزومندان جهاد در راه خدا که عمری تکرار کردند: «اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا» طبیعی است. آنقدر که با دیدن تصویرش بی اختیار زمزمه کنی: اللهم الرزقنا...

این روزها این مهر بر روی شناسنامه جوانان بسیاری از این دیار نقش می‌بندد، جوانانی که مصمم‌تر از همیشه عزم میدان دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و دفاع از حریم اسلام می‌کنند و با عنوان « شهید مدافع حرم» بر روی دستان مردم شهر تشییع می‌شوند.

رزمندگان دلاور مسلمان از اقصی نقاط جهان برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) به صورت داوطلبانه حضور مستشاری در سوریه پیدا می‌کنند. حضور مدافعان حرم ایرانی در میان رزمندگان همواره خوش درخشیده است و در این راه فارغ از قومیت، زبان و نژاد همه دوشادوش هم برای مقابله با تروریست‌های تکفیری، طی حضوری مستشاری شهیدانی نیز تقدیم اسلام کرده‌اند. طی ماه گذشته پیکر مطهر شهیدانی از شهرهای مختلف کشور برای برگزاری مراسم استقبال، وداع، تشییع و خاکسپاری روانه زادگاه خود شدند. در یک ماه گذشته جغرافیای ایران میزبان پیکر مطهر 50  شهید مدافع حرم بود. این شهدا از 13 استان مختلف در دفاع از حرم روانه سوریه شده بودند که با شهادت خود افتخار جدیدی برای شهرشان آفریدند.

«شهید امیر لطفی» یکی از همین شهدای مدافع حرم در ماه گذشته است که روز دوشنبه 30 آذرماه به شهادت رسیده است. این شهید 29 ساله، اصالتاً مراغه‌ای است که در راه دفاع از حرم به دست تکفیری‌ها در شهر حلب سوریه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید مدافع حرم صبح پنجشنبه سوم دی‌ماه با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و دیگر خانواده شهدای مدافع حرم تشییع شده و در قطعه 26 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

 

راهش پر رهرو باد



تاريخ : پنج شنبه 17 دی 1394برچسب:, | 11:10 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 بخشدار سراجوی مراغه گفت: 12 هزار قرص نان در بین ساکنان روستاهای گرفتار در برف بخش سراجوی این شهرستان توزیع و دو مادر باردار نیز نجات یافتند.

 

نقی محمدی افزود: این تعداد نان در قالب 400 بسته بین اهالی پنج روستای گرفتار در برف توزیع شده و علاوه بر آن روز گذشته دو مادر باردار توسط نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل شده اند.
وی اظهار کرد: عملیات امداد و نجات این ماداران شش ساعت طول کشید که یکی از آنان به بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه و یکی دیگر نیز به بیمارستان شهرستان میاندوآب انتقال یافت.
بخشدار سراجوی مراغه یاداور شد: در اثر بارش برف و وجود کولاک از چهارشنبه هفته گذشته، هم اکنون 30 روستای این بخش در محاصره برف است.
محمدی، ادامه داد: راهداران این شهرستان برای بازگشایی محورهای این روستاها به این مناطق اعزام شده اند و تلاش می شود بیشتر این محورها امروز بازگشایی شود.



تاريخ : پنج شنبه 17 دی 1394برچسب:, | 11:5 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره ثبت احوال مراغه گفت: در9 ماه سال جاری شش هزار و578 فقره وقایع چهارگانه حیاتی دراین شهرستان ثبت شد.

 

علیرضا شمس دانش افزود: این تعداد شامل سه هزار و 956 مورد ولادت، یکهزار و 88 فقره فوت، یکهزار و 674 مورد ازدواج و 378 مورد طلاق است.
وی با اشاره به اینکه میزان ولادت دراین مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد افزایش یافته است، اظهارکرد: دراین مدت دو هزار و76 نوزاد پسر و یکهزار و880 نوزاد دختر دراین شهرستان متولد شده است.
رییس اداره ثبت احوال مراغه یادآور شد: در این مدت تعداد ازدواج ثبت شده در مناطق شهری یکهزار و 156 مورد و در مناطق روستایی 518 مورد بود.
شمس دانش، با بیان اینکه در9 ماه امسال میزان طلاق در این شهرستان 74 مورد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، ادامه داد: 378 واقعه طلاق شهری و 75 واقعه طلاق روستایی دراین مدت به ثبت رسیده است.
وی، از افزایش امید به زندگی و کاهش آمار فوت دراین شهرستان خبر داد و افزود: در این مدت یکهزار و88 مورد فوت ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته سه هزار و 556 مورد بود.
اداره ثبت احوال مراغه در فروردین سال 1307 شمسی تاسیس و در چهاردهم فروردین این سال، اولین سند سجلی برای حاج میرزا عیسی خان فتوحی، رییس وقت اداره معارف این شهر صادر شده است.
مراغه در تقسیمات کشوری سال 1311 تا 1316 دارای شش بلوک شامل مراغه، کشاور (هشترود)، قصبه بناب (بناب)، میاندوآب، ملک کندی (ملکان)، عجب شیر و مردق بود.



تاريخ : پنج شنبه 17 دی 1394برچسب:, | 11:3 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای مراغه گفت: یکهزار و 40 کارآموز در9 ماه امسال مهارت های فنی و حرفه ای را در رشته های مختلف فرا گرفتند.

 

بهرام کیانی افزود: این تعداد شامل 689 نفر پسر و351 نفر دختر بودند که در رشته های فنی مهارت های لازم را کسب کردند.
وی اظهارکرد: کارآموزهای مرکز فنی و حرفه ای برادران در18 رشته آموزشی از جمله اتومکانیک درجه یک و دو ، برق صنعتی، تراشکاری، جوشکاری، برق، تعمیرگوشی تلفن همراه، الکترونیک صنعتی، کشت گلخانه، خیاطی، شلوار دوزی و سیم پیچی با مهارت های لازم آشنا شدند.
رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای مراغه ادامه داد: خواهران کارآموز نیز در رشته های شلواردوزی، رایانه، حسابداری و خیاطی آموزش های لازم را فرا گرفتند.
کیانی یادآور شد: دراین مدت برای آموزش زندانی ها در رشته های اتومکانیک درجه دو و برق ساختمان، کلاس های آموزشی در محل زندان این شهر برگزار شد.
وی گفت: برای افرادی که با موفقیت مراحل کتبی و عملی این دوره ها را طی کرده اند، گواهینامه بین المللی مهارت صادر شده است.



تاريخ : پنج شنبه 17 دی 1394برچسب:, | 1:0 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 کمای موقت و مستمر پسر 7 ساله

مهدی پسربچه‌ مراغه‌ای بر اثر بازی کودکانه و یک حادثه ناگوار در کودکی دچار نوعی بیماری نادر می‌شود، به گونه‌ای که هشت روز تمام را در خواب به سر می‌برد! و متاسفانه پزشکان کاری از دست‌شان ساخته نیست.

