تولید برق از انرژی امواج دریا با استفاده از مبدل هیدرومکانیکی توسط استادیار دانشگاه آزاد اسلامی مراغه طراحی و ساخته شد.

 

این اختراع توسط صمد تقی زاده، استادیار گروه مهندسی مکانیک این دانشگاه و با استفاده از طرح پژوهشی وی استخراج و ساخته شده است.
سیستم هیدرولیک این اختراع انرژی امواج ساحلی را به حرکت دورانی تبدیل می کند به طوری که نیروی امواج، شناور مکانیزم را به حرکت درآورده و جک تعبیه شده در مکانیزم باعث ایجاد فشار در روغن هیدرولیک و در نهایت باعث به حرکت درآوردن هیدروموتور سیستم هیدرولیک و آلترناتور و تولید انرژی برق می شود.
مخترع این دستگاه و استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد مراغه گفت: با پیشرفت تکنولوژی و کاهش منابع انرژی، تقاضا برای انرژی افزایش یافته و از طرفی آلایندگی این منابع و اثرات زیست محیطی و خطرات سلامتی آن ها برای موجودات زنده و به خصوص انسان ها مورد توجه جدی قرار گرفته است.
صمد تقی زاده، افزود: نیاز به انرژی های پاک مانند انرژی امواج دریا در حال افزایش بوده و در بین منابع انرژی تجدید پذیر، انرژی امواج دریا نقش بسیار برجسته ای ایفا می کند.
وی اظهار کرد: نمونه اختراع ساخته شده در استان گیلان در ساحل منطقه لوندویل بصورت عملی تست شده و نتایج مطلوبی از آن حاصل شده است.
استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد مراغه یادآور شد: هزینه های نگهداری و تعمیرات کمتر بدلیل سادگی در طراحی و عدم تماس قطعات هزینه بر با آب، قابلیت تنظیم سرعت دورانی ژنراتور در شرایط مختلف امواج، قابلیت ذخیره انرژی موج، عدم استفاده از تجهیزات گران قیمت و نصب بسیار ساده و عدم نیاز به متخصص برای نصب مجموعه از مزایای این طرح است.
تقی زاده، ادامه داد: استفاده از آن برای افزایش زمان حرکت دورانی بین دو موج، دانش فنی بومی و امکان پشتیبانی فنی و در دسترس بودن قطعات یدکی، در نظر گیری شرایط واقعی دریا در طراحی مجموعه از جمله تغییر تراز دریا، شرایط متغیر امواج و تدابیر لازم برای شرایط طوفانی برای جلوگیری از آسیب به مجموعه، دیگر مزایای این طرح است.
وی گفت: این طرح دارای شاسی مدولار با امکان مونتاژ و دمونتاژ سریع و حمل و نقل آسان حتی با خودروی سواری، قابلیت نصب در بسترهای با شیب و عمق متفاوت و عدم نیاز به هرگونه تغییرات و یا کار عمرانی در بستر دریا و امکان برداشته شدن مجموعه به منظور استفاده از ساحل برای مقاصد دیگر از جمله صنعت توریسم بوده که می توان این ویژگی ها را در مزایای آن قرار داد.
این اختراع بعد از اخذ تاییدیه علمی در کمیته مالکیت فکری منطقه شمال غرب کشور ( مستقر در دانشگاه تبریز )، در اداره کل مالکیت صنعتی با شماره 87214 و با طبقه بندی بین المللی G01B;H02B;H03B در 23 آبان سال جاری به ثبت رسیده است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در آبان سال 1364 با راه اندازی رشته های کارشناسی زبان، اقتصاد و کاردانی امور دامی و با جذب 88 دانشجو کار خود را آغاز کرده است.
هم اکنون این دانشگاه دارای 230 عضو هیات علمی بوده و پنج هزار و 500 دانشجوی آن در بیش از 130 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند.



تاريخ : یک شنبه 29 آذر 1394برچسب:, | 10:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه گفت: دو رشته جدید تحصیلی در مقطع دکتری در این واحد آموزش عالی تاسیس شد.

 

محمدرضا ولیلو افزود: این رشته ها شامل دکتری زمین شناسی با گرایش پترولوژی و آموزش زبان انگلیسی است.
وی اظهار کرد: با این دو رشته جدید، تعداد رشته های تحصیلی جدید این دانشگاه در مقطع دکتری به شش مورد رسیده و در دو رشته جدید در پذیرش آینده دانشگاه ها، دانشجو پذیرش خواهد شد.
ولیلو ادامه داد: رشته های دکتری این دانشگاه شامل زمین شناسی با گرایش پترولوژی و آموزش زبان انگلیسی، مهندسی عمران با گرایش سازه، حقوق خصوصی، تغذیه دام و حقوق کیفری و جرم شناسی است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه درآبان سال 1364 با راه اندازی رشته های کارشناسی زبان، اقتصاد و کاردانی امور دامی و با جذب 88 دانشجو کار خود را آغاز کرده است.
هم اکنون این دانشگاه دارای 230 عضو هیات علمی بوده و پنج هزار و 500 دانشجوی آن در بیش از 130 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند.



تاريخ : شنبه 28 آذر 1394برچسب:, | 20:37 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار مراغه گفت: در اولین ساعات ثبت نام از نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه مراغه و عجب شیر دو نفر با حضور در این فرمانداری ثبت نام کردند.

 

ظفر محمدی افزود: سایر نامزدها نیز می توانند برای ثبت نام به همراه مدارک خود از امروز تا چهارم دی به مدت یک هفته به ستاد انتخابات فرمانداری این شهرستان مراجعه کنند.
وی اظهار کرد: به همراه داشتن اصل کارت ملی و سه نسخه تصویر آن، اصل شناسنامه عکس دار و سه نسخه تصویر کلیه صفحات آن، 10 قطعه عکس جدید سه در چهار با زمینه روشن و اصل تصویر آخرین مدرک تحصیلی و یا مدرک معادل معتبر به هنگام ثبت نام داوطلبان، الزامی است.
رییس ستاد انتخابات مراغه یادآور شد: اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولیت خدمت وظیفه عمومی نیز از دیگر مدارک مورد نیاز برای ثبت نام است.
محمدی، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن را از شرایط داوطلبان ذکر کرد.
وی ادامه داد: نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه، داشتن سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال تمام را از دیگر شرایط داوطلبان است.
فرماندار مراغه گفت: به استناد تبصره 2 ماده 9 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد کنند، در غیر این صورت نامزدی آنان به طور کل باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می شوند.
محمدی، افزود: به استناد ماده 46 قانون مزبور نیز چنانچه داوطلبی پس از ثبت نام به صورت کتبی انصراف خود را به این فرمانداری یا وزارت کشور اعلام کند، دیگر عدول از انصراف پذیرفته نخواهد شد.
پس از پایان ثبت نام داوطلبان و طی شدن روند بررسی صلاحیت آنان، در تاریخ 27 بهمن اسامی قطعی نامزدهای تایید شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزارت کشور به مراکز حوزه های انتخابیه اعلام خواهد شد و یک روز بعد این اسامی توسط فرمانداران حوزه های انتخابیه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفت اسفند ماه سال جای برگزار می شود.



تاريخ : شنبه 28 آذر 1394برچسب:, | 20:36 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: توفیق خدمت در جمهوری اسلامی برای تمامی نخبگان و فعالان عرصه های مختلف در تمامی سکوها وجود دارد.

 

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، در خطبه های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به انتخابات سال 94 افزود: این انتخابات فرصتی برای برنامه ریزی در زمینه ارایه خدمت بهتر به جامعه و کشور است و هر کس می تواند توفیق خدمت در تمامی سکوهای انقلاب اسلامی را داشته باشد.
وی اظهار کرد: با توجه به اعلام نامزدی برخی از افراد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و فعالیت های آنان، حامیان و خود آن ها باید به منظور ارایه برنامه های خود، زمینه رقابت سالم را فراهم کنند.
امام جمعه مراغه یادآور شد: شایعه پراکنی و تخریب سایر چهره ها می تواند رقابت سالم را به خطر انداخته و در تصمیم گیری مردم اخلال ایجاد کند و این مساله در نهایت به خیر نظام نخواهد بود.
آیت الله پورمحمدی، ادامه داد: توفیق خدمت برای هر شخص این است که بتواند توانایی خود را در عرصه های مختلف بکار گیرد تا نقش و دین خود را به کشور ادا کند.
وی گفت: خدمت فقط پیروزی در انتخابات و نشستن بر صندلی مجلس شورای اسلامی نبوده بلکه خدمت واقعی قرار گرفتن در مسیر برنامه های نظام و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، آرمان های امام راحل، رهنمودهای رهبری و خدمت به مردم است.
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری بااشاره به کشتار مسلمانان نیجریه، اظهار کرد: اقدام وحشیانه ارتش این کشور که موجب شهادت و زخمی شدن گروه زیادی از مردم مومن و خداجوی بزرگ ترین کشور اسلامی آفریقا شد، در سایه اهداف گروه های تکفیری به ظاهر اسلامی، است.
آیت الله پورمحمدی، خاطرنشان کرد: جامع بین المللی باید دولت نیجریه را ملزم به شناسایی عاملان این جنایت هولناک کرده و دلیل هتک حرمت به شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) روشن شود تا در آینده از تکرار چنین اقدام هایی جلوگیری شود.
وی یادآور شد: افکار متحجرانه در این کشور با چراغ سبز دولتمردان به قدری آزادانه عمل و با اقدام های تکفیری خود حقوق 10 میلیون شیعه را پایمال می کند که حکومت آن کشور هیچ اقدامی در این ارتباط نمی کند.
خطیب جمعه مراغه با اشاره به 27 آذر، سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: شهید مفتح از سرمایه های نظام اسلامی بود و یکپارچگی حوزه و دانشگاه نقش بسزایی در ارتقا و توسعه کشور در تمامی زمینه های ایفا می کند.
آیت الله پورمحمدی، افزود: دانشگاه ها باید به سمت و سوی اسلامی شدن حرکت بیشتری کنند و باید تفکر آزاداندیشی و وحدت در دانشگاه ها گسترش یابد.



تاريخ : جمعه 27 آذر 1394برچسب:, | 19:36 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 امام جمعه مراغه و نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری، برای شرکت درانتخابات مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی ثبت نام کرد.

 

 ' آیت الله محمدتقی پورمحمدی '، نماینده فعلی مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری روز پنج شنبه همزمان با اولین روز آغاز ثبت نام از نامزدهای مجلس خبرگان رهبری با حضور در فرمانداری تبریز، برای حضور درانتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرد.
وی، در سال 1335 در روستای النجق در حومه شهرستان مرند آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود و پس از به پایان رساندن دوره دبستان در سال 1350 تحصیلات علوم دینی را در حوزه علمیه تبریز آغاز و پس از طی بخشی از دروس مقدماتی به حوزه علمیه قم رفت.
آیت الله پورمحمدی، در قم پس از استفاده از دروس اساتید سطح به درس خارج راه یافت، و همزمان در دروس سطح و خارج به تدریس آنچه تحصیل کرده بود، پرداخت.
وی، طی سال های مبارزه امام (ره) و امت مسلمان ایران علیه نظام استبداد همواره با سیل خروشان مردم همراه بوده و مبارزه را از سنین جوانی در قم آغاز کرد و این مساله موجب دستگیری و بازجویی وی شد.
آیت الله پورمحمدی، پس از انقلاب اسلامی در جبهه های حق علیه باطل حضور مستمر و جدی داشت و سال ها مسوولیت روابط عمومی منطقه پنج و فرماندهی سپاه اردبیل را در دوران دفاع مقدس بر عهده داشت و علاوه بر ارایه خدمات پشت جبهه ، حدود 40 ماه در جبهه حضور داشت.
وی سابقه امامت جمعه جلفا و اهر، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، مدیر حوزه علمیه تبریز و امام جمعه موقت تبریز را در کارنامه خود داشته و از سال 1377 تا کنون به عنوان امام جمعه مراغه مشغول خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران است.
آیت الله محمد تقی پورمحمدی، در سال 1384 با رای مردم آذربایجان شرقی به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب و هم اکنون علاوه بر عضویت در این مجلس و امامت جمعه مراغه، نماینده بعثه رهبری در شمالغرب کشور، مدیر بعثه آیت الله سبحانی در عربستان سعودی، عضو هیات امنای کمیسیون حقوق بشراسلامی شمالغرب کشور، موسس و متولی مدارس علمیه مراغه و مدرس خارج فقه در حوزه علمیه مراغه است.
سیمای متقین درنهج البلاغه (شرح خطبه همام)، شرح رساله حقوق امام سجاد (ع)، گامی لرزان در پیشگاه قرآن، سیمای پر فروغ پیامبر اعظم (ص)، درس هایی از اخلاق نظری، سیری در تعداد یاران حضرت مهدی (عج)، موعود در ادیان، سفیران خورشید، وحدت جهان شمول در عصر ظهور، ویژگی های خطیب، خدمت رسانی، وظایف و رسالت های نماز جمعه و محتوی و آثار فرهنگی خطبه های نماز جمعه از جمله تالیف های وی به شمار می رود.
خطب الجمعه المنقوله عن النبی المصطفی و وصیه المرتضی که در سمینار ائمه جمعه شمالغرب کشور به عنوان اثر نمونه برگزیده شده از دیگر تالیف های وی است.
ثبت نام از نامزدهای عضویت در مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی از26 آذر تا دوم دی به مدت هفت روز انجام می شود.
اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسایل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز، معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی از شرایط عضویت در مجلس خبرگان رهبری است.



