نخستین دوره مسابقات بین المللی کانوپولوی صوفی چای با حضور تیم های خارجی، شهریور سال جاری در این شهرستان برگزار می شود.

 http://img7.irna.ir/1394/13940331/81653913/81653913-6532761.jpg


نادر ابراهیمی شهردار مراغه با اشاره به اینکه تیم شهرداری مراغه میزبان این مسابقات است ادامه داد: مدیریت شهری مراغه این مسابقات بین اللمی را با همکاری فدارسیون قایقرانی، اداره کل ورزش و جوانان و هیات قایقرانی آذربایجان شرقی و اداره ورزش و جوانان و هیات قایقرانی این شهرستان برگزار می کند.

وی افزود: مجوز برگزاری این مسابقات برای نخستین بار در پیست قایقرانی کانوپولوی یادگاران این شهر اخذ شده و 26 تا 29 شهریور مصادف با 17 تا 20 سپتامبر در رودخانه صوفی چای برگزار می شود.

ابراهیمی اظهار کرد: تا کنون پنج تیم از جمله تیم ملی ایران، دو تیم از فرانسه، یک تیم از ایتالیا و یک تیم منتخب اروپا برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کرده و طبق اعلام فدارسیون قایقرانی جمهوری اسلامی، دعوت نامه شرکت در این مسابقات برای تیم های ملی کشورهای مختلف ارسال شده و تا مرداد نیز تعداد تیم ها افزایش می یابد.

شهردار مراغه از ثبت این مسابقات در تقویم فدراسیون جهانی کانوپولو خبر داد و گفت: مقرر شده مسابقات بین المللی کانوپولوی صوفی چای مراغه هر سال در شهریور در این شهرستان برگزار شود.

ابراهیمی، از برگزاری مسابقات قهرمانی کانوپولوی کشور برای دومین سال متوالی در این شهرستان خبر داد و افزود: این مسابقات 18 تا 20 شهریور سال جاری در این محل برگزار می شود.

وی یادآوری کرد: مراغه در سال جاری میزبان بیستمین دوره مسابقات کانوپولو بزرگسالان در بخش مردان و دهمین دوره این مسابقات در بخش نوجوانان زیر 21 سال کشور است.

شهرداری مراغه از سال 92 در راستای بهسازی حاشیه رودخانه صوفی چای و ایجاد امکانات گردشگری با هماهنگی فدراسیون قایقرانی، اقدام به احداث پیست های قایقرانی آب های خروشان و کانوپولو کرده که پیست آب های خروشان در سال 90 و پیست قایقرانی کانوپولو در سال 93 ایجاد شده است.



تاريخ : یک شنبه 31 خرداد 1394برچسب:کانوپولو مراغه , شهرداری مراغه , ابراهیمی مراغه, | 23:38 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه گفت: رعایت استاندارهای لازم نظام آموزشی از سوی مدارس غیردولتی و آموزشگاه ها ضروری است.

 

ظفر محمدی در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان افزود: مدارس غیردولتی موجب توسعه آموزش و پرورش می شود و باید این مدارس علاوه بر توجه جدی به تعلیم و تربیت دانش آموزان، حقوق شهروندی و استاندارد های لازم را رعایت کنند.

وی با اشاره به آغاز فصل تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان، اظهار کرد: فعالیت های تابستانی برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان محور اساسی در این ایام بوده و تمامی مسوولان باید اقدام های لازم را در این خصوص انجام دهند.

فرماندار ویژه مراغه با اشاره به نامناسب بودن محوطه های برخی از مدارس این شهرستان ادامه داد: با توجه به بافت قدیمی برخی از مدارس این شهرستان، مسوولان هر چه زودتر باید برای برطرف کردن مشکل محوطه های آن ها اقدام کنند.

محمدی، بر احیای مدارس علوم قرآنی و احیای ورزش های بومی در جامعه تاکید کرد و گفت: اگر بتوان دانش آموزان را به سمت آموزش های قرآنی و انجام ورزش های بومی سوق داد، نتیجه مناسبی عاید جامعه می شود.

مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز در این آیین گفت: ثبت نام از دانش آموزان این شهرستان بر اساس سهمیه بندی و موقعیت جغرافیایی مدارس برای سال تحصیلی 94-95 از پنجم خرداد شروع شده است.

جلیل اسلامی، با ارایه گزارشی از عملکرد حوزه پرورشی و تربیت بدنی این اداره، افزود: این اداره امسال در مسابقه های فرهنگی و هنری رتبه برتر استان را کسب و 250 نفر از دانش آموزان این شهرستان به مرحله استانی راه یافته بودند.

وی اظهار کرد: از این تعداد 36 نفر به مرحله کشوری اعزام شدند و در مسابقه های فرهنگی ورزشی معلمان استان نیز معلمان ورزشکار این شهرستان در پنج رشته ورزشی مقام های سوم استان را به خود اختصاص دادند.

مدیر آموزش و پرورش مراغه از اعزام 900 نفر از دانش آموزان به مشهد مقدس در قالب اردوی زیارتی و تفریحی خبر داد و گفت: توجه به امور رفاهی و فرهنگی همکاران از جمله برگزاری تورهای زیارتی و گردشگری از برنامه های این اداره در تابستان سال جاری است.

اسلامی، با اشاره به فعالیت مدارس هیات امنایی، ادامه داد: با توجه به فعالیت چشمگیر سه مدرسه ابتدایی هیات امنایی این شهرستان و استقبال بی نظیر اولیا و دانش آموزان از آن ها، کار مطالعاتی تشکیل دو مدرسه هیات امنایی برای مقطع متوسطه نیز آغاز شده است.



تاريخ : شنبه 30 خرداد 1394برچسب:فرماندار مراغه , ظفر محمدی, | 12:54 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: 420 نفر از اقشار مختلف در طرح نشاط معنوی این اداره شرکت کردند.

 

حجت الاسلام جعفر جنتی، روز شنبه در آیین افتتاح برنامه های تابستانی موسسه فرهنگی اباصالح (عج) این شهرستان افزود: طرح تابستانی نشاط معنوی به منظور غنی سازی اوقات فراغت جوانان در فضای بقاع متبرکه و مساجد اجرا می شود.

وی اظهار کرد: تقویت بنیه های اعتقادی و معنوی با استفاده از ظرفیت های نوجوانان و جوانان و بهره برداری از فضای معنوی امامزادگان از اهداف این طرح تابستانی است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه ادامه داد: برنامه های آموزشی، تفریحی، فرهنگی، اجتماعی و فوق برنامه از محورهای این طرح بوده که برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در بخش پسران در دو موسسه فرهنگی هنری اباصالح (عج) و ندای روح الامین این شهرستان اجرا می شود.

حجت الاسلام جنتی، یادآوری کرد: در این طرح برنامه های متنوعی مانند بیان داستان های زندگی پیامبران، آموزش احکام، هنر، تفسیر، قرائت و مفاهیم قرآن اجرا می شود.

وی گفت: برنامه های تفریحی، ورزشی و اردوهای سیاحتی و زیارتی، حضور در نمازهای جمعه و جماعات و فعال کردن کتابخانه از دیگر برنامه های طرح تابستانی نشاط معنوی در این شهرستان است.