خبرگزاری فارس: حادثه‌ای ناگوار؛ خواب‌های 8 روزه مهدی رحمتی ادامه دارد!
 

 این روزها منزل آقای رحمتی در مراغه خالی از شور و نشاط کودکانه خردسالش شده است چرا که مهدی کوچولو، فرزند 7 ساله او، 2 و نیم سال پیش و زمانی که سکوت کوچه و محله با خنده‌های مهدی و سایر همبازی‌هایش شکسته می‌شد ناگهان یکی از همبازی‌هایش در اثر یک شیطنت و بازی‌گوشی، مهدی را از روی دوچرخه هل می‌دهد که بر اثر این حادثه پشت سرش به زمین می‌خورد و او را دچر بیماری نادر می‌کند.

بحث «اندوزپین استوپور» (Endozepin stupor ) نیز برای بیمار مطرح است که می‌تواند بیمار را دچار خواب به مدت طولانی بکند ولی این مطلب بیشتر در بزرگسالان مطرح شده است

خیلی سخت است برای خانواده‌ای که لذت داشتن فرزند را درک کنند ولی تحرک، شادابی، شیطنت‌ها، بهانه‌گیری‌ها، صدای خنده و گریه‌های کودکانه او را نشنوند و نبینند.

سخت است برای پدر و مادری که ببینند هر روز فرزندشان ساعت‌ها و روزها در خواب و رویای کودکانه به سر می‌برد و خانه به یک مکان سرد و بی‌روح تبدیل شده است.

سریه ستاری مادر این کودک مراغه‌ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس می‌گوید: بعد از این اتفاق او هر 20 روز یک بار به خواب عمیق فرو می‌رفت به گونه‌ای که 24 ساعت تمام در خواب بود سپس خواب وی به 48 ساعت طول کشید.

وی ادمه می‌دهد: مهدی کوچولو قبلا هر 20 روز یک بار به خواب عمیق می‌رفت اما الآن هر هفته یا هر سه روز یک بار و گاهی هم 10 روز یک بار به خواب می‌رود و طی روزهای اخیر مدت خواب وی طولانی‌تر شده به گونه‌ای که در روزهای اخیر مهدی هشت روز تمام را در خواب است و فقط یک روز بیدار می‌ماند و در حال حاضر نیز در خواب است.

زمانی که مهدی از خواب بیدار می‌شود دچار گرفتگی عضله پا می‌شود به طوری در ساعات اولیه بیداری نمی‌تواند به خوبی راه برود بعد از مدتی به حالت عادی باز می‌گردد

سریه ستاری اظهار داشت: مهدی الآن هفت سال دارد ولی چون متولد نیمه دوم است هنوز به کلاس اول نمی‌رود و در مقطع پیش‌دبستانی است و تنها 10 روز اول مهرماه را توانسته است به مهد کودک برود.

وی گفت: زمانی که مهدی از خواب بیدار می‌شود دچار گرفتگی عضله پا می‌شود به طوری در ساعات اولیه بیداری نمی‌تواند به خوبی راه برود بعد از مدتی به حالت عادی باز می‌گردد.

ستاری اظهار داشت: مهدی در زمان بیداری آغاز به بازی کردن، دویدن و حرف زدن می‌کند و در زمان بیداری نیز از نظر تغذیه و غذا خوردن هیچ مشکلی ندارد.

مادر مهدی می‌گوید: در زمان بیداری تمام هوش و حواس آن خوب است و هیچ کس گمان نمی‌کند که مهدی این همه مدت به خواب می‌رود.

بنا به گفته وی، زمانی که بعد از یک یا دو روز بیداری می‌خواهد به خواب برود می‌گوید سرم درد می‌کند و گیج می‌رود و بعد به خواب می‌رود و چون نگران حال وی هستیم در بیمارستان بستری‌اش می‌کنیم که در تمام طول بستری شدن و خواب در بیمارستان تنها از راه سرم تغذیه می‌کند.

فرحناز اسلامی متخصص کودکان بیمارستان شهید بهشتی مراغه  می‌گوید: این کودک یک مدت بعد از افتادن از دوچرخه و خوردن ضربه به پشت سرش دچار تشنج شد و بعد از آن بررسی‌ها و آزمایشات مربوطه از جمله MRI، سی.تی.اسکن و نوار مغزی، بررسی آزمایشگاهی تا جایی که برایمان مقدور بود برای تشخیص انجام گرفت و در  همه آزمایشات و عکس‌ها جواب‌ها سالم است.

 

گفت‌وگو از: معصومه درخشان



تاريخ : سه شنبه 15 دی 1394برچسب:, | 17:2 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی با اشاره به پایان بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی، گفت: صلاحیت 32 نفر از داوطلبان در هیات های اجرایی استان احراز نشد.

 

سعید شبستری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مهلت 10 روزه بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی روز گذشته به پایان رسید و مراتب ردصلاحیت داوطلبانی که شرایط آنها احراز نشده است، امروز به آنها ابلاغ شد.
وی از عدم احراز صلاحیت 32 نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس در هیات های اجرایی استان خبر داد و گفت: 10 نفر از این افراد از حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر ثبت نام کرده بودند.
شبستری اضافه کرد: همچنین در حوزه انتخابیه کلیبر، خداآفرین و هوراند دو نفر، مراغه و عجب شیر یک نفر، سراب سه نفر، بناب چهار نفر، ملکان یک نفر، اهر و هریس دو نفر، میانه دو نفر، مرند و جلفا پنج نفر و بستان آباد دو نفر مشمول عدم احراز صلاحیت شدند.
وی گفت: این افراد می توانند از 16 تا 19 دی به مدت چهار روز اعتراض خود را نسبت به عدم احراز صلاحیت، به هیات نظارت استان اعلام کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
شبستری افزود: هیات نظارت استان به مدت هفت روز فرصت دارد تا ضمن رسیدگی به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده، در خصوص صلاحیت سایر داوطلبان نیز اظهار نظر کرده و نتیجه را به فرماندار حوزه انتخابیه مربوطه اعلام کند.
وی اظهار کرد: اسامی قطعی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در روز 27 بهمن به فرمانداری ها ابلاغ و در روز 28 بهمن به صورت آگهی عمومی منتشر خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی همچنین در خصوص آمار داوطلبان نمایندگی مجلس نیز گفت: در طول مدت ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، 623 نفر در حوزه های انتخابیه استان ثبت نام کردند که در طول مدت بررسی صلاحیت داوطلبان، 16 نفر از آنها اعلام انصراف کرده اند.
وی افزود: از حوزه انتخابیه مرند و جلفا هشت نفر، از حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر پنج نفر و از هر یک از حوزه های شبستر، بناب و ملکان یک نفر از نامزدی مجلس شورای اسلامی انصراف داده اند.