تاريخ : پنج شنبه 26 آذر 1394برچسب:, | 14:42 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 آخرین مرحله مسابقه های دوی صحرانوردی انتخابی تیم های بانوان آذربایجان شرقی در مراغه برگزار شد.

 

http://img7.irna.ir/1394/13940925/81881205/81881205-70380098.jpg

http://img7.irna.ir/1394/13940925/81881205/81881205-70380099.jpg

http://img7.irna.ir/1394/13940925/81881205/81881205-70380100.jpg

http://img7.irna.ir/1394/13940925/81881205/81881205-70380101.jpg

http://img7.irna.ir/1394/13940925/81881205/81881205-70380102.jpg

 

 این مسابقه ها با حضور42 ورزشکار مقام آور استانی از سه شهرستان تبریز، مراغه و اسکو در سه رده سنی جوان ها، نونهال ها و بزرگسال ها در استادیوم پنج هزار نفری مراغه به طول چهار تا هشت کیلومتر برگزار شد.
درنتایج تیمی رده سنی نونهال ها، تیم های مراغه، تبریز و بستان آباد و در رده سنی نوجوان ها تیم های میانه، بستان آباد و مراغه به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند و مسابقه های رده سنی پیشکسوت ها نیز به صورت انفرادی برگزار شد.
در رده سنی بزرگسال ها، زهرا افخم و سعیده باباپور از تبریز، آیدا و اکرم باغزار و زهرا عظیمی از اسکو و منیره رضایی از مراغه به ترتیب به عنوان نفرهای اول تا ششم شناخته شدند.
در رده سنی جوان ها نیز مهسا آقا غفاری از مراغه، سمیرا ابراهیمی کیا و سپیده باباپور از تبریز، زهرا میرزازاده از مراغه، حنانه غفاری از اسکو و مهسا انوری از مراغه به ترتیب مقام های اول تا ششم این مسابقه ها را کسب کردند.
در رده سنی بزرگسال ها و جوان ها چهار نفر برتر به عضویت تیم آذربایجان شرقی درآمده و در دی سال جاری با رقیب های خود از سایر استان های کشور در شهر اصفهان به رقابت می پردازند.
همچنین درکنار این مسابقه ها، مسابقه ویژه ای برای استعدادیابی نونهال های دختر برگزار و درآن ثمین آهنین جان، صغری حشمتی، نسا رحمتی، زهرا اسدنژاد، ساغر بوکانی و زهرا زارع همه از مراغه رتبه های اول تا ششم را کسب کردند.
شرکت کنندگان در رده سنی بزرگسال ها مسافت هشت کیلومتری، جوان ها مسافت شش کیلومتری و نونهال ها نیز مسافت چهار کیلومتری را در استادیوم پنج هزار نفری مراغه دویدند.



تاريخ : پنج شنبه 26 آذر 1394برچسب:, | 14:39 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 بسیج تفکر پویا و همیشه جاری در جامعه اسلامی است.

 

 

http://img7.irna.ir/1394/13940926/81881950/81881950-70381258.jpg

سرهنگ دوم پاسدار حمید ساعدی، روز پنجشنبه در آیین آغاز دوره آموزشی شوراهای بسیج این شهرستان افزود: تفکر بسیج مایه پیشرفت، رشد و تعالی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و صنایع دفاعی کشور است.
وی با اشاره به نقش سازنده بسیج در تعالی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اکنون به برکت خون شهدا، تدابیر رهبری و حضور گسترده بسیجیان، شاهد پیشرفت ها و جهش های چشمگیر علمی و فرهنگی در سطح جامعه هستیم.
جانشین فرمانده سپاه ناحیه مراغه یادآور شد: ایستادگی و مقاومت به عنوان یکی از اساسی ترین جلوه های ایثار بسیج، الهام بخش ملت های آزاده جهان شده است.
ساعدی، ادامه داد: ایستادگی جبهه مقاومت اسلامی در منطقه در برابر نظام سلطه، صهیونیسم جهانی و گروه های تروریستی و تکفیری منطقه، الهام گرفته از بسیج و انقلاب اسلامی است.
وی، با اشاره به برگزاری دوره آموزشی شوراهای بسیج این شهرستان گفت: این دوره متمرکز با هدف آموزش فراگیر و تخصصی در زمینه ایجاد آمادگی های لازم و تخصص گرایی در پایگاه ها و حوزه های مقاومت بسیج برگزار شد.
کارگاه های آموزشی شوراهای بسیج در قالب دوره متمرکز برای شورای حوزه ها و پایگاه های مقاومت بسیج مراغه به مدت یک روز در این شهرستان برگزار می شود.
این دوره با هدف ارایه آموزش های تخصصی لازم برای اعضای شوراهای بسیج در قالب 17 کلاس و کارگاه آموزشی برگزار می شود.
کارگاه های فرهنگی، علمی، پژوهشی، تربیت بدنی، عقیدتی و نظارت، بسیج سازندگی، بازرسی و تعلیم و تربیت از جمله کلاس های تخصصی و آموزشی برای بسیجیان شرکت کننده در این دوره است.



تاريخ : پنج شنبه 26 آذر 1394برچسب:, | 14:37 | نويسنده : شهروند مراغه ای |


چهار تن گردوی مکزیکی قاچاق در مراغه کشف شد .
به گزارش خبرگزاری صداو سیما ، فرمانده انتظامی مراغه گفت: این مقدار گردو امروز در بازرسی از دو دستگاه نیسان وانت به دست آمد.
سرهنگ رحیم زاده ، ارزش این دو محموله را 3 میلیارد ریال اعلام کرد .
وی افزود: این گردو ها از مرزهای غربی بارگیری و در حال انتقال به مرکز کشور بود .
فرمانده انتظامی مراغه افزود : دراین رابطه دو نفر دستگیر و 2 خودروی نیسان نیز توقیف شده است .



تاريخ : پنج شنبه 26 آذر 1394برچسب:, | 14:35 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه از توقیف محموله 500 میلیون تومانی البسه قاچاق و دستگیری 2 نفر در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: توقیف محموله البسه قاچاق در مراغه
 

سهراب رحیم‌زاده گفت: ماموران مبارزه با قاچاق این شهرستان در طرح تشدید مبارزه با ورود کالای قاچاق هنگام گشت‌زنی در محورهای مواصلاتی به دو دستگاه خودرو مشکوک شدند و آنها را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودروها، 32 هزار ثوب انواع البسه خارجی و 25 طاقه پارچه قاچاق کشف شد که طبق نظر کارشناسان ارزش آنها 500 میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه تصریح کرد: در این زمینه دو خودرو توقیف و دو نفر متهم دستگیر شدند که با تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شدند.



تاريخ : چهار شنبه 25 آذر 1394برچسب:, | 9:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: بانوان می توانند نقش هدایتگری جامعه به سمت وقف را ایفا کنند.

 

حجت الاسلام فریدون مطهری، روز سه شنبه درهمایش وقف، نقش بانوان و مشارکت های مردمی دراین شهرستان افزود: بانوان می توانند درکنار مردان نقش فعالی در حوزه وقف ایفا کنند و به عنوان هادی، جامعه را به سمت این فرهنگ حسنه سوق دهند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از موقوفه های این شهرستان توسط بانوان وقف شده است، یادآور شد: آنچه لازمه قرارگرفتن وقف در جایگاه واقعی خود است، بهره‎ گیری از خرد جمعی در کنار اقدام فردی است که باید مورد توجه مسئولان قراربگیرد.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه اظهارکرد: از راه های افزایش مشارکت مردم در امر ماندگاری و پایدار وقف، تشکیل یک تعاونی توسط چند واقف است که با تجمیع توان مالی خرد خود می توانند یک میراث گرانبها را از خود به یادگار بگذارند.
حجت الاسلام مطهری ادامه داد: وقف نماد همدلی، یک اقدام ممتاز دینی، ماندگار و دارای خیر و ثواب مستمر است که در تمام نقاط دنیا با عنوان های دیگری وجود دارد و تنها به اسلام و کشورهای اسلامی منحصر نمی شود.
همایش وقف، نقش بانوان و مشارکت های مردمی در امامزاده سید محمد(ع) مراغه برگزار و در آن از دو مادر شهید واقف و سه بانوی واقف این شهرستان تجلیل شدند.
هم اکنون شهرستان مراغه 646 موقوفه شامل 176 مورد متصرفی، 445 مورد انتفاعی (365 مسجد و 80 حسینیه) و 25 موقوفه متولی دار(غیر متصرفی) وجود دارد.
این موقوفه ها دارای بیش از دوهزار رقبه بوده که عمده نیت واقف های این شهرستان در بخش های مختلف از جمله تعلیم و تعلم، صحافی کتاب های قدیمی و با ارزش، احداث مدرسه، اکرام و اطعام، خرجی زیارت زوار ائمه اطهار(ع) و عیادت از بیمارها بدون ملاقات است.



تاريخ : سه شنبه 24 آذر 1394برچسب:, | 20:27 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

تهدید ۱۸ ساله برای ساکنان رودکی مراغه 

 
کوی رودکی مراغه

قرار گرفتن تیربرق‌ها در وسط خیابان جان رانندگان در کوی رودکی مراغه را تهدید می‌کند و ۱۸ سال است مسئولان وعده می‌دهند مشکل را برطرف می‌کنند ولی هم چنان این مشکل پابرجا بوده و اهالی از این موضوع از مسئولان پاسخ می‌خواهند.

کوی رودکی یکی ازاراضی شهردرای است که در انتهای خیابان 48 متری شهید دهقان مراغه قرار گرفته است. این کوی، 20 سال گذشته توسط شهرداری این شهرستان تفکیک و در اختیار خریداران قرار گرفته است و کلیه ساخت و سازهای انجام شده در این منطقه همگی از نوع ساختمان‌های جدید بوده که ساکنان این منطقه امروزه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

اهالی ساکن در این منطقه با مشکلات زیادی از بدو ساخت و ساز روبرو بوده و هم چنان حل مشکلات این اهالی در پیچ و خم وعده‌های مسئولان شهرستان قرار گرفته است.

تهدید جان مردم و رانندگان به وسیله تیر برق‌های وسط خیابان

تیر برق های این منطقه در وسط خیابان قرار گرفته است که رانندگان و اهالی ساکن را با مشکل تردد روبرو ساخته است و روزانه شاهد تصادف خودروها با این تیر برق ها هستیم.