نایب رییس شورای اسلامی مراغه نیز در این آیین گفت: پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان در راستای سوق دادن آن ها به سمت کارهای فرهنگی و ارتقای مهارت های زندگی اجتماعی، مهمترین اهداف برنامه های تابستانی است.

بهمن حسین نژاد، افزود: داشتن هدف از اصول موفقیت هر فرد در زندگی بوده و اگر بتوان برای دانش آموزان برنامه ریزی و هدفمندی را یاد داد، گام مهمی در تربیت نسل آینده کشور برداشته ایم.

وی یادآوری کرد: قدم اول برای کسب موفقیت ها، داشتن روحیه خودباوری بوده به طوری که اگر شخص به توانایی های خود اعتقاد داشته باشد در انتخاب هدف و کسب موفقیت ها راحت تر قدم برمی دارد.

موسسه های فرهنگی اباصالح و روح الامین زیر نظر اداره های اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی فعالیت می کند و در سال جاری مجری اجرای طرح نشاط معنوی هستند.

این طرح هر سال در فصل تابستان به منظور پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان، دانشجویان و طلاب حوزه های علمیه همزمان با سراسر کشور توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود.



تاريخ : شنبه 30 خرداد 1394برچسب:اداره اوقاف مراغه , حاج آقا جنتی مراغه, | 12:48 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر جنایت های آل سعود در یمن، موجب می شود تا آن ها جنایت های بیشتری در این کشور و سایر کشورهای جهان انجام دهند.

حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی، در خطبه های نماز جمعه این شهرستان افزود: کارشکنی های عربستان در ارتباط با مذاکره با نمایندگان یمن و درخواست مسوولان سازمان ملل برای آتش بس 15 روزه به دلیل ماه مبارک رمضان، از مهمترین اقدام های آل سعود در نقض قوانین بین المللی است.

وی اظهار کرد: هم اکنون 12 میلیون نفر از جمعیت یمن با مشکلات جنگ و کمبود غذا و دارو دست و پنجه نرم می کنند و در برابر چشمان مدعیان حقوق بشر و مردم دنیا، آل سعود مرتکب این جنایت ها می شود.

خطیب جمعه مراغه همچنین با اشاره به معطر شدن کشور به بوی 270 شهید گلگون کفن که 175 نفر از آنان غواص بودند، ادامه داد: این شهیدان در زمان جنگ می خواستند با نفوذ به قلب دشمن بعثی، حق خود را نسبت به کشور و انقلاب اسلامی ادا کنند.

حجت الاسلام پورمحمدی، خاطرنشان کرد: ایثارگری شهیدان همیشه برای مردم انقلاب اسلامی ثابت شده و آنان با وجود احتمال از دست دادن جان خود، راه را برای دفاع از کشور مهیا کردند و اکنون مردم و مسوولان باید با تبعیت از رهبر معظم انقلاب و ولایت فقیه ادامه دهنده راه شهدا باشند.



تاريخ : جمعه 29 خرداد 1394برچسب:, | 19:30 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای حصار کشی معبد مهر روستای ورجوی مراغه اختصاص یافت .

 فرماندار شهرستان ویژه مراغه امروز گفت : با این اعتبار ، محوطه این اثر 2 هزار ساله امسال ساماندهی و حصار کشی و تعیین حریم می شود .
ظفر محمدی با بیان اینکه پارسال این اثر باستانی با 300 میلیون ریال هزینه مستند نگاری شد افزود : در مستند نگاری به روش ژئوفیزیک بخش های ناشناخته این اثر در دل خاک شناسایی شد .
معبد باستانى مهر مراغه با قدمت دوره اشکانی بزرگترین معبد مهرپرستی شناخته شده در ایران است .
این اثر به صورت معماری صخراه ای در دل صخره هاى سنگى روستای ورجوی کنده شده است .
معبد مهر روستای ورجوی مراغه در زمان اشکانیان مکان عبادت مهر پرستان بوده و در زمان ایلخانان هم به عنوان خانگاه و در دورهای صفویه و قاجاریه برای برگزارى آیین هاى دینى استفاده می شد .



تاريخ : جمعه 29 خرداد 1394برچسب:, | 19:27 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرده است :

حلول ماه مبارک رمضان برای رهبر انقلاب اسلامی محرز گردیده است پس پنجشنبه اولین روز ماه مبارک رمضان است .



تاريخ : پنج شنبه 28 خرداد 1394برچسب:رمضان مراغه , رمضان 94 , اوقات شرعی مراغه, | 1:1 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

  مدیرکل امور صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: فرمان امام راحل مبنی بر تاسیس جهاد سازندگی اقدامی بزرگ برای سوق دادن کشور به سمت توسعه به دست جوانان این مرز و بوم بود.

 

ایاز برنو، روز چهارشنبه در آیین بهره برداری دو طرح عمرانی و خدماتی در مراغه افزود: هدف والای این نهاد مقدس، هم اکنون در جهاد کشاورزی با ارایه خدمات به روستاییان در حال اجرا بوده که انجام طرح های عمرانی در راستای افزایش کیفیت تولید و فراهم کردن صادرات در این حوزه از جمله این خدمات است.

وی اظهار کرد: بسیای از طرح های این سازمان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور انجام می شود که اگر بهره برداران بیشتر به سمت استفاده از تسهیلات دولتی در راستای افزایش تولیدات کشاورزی گام بردارند، این هدف سریع تر محقق می شود.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه نیز در این آیین گفت: فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی برای رفع محرومیت ها و تلاش برای آبادانی کشور انجام شد.

ظفر محمدی، افزود: این اقدام نشان از اهمیت موضوع سازندگی و حرکت جهادی برای مبارزه با فقر، محرومیت زدایی، توسعه و عمران روستاها و استقلال و خودکفایی اقتصادی به خصوص استقلال کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه با ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی در سال 1379، وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شد، اظهار کرد: رسالت و وظیفه اصلی سازمان جهاد کشاورزی تامین کیفی و کمی امنیت غذایی مردم جامعه است.

رییس جهاد کشاورزی مراغه نیز در این آیین با اشاره به بهره برداری از دو طرح عمرانی در این شهرستان گفت: هم اکنون 50 کیلومتر از انهار این شهرستان در روستاهای مختلف با 80 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده، در حال ساماندهی و بهسازی است.

محمد نریمانی، افزود: با بهره برداری از پنج کیلومتر از طرح ساماندهی کانال آبیاری فرخ ارخی، میزان کانال های ساماندهی شده به 40 کیلومتر رسید.

وی اظهار کرد: با بهره برداری از طرح سردخانه دو مداره بالای صفر فیروز معماری، ظرفیت سردخانه های این شهرستان به 95 هزار تن رسید.

در این آیین طرح های احداث کانال آبیاری فرخ ارخی با 11 میلیارد ریال و سردخانه دو مداره بالای صفر فیروز معماری با 34 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

سردخانه دو مداره با شش هزار متر مربع زیر بنا در 15 هزار متر مربع زمین با 29 میلیارد ریال تسهیلات دولتی از محل توسعه بخش کشاورزی و پنج میلیارد ریال آورده شخصی و با ظرفیت اسمی هشت هزار تن احداث شده است.