تاريخ : سه شنبه 15 دی 1394برچسب:, | 16:34 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

بخشدار سراجو گفت: اهالی 40 روستای مراغه با گذشت یک هفته از اینکه در محاصره برف قرار دارند با کمبود شدید نان مواجه هستند.

 

نقی محمدی  اظهار کرد: 40 روستای محاصره شده در برف در بخش سراجو در منطقه «قوری‌چایب غربی» با کمبود آرد و نان مواجه هستند.

وی با بیان اینکه از دیروز برای پنج روستا نان تامین شده است، افزود: حدود 400 بسته نان برای توزیع در میان خانواده‌های روستایی در محاصره برف آماده توزیع شده است.

این مسئول افزود: در 12 روستای این بخش نان به کلی تمام شده است.

محمدی تصریح کرد: در دو روز گذشته با تلاش امدادگران جمعیت هلال‌احمر، راهداری و اورژانس یک مرد و یک زن بیمار از روستاهای جیران سفلی و جهانگیر کندی به بیمارستان‌های مراغه و میاندوآب انتقال یافته‌اند.

وی افزود: عملیات نجات یک زن باردار نیز امروز انجام شد و پس از هشت ساعت به بیمارستان شهید بهشتی مراغه انتقال یافت.

رئیس اداره راه و شهر سازی مراغه نیز گفت: هم‌اکنون راه 100 روستای مراغه به خاطر کولاک شدید همچنان بسته است.

ناصر حمیدی افزود: تلاش برای بازگشایی راه‌های روستایی ادامه دارد، ولی کولاک شدید بازگشایی را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: به خاطر کولاک تردد در جاده مراغه هشترود و دیگر راه‌های روستایی این شهرستان تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.



تاريخ : سه شنبه 15 دی 1394برچسب:, | 12:13 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
اقدام دولت سعودی در اعدام شیخ نمر و سپس قطع روابط دیپلماتیک با ایران به هدف تحریک تهران به رفتاری است که مورد نظر سعودی هاست و آن رفتار در شرایط کنونی که در روزهای پایانی تحریم های ایران است، گشودن جبهه ای جدید علیه ایران است.
- اعدام شیخ نمر یکی از روحانیون شیعه مخالف حکومت عربستان و واکنش های متعاقب آن که به صورت حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد و اعلام قطع روابط دیپلماتیک دولت سعودی با ایران از سوی وزیر امور خارجه عربستان بوده است، ناظران مسایل منطقه را تا حدود زیادی در شوک قرار داده است.

در ماجرای اعدام شیخ نمر و احتمال اعدام های بیشتری از مخالفان شیعه زندانی در عربستان در روزهای آینده ،چند نکته وجود دارد که توجه به آنها می تواند در شناخت بهتر از وضعیت کنونی و احتمال و سمت و سوی تحولات آینده موثر باشد:

1- عربستان بیش از 10 ماه است که یک پوست اندازی سیاسی اساسی کرده و حاکمان جدید و جسور که بر حسب ظاهر و برخلاف رویکرد حکام سابق ابایی از ماجراجویی در مسایل سیاست خارحی و داخلی ندارند بر سر کار آمده اند.

2- خبرهای ضد و نقیض و فراوانی درباره دو شخصیت سیاسی داخلی عربستان به گوش می رسد که حاکی از اختلاف نظر آن دو بر سر قدرت است. محمد بن نایف ولیعهد سعودی ها و محمد بن سلمان وزیر دفاع و ولی ولیعهد و فرزند 32 ساله سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان.

خبرهای ضد و نقیضی درباره همه کاره بودن این دو شخصیت متنفذ سیاسی و حکومتی به گوش می رسد و برخی گزارش ها حاکی است این دو مقام کاملا بر امورات سیاسی داخلی و خارجی عربستان تسلط یافته اند و پادشاه عربستان عملا در تصمیمات این کشور دخالت چندانی ندارد. از سوی دیگر رقابت این دو شخصیت نیز یکی از محرک ها و انگیزه های قوی در اتخاذ تصمیمات ماجراجویانه ماه های گذشته دولت سعودی بوده است.

3- عربستان سعودی در 10 ماه گذشته تصمیمات و اقدامات ماجراجویانه ای به نمایش گذاشته است که همگی آنها حکایت از آغاز دورانی جدید در سیاست داخلی و خارجی این کشور است. آغاز حملات نظامی به یمن از فروردین ماه گذشته و اتخاذ رویکردی تهاجمی نسبت به ایران در مسایل منطقه از مهم ترین فرازهای تغییر در سیاست خارحی و منطقه ای سعودی ها بوده است. رفتار اخیر دولت سعودی نشان می دهد حکام ریاض همچنان اصرار دارند بر روش های ماجراجویانه جدید خود تکیه کنند.

4- دولت سعودی از سیاست منطقه ای دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به شدت سرخورده و ناراحت است. اوج این ناراحتی خود را در ماجرای توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 نشان داد به نحوی که دولت تازه به قدرت رسیده سعودی در اقدامی کم سابقه همسویی محسوسی با سیاست دولت دست راستی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل داشت و از بیان این نکته که کشورهای عربی و اسراییل از این توافق نگرانی دارند ، ابایی نداشت.

5- سعودی ها در حالی شیخ نمر را اعدام کردند که ناآرامی خاصی در مناطق شرقی و شیعه نشین این کشور  نبود و پیش بینی نیز نمی شد . به بیان دیگر این اقدام سعودی ها بسیاری از ناظران منطقه ای و جهانی را شوکه کرد، چون به نظر خطری از جانب این روحانی و حامیان او در شرایط کنونی محسوس نبود و این اقدام در شرایط کنونی که پس از حملات داعش به مناطق شرقی و شیعه نشین عربستان این مناطق تحریک شده بودند و انتقادات از دولت سعودی به خاطر عدم توجه به امنیت این مناطق در برابر حملات داعش بالا گرفته بود، تحریک آمیز به نظر می رسد.

6- کشورهای مختلف غربی (اروپایی و آمریکا)و نیز سازمان ملل و مجامع حقوق بشری این اقدام دولت سعودی را تقبیح کردند و آن را اقدامی غیر لازم ، ضد انسانی و خلاف حقوق بشر دانستند. سعودی ها می دانستند که این کار آنها با مخالفت ها و انتقادات بین المللی مختلف روبرو خواهد بود.

7- توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی تا چند روز دیگر به طور رسمی وارد فاز اجرایی خواهد شد و تحریم های اقتصادی ایران که به بهانه برنامه هسته ای وضع شده بود، لغو خواهند شد. ایران وارد بازار مالی جهانی خواهد شد و دهها میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد و منعی برای نقل وانتقال پول و سرمایه و سرمایه گذاری در ایران نخواهد بود. از سوی دیگر ایران به طور جدی وارد بازار بین المللی نفت خواهد شد و محدودیت های سابق فروش نفت و بیمه محموله های نفتی و انتقال وجوه ناشی از فروش نفت به کشور به طور کلی لغو خواهد شد.