علی صفری، معلمی که 15 سال است در این منطقه زندگی می‌کند، در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در مراغه، یکی از مشکلات اساسی اهالی ساکن در این منطقه را تهدید جان مردم توسط تیر چراغ برق هایی عنوان می‌کند که در وسط خیابان قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به این که در زمان احداث ساختمان توسط اهالی جهت بهره مندی از یک خیابان خوب عقب کشی‌های لازم انجام شده است تا رفت و آمد دراین منطقه به خوبی انجام شود، گفت: این نشان از همکاری مردم ساکن این منطقه با شهرداری شهرستان است که متاسفانه در مقابل، شهرداری هیچ خدماتی به این ساکنان ارائه نمی‌دهد.

صفری افزود: روزانه شاهد تصادف خودروها با تیربرق های این خیابان هستیم و همیشه به مردم ساکن در این منطقه خسارات مالی و جانی وارد می‌شود که متاسفانه هیچ مسئولی پاسخگوی این کم کاری‌ها نبوده است.

وعده‌های مسئولان مراغه 18 ساله شد

مهدی رسولی یکی دیگر از ساکنان رودکی به خبرنگار تسنیم، گفت: یکی از مشکلات اهالی ساکن در کوی رودکی عملی نشدن وعده مسئولان این شهرستان با گذشت 18 سال است که بارها مشکلات ساکنان از طریق نامه و به صورت حضوری به مسئولان شهرداری، شورای اسلامی شهر و اداره برق شهرستان اعلام شده است ولی تا کنون با گذشت حدود 2 دهه از موضوع، هیچ اقدامی از سوی مسئولان شهرستان در این خصوص انجام نشده است.

رسولی، تصریح کرد: همه ساله در زمان انتخابات شورای شهر کاندیداهای قبلی و جدید با حضور در این منطقه اعلام می‌کردند که مشکل ساکنان را برطرف می‌کنند، اما این وعده‌ها عملی نشده است و باید مسئولان شهرستان نسبت به خسارت‌هایی که در این سال‌های گذشته برای مردم وارد شده است پاسخگو باشند.

تیربرق‌های وسط خیابان ساماندهی شوند

امیرمحمد فرزانه از ساکنان این منطقه در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به این که اداره برق باید جهت جلوگیری از هرگونه خسارت مالی و جانی به مردم ساکن در این منطقه نسبت به ساماندهی تیر برق های این منطقه اقدام کند، اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که جان مردم منطقه را تهدید می‌کند قرار گرفتن تیربرق های کوی رودکی در وسط خیابان بوده و باید اداره برق شهرستان با همکاری شهرداری هرچه سریع تر نسبت به برطرف نمودن مشکلات موجود اقدام کند.

وی با اشاره به این که بارها از طرف اهالی نامه ای به مسئولان از جمله اداره برق ارائه شده است ولی اهالی هیچ پاسخی از نامه‌ها نگرفته‌ایم.

 

 

شورای شهر مراغه در خواب زمستانی است

یکی دیگر از مسائل روز که در مراغه دارد، رواج عدم پاسخگویی اعضای شورای شهر به خبرنگاران در پیگیری مسائل مردم بوده و این نشان از عدم پاسخگویی آنها به افکار عمومی است.

جهت پیگیری مسائل و مشکلات شهر، بارها چه به صورت حضوری و غیر حضوری با اعضاء شورای شهر تماس گرفتیم ولی متاسفانه به تلفن‌های خود پاسخ ندادند.

در حال که اعضاء شورای شهر مراغه در ابتدای آغاز به کار در شورا، سیاست کاری خود را خدمت به مردم و پاسخگوئی به مشکلات مردم مراغه بود ولی این وعده در حد شعار بوده و هنوز عملی نشده است.

عضوشورای شهری که 6 ماه است در جلسه شرکت نمی‌کند

به گفته یکی از اعضای شورای شهر مراغه که خواست نامش بیان نشود، یکی از اعضای شورای شهر مراغه چند ماهی است در جلسات شرکت نمی‌کند ولی حقوق دریافت می‌کند.

بر اساس قانون، اعضاء شورای شهر حقوق را فقط می‌توانند با حضور در جلسات شورای شهر دریافت کنند این درحالی است که این عضو شورای شهر مراغه ضمن این که در جلسات شورا شرکت نمی‌کند حقوق جلسات را نیز دریافت می‌کند.

حال باید قضاوت کرد که عدم پاسخگوئی شورای شهر به مردم و وعده‌هایی که هیچ کدام عملی نمی‌شوند از کجا بوده و باید در این خصوص مسئولان عالی رتبه شهرستان نظارت کنند و برای رفع مشکلات مردن چاره اندیشی کنند.

عدم پاسخگوئی مسئولان به خبرنگاران عدم پیشرفت مراغه را در پی دارد

سخنانی که بزرگان و مسئولان در روز خبرنگار عنوان می کنند، خبرنگاران را پل ارتباطی مردم با مسئولان و دیده بانان جامعه عنوان می‌کنند ولی تا کنون این سخنان در شهرستان کاملا شعاری بوده و عمل نشده است.

در پیگیری مشکلات اهالی ساکن در منطقه رودکی به صورت حضوری بارها به دفتر کاری مسئولان مراجعه کردیم برای تنظیم مصاحبه ولی متاسفانه توفیقی حاصل نشد، از طرفی نیز بارها با تلفن همراه این مسئولان تماس گرفتیم ولی در این روش نیز با عدم پاسخگوئی مسئولان مواجه شدیم که باید با پیگیری‌های فرمانداری و اداره ارشاد شهرستان، عدم پاسخگوئی مسئولان به افکار عمومی پیگیری شود.

با وجود این اوصاف، مشکلات اهالی ساکن در کوی رودکی اراضی شهرداری مراغه باید با حضور مسئولان چاره اندیشی شود تا مشکلات نزدیک به دو دهه این ساکنین، به زودی برطرف شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم



تاريخ : دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:, | 10:2 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

بارش برف در شهرستان مراغه از حدود ساعات 6 بعد از ظهر به صورت نامنظم آغاز و در نیمه شب به اوج خود رسید .

بارش حدودا 15 سانتی باعث تعطیلی مدارس شیفت صبح گردید.

 داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ برای تردد در محور مراغه - هشترود ضروری بوده تا مسافران بدون بروز مشکل به سفر خود ادامه دهند.

 

 



تاريخ : دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:, | 9:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

  فرمانده انتظامی مراغه گفت : ماموران مبارزه با قاچاق کالای این شهرستان در 24 ساعت گذشته 32 هزار ثوب انواع لباس خارجی ، 25 طاقه پارچه و 7 هزار عدد دارو را کشف کردند .
سرهنگ رحیم زاده ، ارزش کالاهای کشف شده را 500 میلیون ریال اعلام کرد و افزود : این کالاها از شهرهای مرزی غرب کشور بارگیری شده و درحال انتقال به استانهای مرکزی کشور بود .
وی گفت : در این رابطه 4 نفر دستگیر و 3 دستگاه خودروی سواری هم توقیف شدند .



تاريخ : یک شنبه 22 آذر 1394برچسب:, | 16:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: وقف بهترین حسنه برای ماندگاری و خدمت به جامعه است.

 http://img7.irna.ir/1394/13940922/81875692/81875692-70370058.jpg

حجت الاسلام فریدون مطهری، روز یکشنبه در آیین نواختن زنگ وقف در دبیرستان فرهنگ (شهید پرکار) این شهرستان افزود: با توجه به اینکه به نیت واقف ها، سال ها توسط متولی ها عمل می شود، خانواده ها می توانند با وقف، نیت های خیرخواهانه، عمل نیک و فرهنگ اسلامی را در جامعه ماندگارکنند.
وی اظهارکرد: هم اکنون 20 مدرسه این شهرستان وقفی بوده که آموزش و پرورش و این اداره تمامی تلاش خود را برای عمل به نیت واقف ها انجام می دهند و در تمامی این مدارس دانش آموزان مشغول تحصیل هستند.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه با اشاره به ثبت پنج وقف جدید در سال جاری توسط شش وقف کننده این شهرستان یادآور شد: این موقوفه ها برای تامین هزینه های مسجدها و توسعه گنجایش حسینیه های این شهرستان وقف شده است.
حجت الاسلام مطهری، با بیان اینکه این موقوفه ها به ارزش سه میلیارد و 500 میلیون ریال است، ادامه داد: هم اکنون دراین شهرستان 646 موقوفه شامل 176 مورد متصرفی، 445 مورد انتفاعی (365 مسجد و 80 حسینیه) و 25 موقوفه متولی دار(غیر متصرفی) وجود دارد.
وی گفت: این موقوفه ها دارای بیش از دوهزار رقبه بوده که عمده نیت واقف های این شهرستان در بخش های مختلف از جمله تعلیم و تعلم، صحافی کتاب های قدیمی و با ارزش، احداث مدرسه، اکرام و اطعام، خرجی زیارت زوار ائمه اطهار(ع) و عیادت از بیمارها بدون ملاقات است.
دراین آیین از نفرهای برتر قرآنی مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقه های قرآن کشوری، خادم ها و مدیرهای اجرایی و فرهنگی امامزاده سیدمحمد (ع) تجلیل شد.

 



تاريخ : یک شنبه 22 آذر 1394برچسب:, | 16:16 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 پیکر شاعر پیشکسوت مراغه ای با تخلص فقیر و از ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شهرستان تشییع و به خاک سپرده شد.

 

  'عباسقلی اکبری' روز گذشته در اثر کهولت سن به دیار باقی شتافت و امروز بر دوش مردم فرهنگ دوست این شهرستان تشییع و در روستای نوا زادگاه خود به خاک سپرده شد.
وی در سال 1303 شمسی در این روستا دیده به جهان گشود بود و از بنیان گذاران انجمن ادبی اوحدی مراغه در دهه چهل بشمار می رود.
فقیر مراغه ای صاحب آثاری مانند جام بشارت و گلشن صفا است.



تاريخ : یک شنبه 22 آذر 1394برچسب:, | 16:16 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رئیس اوقاف و امور خیریه مراغه با بیان اینکه از ابتدای سال 7 موقوفه جدید شامل باغ و منزل مسکونی در این شهر به ارزش 4 میلیارد و 900 میلیون ریال به ثبت رسیده است، گفت: تعداد موقوفات در این شهرستان 646 موقوفه و 2 هزار رقبه دارد.

خبرگزاری فارس: ثبت 7 موقوفه جدید شامل باغ و منزل مسکونی در مراغه
 

 حجت‌الاسلام فریدون مطهری  با بیان اینکه سه موقوفه جدید در مراغه به ثبت رسید، اظهار داشت: این موقوفه‌ها شامل 2 باغ و یک باب خانه برای آیین‌های عزاداری سیدالشهدا وقف شده است.

وی افزود: باغ‌ها را به مساحت 8 هزار و 200 متر مربع خیر مراغه‌ای حاج فیروز خلیلی برای تامین نیازها و آیین‌های عزاداری روستای ورجوی وقف کرده است که ارزش این دو موقوفه یک میلیارد و 100 میلیون ریال اعلام شده است.

وی گفت: این خیر که خواسته نامی از او گفته نشود خانه 85 متری خود را به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون ریال وقف حسینیه کربلائی محمدرضای مرحوم کرده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه مراغه با بیان اینکه از ابتدای سال 7 موقوفه جدید شامل باغ و منزل مسکونی در این شهر به ثبت رسیده است افزود: این موقوفه‌ها به ارزش 4 میلیارد و 900 میلیون ریال برای اطعام و احسان حسینی، توسعه مساجد و حسینیه‌های مراغه وقف شده است.

مطهری تعداد موقوفات در این شهرستان را 646 موقوفه و 2 هزار رقبه اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال از محل درآمدهای موقوفه‌های این شهرستان 400 خانواده نیازمند به صورت موردی مساعدت مالی شده‌اند.



تاريخ : یک شنبه 22 آذر 1394برچسب:, | 16:15 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 همزمان با فرارسیدن سالروز رحلت پیامبر صلح و دوستی، حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، آیین های ویژه عزاداری در مراغه برگزار شد.