طرح احداث کانال آبیاری فرخ ارخی نیز به طول پنج کیلومتر و با سطح پوشش 500 هکتار اراضی کشاورزری در چهار روستا اجرا شده است.

مراغه دارای حدود 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان حدود 21 هزار و 150 هکتار به زیر کشت انواع باغات اختصاص دارد.http://img7.irna.ir/1394/13940327/81650812/81650812-6527765.jpg

http://img7.irna.ir/1394/13940327/81650812/81650812-6527766.jpg

منبع : ایرنا



تاريخ : پنج شنبه 28 خرداد 1394برچسب:جهادکشاورزی مراغه , فرمانداری مراغه , ایاز برنو, | 1:0 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه گفت: اعزام 180 روحانی و مبلغ برای تبلیغ امور دینی و مذهبی به مساجد شهری و روستایی این شهرستان در ماه مبارک رمضان آغاز شد.

حجت الاسلام علی امیری : بیان احکام و برگزاری جلسات تلاوت و تفسیر مفاهیم قرآنی در این ماه در راس برنامه های مبلغان قرار دارد.

وی اظهار کرد: 130 نفر از این روحانیان، بومی و 50 نفر نیز روحانیانی هستند که در طرح هجرت به این شهرستان اعزام می شوند.

رییس تبلیغات اسلامی مراغه ادامه داد: رمضان، بهترین فرصت برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بوده و در طول این ماه محافل انس با قرآن در تمام مساجد این شهرستان برگزار می شود.

حجت الاسلام امیری، یادآوری کرد: برگزاری ویژه برنامه های شب های قدر، مسابقات فرهنگی، برپایی نماز جماعت در تمام مساجد و بازدید مسوولان از مساجد، از دیگر برنامه های مهم این سازمان در ماه رمضان است.

وی گفت: تبلیغ دین، تفسیر سوره لقمان و ترویج سبک زندگی اسلامی از محورهای مورد بحث و توجه روحانیون اعزامی در مساجد این شهرستان در ماه مبارک رمضان است.



تاريخ : چهار شنبه 27 خرداد 1394برچسب:, | 22:36 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس شبکه دامپزشکی مراغه از آغاز اجرای طرح تشدید نظارت و کنترل فرآورده های خام دامی در این شهرستان در ماه رمضان خبر داد.

علی پاشایی: در این طرح بر نحوه تهیه، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در این شهرستان نظارت می شود.

وی اظهار کرد: این طرح به منظور حفظ و تامین سلامت مصرف کنندگان، براساس برنامه ریزی انجام شده تا 29 تیر سال جاری ادامه می یابد.

رییس شبکه دامپزشکی مراغه ادامه داد: در ماه مبارک رمضان هر روز دو گروه مجزای ثابت و سیار از مراکز تهیه، توزیع و عرضه محصولات خام دامی بازدید و با متخلفان برخورد قانونی می کنند.

پاشایی، یادآوری کرد: در این شهرستان حدود 150 محل تهیه و عرضه فراورده های خامی دامی مانند مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید، ماهی و کشتارگاه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان بخش خصوصی دامپزشکی نیز با حضور در کشتارگاه های این شهرستان بر سلامت کشتار نظارت می کنند، گفت: علاوه بر این افراد، یک کارشناس شبکه دامپزشکی نیز برای بررسی و نظارت بیشتر در این محل ها حضور می یابد.

پاشایی، ادامه داد: مردم در صورت داشتن هرگونه شکایت، انتقاد و پیشنهاد در خصوص مسایل دامپزشکی می توانند با شماره تلفن 37274114 و 37274113 این شبکه تماس بگیرند.



تاريخ : چهار شنبه 27 خرداد 1394برچسب:دامپزشکی مراغه ,فرآورده های دامی مراغه , مرغ مراغه, | 8:26 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

مدیر کل دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تمامی طرح های پژوهشی و تحقیقی که در زندگی مردم نقش داشته باشد، در اولویت حمایت این معاونت است.

 

http://img7.irna.ir/1394/13940327/81649746/81649746-6525813.jpg

دکتر یارمحمد بای، روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه مراغه با اشاره بر حمایت این معاونت از تمامی طرح های پژوهشی، افزود: ایران اکنون در تولید علم در حد بسیار خوب و مطلوبی قرار دارد و برای رفع مشکلات کشور باید تولید علم با صنعت هماهنگ باشد.

وی با بیان اینکه در این دوره تعامل بسیار خوبی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد، اظهار کرد: تعامل و هم افزایی بین معاونت و قطب های علمی کشور در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: انتظار و رویکرد این دفتر از قطب های علمی به ویژه دانشگاه ها، نگاه فناورانه در راستای توسعه علوم در تولید و اقتصاد است.

بای، با بیان اینکه دانشگاه مراغه نیز به نوبه خود از پتانسیل پژوهشی خوبی برخوردار است، یادآوری کرد: همان طور که این دانشگاه در زمینه انرژی های تجدید پذیر، نیروگاه خورشیدی و دیگر زمینه ها مورد حمایت معاونت علمی و فناوری قرار دارد، می تواند با ارائه طرح های مثمر ثمر برای منطقه مانند کشاورزی و دیگر موضوعات برای پیشبرد اهداف فناورانه گام های موثری بردارد.

سرپرست دانشگاه مراغه نیز در این آیین گفت: این دانشگاه به پشتوانه حضور اعضای هیات علمی جوان، متعهد و علاقمند به مقوله پژوهشی، از پتانسیل و ظرفیت پژوهشی مطلوبی برخوردار است.

صالح شهابی وند، افزود: بنا به گستردگی طرح های پژوهشی، تجهیزات آزمایشگاهی و زیر ساخت های این دانشگاه جوابگو نیست.

وی اظهار کرد: پژوهش های این دانشگاه که فناورانه بوده و به خط تولید کمک کند و یا نقش آن ها در صنعت، کشاورزی و زمینه های مختلف به صورت کاربردی مثمر ثمر باشد، در اولویت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم است.

شهابی وند، ادامه داد: این دانشگاه با استقبال از این نوع طرح ها از هیچ کمکی در راستای حصول نتیجه طرح همکاران و حمایت از پژوهش های کاربردی آن که با همکاری دستگاه های اجرایی انجام می شود، دریغ نمی کند.

مدیر کل هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سفر به مراغه از ظرفیت ها و زیرساخت های پژوهشی و مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه مراغه بازدید کرد.

هم اکنون حدود چهار هزار دانشجوی دختر و پسر در سه رشته دکتری، 26 رشته کارشناسی ارشد، 18 رشته کارشناسی پیوسته، دو رشته کارشناسی ناپیوسته و یک رشته کاردانی در دانشگاه مراغه تحصیل می کنند.

این دانشگاه هم اکنون دارای چهار دانشکده علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی و فنی و مهندسی بوده از سال 1370 با عنوان آموزشکده کشاورزی کار خود را آغاز کرده و در سال 91 به دانشگاه ارتقا یافته است.