8- همزمان با لغو تحریم ها دولت حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران خود را آماده ایجاد تحول و جهشی اقتصادی پس از لغو تحریم ها می کند. ایران تا کمتر از دو ماه دیگر شاهد انتخاباتی خواهد بود که صحنه رقابت سیاسی دو گروه اصلی محافظه کاران و اصلاح طلبان – اعتدالیون (حامیان دولت میانه رو) است. رویکرد این دو گروه نسبت به دولت سعودی تا اندازه ای متفاوت است. محافظه کاران خواستار برخورد جدی و سلبی تر با سعودی ها و دستگاه رسمی دیپلماسی کشور و جناح های سیاسی حامی دولت خواستار برخورد دیپلماتیک و حتی در صورت امکان کاستن از تنش در روابط با عربستان هستند. دولت سعودی به خوبی به تفاوت دیدگاه دو جناح عمده سیاسی در ایران و رویکرد دولت حسن روحانی نسبت به دولت ریاض آگاه است.

9- دولت سعودی به خوبی می توانست یش بینی کند که اعدام شیخ نمر چه پیامدهایی می تواند در ایران داشته باشد. این مساله  پیچیده ای نبود. در کمترین فرض دولت سعودی می دانست که اعدام شیخ نمر به مثابه فرستادن پیام مقابله جویی از سوی سعودی ها به برخی محافل متنفذ در ایران و میدان دادن به جولان آنهاست. همانهایی که اقدامات شان در حمله به اماکن دیپلماتیک حتی در پیام حسن روحانی به همراه محکومیت اعدام شیخ نمر به شدت مورد نکوهش قرار گرفت.

15 نکته درباره اعدام شیخ نمر : وقتی ایران به تله نمی افتد

10- با توجه به پیش بینی پذیر بودن پیامدهای احتمالی در قبال اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران پس از اعلام خبر اعدام شیخ نمر، حمله هماهنگ و همزمان به سفارت سعودی در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد قابل تامل و توجه است.

11- بدون تردید اعدام شیخ نمر ابرهای تیره در آسمان روابط عربستان و ایران را تیره تر نمود  به نحوی که عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی یکشنبه در اظهاراتی اعلام کرد به دلیل حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در ایران ، دولت ریاض روابط سیاسی خود با ایران را به طور کامل قطع می کند و به دیپلمات های ایران در خاک عربستان 48 ساعت وقت داد، خاک این کشور را ترک کنند.

12- قطع روابط سیاسی عربستان با ایران در شرایط کنونی منطقه که درگیری ها و پرونده های مختلفی وجود دارد که در دو سوی آنها ایران و عربستان هستند، اندک روزنه های روابط سیاسی و کانال های دیپلماتیک ایران و عربستان را نیز – که موجود بودند- را از بین می برد. پیام این اقدام سعودی ها این است که دیگر نمی خواهند پشت میز گفت و گو باشند و ترجیح می دهند از طریق نیروهای نظامی در جبهه های مختلف اقدام کنند.

13- سابقه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در 3 دهه گذشته نشان می دهد ، سیاست خارجی ایران هر چند ممکن است در دوره هایی گرفتار آفتهایی چون شعار زدگی و حرکت های احساسی و غیر سنجیده بوده باشد، اما در مجموع و در مقام عمل ایران همواره در طول پرونده های بحران های پیچیده و سخت منطقه ای رویکرد های منطقی را انتخاب کرده و دست به ماجراجویی های بی حاصل و پرهزینه نزده است و غالبا ترجیح داده است به جای رویارویی مستقیم طرف های مقابل را با ابزارهای غیر مستقیم تنبیه کند.
 دستگاه سیاست خارجی ایران همواره به گونه ای عمل کرده است که راه یا کانالی هر چند اندک برای گفت و گو با کشورهای رقیب و متخاصم باقی گذاشته است. ماجرای اشغال کویت از سوی دولت صدام، حمله آمریکا به افغانستان پس از 11 سپتامبر و اشغال عراق از سوی آمریکا در مارس 2003 ،می تواند به عنوان شواهدی بر این مدعا مورد اشاره قرار گیرد.

14- همزمانی اقدام سعودی ها در اعدام شیخ نمر و پس از آن قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران در حالی که دولت ایران - متعاقب لغو تحریم ها طی روزهای آینده-  خود را آماده یک جهش اقتصادی و از سرگیری جدی برنامه توسعه اقتصادی کشور در پی چند سال رکود و رشد منفی می کند، قابل تامل است. به نظر می رسد دولت سعودی در شرایطی که می داند دولت حسن روحانی در ایران مشغول " خلوت کردن" پرونده های دردسرساز سیاست خارجی برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی کشور است، می خواهد ، ایران را وارد یک ماجراجویی تازه کند، اما همان طور که اشاره شد اگر سیاست مداران تازه به میدان رسیده سعودی اندکی به سابقه رفتارهای سیاست خارجی ایران در 3 دهه گذشته مراجعه کنند این نکته ظریف را درخواهند یافت که ماجراجویی در سیاست خارجی ایران جایگاهی ندارد.

15- جمهوری اسلامی ایران حتی پس از ماجرایی چون قتل صدها شهروند ایرانی در عربستان به دست نیروهای امنیتی سعودی در حج خونین 3 دهه گذشته، به این بهانه با سعودی ها وارد رویارویی مستقیم نشد در حالی که موضوع کنونی اعدام غیر انسانی چند شهروند سعودی از جمله یک روحانی مخالف است که به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران متناسب با این رفتار سعودی ها، اعتراض و واکنش متناسب خود را از طرق و مجاری معمول و مرسوم انجام خواهد داد.

به نظر می رسد اگر مقامات و حاکمان جدید عربستان به دلیل ایجاد تحریک و تنش با ایران  دست به این اقدام زده اند، دچار اشتباه محاسبه شده  باشند چون سابقه رفتارهای سیاست خارجی و منطقه ی جمهوری اسلامی ایران گواه این نکته است که خروجی نهایی سیاست خارجی ایران غالبا با حساب و کتاب و محاسبه بوده است با چنین سابقه ای بسیار بعید است ایران تن به اقدام واکنشی بدهد و مهره بازی شطرنج خود را با کیش طرف مقابل در خانه مورد نظر طرف مقابل قرار دهد. با این حال اگر هدف سعودی ها از این اقدام، ایجاد نزاعی گسترده تر فرقه ای در خاورمیانه و به تبع آن ایجاد فشار و گشودن جبهه های جدید علیه ایران باشد، آن گاه باید منتظر ماند و دید ایران تا چه میزان می تواند بر مجموعه کشورها و گروه های همراه و نزدیک خود مدیریت کند تا گرفتار تله و دام جنگ ها و تنش های فرقه ای نشوند.(عصر ایران - مازیار آقازاده)


تاريخ : دو شنبه 14 دی 1394برچسب:, | 12:20 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

سرپرست پایگاه هلال احمر مراغه گفت: چهار کوهنورد این شهرستان توسط تیم امداد و نجات روستایی از خطر مرگ حتمی نجات یافتند.