 

مردم ولایتمدار و علاقه مند به پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت (ع) با راه اندازی دسته های عزاداری در نقاط مختلف این شهر، مساجد و تکایا در غم عزای پیام آور رحمت و کریم اهل بیت(ع) اشک ماتم ریختند.
بسیاری از هیات های عزدارای در قالب دسته های عزاداری از نقاط مختلف شهر به راه افتاده و با حضور در برخی مساجد، امامزاده سیدمحمد (ع) و مسجد جامع این شهرستان دعای روز 28 صفر و زیارت حضرت رسول الله(ص) را قرائت کردند.
مجالس سخنرانی و سوگواری رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) با حضور خیل عزاداران در اماکن مذهبی از دیگر برنامه های اجرا شده در این شهرستان بود.



تاريخ : یک شنبه 22 آذر 1394برچسب:, | 1:14 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رئیس راه و شهرسازی مراغه گفت : این محور به خاطر کولاک شدید و نبود دید کافی و لغزنده بودن جاده از صبح امروز بسته شده است .
ناصر حمیدی با اعلام اینکه این مسیر تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود از رانندگان خواست مسیر دیگری برای تردد انتخاب کنند .
وی گفت : تلاش برای بازگشایی این محور با حضور اکیپهای راهداری ادامه دارد و ماشین هایی که در مسیر هستند با تلاش اکیپها درحال خروج از مسیر هستند .
وی افزود : جاده مراغه هشترود مسیر تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین جنوب استان آذربایجان شرقی و شمال کردستان است .
خلیل ساعی مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی هم از اهالی روستاهای ساکن در این مسیر خواست در حد امکان از تردد غیر ضروری در این مسیر خودداری و در صورت لزوم سفر وسایط نقلیه خود را به امکانات ایمنی زمستانی و زنجیر چرخ مجهز کنند.



تاريخ : یک شنبه 15 آذر 1394برچسب:, | 11:56 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

بارش برف شهرستان مراغه را سفید پوش کرد. عکس از حسن حسین زاده

 


تاريخ : شنبه 14 آذر 1394برچسب:, | 18:7 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران برقراری و حفظ ارتباط دوستی با کشورهای همسایه است.

 

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، در خطبه های نماز جمعه این شهرستان افزود: کج سلیقه گی برخی دولتمردان کشورهای همسایه از جمله ترکیه، موجب ایجاد تنش در بین کشورهای منطقه می شود.
وی اظهارکرد: اظهار نظرهای اردوغان رییس جمهوری ترکیه در مورد سوریه ' به مثابه علیه ایران ' بوده که امیدواریم این حرکت موجب بروز تشنج در منطقه نشود.
امام جمعه مراغه یادآور شد: اردوغان به دنبال ایجاد امپراتوری عثمانی با کمک استکبار بوده که با موضع گیری ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و خالی کردن پشت ترکیه از سوی آمریکا، ماهیت استکبار مشخص شد.
آیت الله پورمحمدی ادامه داد: مقام های ترکیه باید از این حرکت آمریکا درس گرفته و به دنبال ایجاد تنش در منطقه نباشند.
وی، با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی نیز توسط گروه تروریستی داعش تهدید می شود، گفت: جامعه جهانی نیازمند مقابله با تروریسم و پیشگیری از دخالت استکبار در امور کشورهای اسلامی است.
امام جمعه مراغه اظهار داشت: گروه تروریستی داعش موجب فراموشی مساله یمن شده و آل سعود از این فرصت استفاده کرده و اقدام به کشتار مسلمانان این کشور می کند.
آیت الله پورمحمدی، همچین با اشاره به 10 آذر سالروز شهادت سید حسن مدرس و روز مجلس افزود: آرمان خواهی این شهید به حدی بود که به تنهایی در مرکز قانون گذاری وقت ایران، در برابر بیگانگان ایستادگی کرد.
وی گفت: با توجه به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری، توجه کافی به این مهم از سوی مردم و انتخاب افراد با درایت و مدیر ضروری است.
آیت الله پورمحمدی خاطرنشان کرد: انتخاب افراد با این ویژگی موجب تقویت بیشتر مجلس با شیوه های مدرس گونه می شود.



تاريخ : شنبه 14 آذر 1394برچسب:, | 13:21 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نخستین سوگواره دانشجویی اربعین حسینی با عنوان quotation mark خون بردل ماه quotation mark در مراغه برگزار شد .

 

مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد مراغه گفت : اجرای نمایش ، مقتل خوانی ، مناجات و عزاداری از جمله برنامه های این سوگواره سه روزه در مراغه بود .
حجت الا سلام هاشمیان افزود : دراین سوگواره نمایش quotation mark خون بردل ماه quotation mark به کارگردانی مریم ولی زاده و با مداحی امیر رضا نوروزی از هفتم تا یازدهم آذر در سالن اندیشه دانشگاه آزاد به روی صحنه رفت .
به گفته وی در اجرای این سوگواره 20 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه نقش ایفا کردند .
مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد مراغه هدف از برگزاری این سوگواره را بازخوانی واقعه عاشورا و اربعین اعلام کرد و افزود : موضوع این نمایش شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام و نخستین حضورحضرت زینب سلام الله علیها در کربلا پس از واقعه عاشورا بود .



تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 10:18 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 پیاده روی خانوادگی حرم تا حرم همزمان با اربعین حسینی در مراغه برگزار شد.

 

 عزاداران مراغه روز چهارشنبه پس از قرائت زیارت اربعین در امامزاده سیدمحمد (ع) این شهرستان همراه با خانواده های خود مسیر حدود 20 کیلومتری تا امامزاده سیدابراهیم (ع) را پیاده روی کردند.
این پیاده روی به همت مجمع فاطمیون مراغه با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی به منظور همگامی جاماندگان از سفر کربلا با زائران حرم مطهر حضرت سید الشهدا (ع) برگزار شد.
در این پیاده روی زائران این شهرستان با عبور از خیابان شهید آیت آلله کاشانی و ابتدای محور مراغه - هشترود، برای زیارت مرقد نوه سوم امام موسی بن جعفر (ع) وارد جوار امامزاده سید ابراهیم (ع) این شهرستان شدند و در آن محل به عزاداری پرداختند.
در این پیاده روی اداره اوقاف و امور خیریه، سپاه پاسداران، شهرداری، فرماندهی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون شعرا و مداحان و مجمع فاطمیون مراغه همکاری داشتند.
بقعه امامزداه سید ابراهیم(ع) در پنج کیلومتری شرق مراغه و در روستای چکان واقع شده است.
گفته ها حاکی از این است که سیدابراهیم(ع) نوه سوم امام موسی بن جعفر(ع) است که در موقع هجرت از مدینه منوره به مشهد مقدس به دست مخالفان و دشمنان امامت و ولایت به شهادت رسیده و در این مکان دفن شده است.
تاریخ کشف قبر امامزاده سید ابراهیم (ع) به بیش از 170 سال پیش برمی گردد.
در اربعین امام حسین(ع) بقعه امامزاده سید ابراهیم (ع) حال و هوای دیگری دارد به طوری که مسیر شش کیلومتری مراغه به این بقعه مسدود و تردد خودروها به سختی انجام می شود و این حضور خالصانه از اول صبح اربعین حسینی تا پاسی از شب ادامه دارد.
امامزاده های سید ابراهیم (ع)، سید محمد (ع)، بی بی هاجر (س) علی آباد و شهیدین، بقاع مبترکه و امامزاده های شاخص این شهرستان است.



تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 10:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 گنبد سرخ مراغه ارزشمند ترین اثر تاریخی این شهرستان نیازمند توجه بیشتر مسوولان برای بقا است.

 

 این گنبد از قدیمی ترین بناهای موجود در مراغه بوده که در سال 542 هجری قمری به صورت مربع شکل متشکل از سردابه و اتاق اصلی احداث شده و بر روی سکویی سنگی قرار گرفته است.
طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا از محوطه این گنبد، محوطه این اثر در شرایط نابسامانی بوده به طوری که آثاری از شکستگی چراغ ها دیده می شود و اثری از در ورودی این اثر باستانی نیز دیده نمی شود.
این بنا از آثار شاخص تاریخی این شهرستان بوده و نگهداری و حفظ این اثر نیازمند توجه بیشتر مسوولان ذیربط است تا بتوان آن را برای نسل های آینده نگهداری کرد.
رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری روز سه شنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اهمیت گنبد سرخ، محوطه آن نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و این اداره سعی کرده که شرایط محوطه این گنبد به بهترین شکل ممکن ساماندهی شود.
یعقوب طالبی افزود: با توجه به محدودیت نیروی انسانی و موانع موجود در نگهداری محوطه مذکور، این اداره تفاهم نامه ای را با شهرداری مراغه در اردیبهشت 94 منعقد کرده است.
وی اظهارکرد: در بند چهارم این تفاهم نامه، شهرداری عهده دار اداره محوطه گنبد سرخ و نگهداری فضای سبز پیرامون اثر شده که در صورت اجرای بند مذکور موضوع و مساله ساماندهی و نگهداری محوطه اثر ارزشمند گنبد سرخ با توجه به تخصص و توانمندی شهرداری و بخش خدمات عمومی آن در حفظ و توسعه فضاهای سبز، به شکل اساسی و ریشه ای مرتفع می شود.
طالبی ادامه داد: با توجه به شرایط نامناسب محیط و منطقه قرارگیری گنبد سرخ و اینکه چندین بار چراغ های محوطه و فضای سبز مورد تخریب قرارگرفته، این اداره شکایتی دراین خصوص به نیروی انتظامی ارایه کرده است.
وی، قدمت ساخت در چوبی گنبد سرخ را مربوط به چند سال گذشته عنوان و اضافه کرد: در ورودی این اثر هم اکنون دراداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگهداری شده تا به محض ساماندهی و تعیین تکلیف محوطه به محل اتصالی بازگردانده شود.
براساس آمار موجود تاکنون حدود 300 اثر تاریخی مراغه از بین بیش از یک هزار و 300 اثر تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.



تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 10:16 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مدیر امور آب مراغه گفت : این استخرها را باغداران حاشیه رودخانه چوان چای مراغه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای برداشت غیر مجاز آب ایجاد کرده بود .
فرمانی افزود : باغداران با ایجاد این استخرها از آب آن برای آبیاری باغهای خود استفاده می کردند .
وی همچنین از انسداد 130 حلقه چاه کشاورزی از ابتدای سال در شهرستان مراغه خبر داد و افزود : با هدف تعادل بخشی آبهای زیر زمینی این تعداد تا پایان سال به 200 حلقه افزایش می یابد .
مدیر امور آب مراغه افزود : در این شهرستان 3 هزارو 500 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده است که از این تعداد سالانه حدود 40 میلیون متر مکعب آب برداشت می شود .
شهرستان مراغه با داشتن 22 هزار هکتار باغ بیشترین سطح باغ های استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است .



تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 10:16 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: ملاک و معیار دستگاه های مسوول در انتخابات باید اجرای قانون باشد.