تاريخ : چهار شنبه 27 خرداد 1394برچسب:, | 10:24 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مدیر آموزش و پرورش مراغه گفت: این مدیریت رتبه برتر آذربایجان شرقی را در اجرای طرح داناب با موضوع نجات آب کسب کرد.

جلیل اسلامی افزود: این مدیریت بر اساس ارزیابی دبیرخانه استانی طرح داناب ( طرح دانش آموزی نجات آب ) ، با نسبت 19 درصدی نمونه به کل و با شرکت 456 دانش آموز پایه هفتم و هشتم این شهرستان از بین شش هزار و 300 دانش آموز این پایه ها، موفق به کسب این رتبه شده است.

وی اظهار کرد: این طرح با همکاری آموزش و پرورش و منابع امور آب و با هدف حساس سازی قشر دانش آموز در رابطه با مسائل آب و دادن آگاهی لازم به دانش آموزان برگزار شد.

اسلامی، ادامه داد: در اجرای طرح داناب 75 نفر از معلمان و دانش آموزان پایه متوسطه دوره اول که به عنوان رابطان و ناجیان برتر آب در منطقه برگزیده شده بودند، تجلیل بعمل آمد.

وی گفت: سال تحصیلی جاری، دومین سال اجرای مقدماتی طرح داناب در استان بود که مجریان این طرح نقش آموزش و آگاه سازی دانش آموزان و اولیای آن ها را برعهده داشتند.

وی یادآوری کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی، توزیع بروشورها و جزوات آموزشی، برگزاری مسابقه در قالب نقاشی، انشا نویسی، مقاله و شعر در خصوص نجات آب از جمله اقدامات این نهاد در این زمینه است.

هم اکنون 43 هزار دانش آموز و سه هزار کادر فرهنگی در 500 مدرسه دولتی و غیر دولتی مراغه در حال تحصیل و تدریس هستند.

طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) یک طرح ملی است که با همکاری شرکت آب و آموزش و پرورش اجرا می شود.



تاريخ : سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:جلیل اسلامی , آموزش و پرورش مراغه , طرح داناب , , | 17:26 | نويسنده : شهروند مراغه ای |



تاريخ : سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:اوقات شرعی مراغه, | 11:5 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
استان آذربایجان شرقی و شهرستان مراغه یکی از قطب های مهم تولید سیب در کشور محسوب می شود که به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا، همه ساله این محصول به کشورهای دیگر صادر شده و ارزآوری خوبی نیز دارد.

 شهرستان مراغه با دارا بودن اقلیم مناسب از قطبهای مهم تولید سیب در کشور محسوب می شود و ۶۰ درصد محصول شهرستان به کشورهای دیگر صادر می شود اما کشاورزان این منطقه با مشکلاتی دست به گریبان هستند.

تولید میوه این شهر سالانه ۲۳۷ هزار تن انواعی از جمله سیب، انگور، گردو، بادام و گوجه سبز است که محصول بیش از ۲۰ هزار هکتار باغ میوه اطراف این شهر است حدود ۷۰ درصد از این تولیدات به صورت مستقیم یا به شکل فراورده‌های کشاورزی به دیگر کشورها صادر می‌شود. از سوی دیگر سرمازدگی باغها این شهرستان سبب شده است تا این باغداران میل کمتری به تولید این محصول داشته باشند.

ابوالفضل شکوری با اشاره به ظرفیت بالای سیب مراغه اظهار داشت: آذربایجان شرقی از لحاظ تولید سیب رتبه دوم کشور را دارد که سطح زیر کشت این محصول در استان حدود ۳۷ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار آن در شهرستان مراغه قرار گرفته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه شهرستان مراغه قطب تولید سیب استان و همچنین کشور محسوب می شود، گفت: سیب مراغه به دلیل اقلیم مناسب این شهرستان، مناسب صادرات بوده و مشتری های خاص خود را در بازارهای جهانی دارد.

شکوری با اشاره به برداشت بالاتر از میانگین سیب از باغات این شهرستان گفت: میانگین برداشت سیب در هر هکتار در استان، ۲۰ تن است که به دلیل اقلیم مناسب این شهرستان حتی شاهد برداشت ۱۸۰ تن در هر هکتار از زمین های کشاورزی مراغه هستیم. وی ادامه داد: بخش قابل توجه سیب مراغه به خارج از کشور صادر می شود که این امر نشان از پتانسیل بالای این محصول کشاورزی و ارزش صادراتی و اقتصادی آن دارد که با اندکی توجه به باغات این میوه و حمایت از کشاورزان می توان آن را به یکی از محصولات کشاورزی با ارزآوری بالا تبدیل کرد.

 شکوری ادامه داد: به دلیل برخی مشکلات کم آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه از توسعه باغات سیب جلوگیری کرده و در پی اصلاح آن ها خواهیم بود.

وی افزود: همچنین از تحقیقات مفید برای تولید محصول مطلوب بازارهای جهانی استقبال می کنیم تا بتوانیم محصولاتی با ذائقه بازارهای بین المللی را تولید کنیم. 
 


تاريخ : سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:سیب مراغه , باغات مراغه , کشاورزی مراغه, | 9:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نخستین اردوی استعدادیابی غارنوردی کشور در غار هامپوییل مراغه برگزار شد.

مسوول آموزش فدراسیون کوهنوردی کشور روز یکشنبه در آیین اختتامیه این اردو گفت: این اردو به مدت دو روز با حضور 30 غارنورد از 10 استان کشور برگزار شد.

علیرضا بلاغی، هدف از برگزاری این اردو را شناسایی ورزشکاران به منظور اعزام برای اکتشاف غارهای داخلی و بین المللی اعلام کرد.

وی اظهار کرد: دو اردوی دیگر نیز در غارهای سم گلستان و پراو کرمانشاه برگزار و پنج غارنورد در قالب تیم ملی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در برنامه های داخلی و برون مرزی انتخاب می شوند.

بلاغی، ادامه داد: هم اکنون نزدیک به یک هزار غارنورد به صورت حرفه ای و آماتور در این رشته فعالیت می کنند.

غار هامپوئیل مراغه با داشتن چهار چاه عمیق، تالارها و دالان های تنگ، بزرگ ترین غار آذربایجان شرقی و از غارهای فنی برای ورزش غارنوردی در کشور است.



تاريخ : دو شنبه 25 خرداد 1394برچسب:غارنوردی مراغه , اردوی غارنوردی , غار هامپوئیل, | 22:45 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

دادستان مراغه:

اصحاب رسانه در خط مقدم برگزاری انتخابات سالم هستند

 دادستان عمومی و انقلاب مراغه گفت: اصحاب رسانه و امور تبلیغاتی در خط مقدم برگزاری انتخابات سالم قرار دارند.

علی دلداری، روز دوشنبه در آیین جلسه توجیهی انتخاباتی در جمع اصحاب رسانه، مطبوعات و مسوولان امور چاپ این شهرستان با اشاره اینکه هرگونه اقدام تبلیغاتی با درخواست صاحبان کار به این اقشار انجام می شود، افزود: این قشر از جامعه نقش موثری در رعایت قوانین مربوط دارند.

وی اظهار کرد: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم سالاری دینی بوده و با توجه فرموده امام راحل 'میزان رای ملت است' تمامی آحاد جامعه باید در راستای اعتلای این فرمایش در تمامی انتخابات گام بردارند.