 محمدباقر غفاری افزود: این نخستین عملیات موفق تیم امداد و نجات روستایی در ارتفاعات سهند بوده که جان این کوهنوردان را نجات دادند.

وی اظهار کرد: این عملیات طی تماس تلفنی یک شهروند مراغه ای در شامگاه جمعه آغاز و تیم امداد و نجات روستایی این جمعیت بامداد شنبه و با پشتیبانی تیم امدادی از استان و این شهرستان کار خود را با رسیدن به محل حادثه آغاز کردند.

غفاری، ادامه داد: این چهار نفر در کوه سهند گرفتار برف و کولاک شده بودند که یکی از آن ها مصدوم شده بود و تیم امداد روستایی همراه با یک دستگاه تراکتور دو دیفرانسیل با قابلیت برف روبی طی شش ساعت عملیات نجات را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه این عملیات در 30 دقیقه بامداد آغاز و تا 6:30 صبح ادامه داشت، گفت: کوهنوردان به منظور حفظ جان خود قبل از آغاز سفر باید وضعیت جوی را از سازمان هواشناسی استعلام و وضعیت و اطلاعات سفر خود را در اختیار هیات ورزشی، اداره ورزش و جوانان و خانواده خود قرار دهند.



تاريخ : یک شنبه 13 دی 1394برچسب:, | 12:12 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

دوستان عزیز و خوانندگان گرامی توجه داشته باشید

 

دشمنان انقلاب اگر نیت تخریب نام بزرگ نماینده مردم در مجلس را دارند

 

فقط به یاد داشته باشید که

 

شهدای این عرصه کم نیستند

 

و این نام بزرگ و در کل تخریب انتخابات و بی اهمیت جلوه دادن این نام

 

ترفند دشمن است

 

 

پس آب به آسیاب دشمن نریزید

http://www.parliran.ir/uploads/clip_image001_2322.jpg



تاريخ : جمعه 11 دی 1394برچسب:, | 17:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

فرمانده انتظامی مراغه از پلمب 15 واحد صنفی متخلف به دلیل نداشتن پروانه کسب و عدم رعایت مقررات در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: پلمب 15 واحد صنفی متخلف در مراغه
 

سهراب رحیم‌زاده اظهار داشت: برای ارتقای امنیت اجتماعی و ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب، طرح نظارت و کنترل بر اصناف، توسط ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی به اجرا درآمد. 

وی افزود: در همین زمینه 110 واحد صنفی مورد بازدید قرار گرفت که تعداد 15 واحد صنفی متخلف به علت نداشتن پروانه کسب و عدم رعایت قوانین و مقررات مربوطه پلمب و برای 24 واحد صنفی دیگر اخطاریه پلمب صادر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه با اعلام تداوم و تشدید این گونه برنامه‌ها و اقدامات کنترلی و نظارتی پلیس، از عموم شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را از طریق شماره تلفن 110 اطلاع دهند تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شود.



تاريخ : پنج شنبه 10 دی 1394برچسب:, | 10:37 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، ساده‌زیستی را بزرگ‌ترین عامل موفقیت یک طلبه موفق برشمرد و گفت: دنیا طلبی و ثروت روحانیان را دچار لغزش می‌کند.

خبرگزاری فارس: ساده‌زیستی بزرگ‌ترین عامل موفقیت یک طلبه خواهد بود
 

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسگر در مراسم عمامه‌گذاری طلاب حوزه‌های علمیه مراغه همزمان با سالروز ولادت حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام اظهار داشت: خدمت به دین رسول خدا و مردم وظیفه علما در زمان حاضر است.

وی افزود: با ظهور حجت حق امام مهدی (عج) دین اسلام جهانی شده و مردم در سراسر جهان مسلمان خواهند شد.

قاضی‌عسگر با تبریک سالروز ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) و رئیس مذهب جعفری امام جعفر صادق (ع) افزود: دین اسلام زیباترین دین در میان ادیان الهی است.

وی اضافه کرد: اسلام دین رحمت، برادری و برابری و جهانی شدن آن بشارت قرآنی است.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان این‌که خدا ترسی، ساده‌زیستی و حسن تامل با مردم از دیگر ویژگی‌های یک روحانی باتقوا و خدا ترس است، افزود: اگر روحانی خدا ترس باشد از هیچ چیز و هیچ کس در بیان حقایق و عمل به دین نمی‌ترسد.

وی افزود: روحانیان باید به علم روز سلطه کامل داشته باشند تا پاسخگوی شبهات و سئوالات دینی مردم باشند.

قاضی عسگر ساده‌زیستی را بزرگ‌ترین عامل موفقیت یک طلبه موفق برشمرد و افزود: دنیا طلبی و ثروت روحانیان را دچار لغزش می‌کند.

وی گفت: روحانیان باید خود را وقف مردم کرده و به دنبال حل مشکلات و معضلات اجتماعی آنها باشد.

قاضی‌عسگر با اشاره به ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب افزود: بهتر است طلاب با تحقیق در زندگی و شخصیت و رفتار رهبر فرزانه و حکیم انقلاب آن بزرگوار را الگوی شخصیتی خود در زندگی قرار دهند.

امام جمعه مراغه نیز در این مراسم گفت: در حوزه‌های علمیه مراغه 600 طلبه در 10 حوزه مشغول تحصیل هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی با بیان اینکه مراغه چهار مدرسه علوم دینی برای خواهران و برادران طلبه دارد، افزود: از طلبه‌های معمم شده تعداد چهار نفر همزمان با یادگیری علوم دینی قرآن مجید را حفظ کرده‌اند.

در پایان این مراسم طلاب حوزه‌های علمیه مراغه سوگند یاد کردند که همیشه پاسدار دین و ارزش‌های دینی و اخلاقی باشند.



تاريخ : سه شنبه 8 دی 1394برچسب:, | 23:19 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

برترین‌های مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی کشور مشخص شدند

مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی جوانان و بزرگسالان کشور که صبح امروز به میزبانی شهرستان گیلان‌غرب برگزار شد، با قهرمانی تیم همدان در رده سنی جوانان و تیم فارس در رده سنی بزرگسالان به پایان رسید.

تیم‌های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در رده سنی جوانان به ترتیب عناوین دوم و سوم را کسب کردند و تیم‌های آذربایجان شرقی و ایلام نیز در رده سنی بزرگسالان نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی کشور ایستادند.