 

مهدی دواتگری، روز سه شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان مراغه افزود: نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی باید با احترام به قوانین بدنبال حضور و مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات باشند.
وی، اظهار کرد: عمل به قوانین و مقررات انتخابات باید برای تمامی نامزدهای احتمالی ملاک و میعار باشد و اگر کسی به قانون اساسی و ولایت فقیه اعتقاد دارد، اجرای قوانین فصل الخطاب است.
نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه کشور، یادآور شد: با توجه به تدوین این برنامه، مسوولان اجرایی، اساتید دانشگاهی و فعالان عرصه های مختلف می توانند در این خصوص با ارایه نظرهای خود به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تدوین این برنامه نقش موثری ایفا کنند.
دواتگری، ادامه داد: نکته نظرهای این افراد می تواند در تدوین کامل و جامع برنامه ششم توسعه، نقش بسزایی ایفا کند.
وی با اشاره به اجرای آزاد مراغه - هشترود گفت: عملیات اجرای کیلومتر 14 تا 26 این آزادراه هم اکنون دارای 18 درصد پیشرفت فیزیکی است.
دواتگری، افزود: کیلومتر صفر تا 14 این آزاد راه نیز در مرحله تملک بوده و به منظور سرعت دهی عملیات تملک در این مسیر، دستور اجرای ماده 9 در برخی از این مسیر از سوی وزیر راه و شهرسازی صادر شده و دادستان عمومی انقلاب مراغه نیز در حال اجرای این دستور است.
وی یادآوری کرد: این دستور برای برخی املاک در روستاهای دیورزم، گل، گل تپه، آغجه کهل و آغاجری صادر شده است.
معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه نیز در این جلسه گفت: با نامزدهای احتمالی که تخلف تبلیغاتی مرتکب شوند و مسوولان و کارمندانی که از بیت المال بر له یا علیه نامزدها استفاده کنند، برخورد می شود.
ظفر محمدی، افزود: تلاش برای برگزاری انتخابات سالم با حضور حداکثری مردم وظیفه برگزارکنندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است.
وی، از اختصاص 112 میلیارد و 800 میلیون ریال از محل اعتبارهای استانی برای طرح های عمرانی این شهرستان در سال جاری خبر داد.
فرماندار ویزه مراغه یادآور شد: تجهیز برخی اداره ها و نهادهای دولتی به دوربین های مدار بسته و تجهیزات امنیتی ضروری است.
محمدی، ادامه داد: بازرسی های انجام شده از اداره ها نشان می دهد، بیشتر آن ها از نظر امنیتی مشکل دارند.



تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 10:15 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 تبدیل مراغه به قطب سلامت جنوب استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از هسته های کلیدی سند تدبیر و توسعه این شهرستان نیازمند مشارکت تمامی مسئولان دستگاه ها، کمک خیران سلامت و سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور ایجاد زیرساخت های موردنیاز بخش بهداشت، درمان و پژوهش است.

 

تبدیل مراغه به قطب سلامت با پیش بینی ارایه خدمات به جمعیت 800 هزار تا یک میلیون نفری جنوب استان آذربایجان شرقی و سرریز جمعیت آذربایجان غربی، شمال کردستان انجام می شود و این امر نقش مهمی در افزایش دسترسی به خدمات درمانی و کاهش حجم بیماران اعزامی به مرکز استان و ارایه خدمات در کمترین زمان ممکن به جمعیت منطقه را خواهد داشت.
دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه که سال دوم استقلال خود را سپری می کند، نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان در راستای هموار سازی ورود بخش خصوصی و جامعه خیران سلامت برای ایجاد قطب سلامت در این شهرستان است تا مسیر تحقق این امر را تسهیل و آن را محقق کند.
نخستین بیمارستان شهرستان مراغه در سال 1300 شمسی و دومین بیمارستان آن نیز در سال 1311 تاسیس شد و با توجه به این امکانات، این شهرستان در ابتدای امر نیز به طور ذاتی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان قطب درمانی منطقه شناخته شد و اکنون حفظ این جایگاه نیازمند ایجاد زیرساخت هایی با امکانات جدید و پیشرفته است.
با این رویکرد، ایرنا دفتر مراغه میزگردی را به منظور بررسی وضعیت موجود امکانات درمانی، بهداشتی و آموزشی این شهرستان برای پاسخگویی به سوالاتی از جمله اینکه تاثیر قطب سلامت در شهرستان و منطقه، نقش بخش خصوصی و خیران در این ارتباط، نحوه همکاری مسئولان نهادهای حاکمیتی در تحقق این امر و اقدام های انجام شده در زمینه ایجاد قطب سلامت به عنوان یکی از هسته های کلیدی سند تدبیر و توسعه این شهرستان برگزار کرد.

** زمینه ایجاد و توسعه برخی خدمات درمانی در این شهرستان فراهم شده است
سرپرست دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه در این میزگرد گفت: این شهرستان از سال های گذشته به دلیل داشتن قدمت در ارایه خدمات درمانی و وجود امکانات درمانی و بیمارستانی (اولین بیمارستان این شهرستان در سال 1300 و دومین بیمارستان در سال 1311 احداث شده است) زمانی که در خیلی از شهرهای استان درمانگاه نیز وجود نداشت، به طور ذاتی و از دیدگاه مردم منطقه به عنوان قطب درمان شناخته شده است.
علی جنتی، افزود: هدف از تبدیل این شهرستان به قطب سلامت جنوب استان آذربایجان شرقی، کاهش بار بیماران ارجاعی به مرکز و ارایه خدمات متفاوت و پیشرفته به بیماران شهرستان های همجوار است تا برخی از بیماران به دلیل کمبود امکانات به مرکز استان و یا مراکز استان ها اعزام نشوند.
وی، اظهار کرد: هم اکنون این شهرستان در برخی از امکانات تخصصی و فوق تخصصی مانند طب اورژانس، ارتوپدی، مغز و اعصاب، فوق تخصص نوزادان، خدمات ویژه ICU ،NICU و CCU، سی تی اسکن و MRI نقش قطب درمان در منطقه را ایفا می کند.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه یادآور شد: با وجود قدمت در ارائه خدمات درمانی، این دانشکده یکی دانشکده های نوپای وزارت بهداشت است و برای اینکه جایگاه خود را به عنوان قطب سلامت حفظ کند نیازمند ایجاد زیرساخت های مختلف می باشد که هم اکنون بخشی از این زیرساخت ها در حال ایجاد است.
جنتی، ادامه داد: زیرساخت های در حال ایجاد شامل افزایش تعداد اتاق عمل ها و ایجاد بخش جراحی قلب باز و آنژیوگرافی در بیمارستان امیرالمومنین(ع)، احداث بیمارستان آموزشی درمانی سینا، اخذ مجوز احداث بیمارستان 350 تختخوابی و شروع احداث مرکز شیمی درمانی و آنژیوگرافی با حمایت خیران است.
وی گفت: احداث مرکز سرطان در بیمارستان امیرالمومنین(ع) با مساعدت خیرین سلامت، احداث بلوک زایمانی در بیمارستان شهید بهشتی با اعتبارهای وزارتی در یک هزار متر مربع، احداث کلینگ تخصصی و فوق تخصصی با اعتبارهای وزارتی در یک هزار و 400 متر مربع و آغاز احداث بیمارستان خصوصی 48تختخوابی خواجه نصیر از جمله اقدام های آغاز شده این دانشکده است.
وی، افزایش پایگاه های اورژانس از سه به شش باب، افزایش ظرفیت اورژانس های بیمارستانی و احداث اورژانس جدید با اعتبارهای وزارتی و منابع داخلی در یک هزار و 300 متر مربع در بیمارستان امیرالمومنین (ع) و بازنگری و توسعه اتاق های عمل و اورژانس بیمارستان در دست ساخت سینا با ظرفیت هر کدام 20 تخت تحت نظر را از دیگر اقدام های آغاز شده در حوزه درمان این شهرستان برشمرد.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه یادآوری کرد: اخذ مجوز نصب MRI دوم شهرستان (5/1 تسلا) و سی تی اسکن 64 اسلایس ویژه آنژیوگرافی، پیگیری افزایش ظرفیت خدمات ویژه ICU ، NICU و CCU و اقدام برای اخذ مجوز بخش روانی و سوختگی از دیگر زیر ساخت های درمانی برای تبدیل این شهرستان به قطب سلامت است.
جنتی، اظهار داشت: با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت خیرین سلامت در حوزه درمان چالش های پیش روی دانشکده در توسعه و خرید تجهیزات آنژیوگرافی، MRI، سی تی اسکن، توسعه بخش دیالیز و ایجاد درمانگاه بیماران دیابتی رفع شده است و برخی از این مشکلات نیز با ورود خیران مرتفع می شود و برای برخی نیز به دنبال رایزنی با منابع غیردولتی و خیران هستیم.

** تبدیل شدن به قطب درمان با مشارکت خیران ممکن است
دبیر ایجاد قطب سلامت جنوب آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد گفت: قطب سلامت جنوب استان در سال 1393 توسط استانداری آذربایجان شرقی به فرمانداری ویژه این شهرستان در خصوص چشم اندار سند تدبیر و توسعه استان ابلاغ شد و این دانشکده در این خصوص عهده دار هدایت و تسهیل کننده برنامه ریزی با همکاری مسئولان است و امیدواریم در چند سال آینده این امر با ورود بخش خصوصی و خیران محقق شود.
احمد مجتهدی، افزود: در این سند سیستم دولتی تسهیل کننده و زمینه ساز مشارکت بخش خصوصی است تا با جلب نظرهای خیران، سرمایه گذاری های مرتبط در راستای ایجاد قطب سلامت و ارایه خدمات بهتر به مردم انجام شود.
وی، یادآور شد: تبدیل مراغه به قطب سلامت جنوب استان نیازمند ایجاد زیرساخت هایی است که شهرهای جنوب استان فاقد آن هستند و دسترسی مردم شهرهای ملکان، عجب شیر، بناب، شاهین دژ، میاندوآب، هشترود و چاراویماق به خدمات ویژه سلامت را تسهیل کند.
مجتهدی، ادامه داد: موارد پیشنهاد شده در این هسته کلیدی شامل احداث بیمارستان خصوصی، توسعه بخش شیمی درمانی، ایجاد کلینک های تخصصی بیماری های غیر واگیر برای پیشگیری، درمان، تحقیق و پژوهش، ایجاد زمینه جراحی های باز بیمارهای قلبی و عروقی و آنژیوگرافی است.

** افزایش ظرفیت تخت های بیمارستانی از محورهای اصلی تبدیل مراغه به قطب درمان است
سرپرست دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه گفت: در زمان کنونی سرانه تخت های بیمارستانی در کشور 1.7 تخت برای هر هزار نفر می باشد که این سرانه در مراغه هشت دهم تخت است.
علی جنتی افزود: در سطح بندی تخت های بیمارستانی تا پایان سال 94 در مراغه باید 600 تخت فعال بیمارستانی شامل 500 تخت دولتی و 100 تخت خصوصی وجود می داشت که هم اکنون این شهرستان از این تعداد فقط دارای 236 تخت فعال دولتی است.
وی اظهارکرد: بااتمام بیمارستان 100 تختخوابی آموزشی درمانی ابن سینای این شهرستان، سرانه تخت های بیمارستانی به 1.2 تخت برای هر هزار نفر می رسد.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی مراغه یادآور شد: به منظور جبران کمبود سرانه تخت های بیمارستانی این شهرستان در ابتدای سال جاری، احداث یک باب بیمارستان خصوصی با ظرفیت 48 تخت آغاز شده و مجوز بیمارستان 350 تختخوابی نیز از سازمان مدیریت و برنامه ریزی اخذ شده است.
جنتی، تامین زمین مورد نیاز بیمارستان 350 تختخوابی را مهمترین نیاز قطب سلامت عنوان کرد و ادامه داد: این بیمارستان نیازمند 10 هکتار زمین است و برای تامین آن نیاز به حمایت خیران و همکاری و همت جدی مسئولان ذیربط در ورودی غربی مراغه (میدان بسیج) هستیم.
وی، خاطرنشان کرد: ایجاد این بیمارستان در این محل به منظور ارایه خدمات سریع تر به سرریز بیماران شهرستان های همجوار و جنوب آذربایجان غربی و شمال کردستان و ارایه خدمات سریع به حادثه دیدگان سوانح جاده ای مراغه - تبریز و افزایش سرعت و کاهش زمان در اعزام بیماران به مرکز استان، مهم است.
جنتی، اظهار داشت: پیگیری برای تعیین تکلیف بیمارستان نیمه کاره ارتش جمهوری اسلامی واقع در میدان بسیج نیز از دیگر اقدام های این دانشکده است تا با اضافه شدن این بیمارستان به تخت های فعال پزشکی، بخشی از مشکلات درمانی شهرستان مرتفع شود.
وی، افزایش پایگاه های اورژانس را از دیگر اقدام های این دانشکده در ایجاد قطب سلامت عنوان کرد و گفت: تلاش می شود دو پایگاه اورژانس 115 در سطح شهر و یک پایگاه بین جاده ای به تعداد پایگاه های این شهرستان اضافه شود.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی مراغه، اظهار داشت: با وجود کاستی ها در این زمینه، متوسط زمان رسیدن کاردان های اورژانس 115 به بالین بیماران در این شهرستان پنج دقیقه و 47 ثانیه است (هرچند که به دلیل عدم دسترسی برخی مناطق به پایگاه اورژانس این زمان طولانی تر می شود) که اگر پایگاه های جدید احداث شود، زمان طلایی رسیدن به بالین بیمار از میانگین فعلی کاهش می یابد.
جنتی، محل احداث پایگاه های درون شهری را در منطقه حوالی میدان بسیج و مجلس و پایگاه بین جاده ای را در محور مراغه - هشترود در روستای جهانگیر اعلام و اضافه کرد: منابع احداث این پایگاه ها هم اکنون آماده است اما به منظور تسریع در اجرای پایگاه های داخل شهر نیازمند مشارکت بیشتر مدیریت شهری هستیم.
وی، یادآور شد: تقویت سیستم آمبولانس شهرستان از دیگر اقدام های این دانشکده در تحقق قطب سلامت است که در این راستا به دنبال ایجاد آمبولانس هوایی و زمینی با مشاکت بخش دولتی و خصوصی هستیم.
جنتی، ادامه داد: در این راستا تمامی حمایت ها از بخش خصوصی انجام می شود تا مردم از خدمات آن استفاده کنند و در صورت نیاز نیز این دانشکده از بخش خصوصی خرید خدمت کند.