دادستان عمومی و انقلاب مراغه ادامه داد: قانون حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر اصل مشارکت مردم و انتخاب فرد اصلح بر اساس اکثریت آرا تاکید دارد و انتظار می رود نامزدهای احتمالی خود مقدمات رعایت قوانین انتخاباتی را تا زمان ثبت نام و شروع قانونی تبلیغات رعایت کنند.

دلداری، با اشاره به اینکه هم اکنون تحرکات برخی از نامزدهای احتمالی توسط نهادهای امنیتی و قضایی رصد می شود تا در مواقع لازم اقدام کنند، یادآوری کرد: نامزدهای احتمالی بدنبال راهیابی به مجلس برای وضع قوانین هستند و باید خود مکلف به اجرای قوانین باشند تا مردم نیز به آن ها اعتماد کنند.

وی گفت: هم اکنون نامزدهای احتمالی مجلس شورای اسلامی شناسایی شده و تمامی اقدام های آنان در راستای تبلیغات زودهنگام رصد می شود و در زمان بررسی صلاحیت افراد پس از ثبت نام، این فعالیت ها لحاظ خواهد شد.

دلداری، بر رعایت قوانین مطبوعات انتخاباتی توسط خبرنگاران و نشریه ها تاکید کرد و افزود: رسانه های جمعی نیز باید تمامی جوانب را برای برگزاری انتخابات سالم در این شهرستان در نظر گیرند تا نقش خود را در راستای اجرای سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مراغه خاطرنشان کرد: جلوگیری از نشر اکاذب، توهین و افترا از مهمترین مواردی است که اصحاب رسانه باید به آن عمل کند و در درج مقالات ارایه شده از برخی افراد باید کیفیت آن ها و سمت های افراد را مدنظر قرار دهند.

دلداری، بر رعایت اصل بی طرفی از سوی تمامی اصحاب رسانه تاکید کرد و ادامه داد: اصحاب رسانه باید قبل از شروع زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی نسبت به درج مطالب و اخبار دقت کافی داشته باشند.

وی در خصوص چاپ بروشورهای تبلیغاتی توسط چاپخانه ها نیز گفت: قوانین مربوط به حوزه چاپ به قوت خود باقی بوده و باید توسط این گروه رعایت شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه نیز در این جلسه از فعالیت پنج نشریه محلی، دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، 11 عنوان سرپرستی و نمایندگی نشریات سراسری و خبری، 10 چاپخانه دارای مجوز از فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شهرستان خبر داد.

احمد دادرس فیاضی، افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نام گذاری کرده اند باید همه اقشار در راستای تحقق این هدف تلاش کنند.

وی اظهار کرد: تلاش برای برگزاری بهتر و پرشور انتخابات سال 94 از مهمترین اقدام های تحقق این شعار است.

جلسه توجیهی انتخابات با هدف اجرای قانون و حرکت های قانون مدارانه با حضور اصحاب رسانه، کانون های تبلیغاتی، مدیران نشریات و نمایندگی های خبری مراغه برگزار شد.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفت اسفند سال جاری به صورت همزمان برگزار می شود.

طبق اعلام وزارت کشور 28 آذر تا چهارم دی سال جاری مهلت ثبت نام از داوطلبان این انتخابات و مهلت تبلیغات نامزدها نیز از 29 بهمن تا 24 ساعت مانده به برگزاری انتخابات تعیین شده است.

سوم تیر نیز آخرین مهلت استعفای مدیران برای شرکت در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی تعیین شده است.



تاريخ : دو شنبه 25 خرداد 1394برچسب:جلسه توجیهی انتخابات مراغه , انتخابات مراغه , دادستان مراغه , فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه, | 21:9 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه گفت: دوره آموزشی نقد منصفانه از دیدگاه امام خمینی (ه) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این شهرستان آغاز شد.

حجت الاسلام علی امیری، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دوره برای ارتقای سطح بینش و آگاهی علاقه مندان در راستای نقد منصفانه و رعایت قوانین مربوط به این عرصه برگزار می شود.

وی اظهار کرد: تمامی روحانیان، فعالان فرهنگی، مداحان، ائمه جماعات و هیات امنای مساجد می توانند در این دوره آموزشی غیر حضوری 16 ساعته شرکت کنند.

حجت الاسلام امیری ادامه داد: علاقه مندان برای شرکت در این دوره آموزشی تا پنجم تیر ماه امسال می توانند به این اداره مراجعه و نسبت به ثبت نام و دریافت جزوه آموزشی اقدام کنند.

وی گفت: آزمون این دوره همزمان با شهرستان های استان روز چهارشنبه 10 تیر در محل اداره تبلیغات اسلامی واقع در خیابان شهید آیت الله مدرس این شهرستان برگزار می شود.



تاريخ : دو شنبه 25 خرداد 1394برچسب:, | 16:23 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

کار مرمت ، لکه گیری وآسفالت ریزی جاده مراغه - هشترود با 45 میلیارد ریال اعتبار امروز آغاز شد .
 رئیس اداره راه و شهرسازی مراغه گفت : در این طرح بخشهای آسیب دیده مسیر 40 کیلومتری از مراغه تا نظر کهریزی هشترود بهسازی ، خط کشی و علامت گذاری می شود .
ناصرحمیدی افزود : با اجرای این طرح که در مدت 4 ماه اجرا می شود، از میزان ترافیک و تصادفات در این محور کاسته خواهد شد .
او گفت : همچنین امسال با اختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار ، 18کیلومتر از راههای روستایی این شهرستان آسفالت می شود.
شهرستان مراغه 75 کیلومتر محور ارتباطی اصلی بین شهری و930کیلومتر راه ارتباطی آسفالته ، شوسه و راه دسترسی روستایی دارد.



تاريخ : دو شنبه 25 خرداد 1394برچسب:, | 16:21 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 شهردار مراغه گفت: بنیاد بین المللی عبدالقادر مراغی زمینه ساز ارتقای فرهنگی این شهرستان با هدف ایجاد محلی برای بهره مندی فرهیختگان و پژوهشگران است.

 

نادر ابراهیمی، در آیین برنامه ریزی و هماهنگی تاسیس بنیاد بین المللی عبدالقادر مراغی افزود: تاسیس این بنیاد در راستای تقویت مبانی فرهنگی و ارتقای سطح آگاهی مردم از پیشینه علمی، ادبی و هنری این شهرستان انجام می شود.

وی اظهار کرد: ساماندهی و گسترش فعالیت های علمی و پژوهشی برای شناختن و شناساندن جلوه های تمدن، فرهنگ، تاریخ و افکار و آثار مشاهیر مراغه به منظور بررسی دقیق شرح حال و آثار دانشمندان، هنرمندان و فرهیختگان از دیگر اهداف تاسیس این بنیاد است.

ابراهیمی، با بیان اینکه این بنیاد با تلاش شهرداری، شورای اسلامی و جمعی از علاقه مندان فرهنگ و تاریخ مراغه راه اندازی می شود، ادامه داد: در این بنیاد اطلاعات مربوط به هنرها و صنایعی که در نتیجه تحول های صنعتی و کم توجهی در خطر از میان رفتن است، گردآوری می شود.