در رده سنی جوانان 49 دونده از 15 تیم و در رده سنی بزرگسالان 80 ورزشکار از 22 تیم از استان‌های کشور شرکت کرده بودند که دوندگان جوان مسیر 8 کیلومتری را پیمودند و بزرگسالان نیز در مسیر 12 کیلومتری با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در رده سنی جوانان عطا اسدی از تبریز، و مهدی هژبرخواه از مراغه دوم و ایمان طالبی از همدان سوم شدند و در رده سنی بزرگسالان نیز محمدجواد ابوترابی از اصفهان، حسین کیهانی از کرمانشاه و محمدجواد صیادی از فارس به ترتیب اول تا سوم شدند.

در مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی کشور به نفرات و تیمهای برتر نیز از سوی برگزار کنندگان حکم و مدال قهرمانی و به ترتیب از نفر اول تا دهم هر رده سنی، مبلغ پانزده میلیون، ده میلیون، 7 میلیون، 5 میلیون، 3 میلیون و 2 میلیون ریال بعنوان جایزه نقدی اهداء شد.

در اختتامیه این مسابقات، مجید کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی، جلال عزیزی معاون تربیت بدنی استان و حمید فردین پور رئیس هیئت دو و میدانی کرمانشاه نیز حضور داشتند.



تاريخ : سه شنبه 8 دی 1394برچسب:, | 23:15 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نماینده ولی فقیه در سپاه مراغه با بیان اینکه با جهاد فرهنگی باید با آندلس‌سازی دشمن مبارزه کنیم، گفت: امروز جنگ سرد فرهنگی علیه جمهوری اسلامی برای جلوگیری از گسترش اسلام مورد توجه دشمن و صهیونیزم قرار دارد.

خبرگزاری فارس: مراقب پروژه آندلس‌سازی دشمن در شرایط فعلی باشیم
 

 حجت‌الاسلام و المسلمین اباصلت فیضی‌زاده ظهر امروز در اولین همایش سپاه عاشورا و جهاد فرهنگی با اشاره به اهمیت توجه به مبانی دینی در جهاد فرهنگی اظهار داشت: باید با جهاد فرهنگی با آندلس‌سازی دشمن در شرایط فعلی مبارزه کنیم که در این زمینه تمسک به آیات قرآنی و روایات دینی مهم است.

پژوهشگر برگزیده سپاه عاشورا افزود: در آیات قرآنی بر جهاد اشارات زیادی شده و در سال‌های اخیر گسترش اسلام منبعث از انقلاب اسلامی موجب دشمنی‌های زیادی شده و دشمنان درصدد نابودی خاستگاه انقلاب اسلامی و در نتیجه جلوگیری از گسترش اسلام هستند که در این زمینه نیازمند جهاد فرهنگی و مقابله با آنان با دست زدن به مسائل اخلاقی و دینی اسلامی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز منافقان و دشمنان قسم خورده ایران اسلامی اذعان دارند که مقابله با جمهوری اسلامی بر اساس تغییر دیدگاه مردم و جنگ فرهنگی است.

فیضی‌زاده ادامه داد: رهبر معظم انقلاب برای مقابله با جنگ فرهنگی بر رشد بصیرت، تحمل سختی‌ها و علم تاکید دارند.

پژوهشگر برگزیده سپاه عاشورا گفت: امروز جنگ سرد فرهنگی علیه جمهوری اسلامی برای جلوگیری از گسترش اسلام مورد توجه دشمن و صهیونیزم قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه مراغه بیان کرد: البته باید توجه داشت که در زمینه تقسیم جهاد نیز جهاد درونی و بیرونی مطرح است و در شیوه‌های جهاد نیز روش‌های مختلفی وجود دارد اما در این میان نباید از فضیلت جهاد اکبر و اصغر نیز غفلت کرد.

وی عنوان کرد: بر اساس روایات اسلامی مداد علما برتر از خون شهدا است چرا که تعلیم و تربیت علما موجب ترویج فرهنگ شهیدپروری شده و بر همین اساس جهاد فرهنگی دارای ارزش خاص معنوی و الهی است.

وی افزود: ابطال عقاید باطل در جهاد فرهنگی بسیار مهم است و امروز ما وامدار تفکر ائمه اطهار در زمینه جهاد فرهنگی هستیم و باید توجه داشت که ایمان و اخلاص از جمله پیش شرایط جهاد فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در سپاه مراغه حفظ روحیه جهادگری را لازمه موفقیت در جهاد فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید به عنوان یک مجاهد حاضر شویم و تا زمانی که حمله و تهاجم دشمن را باور نکنیم نخواهیم توانست موفق باشیم.

در مقابله با تهاجم فرهنگی نباید تدافعی عمل کرد

وی خاطرنشان کرد: ابزارهای مختلفی بنا به شرایط توسط مزدوران غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال حاضر این افراد چهره رحمانی اسلام را علم کرده و مطرح می‌کنند.

فیضی‌زاده بر شناخت راهکارهای دشمن در جهاد فرهنگی تاکید کرد و گفت: در مقابله با تهاجم فرهنگی نباید تدافعی عمل کرد و متاسفانه ما همواره در این زمینه حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری در زمینه جهاد فرهنگی گفت: ایشان جهاد فرهنگی را از اوجب واجبات برشمرده و نقش بسیج در این میان را همواره مورد تاکید قرار می‌دهند.



تاريخ : دو شنبه 7 دی 1394برچسب:, | 10:2 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه گفت: تا پایان وقت اعلام شده از سوی ستاد انتخابات کل کشور، ثبت نام دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه مراغه و عجب شیر به 38 داوطلب رسید.

 

ظفر محمدی افزود: در هفت روز مهلت قانونی، از مجموع 38 ثبت نام کننده یک نفر روحانی و سه نفر زن بوده که با مراجعه به فرمانداری این شهرستان و وزارت کشور در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند.
وی، با اشاره به اینکه جوانترین نامزد 30 ساله و مسن ترین آن ها 64 سال سن دارد، اظهار کرد: در زمان بندی ثبت نام از 28 آذر تا چهارم دی سال جاری، پنج نفر با مراجعه به وزارت کشور و 33 نفر با مراجعه به ستاد ثبت نام انتخابات حوزه مراغه، عجب شیر، سراجو و قلعه چای مستقر در فرمانداری ویژه مراغه ثبت نام کرده اند.
محمدی، ادامه داد: از امروز، پس از وصول نتایج بررسی صلاحیت ها از مراجع چهارگانه، صلاحیت ثبت نام کنندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور هیات اجرایی و هیات نظارت در محل فرمانداری مورد بررسی قرار می گیرد.
پس از طی روند بررسی صلاحیت آنان، در تاریخ 27 بهمن اسامی قطعی نامزدهای تایید شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزارت کشور به مراکز حوزه های انتخابیه اعلام خواهد شد و یک روز بعد این اسامی توسط فرماندارهای حوزه های انتخابیه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفت اسفند سال جای برگزار می شود.