** خیران 30 میلیارد ریال برای حوزه سلامت مراغه کمک کرده اند
رئیس مجمع خیران سلامت مراغه نیز در این میزگرد گفت: این مجمع در سال 94 با بیش از 60 عضو شروع به کار کرده و تا کنون 30 میلیارد ریال به تجهیز امکانات و احداث زیرساخت های درمانی و بهداشتی این شهرستان کمک کرده اند.
کیومرث مرزپور، افزود: این مجمع فعالیت خود را با صداقت و درستکاری شروع کرده و تا کنون توانسته علاوه بر جذب حمایت های خیران در تکمیل تجهیزات، از حمایت های آنان برای احداث بلوک زایمانی، مرکز شیمی درمانی و رادیوتراپی بهره مند شود.
وی اظهار کرد: تمامی نیازمندی های حوزه سلامت، درمان و بهداشت مراغه هم اکنون اولویت بندی شده و با برگزاری دومین همایش خیران سلامت این شهرستان به دنبال جذب حمایت های بیشتر آنان برای تحقق قطب سلامت در این شهرستان هستیم.
رئیس مجمع خیران سلامت مراغه یادآور شد: این مجمع پس از شناسایی نیازها، اقدام به طراحی ساختمان های مورد نیاز و شناسایی شرکت های فروش تجهیزات پزشکی با همکاری دانشکده می کند و در نهایت خیران را بر حسب کمک های آنان راهنمایی می کند.
مرزپور ادامه داد: مقرر شده با همکاری دانشکده، تمامی درخواست های خیران سلامت از جمله انتخاب اسم ساختمان های احداثی و نصب برچسب خیران بر روی تجهیزات انجام شود تا شاهد صداقت و درستکاری بین دانشکده و خیران باشیم.
رئیس بیمارستان شهید بهشتی مراغه یادآوری کرد: بیمارستان های مراغه در تقسیم بندی استانی به عنوان مرجع شهرستان های همجوار انتخاب شده است، بنابراین تبدیل مراغه به قطب سلامت از نیازهای مردم منطقه است.
مرزپور، اضافه کرد: در این راستا حمایت خیران و بخش خصوصی در ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی، راهکاری اساسی برای تحقق سند تدبیر و توسعه این شهرستان است.

** در سال جاری سه عضو هیات علمی طب اورژانس در دانشکده علوم پزشکی جذب شده است
سرپرست دانشکده علوم پزشکی مراغه، افزایش فیزیکی و کیفی اورژانس های بیمارستانی را از دیگر موارد پیگیری شده در ارتباط با ایجاد قطب سلامت جنوب استان در این شهرستان عنوان کرد و گفت: در این راستا سه عضو هیات علمی جذب شده است تا بتوان با تربیت دانش آموختگان این رشته ها، کیفیت خدمات در این مراکز را افزایش داد.
علی جنتی افزود: علاوه برآن عملیات احداث اورژانس بیمارستانی دربیمارستان امیرالمومنین (ع) با زیربنای یک هزار و 200 متر مربع با 20 تخت تحت نظر اورژانس بیمارستان ابن سینا با یک هزار و 400 متر مربع زیربنا و 20 تخت تحت نظر آغاز شده است.
وی اظهار کرد: جذب 16 پزشک متخصص در تخصص های مختلف از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این شهرستان از نیازمندی های ایجاد قطب سلامت جنوب استان در این شهرستان است که از سوی این دانشکده انجام شده است.

** ارایه خدمات آموزشی به شهرستان های همجوار از اهداف مهم این دانشکده است
سرپرست دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: تقویت بخش آموزش و پژوهش و ایجاد آزمایشگاه های تحقیقاتی در تبدیل این شهرستان به قطب سلامت نقش ایفا می کند که در این راستا به دنبال افزایش رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دانشکده هستیم.
علی جنتی، افزود: 9 رشته در این دانشکده وجود دارد که چهار رشته آن شامل تکنسین دهان و دندان، هوشبری، بهداشت خانواده و مبارزه با بیماری ها در سال جاری ایجاد شده است.
وی، یادآور شد: ایجاد رشته ها در سطح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی از دیگر اهداف این دانشکده است تا بتوان نیروهای مورد نیاز این منطقه را تربیت کرد.
جنتی خاطرنشان کرد: برای تکمیل زیرساخت های مرکز آموزشی این دانشکده در سال جاری، حدود 20 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه بخش آموزش پزشکی تخصیص یافته است که این اعتبار صرف ایجاد کتابخانه، سالن های تشریح و ورزشی و حصارکشی محوطه دانشکده می شود.
مجوز فعالیت دانشکده پرستاری و مامایی مراغه در سال 1369 از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخذ و در سال 1391 با ادغام شبکه بهداشت و درمان و دانشکده پرستاری و مامایی به عنوان دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی تغییر یافت.
این دانشکده در سال 1393 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز جدا شد و هم اکنون به صورت مستقل زیر نظر وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی اداره می شود.
معاونت آموزشی،پژوهشی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی به عنوان یکی از مراکز مهم آموزش پزشکی این شهرستان در زمینی به مساحت 85 هکتار و با زیربنای هشت هزار و 500 متر مربع فعالیت می کند.



تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 1:14 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی مراغه گفت: آتش نشانان این سازمان جسد راننده پیکان وانت پرس شده را از داخل آن رها کردند.

 

ناصر صمدیان افزد: با اعلام پلیس راه مراغه - هشترود در ساعت 13 و 10 دقیقه امروز مبنی بر وقوع یک فقره تصادف در این محور، امدادگران به محل اعزام شدند.
وی اظهارکرد: ماموران در ساعت 13 و 25 دقیقه به محل حادثه رسیده و مشاهده کردند که راننده پیکان وانت در اثر تصادف با یک دستگاه تریلر و زیر فشارناشی از حادثه، جان باخته و جسد وی گرفتار لاشه خودرو شده است.
مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی مراغه یادآور شد: با توجه به پرس شدن راننده در داخل خودرو، عملیات رها سازی حدود 20 دقیقه طول کشید.
صمدیان ادامه داد: امدادگران این سازمان پس از رهاسازی، جسد را به مراجع ذی صلاح برای انتقال به گلشن زهرای این شهرستان تحویل دادند.
وی اظهارکرد: در این عملیات امدادگران جمعیت هلال احمر و اورژانس 115 نیز با این سازمان همکاری کردند.
یک منبع آگاه از پلیس راه مراغه - هشترود در این ارتباط گفت: این حادثه در محور روستایی دیوزم اتفاق افتاده و مقصر حادثه راننده پیکان وانت اعلام شده است.
بنا به اعلام فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی تا پایان آبان سال جاری 25 نفر در محور مراغه - هشترود بر اثر تصادف جان باخته اند.
محور مراغه - هشترود به طول 101 کیلومتر با پیچ های خطرناک از دو شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد و بیشتر ترددهای شهرستان های جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر انجام می شود.
این جاده از حادثه خیزترین راه های کشور است و طبق آمار پلیس راه ، در پنج سال گذشته بیش از 800 نفر در این مسیر کشته و زخمی شدند.
از پنج سال گذشته تا کنون بیش از یک هزار و 200 خودرو در این محور دچار خسارت شده است.



تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 10:13 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی مراغه گفت: پزشک اعزامی این شهرستان به کربلا بر اثر وقوع تصادف جان باخت و 12 نفر نیز در این حادثه زخمی شده اند.

 

علی جنتی افزود: این گروه پزشکی سوم آذر برای ارائه خدمات به زائران حرم حسینی به کربلا اعزام شده بودند که روز گذشته اتوبوس حامل آن ها در مسیر سامرا به کربلا دچار سانحه شد.
وی اظهار کرد: دراین سانحه دکتر نرمیه شهپوری پزشک عمومی، جان خود را از دست داد و 12 نفر نیز مصدوم شدند که هم اکنون پنج نفر از این گروه پزشکی در بیمارستان بستری هستند و وضعیت آنان خوب گزارش شده است.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی مراغه با تسلیت این حادثه به جامعه پزشکی یادآور شد: هفت تن از سانحه دیدگان نیز به صورت سرپایی مداوا شده و از بیمارستان ترخیص شده اند.
جنتی ادامه داد: تمامی حادثه دیدگان روز پنج شنبه به کشور باز می گردند و جسد مرحومه شهپوری نیز روز یکشنبه هفته آینده به کشور منتقل می شود.
گروه پزشکی مراغه به عنوان نخستین گروه پزشکی آذربایجان شرقی به منظور ارایه خدمات به زائران اربعین حسینی روز سه شنبه از این شهرستان به مسیر پیاده روی زائران تا کربلای معلی اعزام شد.
این گروه شامل سه پزشک عمومی و متخصص و 22 کادر پزشکی بوده که طبق برنامه باید از سوم تا 13 آذر به زایران پیاده حرم امام حسین (ع) خدمات ارایه می کردند.



تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 10:10 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

آتش سوزی در انبار علوفه خشک در یک واحد گاوداری در مراغه حدود 500 میلیون ریال خسارت برجای گذاشت.

 

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی مراغه گفت : این حادثه بامداد امروز در روستای داش آتان بخش مرکزی این شهرستان روی داد .
ناصر صمدیان افزود : در این آتش سوزی که به علت اتصال سیم برق اتفاق افتاد 6 راس گاو و گوساله و 5 هزار و 500 بسته علوفه خشک و 10 تن کاه در آتش سوخت .
به گفته وی در این حادثه همچنین یک دستگاه یخجال فریزر ، یک دستگاه شیر دوش ، یک دستگاه موتور جوش و انبار نگهداری علوفه طعمه حریق شد .
صمدیان خاطر نشان کرد : آتش سوزی بامداد امروز با حضور به موقع نیرو های آتش نشانی مهار شد.



تاريخ : دو شنبه 9 آذر 1394برچسب:, | 17:7 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: صادرکنندگان سیب درختی مراغه تسهیلات دریافت می‌کنند.

خبرگزاری فارس: پرداخت تسهیلات برای صادرکنندگان سیب مراغه
 

 ظفر محمدی ظهر امروز در جمع مسئولان این شهرستان، با اشاره به ذخیره 60 هزار تنی سیب در سردخانه‌های این شهرستان اظهار داشت: پایین بودن قیمت موجب متضرر شدن باغداران این شهرستان شده است.

وی افزود: این تسهیلات با کارمزد 16 تا 18 درصد تنها برای صادرات سیب مراغه پرداخت می‌شود.