شهردار مراغه یادآوری کرد: ایجاد شبکه اطلاع رسانی و تهیه لوح های فشرده در زمینه عبدالقادر، برگزاری همایش های متعدد ماهانه یا فصلی با حضور دانشمندان و پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی، انجام امور انتشاراتی، انتشار فصلنامه تخصصی، ایجاد و تجهیز کتابخانه تخصصی موسیقی و گردآوری نسخ خطی و غیر خطی از دیگر اهداف و برنامه های بنیاد عبدالقادر مراغی است.

ابراهیمی، افزود: هم اکنون مراحل اخذ مجوز قانونی این بنیاد از نهادهای ذی ربط در حال انجام بوده و به منظور استقرار تشکیلات اداری آن، یکی از خانه های تاریخی شهر در موقعیت مکانی مناسب توسط شهرداری خریداری شده و مرمت آن نیز با هماهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان آغاز شده است.

عبدالقادر مراغه ای مشهور به معلم ثالث از نظریه پردازان عصر حاضر موسیقی، در قرن نهم هجری قمری در مراغه متولد و در مراحل مختلف زندگی اش در دربارهای بغداد، بصره و هرات نزد شاهرخ شاه تیموری مشغول به کار بود.

مقاصدالالحان و جامع الالحان اولین نمونه های جامع نت نویسی شده ایرانی، کنزالالحان و شرح ادوار (درباره ایقاع) از مهمترین آثار عبدالقادر مراغه ای بوده و موسیقی فیلم امام علی (ع) نیز از آثار او است.



تاريخ : یک شنبه 24 خرداد 1394برچسب:, | 17:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

نمایشگاه تولیدات صنایع دستی هنرمندان مراغه با عنوان  تجلی هنر در بستر تمدن  امروز گشایش یافت .
 رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت : در این نمایشگاه 79 نوع اثر شاخص از تولیدات صنایع دستی 39 هنرمند این شهرستان به نمایش گذاشته شده است .
یعقوب طالبی افزود : هنرمندان صنایع دستی مراغه در 14 رشته شامل منبت کاری و معرق کاری چوب ، حکاکی روی فلز ، گلیم بافی ، سراجی سنتی ، رودوزی لحاف ، ساخت زیور آلات ، سفال ، نگار گری و تذهیب دست ساخته های خود را به نمایش گذاشته اند.
وی هدف از برپایی این نمایشگاه را شناسایی استعداد های هنرمندان و ارزیابی آثار شاخص برای دریافت نشان ملی کیفیت ، مرغوبیت و مهر اصالت یونسکو اعلام کرد.
نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان مراغه به مدت یک هفته در موزه ایلخانی این شهر دایر است .
هم اکنون در 4 مرکز آموزش صنایع دستی مراغه 500 نفر در رشته های مختلف صنایع دستی مشغول آموزش هستند .



تاريخ : یک شنبه 24 خرداد 1394برچسب:, | 17:32 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

امام جمعه مراغه:

 عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: حمله های تلافی جویانه از سوی مقاومت مردمی و دولت یمن به عربستان موجب به هم ریختن آرامش رژیم آل سعود شده است.

حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی، در خطبه های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به اینکه این حملات تلافی جویانه موجب فرار برخی شاهزاده های آل سعود شد، افزود: هم اکنون 80 روز از حمله رژیم آل سعود به یمن و کشتار مردم بی گناه سپری می شود و نگرانی ها برای عربستان بیشتر شده است.

وی اظهار کرد: حملات هوایی عربستان به یمن که موجب کشته شدن و ایجاد گرفتاری برای بسیاری از غیر نظامیان این کشور شده، نقض قوانین بین المللی بوده و مردم یمن نیز اکنون این حملات را جواب می دهند.

خطیب جمعه مراغه ادامه داد: رژیم آل سعود سالیان متمادی با حمایت از تروریست ها و حمله به مردم مظلوم برخی کشورهای منطقه، آرامش و آسایش خود را حفظ کرده بود و اکنون کوچکترین حمله دولت یمن به این کشور، رعب و وحشت را در دل بزرگان راحت طلب عربستان بوجود آورده است.

حجت الاسلام پورمحمدی، با اشاره به شکست حزب عدالت و توسعه گفت: این شکست نشان می دهد که مردم ترکیه از سیاست های رجب طیب اردوغان راضی نیستند.

وی خاطرنشان کرد: اردوغان در صدد احیای امپراتوری عثمانی در منطقه بوده و برای رسیدن به این آرزو، حتی حمایت از تروریست ها را نیز در برنامه خود قرار داد که این حرکت موجب نارضایتی مردم ترکیه شده است.

حجت الاسلام پورمحمدی، 27 خرداد سالروز تاسیس جهاد سازندگی به دستور امام راحل را نقطه عطقی در تاریخ انقلاب اسللامی ایران عنوان کرد و گفت: این نهادهای انقلابی از بدو تاسیس تا کنون موجبات رشد و توسعه کشور را در بخش های مختلف فراهم کرده اند.



تاريخ : جمعه 22 خرداد 1394برچسب:, | 19:57 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده سپاه عاشورا:

معنویت و ولایتمداری نقطه قوت سپاه و بسیج است

 فرمانده سپاه عاشورا گفت: معنویت، ولایتمداری و استکبارستیزی نقطه قوت و ویژگی بارز سپاه و بسیج در برابر زیاده خواهی های نظام سلطه است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار غلام عسگر کریمیان روز پنجشنبه در نشست شورای فرماندهان شهرستان های جنوب استان در مراغه افزود: اقتدار کنونی نظام اسلامی، به برکت خون شهدا، ایستادگی ملت و رهبری های حکیمانه رهبر معظم انقلاب محقق شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اکنون دشمن در عرصه های جنگ نرم و هجمه های فرهنگی وارد نبرد با ما شده، رسالت و وظیفه ما در ایستادگی و مبارزه با آن ها، سنگین تر از گذشته شده است.

فرمانده سپاه عاشورا ادامه داد: ترویج و الگوبرداری ملت های منطقه از بسیج برای ایستادگی در برابر نظام سلطه، پیام اصلی انقلاب اسلامی و انتشار فرهنگ اصیل آن است.

کریمیان، یادآوری کرد: احیای سکولاریسم ( جداسازی مقام ها و نهادهای حکومتی از مقام ها و نهادهای مذهبی) از جمله توطئه های شوم دشمنان برای هدف قراردادن ارزش های اسلامی و انقلابی در منطقه و کشورمان است و همه باید در این خصوص هوشیار باشند.

وی خاطرنشان کرد: القا و ایجاد انحراف در فرهنگ و اندیشه های متعالی امام راحل (ره)، ترویج بی تفاوتی در برابر ارزش ها و آرمان های اسلامی و انقلابی، تطهیر چهره استکبار و نظام طاغوت، تضعیف نهادهای انقلابی، حمایت از جریان های معاند و تلاش برای منزوی کردن کشورمان از توطئه های نرم دشمنان است.

سردار کریمیان، افزود: حفظ انسجام ملی و وحدت در کنار تقویت ایمان راسخ، معنویت و ولایتمداری بهترین سلاح برای مقابله با جنگ نرم دشمن است.



تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 11:39 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده سپاه عاشورا:

طرح ها و اختراعات نخبگان بسیجی حمایت می شود

 فرمانده سپاه عاشورا گفت: طرح ها، ایده ها و اختراعات نخبگان بسیجی آذربایجان شرقی از سوی سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان حمایت می شود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار غلام عسگر کریمیان، روز پنجشنبه در بازدید از مرکز رشد بسیج مراغه افزود: بسیجیان نخبه و مخترع می توانند با ارایه طرح ها و اختراعات خود به این سازمان از حمایت های لازم بهره مند شوند.

وی با اشاره به برنامه های حمایتی مرکز رشد بسیج مراغه از نخبگان بسیجی، اظهار کرد: این مرکز به تبع سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان، از نخبگان، پژوهشگران، مخترعان و فرهیختگان بسیجی این شهرستان حمایت می کند.

وی ادامه داد: این مرکز در صدد ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت پژوهشگران و نخبگان بسیجی این شهرستان است.

فرمانده سپاه عاشورا در این آیین از قسمت های مختلف این مرکز از جمله کارگاه و نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی و اختراعات و ابداعات بسیجیان این مرکز بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت های این مرکز قرار گرفت.

در این مرکز پژوهشی، اختراعات، ابداعات و ابتکارات جوانان بسیجی این شهرستان در قالب طرح های تحقیقاتی به نمایش گذاشته شده است.

از جمله این ابداعات می توان به ساخت پیشرانه پهباد، پوتین ویژه نظامی و کپسول ویژه نجات غریق اشاره کرد.



تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 11:39 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا:

وحدت و اطاعت از رهبری، رمز موفقیت و همدلی در جامعه است

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا گفت: وحدت و اطاعت از رهبری، رمز و محور موفقیت و همدلی در جامعه است

حجت الاسلام ابوالفضل عباس ولایی، روز پنجشنبه در جمع پاسداران و بسیجیان مراغه افزود: منافع و مصالح نظام و جامعه اسلامی باید توسط مسوولان کشوری مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: هرکس در هر عنوان و منصبی باید مصالح و منافع عالی نظام اسلامی و ملت را در نظر گرفته و با تبعیت از رهبری عمل کند.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا ادامه داد: دشمن به دنبال ضربه زدن به وحدت، ایستادگی و استکبارستیزی ملت بزرگ ایران است.

حجت الاسلام ولایی، یادآوری کرد: نظام سلطه درصدد ایجاد فضای دوقطبی در داخل کشور در زمینه مذاکرات هسته ای بوده، در حالی که تیم مذاکره کننده تاکنون در این مذاکرات از هیچ خط قرمزی عبور نکرده است.

وی گفت: مطالبه ملت، بسیجیان و دلسوزان ایران اسلامی، گره نزدن آینده کشور به مذاکرات هسته ای بوده و پذیرش پروتکل الحاقی مورد ادعای غرب، عزت کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

حجت الاسلام ولایی، با اشاره به نقش تعیین کننده سپاه در عرصه های مختلف اجتماعی خاطرنشان کرد: این نهاد مقدس، در هر زمانی که منافع و مصالح نظام و ملت ایجاب کرده، در صحنه حضور یافته و با حرکتی فرهنگی و معنوی آثار مثبت و موفقی برجای گذاشته است.



تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 11:38 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون دانشگاه مراغه:

دو هزار و 838 داوطلب در آزمون سراسری 94 شرکت کرده اند

 معاون آموزش و پژوهش دانشگاه مراغه گفت: دو هزار و 838 داوطلب این شهرستان در آزمون سراسری کارشناسی در این دانشگاه شرکت کرده اند.

بهمن موسوی با اشاره به اینکه آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها همزمان با سراسر کشور در این دانشگاه آغاز شده است، افزود: این آزمون در نوبت های صبح و ظهر امروز و فردا برگزار می شود.

وی اظهار کرد: این تعداد شامل 605 داوطلب در گروه ریاضی، 504 داوطلب در علوم انسانی، 93 داوطلب در هنر، یک هزار و 368 داوطلب در علوم تجربی و 268 داوطلب در زبان خارجه بوده که در روزهای آزمون با هم رقابت می کنند.

موسوی، ادامه داد: این دانشگاه تمامی امکانات را به منظور رفاه حال داوطلبان در این آزمون مهیا کرده است.

هم اکنون حدود چهار هزار دانشجوی دختر و پسر در سه رشته دکتری، 26 رشته کارشناسی ارشد، 18 رشته کارشناسی پیوسته، دو رشته کارشناسی ناپیوسته و یک رشته کاردانی در دانشگاه مراغه تحصیل می کنند.

این دانشگاه دارای چهار دانشکده علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی و فنی و مهندسی است.



تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 11:27 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مدیرکل زندان های آذربایجان شرقی:

بازگرداندن آبرومندانه زندانیان به جامعه مهمترین وظیفه زندانبانان است

 مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان شرقی گفت: بازگردان آبرومندانه زندانیان به جامعه پس از سپری شدن دوره ندامت آن ها، مهمترین وظیفه زندانبانان در جامعه اسلامی است.

علی اکبر بنی هاشمی، روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه رییس زندان مراغه با اشاره به اهداف 10 گانه سازمان زندان های کشور، افزود: اصلاح و تغییر قالب شخصیتی زندانیان به فرم خاص جامعه اسلامی، کاری مشقت بار و سخت است.

وی اظهار کرد: یک زندانبان در جامعه اسلامی باید تمام تلاش خود را برای بازگشت شخصت و آبروی یک مددجو انجام دهد تا پس از آزادی زندانیان، شرایط ایده آل زندگی عادی به آنان فراهم شود.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان شرقی از مسوول جدید زندان مراغه خواست نسبت به انتقال زندان به خارج از شهر، پاکسازی و سالم سازی محیط زندان، توجه ویژه به اشتغال دوره حبس و پس از آزادی و امنیت، اصلاح و تربیت زندانیان همت کند.

بنی هاشمی، ادامه داد: هم اکنون 350 میلیارد ریال اعتبار برای آغاز احداث زندان جدید مراغه تزریق شده که با اعمال ماده 47 قانون اراضی ملی و واگذاری زمین این مکان به زندان این شهر، عملیات اجرای این طرح در نیمه اول سال جاری آغاز می شود.

وی، از تعامل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه با این سازمان برای تحویل زمین مورد نظر زندان جدید مراغه قدردانی کرد و گفت: پس از دریافت نتیجه استعلامات این اداره، اداره کل زندان های استان در دو هفته آینده اقدام به طراحی و بررسی توپولوژی خاک زندان جدید مراغه می کند.

بنی هاشمی، خاطرنشان کرد: توجه ویژه به بحث ارتقای فرهنگی زندانیان در محیط زندان از دیگر مواردی است که باید به آن به صورت جدی توجه شود.

رییس دادگستری مراغه نیز در این جلسه از بازداشت یک فرد در این شهرستان به اتهام زمین خواری به مبلغ یک میلیارد ریال خبر داد و گفت: نهادهای قضایی با توجه به فرمایش های رهبر معظم انقلاب در این خصوص اقدام های قابل توجهی را انجام داده است.