تاريخ : شنبه 5 دی 1394برچسب:, | 16:38 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه گفت: دو خانم و یک روحانی به شمار ثبت نام کنندگان داوطلبان نامزدی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه مراغه و عجب شیر اضافه شدند.

 

ظفر محمدی افزود: تا کنون از حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر 33 نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد شش نفر در روز جمعه ثبت نام کرده اند.
وی با اشاره به اینکه طبق اعلام وزارت کشور ثبت نام از داوطلبان تا ساعت 24 امروز /جمعه/ در محل های ثبت نام ادامه دارد، اظهار کرد: اعضای ثبت نام ستاد انتخاباتی حوزه مراغه و عجب شیر در مهلت مقرر اقدام به ثبت نام از داوطلبان می کنند.
رییس مرکز ستاد انتخابیه حوزه مراغه و عجب شیر یادآور شد: از تعداد ثبت نام کنندگان در این حوزه چهار نفر در وزارت کشور اقدام به ثبت نام کرده و 29 نفر نیز با مراجعه به فرمانداری ویزه مراغه اقدام ثبت نام کرده اند.
محمدی، از واوطلبان نامزدی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواست هر چه زودتر نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند و این کار را به ساعات پایانی ثبت نام موکول نکنند.
پس از پایان ثبت نام داوطلب ها و طی شدن روند بررسی صلاحیت آنان، در تاریخ 27 بهمن اسامی قطعی نامزدهای تایید شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزارت کشور به مراکز حوزه های انتخابیه اعلام خواهد شد و یک روز بعد این اسامی توسط فرماندارهای حوزه های انتخابیه دراختیار عموم قرار خواهد گرفت.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفت اسفند سال جای برگزار می شود.
شهرستان های مراغه و عجبشیر با حدود 340 هزارنفر جمعیت در جنوب آذربایجان شرقی واقع شده و به عنوان یک حوزه انتخابی دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.



تاريخ : جمعه 4 دی 1394برچسب:, | 18:15 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

پژوهشگران دانشگاه مراغه طی تحقیقات خود موفق به ساخت کنترل شده‌ نانو صفحاتی از جنس گرافن و اکسید گرافن در مقیاس آزمایشگاهی شده‌اند که می‌تواند باعث اقتصادی شدن پیل‌های سوختی و ذخیره سازهای انرژی شود. همچنین با استفاده از این نانوصفحات سنتز شده، امکان کاهش میزان استفاده از مواد پرهزینه و گران قیمت متداول در پیل‌های سوختی نیز میسر شده است.

اگرچه پیل‌های سوختی به عنوان مبدل‌های سوخت پاک نقش بسیار مهمی را در زندگی آینده ایفا خواهند کرد اما هزینه‌های گزاف آن‌ها مانع از کاربرد گسترده‌ آن‌ها در زندگی روزمره شده است. بنابراین، در صورت دستیابی به مواد کم هزینه جهت ساخت این تجهیزات از جمله غشاها و کاتالیزورها به عنوان اصلی‌ترین اجزای پیل‌های سوختی به طور طبیعی روند بکارگیری آن‌ها در زندگی مردم مشهودتر خواهد شد.

دکتر کریم کاکایی مجری طرح، هدف از اجرای این پژوهش را سعی در ساخت نانوساختارهایی به عنوان نگهدارنده‌ کاتالیست‌های مورد استفاده در پیل‌های سوختی غشایی پروتونی جهت کاهش قیمت تمام شده‌ این تجهیزات عنوان کرد.

وی در خصوص اهمیت اجرای این طرح گفت: «همانگونه که اشاره شد هزینه‌های بالای پیل‌های سوختی از جمله نگهدارنده‌های کاتالیست و به کارگیری فلزات گران بهایی نظیر پلاتین در ناحیه‌ آند و کاتد، منجر به افزایش قیمت این تجهیزات شده که عملاً تجاری سازی و تولید انبوه آن‌ها را مشکل کرده است. در کشور ما نیز تمامی مواد به کار رفته در پیل سوختی وارداتی است که هزینه‌های بالایی را بر اقتصاد کشور وارد می‌کند. بنابراین در این طرح تلاش شده تا با ساخت و بکارگیری نانوصفحات اکسید گرافن به عنوان نگهدارنده‌ الکتروکاتالیست و نیز استفاده از آلیاژ پلاتین و قلع به عنوان جایگزین فلز خالص پلاتین از قیمت الکتروکاتالیست نهایی مورد استفاده در پیل سوختی کاسته شود.»

مطابق با نتایج حاصل شده، بکارگیری نانوصفحات اکسید گرافن و گرافن در پیل سوختی، افزون بر کاهش قیمت کاتد و آند مورد استفاده در آن‌ها، منجر به افزایش عملکرد پیل‌های مذکور نیز شده است. لذا تولید آن‌ها صرفه‌ اقتصادی بیشتری ایجاد خواهد کرد.

با توجه به این مطالب، استفاده از نتایج این طرح در حوزه‌ تولید انرژی‌های پاک بسیار مفید خواهد بود.

به گفته‌ محقق این طرح، جهت سنتز گرافن و اکسید گرافن عموماً از روش هامر و یا روش اصلاح شده‌ هامر استفاده می‌شود که قابلیت تولید در مقیاس صنعتی را ندارد. از طرفی در این روش مواد شیمیایی و آلوده کننده‌ بسیار زیادی بکار گرفته می‌شود که خطرات زیادی برای افراد و محیط زیست به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که در این طرح از روش بالا به پائین، نانو صفحات گرافن اکساید به طریقه الکتروشیمیایی سنتز شده است که مشکلات روش هامر را به دنبال ندارد. کاهش هزینه‌ تولید از دیگر مزایت‌های این روش است.

کاکایی در ادامه به روند ساخت و بررسی عملکرد پیل‌های سوختی متشکل از این نانوصفحات پرداخت و افزود: «در این راستا اکسید گرافن به طریقه‌ الکتروشیمیایی سنتز شده و سپس نسبت‌های مختلف آلیاژ پلاتین و قلع بر روی گرافن اکساید احیا شده است. البته در این مرحله تلاش شد تا از احیای کامل تمام اکسیدگرافن به گرافن جلوگیری شود. به این ترتیب همزمان اکسید گرافن هم نقش پایه‌ کاتالیست و هم نقش ناقل پروتون را دارا خواهد بود. از طرفی با این کار مصرف محلول نفیون وارداتی گران‌بها نیز به نصف تقلیل یافت.»

وی در پایان عنوان کرد: «در طرح‌های آتی نانوصفحات اکسید گرافن به وسیله گروه‌های عاملی مختلف مانند هالوژن‌ها، سولفونه‌ها و نیتروژن ناخالص( دوپه) می‌شوند تا در واکنش‌های احیای اکسیژن در سمت کاتد پیل سوختی مورد استفاده قرار گیرد.»