محمدی با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات محدودیتی وجود ندارد، افزود: متقاضیانی که توانایی صادرات سیب مراغه را دارند برای استفاده از تسهیلات به جهادکشاورزی مراغه مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان مراغه به عنوان قطب تولید سیب در آذربایجان‌شرقی امسال 160 هزار تن محصول تولید کرده و تاکنون 300 تن برای تامین میوه شب عید استان ذخیره و حدود 60 هزار تن نیز توسط باغداران و بخش خصوصی در سردخانه‌های ذخیره و آماده فروش است.



تاريخ : دو شنبه 9 آذر 1394برچسب:, | 11:2 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 هفدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با موضوع مدرسه ایمن همزمان با سراسر کشور در مدارس مراغه نیز برگزار شد.

 http://img7.irna.ir/1394/13940908/81858567/81858567-70338435.jpg


http://img7.irna.ir/1394/13940908/81858567/81858567-70338434.jpg

 

 

 

 

http://img7.irna.ir/1394/13940908/81858567/81858567-70338433.jpg

مدیر آموزش و پرورش مراغه، روز یکشنبه در آیین برگزاری این مانور در هنرستان نمونه دولتی شهید پوررستم گفت: هدف از اجرای این مانور، کاهش تلفات و خسارت های ناشی از زلزله بوسیله ارتقای فرهنگ ایمنی و مقاوم سازی، ایجاد آمادگی برای انجام واکنش های صحیح و سریع در برابر زلزله و افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در مورد زلزله و سایر پدیده های طبیعی است.
جلیل اسلامی، با اشاره به اینکه در این مانور تمرینی بیش از 23 هزار دانش آموز در 500 آموزشگاه با اقدام های امدادی در زمان وقوع زلزله آشنا شدند، افزود: مدارس ایمن می تواند نقش محوری در کاهش خطرپذیری زلزله ایفا کند که این رویکرد اساس برنامه مانور سال جاری است.
وی اظهار کرد: مدرسه های ایمن که از نظر سازه ای دارای استحکام مناسبی بوده و از نظر فضا و امکانات نیز شرایط مساعدی دارد، به عنوان پایگاه مدیریت بحران محلی انتخاب می شود.
اسلامی، ادامه داد: ایجاد آمادگی در دانش آموزان در کاهش تلفات و صدمات ناشی از زلزله موثر بوده و آموزش و پرورش تلاش می کند تا آموزش ها و مهارت های لازم را برای مقابله با پیامدهای منفی زلزله و بلایای طبیعی به دانش آموزان انتقال دهد.
هفدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مراغه با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش، فرمانداری، جمعیت هلال احمر، آتش نشانی و خدمات ایمنی، نیروی انتظامی و اورژانس 115 برگزار شد.



تاريخ : دو شنبه 9 آذر 1394برچسب:, | 11:0 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا گفت: فرهنگ و تفکر بسیج موثرترین و کارآمدترین ابزار برای مقابله با استکبار جهانی و نظام سلطه است.

 

حجت الاسلام حسن کاملی فر در آیین تجلیل از بسیجیان نمونه پایگاه قدس شهرستان مراغه افزود: بسیج در هشت سال دفاع مقدس و صحنه های حساس و خطیر کشور، نقش و کارآمدی خود را نشان داده است.
وی اظهار کرد: اکنون ثابت شده هر جا که کشور و نظام اسلامی به ایمان، اخلاص، ایثار و مجاهدت بسیج نیاز داشته باشد، بسیجیان ولایتمدار و بصیر در صحنه حضور فعال خواهند یافت.
مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا یادآور شد: در زمان کنونی، تفکر، فرهنگ، ایثار و مجاهدت های بسیج در جامعه بیش از پیش احساس می شود.
حجت الاسلام کاملی فر، ادامه داد: بر اساس رهنمودهای رهبری، بسیج خاکریز اول و مستحکم نظام اسلامی در برابر دشمنان اسلام و انقلاب بوده و نباید این سنگر تضعیف و سست شود.
وی گفت: تشکیل بسیج حاصل تفکر عمیق و دور اندیشی امام راحل (ره) و هدایت های حکیمانه رهبر معظم انقلاب بوده و این نهاد از کارآمدترین ابزار برای صیانت از ارزش ها و آرمان های اسلامی و انقلابی برخوردار است.
مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا با اشاره به خطر نفوذ دشمن خاطرنشان کرد: هوشیاری در برابر جریان نفوذ استکبار جهانی در زمان پس از توافق هسته ای و برجام ضروری تر از هر زمان دیگر است.
حجت الاسلام کاملی فر، یادآور شد: هدف از نفوذ، تغییر باورهای مردمی و روحیه جهادی و انقلابی جوانان بسیجی بوده و در صورت غفلت، ضربات جبران ناپذیری به ارزش ها و آرمان های اسلامی و انقلابی وارد خواهد شد.
در این آیین از بسیجیان نمونه پایگاه قدس مراغه تجلیل بعمل آمد.



تاريخ : شنبه 7 آذر 1394برچسب:, | 16:31 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه گفت: 23 هزار دانش آموز این شهرستان تحت پوشش طرح سنجش سلامت دهان و دندان (وارنیش فلوراید فیزیوتراپی) قرار می گیرند.

 

احمد مجتهدی افزود: این طرح از طرح های تحول نظام سلامت بوده که در این شهرستان با همکاری آموزش و پرورش و این دانشکده در دو نوبت برای کودکان زیر 14 سال اجرا می شود.
وی اظهار کرد: در این طرح 15 هزار دانش آموز شهری توسط مراقبان سلامت و سه دندانپزشک و هفت هزار دانش آموز روستایی توسط بهورزان زیر نظر دندانپزشکان از نظر سلامت دهان و دندان مورد سنجش قرار می گیرند.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه یادآور شد: این طرح از 15 آبان شروع و تا کنون چهار هزار و 316 دانش آموز اول ابتدایی سلامت سنجی شده و تا پایان آذر نیز تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی مورد سنجش قرار می گیرند.
مجتهدی، ادامه داد: این طرح در دو مرحله انجام می شود که زمان مرحله دوم نیز شش ماه بعد می باشد و سرانه هر دانش آموز در دو مرحله یک میلیون ریال و کل اعتبار طرح 23 میلیارد ریال بوده که از طریق منابع دولتی تامین شده است.
وی، مادران باردار را جامعه هدف دیگر این طرح اعلام کرد و گفت: تمامی مادران باردار در این طرح شناسایی و مورد سنجش قرار می گیرند.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه اظهار کرد: تمامی خانه های بهداشت روستایی، مرکز بهداشت شماره یک (هاشم آباد)، مرکز شماه دو (شهرک ولیعصر) و مرکز شهر خداجو در این طرح به دانش آموزان خدمات ارایه می کنند.
مجتهدی، یادآوری کرد: تمامی خدمات ارایه شده به دانش آموزان در سامانه الکترونیکی آنان ثبت شده تا خدمات بعدی و واکسن های 9 گانه دانش اموزان توسط سامانه های وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی قابل کنترل باشد.
وی گفت: طرح سنجش سلامت دهان و دندان دانش آموزان و مادران باردار در دو سطح برگزار و اگر در دندان های جامعه هدف، مشکلی احساس شود آنان به دندانپزشکان ارجاع داده می شوند تا نسبت به مشکلات آنان رسیدگی شود.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه یادآور شد: سطح دوم این خدمات با عنوان فیشور سیلانت تراپی بوده که شامل ویزیت، مراقبت دندان شش، ترمیم، جرم گیری، پرکردن و در صورت نیاز کشیدن دندان بوده که در سه مرکز مشخص شده به صورت رایگان انجام می شود.
مجتهدی افزود: سلامت دهان و دندان در کشور ما سال ها به خاطر نبود نیروی انسانی، تجهیزات و توجه کافی، شاخص معیوبی بود.
وی گفت: طرح وارنیش فلوراید فیزیوتراپی برنامه دولت در راستای اهداف طرح نظام تحول سلامت برای پوشش پیشگیرانه بهداشت دهان و دندان در گروه هدف است.
وی، ادامه داد: این دانشکده در سال تحصیلی گذشته نیز این طرح را انجام داده که در آن چهار هزار و 77 دانش آموز اول ابتدایی شامل 99 درصد این دانش آموزان وارنیش فلوراید فیزیو تراپی شدند.



تاريخ : شنبه 7 آذر 1394برچسب:, | 16:30 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: نحوه دیدار رییس جمهوری روسیه با رهبر معظم انقلاب در نگاه دیپلماسی نشان از عزتمندی انقلاب اسلامی ایران در عرصه های بین المللی دارد.

 

 

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، در خطبه های نماز جمعه این شهرستان افزود: بدون شک انقلاب اسلامی ایران در دیدگاه های بین المللی و امت اسلامی از خط نفوذ و عزت خاصی برخوردار بوده و دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر معظم انقلاب بدون تشریفات حایز اهمیت است.
وی اظهار کرد: هدیه نسخه خطی قرآن با قدمت چند قرنی رییس جمهوری روسیه به رهبر معظم انقلاب که در نوع خود اتفاقی نادر بین سران دو کشور بوده نشان دهنده اهمیت آرمان ها و آموزه های اسلام و انقلاب در جهان است.
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام راحل توانست در اوج ذلت ایران به پیروزی برسد و با هدایت های ایشان دوران هشت سال جنگ تحمیلی و سال های ابتدایی تحریم ها را سپری کند.
آیت الله پورمحمدی، ادامه داد: پس از امام راحل نیز رهبر معظم انقلاب، سکان این هدایت را عهده دار شدند و اکنون در نتیجه هدایت های این دو رهبر انقلاب، جمهوری اسلامی در اوج عزت در برابر استکبار ایستادگی کرده و آرمان های آن در سویه، عراق و لبنان نیز گسترش یافته است.
وی با اشاره به اهمیت روز اربعین حسینی (ع) خاطرنشان کرد: اربعین حسینی مایه جاودانگی و ماندگاری نهضت امام حسین(ع) است و مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب، این روز شروع جاذبه مغناطیس حسینی(ع) در جهان است.
امام جمعه مراغه گفت: امام حسین (ع) به خاطر امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد تا انسان ها را از جهالت نجات دهد و واقعه کربلا مقدمه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) و تا ابد جدا کننده حق و باطل است.
آیت الله پورمحمدی، با یادآوری هفته بسیج افزود: بسیج شجره طیبه ای است که حضرت امام (ره) آن را پایه ریزی کرد و در زمان کنونی برکات آن شامل حال انقلاب و مردم می شود.
وی اظهار کرد: بسیج تنها در عرصه های انقلاب اسلامی نبوده بلکه برخی از کشورهای آزادیخواه از جمله لبنان، عراق و سوریه نیز از این شجره طیبه الهام گیری کرده و این امر نشانگر جایگاه بسیج است.



تاريخ : شنبه 7 آذر 1394برچسب:, | 16:30 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
تولید انبوه 2 طرح ابتکاری مخترعان بسیجی مراغه
 
نمایش 30 طرح ابتکاری مخترعان بسیجی

فرمانده سپاه ناحیه مراغه گفت: 2 طرح ابتکاری مخترعان بسیجی مراغه‌ای شامل گل‌های نورانی و بست سیمی این مرکز به تولید انبوه رسیده است.

خبرگزاری فارس: تولید انبوه 2 طرح ابتکاری مخترعان بسیجی مراغه/ نمایش 30 طرح ابتکاری مخترعان بسیجی
 

 احمد شالچی‌زاده ظهر امروز در حاشیه نخستین نمایشگاه اختراعات و ابداعات بسیجیان در مراغه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در این نمایشگاه 30 طرح ابتکاری مرکز رشد، خلاقیت و فناوری شهید محمود فراحی بسیجیان مراغه به نمایش در آمده است.

وی افزود: در نمایشگاه اختراعات و ابداعات بسیجیان مراغه، انواع پهباد جاسوسی، عکسبرداری، موشک‌های زیر سطحی، دوربین برای تک تیراندازهای نظامی، سوخت جامد راکت، زره متحرک تانک و نفربر، آینه‌های تصویربرداری، لباس‌ها و پوتین‌های ضربه‌گیر نظامی از 20 مخترع این مرکز به نمایش در آمده است.

فرمانده سپاه ناحیه مراغه گفت: هم اکنون 30 دانشجو و دانش‌‌‌آموز مبتکر مراغه‌ای در کارگاه‌های تراشکاری، جوشکاری، آزمایشگاه الکترونیک و فیزیک این مرکز فعالیت می‌کنند.

شالچی‌زاده گفت: مرکز رشد، خلاقیت و فناوری شهید محمود فراحی بسیجیان مراغه امسال با هدف حمایت از اجرای اختراعات و طرح‌های ابتکاری راه‌اندازی شده است.

وی افزود: 2 طرح ابتکاری مخترعان این مرکز شامل گل‌های نورانی و بست سیمی این مرکز به تولید انبوه رسیده است.

این نمایشگاه به مدت یک هفته در کانون فرهنگی هنری سپاه ناحیه مراغه واقع در خیابان بلوری برای بازدید علاقمندان دایر خواهد بود.



تاريخ : شنبه 7 آذر 1394برچسب:, | 16:23 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه گفت: تئاتر این شهرستان با نمایش اثر سایه ها و باد برای اولین بار به جشنواره های بین المللی راه یافت و تنها نماینده ایران در جشنواره کوفار بلاروس است.

 

http://img7.irna.ir/1394/13940905/81854759/81854759-70330799.jpg

http://img7.irna.ir/1394/13940905/81854759/81854759-70330800.jpg

http://img7.irna.ir/1394/13940905/81854759/81854759-70330801.jpg

http://img7.irna.ir/1394/13940905/81854759/81854759-70330802.jpg

 

احمد دادرس فیاضی افزود: این نمایش به نویسندگی و کارگردانی فریدون ولایی از سوی گروه تئاتر باریش این شهرستان اجرا شده و در دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوفار بلاروس شرکت می کند.
وی یادآوری کرد: این جشنواره از 30 نوامبر تا پنج دسامبر (9 تا 14 آذر)، در مینسک پایتخت بلاروس برگزار می شود و گروه نمایش باریش به عنوان تنها نماینده ایران، نمایش سایه ها و باد را روی صحنه می برد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه اظهار کرد: هم اکنون برنامه ربزی برای شرکت این گروه در این جشنواره بین المللی آغاز شده است.
دادرس فیاضی، ادامه داد: حضور در یک رویداد بین المللی با توشه فرهنگی، اعتبار و آبروی یک کشور و متضمن بازشناسی و معرفت یک جغرافیا در عرصه جهانی بوده و به طور قطع موجب تعاملات فرهنگی و توسعه ارتباطات کلیدی در حوزه فرهنگ و هنر می شود.
فریدون ولایی، نویسنده و کارگردان نمایش سایه ها و باد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایش در تولید اولیه خود در بخش تازه های تئاتر سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، جایزه کارگردانی بخش مسابقه تئاتر ایران را از آن خود کرده و در بازتولید این اثر بازنگری کلی انجام شده تا با ترکیب جدید به آنچه مدنظر است، دست یافت.
وی یادآور شد: تلاش می شود نمایش سایه ها و باد در داخل کشور نیز به صحنه برود.
هادی افتخارزاده، مریم برومندمطلق، سعید برومندمطلق، رضا محمدی، سونیا معبودی، فرید احدی، سعید علمی و مبینا روحی در نمایش سایه ها و باد ایفای نقش می کنند.
میلاد احدزاده آهنگساز و طراح جلوه های صوتی، رامین خاکی طراح نور، مریم برومندمطلق طراح لباس، آیدا ولایی دستیار کارگردان و کامران فریدی طراح پوستر گروه هستند.
نمایش سایه ها و باد ساعت 22 روز پنجشنبه 12 آذر مصادف با سوم دسامبر در سالن BSU شهر مینسک به صحنه می رود.



تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 12:37 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مراغه گفت: پیروی و اطاعت از ولایت فقیه و رهبری به عنوان شاخص اصلی جامعه اسلامی، راه های نفوذ دشمنان را برای ایجاد تزلزل در ارکان نظام اسلامی می بندد.

 

حجت الاسلام اباصلت فیضی زاده، روز پنجشنبه در جمع بسیجیان این شهرستان در پایگاه خاتم الانبیا افزود: بسیج به عنوان نهادی مقدس، همواره در خط ولایت و رهبری بوده و در هشت سال دفاع مقدس و در زمان کنونی هرگز از روحیه استکبارستیزی خود گامی عقب تر نگذاشته و مروج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت است.
وی، یادآوری کرد: بسیجیان همواره یاوران حق، همدل و همزبان، اهل ایثار و شهادت بوده و در روزها و صحنه های خطیر سپری مطمئن برای ملت هستند.
مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مراغه، با تاکید بر لزوم هوشیاری در برابر خطر نفوذ دشمن در داخل کشور، اظهار کرد: دشمن تمامی راه ها را حتی در قالب جنگ سخت و نرم، تهدیدها، تحریم ها و هجمه های فرهنگی برای ضربه زدن به نظام اسلامی امتحان کرده و اکنون راهبرد نفوذ را برای این منظور انتخاب کرده است.
حجت الاسلام فیضی زاده، ادامه داد: نظام سلطه برای ضربه زدن به نظام اسلامی چشم به انتخابات پیش رو به ویژه انتخابات مجلس خبرگان رهبری دوخته و برنامه و نقشه های شومی در سر دارد.



تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 12:34 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مراغه گفت: تاکید 816 بار قرآن بر علم و کتابت نشانگر اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه اسلامی بوده و ترویج این فرهنگ باید در سرلوحه برنامه های مسوولان قرار گیرد.

 

http://img7.irna.ir/1394/13940905/81854678/81854678-70330661.jpg

http://img7.irna.ir/1394/13940905/81854678/81854678-70330662.jpg

بهمن حسین نژاد، روز پنجشنبه در آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی مراغه افزود: در قرآن کریم 258 بار بر مساله کتابت و 558 بار بر مساله علم تاکید شده که این تاکیدها ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: خانواده، معلمان و کودکان از مهمترین جمعیت هدف برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است.
نایب رییس شورای اسلامی مراغه یادآور شد: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران انقلابی فرهنگی است به منظور اعتلای فرهنگ این نهضت انقلابی و اسلامی، استخراج و نشر آثار شهدای انقلاب از ضرورت های جامعه است.
حسین نژاد، ادامه داد: با افزایش زیرساخت های کتابخوانی و توجه به انتشار کتاب های متعدد می توان سرانه کتابخوانی در جامعه را افزایش داد.
رییس اداره کتابخانه های عمومی مراغه نیز در این آیین، سرانه مطالعه ایران را بسیار پایین عنوان کرد و گفت: عادت ندادن فرزاندان به کتابخوانی در خانواده، معیوب بودن نظام آموزشی کشور و اولویت ندادن سازمان های فرهنگی به کتابخوانی، از جمله دلایل پایین بودن سرانه مطالعه است.
اکبر میرزایی، افزود: برای خروج از وضع موجود به سمت وضع مطلوب، باید کتاب در سبد خرید خانواده وارد شود و این امر نیازمند خرید کتاب و امانت گرفتن آن از کتابخانه های عمومی است.
وی اظهار کرد: هم اکنون کتابخانه های عمومی این شهرستان دارای 67 هزار و 987 جلد کتاب، 553 جلد کتاب چاپ سنگی و 187 نسخه خطی بوده که بیش از سه هزار و 303 عضو از آن ها استفاده می کنند.
رییس اداره کتابخانه های عمومی مراغه یادآور شد: در این کتابخانه ها بیش از سه هزار و 900 نسخه کتاب کودک و 350 نسخه کتاب ویژه روشندلان وجود دارد.
میرزایی، ادامه داد: هم اکنون طرح اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی با نام نذر کتاب آغاز شده که کتابداران در تمام کتابخانه های عمومی این شهرستان پذیرای کتاب های اهدایی مردم مراغه هستند.
وی با بیان اینکه طرح پیوند کتابخانه با خانواده برای اولین بار در مراغه اجرا شده است، گفت: در این طرح خانواده ها به عضویت در کتابخانه ها دعوت می شوند تا پیوند اعضا با کتابخانه ماندگار شود.
در این آیین از جلیل اسلامی، بهمن حسین نژاد، احمد دادرس فیاضی، ثمینه صدرکریمی و محمدرضا دیلمقانیان به عنوان اعضای انجمن کتابخانه های عمومی و شیدا صادقیان فر به عنوان کتابدار نمونه این شهرستان تجلیل شد.
همچنین از رحیم عبدالمجید باغبانی، رضا امین صحرائیان و محمد مولوی نیز به عنوان پیشکسوتان کتابخانه ها و سلمان سلیمانی امین، ریحانه هشترودی زاده، رباب فرجی هریس و مریم نهندیان به عنوان کتابخوانان نمونه تجلیل به عمل آمد.
در این مراسم از منصور پورموذن، مجتهدی، خسرو باقری، نامی، علی مرادی، خلیل قلی زاده، حافظ امن زاده، حسین سلیمان پناه، شیوا ذولفقاری و محمد مشتری نیز به عنوان نویسنده، محقق و پژوهشگر، مترجم، شاعر و داستان نویسان تجلیل شد.
حجت مقدم به عنوان مجری نمونه در عرصه کتاب و کتابخوانی، مرتضی اشرفی به عنوان قاری نمونه قرآن و از اعضای بخش روشندلان کتابخانه اوحدی، سیروس علیپور عضو فعال بخش روشندلان کتابخانه اوحدی مراغه ای و حسن حسین زاده خبرنگار ایرنا و از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و اطلاع رسانی مورد تجلیل قرار گرفتند.

 



تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 12:32 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

استان آذربایجان شرقی جزو سه استان برتر کشور در ایجاد کانونهای فرهنگی و هنری در مساجد است .
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی امروز با اعلام این خبر درنشست هم اندیشی دهیاران مراغه برای راه اندازی کانون فرهنگی و هنری در روستاهای این شهرستان گفت : در 25 درصد پنج هزار مسجد استان کانون فرهنگی و هنری ایجاد شده است .
حمید چمیده فر ، هدف از راه اندازی کانونهای فرهنگی وهنری در مساجد را برگزاری دوره های آموزش قرآن ، ترویج معارف اسلامی و پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اعلام کرد.
وی افزود : از ابتدای سال در مساجد روستایی استان 160 کانون و در مساجد شهری 41 کانون راه اندازی شده است .
وی گفت : این کانونها در زمینه آموزش قرآن ، معارف اسلامی ، کتابخوانی ، آموزش و پروهش ، سمعی وبصری فعالیت می کنند .
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تعداد کانونهای موجود در استان را یک هزار وصد باب اعلام کرد و افزود : این تعداد تا پایان سال به یک هزار و 260 باب میرسد.
فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این جلسه تاسیس کانون فرهنگی هنری در مساجد شهری و روستایی را بهترین فرصت برای مقابله با جنگ نرم دانست و افزود : امسال30 کانون فرهنگی هنری در مراغه ایجاد می شود .
ظفر محمدی تعداد کانونهای موجود در شهرستان مراغه را 38 باب اعلام کرد .



تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 8:36 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

خیّران مراغه ای هزینه اعزام 200 مددجوی کمیته امداد امام خمینی ره این شهرستان را به شهر مقدس قم تقبل کردند .
 رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) مراغه گفت : این مددجویان در بیست روز آینده به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها مشرف خواهند شد .
ایوب هاشمیان افزود : با هزینه 100 میلیون ریالی خیران این شهرستان ، امروز به واحد های مسکونی شش خانواده محروم گازرسانی شد و 40 سبد کالا در اختیار خانواده های نیازمند قرار گرقت .
هم اکنون 6 هزار نفر از نیازمندان مراغه ای زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی این شهرستان قرار دارند .



تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 8:35 | نويسنده : شهروند مراغه ای |