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر کریم کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه مراغه دانشیار گروه شیمی فیزیک است. نتایج این کار در مجله‌ Electrochemica Acta (جلد 165، سال 2015، صفحات 330 تا 337) به چاپ رسیده است.



تاريخ : پنج شنبه 3 دی 1394برچسب:, | 16:25 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

امیر لطفی مدافع حرم مراغه

فرمانده سپاه مراغه گفت: پیکر سومین شهید مدافع حرم مراغه که ۳۰ آذرماه در شهر حلب به شهادت رسیده بود، فردا پنجشنبه در تهران تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

 اکبرشالچی زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران، از پیوستن امیرلطفی، به عنوان سومین شهید مدافع حرم مراغه ای به جمع شهداء مدافع حرم کشور خبر داد و اظهار داشت: این شهید 29 ساله، 30 آذر ماه در شهر حلب در مبارزه با تروریست های تفکیری به شهادت رسید و فردا پنجشنبه از مقابل منزل وی در تهران، تشییع و در بهشت زهرا به خاک سپرده می‎شود.

وی با اشاره به این که امیر لطفی سومین شهید مدافع حرم مراغه ای است، تصریح کرد: امیر لطفی اصالتاً مراغه ای که در راه دفاع از حرم به دست تکفیری‌ها در شهر حلب سوریه به شهادت رسید وجزء سه شهید مدافع حرم از مراغه است.



تاريخ : پنج شنبه 3 دی 1394برچسب:, | 1:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 نخستین جشنواره ایده های برتر با تاکید بر پتانسیل های مراغه نفرات برتر خود را شناخت.

 

این جشنواره در سه بخش ایده های دانش آموزی، ایده های آزاد و پدیده در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد و با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.
رتبه اول بخش پدیده، به سامانه امنیتی پایگاه داده های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال واتر مارک به منظور کشف مکان یابی و بازیابی تحریکات ، از حامد خطایی مراغه رسید و رتبه های دوم و سوم این بخش نیز به ترتیب به مبدل انرژی هیدرو مکانیکی امواج دریا برای تولید برق طرحی از صمد تقی زاده و راکت غریق نجات به طرح مجید مرادی اعطا شد.
در بخش ایده های آزاد، باتری خورشیدی نانو ساختاری گرافونی طرحی از حسن مکرمی، طراحی دستگاه تصویربرداری تغییرات ضریب شکست هوا طرحی از هادی حیدرزاده ورجوی و دستگاه رطوبت ساز پلت طرحی از مهدی مقدم موفق به کسب رتبه های اول تا سوم این جشنواره شدند.
بخش ایده های دانش آموزی این جشنواره، شرکت کننده ای نداشت.
دبیرعلمی این همایش و معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مراغه دراین خصوص به خبرنگارایرنا گفت: در بخش ایده آزاد این جشنواره 31 طرح ارایه شده بود که 9 مورد از این طرح ها به پتانسیل های شهرستان توجه داشت و بقیه مربوط به حوزه های کشوری بود.
یوسف مهمان نواز، با اشاره به اینکه در بخش پدیده نیز 19 طرح شرکت بود، افزود: پدیده سامانه امنیتی پایگاه داده های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال واتر مارک به منظور کشف، مکانایابی و بازیابی تحریکات همچنین روشی برای بحث ارتقای امنیت در پایگاه های داده بوده که در صورت هک شدن امکان بازگرداندن داده به حالت اولیه امکان پذیر است.
وی یادآور شد: پدیده مبدل انرژی هیدرو مکانیکی امواج دریا نیز با هدف تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر پاک طراحی شده که با استفاده از انرژی دریا و امواج، برق تولید می کند.
دبیرعلمی همایش ایده های برتر مراغه یادآور شد: پدیده راکت نجات غریق نیز دستگاهی برای نجات غریق با هدف نجات سریع افرادی که درآب های عمیق و یا کم عمق درحال غرق شدن هستند، ساخته شده است.
مهمان نوازادامه داد: ایده باتری خورشیدی نانو ساختاری گرافونی، بدنبال رفع مشکلات ذخیره سازی انرژی در سلول های خورشیدی بوده که دراین طرح سلول خورشیدی و باتری درکنار هم، همزمان می تواند ذخیر سازی انرژی خورشید را انجام دهد.
وی گفت: ایده دستگاه تصویر برداری تغییرات ضریب شکست هوا نیز برای شناسایی نشت لوله های گاز و در سطح کلان و انتقال لوله های بین شهری کارآیی دارد و ایده دستگاه رطوبت ساز پلت نیز به منظور تنظیم رطوبت در کارخانه هایی که غذای دام و طیور را تولید می کند، کاربرد داشته تا با تعیین رطوبت بهنیه امکان پلت سازی از ایجاد برخی آلودگی ها و در نهایت انتقال آن به انسان جلوگیری شود.
دبیرعلمی همایش ایده های برتر مراغه در خصوص تفاوت ایده و پدیده اظهار کرد: ایده طرحی است که محصول اولیه تولید یا در حال تولید بوده و مراحل ثبت اختراع و تاییده علمی آن صورت نگرفته و دارای نوآوری بوده و برای اولین بار طراحی شده اما پدیده طرح هایی است که تمام این مراحل را پشت سرگذاشته و دارای شماره ثبت اختراع است.
مهمان نواز یادآوری کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مراغه با برگزاری نخستین جشنواره ایده های بر تر با تاکید بر پتانسیل های این شهرستان، گامی برای تجاری سازی ایده و پدیده های ذهن خلاق برای تجاری سازی و پرورش نخبگان است.
وی گفت: در زمان کنونی دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرین با محوریت تولید ثروت ازعلم، کار خود را دنبال می کنند که تاسیس مراکز رشد و حمایت از ایده های اقتصادی و توسعه محور نخبگان از مهمترین اهداف این دانشگاه ها به شمار می رود.
مهمان نوازافزود: دانشگاه آزاد مراغه نیز در راستای تولید علم از ثروت تصمیم بر راه اندازی مرکز رشد گرفته و در طرح های آن براساس پتانسیل های این شهرستان بدنبال درآمدزایی و قابلیت تجاری سازی ایده ها و پدیده هاست.
وی اظهار داشت: این مرکز که با عنوان مرکز رشد واحدهای زیست فناوری و نانو زیست فناوری دانشگاه آزاد مراغه، هم اکنون دنبال اخذ مجوز بوده و مهم ترین هدف آن تاکید بر حفظ باغ شهر ایران و توسعه بخش کشاورزی و باغی این شهرستان با قابلیت اقتصادی به صرفه است.



تاريخ : پنج شنبه 3 دی 1394برچسب:, | 1:43 | نويسنده : شهروند مراغه ای |