اسماعیل خیرالهی، افزود: در این خصوص با اداره های ذیربط تمامی هماهنگی های لازم انجام شده تا با سودجویان این عرصه به شدت مقابله شود.

وی با اشاره به ماهیت ایجاد زندان و نگهداری افراد خاطی در این مراکز تربیتی، اظهار کرد: پیشگیری از جرایم، ممانعت از بازگشت مجدد مجرمان به جرم و اجرای اصل تربیت اسلامی از مهمترین اهداف تشکیل سازمان زندان ها در نهاد قضایی کشور است.

رییس دادگستری مراغه ادامه داد: با توجه به اینکه زندان ها به عنوان ندامتگاه محسوب می شوند، نگهداری محکومان در این محل ها به منزله بازگرداندن سالم آنان به جامعه با توجه به آموزه ها و اخلاق مداری است.

در این آیین جعفر حمیدی به عنوان سرپرست اداره زندان مراغه معرفی و از زحمات رحیم فلاح قدردانی شد.



تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 1:49 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

امام جمعه مراغه: شایسته سالاری از ویژگی های اصلی مدیریت اسلامی است

 عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه با تاکید بر ضرورت ارتباط معنوی مسوولان با خداوند متعال، شایسته سالاری را از ویژگی های بارز در اصل مدیریت اسلامی دانست.

حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی، روز چهارشنبه در نشست شورای اداری این شهرستان افزود: اگر مدیری ارتباط خود با خداوند را با توجه به آموزه های اسلامی و قرآنی بیشتر کند بدون شک تمامی کارهای اجرایی و پیشنهادی وی در مسیر الهی قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: استفاده از این رکن در مدیریت می تواند موفقیت بیشتری را برای جامعه اسلامی به وجود بیاورد همانطوری که امام راحل در شیوه مدیریتی خود برای نهضت انقلاب اسلامی از آن استفاده کرد.

امام جمعه مراغه ادامه داد: شایسته سالاری و انتخاب زیردست های توانمند در پست های کلیدی هر اداره از دیگر ویژگی های یک مدیر اسلامی است که باید به آن توجه کند.

حجت الاسلام پورمحمدی، بر استفاده از فیوضات ماه های مبارک شعبان و رمضان در جامعه تاکید کرد و گفت: مسوولان و کارمندان دولت باید تمامی جوانب این ماه ها را در نحوه مدیریت خود بکار گیرند.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه نیز در این نشست از کمک 40 میلیارد ریالی مردم این شهرستان برای ساخت عتبات عالیات در سال گذشته خبر داد و گفت: سهم این شهرستان نسبت به متوسط کشوری بسیار بیشتر از سایر استان ها است.

ظفر محمدی، خواستار کمک و مشارکت مردم و مسوولان در ساخت حرم حضرت فاطمه زهرا (س) شد و افزود: طبق اعلام سازمان بازسازی عتبات عالیات، ساخت هر متر مربع این مکان مقدس 30 میلیون ریال اعتبار لازم دارد که مردم می توانند با مشارکت در این اقدام، سهم خود را در ترویج فرهنگ شیعی ایفا کنند.

وی با اشاره به قرارگیری در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 اظهار کرد: تمامی تحرکات انتخاباتی در این شهرستان توسط نهادهای ذیربط رصد می شود و با افرادی که از امکانات دولتی بر له یا علیه نامزدها استفاده کنند، برخورد می شود.

فرماندار ویژه مراغه گفت: مسوولان باید از امانتی که به آنان سپرده شده به خوبی حفاظت کرده و در چارچوب قانون رفتار کنند.

محمدی، همسویی مسوولان با دولت را مهمترین رکن مدیریتی عنوان کرد و افزود: مسوولان باید با انجام کارهای خود به نحو مطلوب از دولت برای خدمتگزاری به مردم حمایت کنند.

وی، پیگیری مستمر بر اجرای طرح های عمرانی را از دیگر وظایف مدیران این شهرستان عنوان کرد و خواستار توجه جدی مسوولان به اجرای این طرح ها شد.

در این نشست داود رجبی به عنوان رییس بانک کشاورزی مراغه معرفی و از تلاش های اسماعیل غریب نژاد قدردانی شد.



تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 1:48 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی:
26 درصد از جمعیت شهر مراغه در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: 26 درصد از جمعیت شهر مراغه شامل 50 هزار نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند.

 

 ظفر محمدی ظهر امروز در نشست مدیران بر ساماندهی چهار سکونتگاه‌‌ غیررسمی این شهر تاکید و از دستگاه‌های اجرایی خواست در تامین خدمات و امکانات رفاهی به این محلات جدی باشند.

وی با بیان اینکه 26 درصد از جمعیت شهر مراغه شامل 50 هزار نفر در سکونتگاه‌های غیر‌رسمی ساکن هستند، افزود: محله میکائیل‌آباد، پهرآباد، یوسف‌آباد و عشرت‌آباد از سکونتگاه‌های غیررسمی و پرجمعیت مراغه هستند.

محمدی در ادامه صحبت‌های خود از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست پیگیر وصول اعتبارات طرح‌های عمرانی برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌ها و جذب اعتبارات شهرستان باشند.

 



تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 1:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان:

350 سبد کالا و هفت سری جهیزیه بین خانواده های نیازمند مراغه توزیع شد

 مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مراغه گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان 350 سری سبد غذایی و هفت سرویس جهیزیه نوعروس بین خانواده های نیازمند تحت پوشش این انجمن توزیع شد.

سید علاءالدین نقیبی : این سبد غذایی در میان خانواده های نیازمند زندانیان شهرهای مراغه و عجب شیر توزیع شد.

وی اظهار کرد: هر سبد غذایی شامل 9 قلم کالای اساسی بوده که ارزش ریالی هر کدام از بسته های حمایتی، یک میلیون و 550 هزار ریال است.

مدیر عامل انجمن حمایت از زندانیان مراغه ادامه داد: برای تهیه این میزان مواد غذایی، حدود 542 میلیون ریال اعتبار از سوی خیران صرف شده است.

نقیبی، اهدای هفت سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند را موجب ارتقای سنت حسنه ازدواج عنوان کرد و گفت: خیران این شهرستان برای تامین نیاز مددجویان حدود 210 میلیون ریال اعتبار هزینه کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: حمایت مادی و معنوی از مدجویان تحت پوشش از اهداف مهم این انجمن است و هم اکنون نیز پنج نوعروس نیازمند در انتظار کمک های خیران برای تشکیل زندگی هستند.

هم اکنون خانواده های زندانیان دو شهر مراغه و عجب شیر و همچنین تعدادی از افراد سایر شهرهای ایران که در زندان مراغه به سر می برند از کمک ها و مساعدت های این انجمن بهره مند هستند.



تاريخ : چهار شنبه 20 خرداد 1394برچسب:, | 12:55 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
معضل جدید در مراغه
آپارتمان‌سازی با روش «پیاده‌روفروشی»

این روزها بخشی از پیاده‌روهای شهر مراغه که عرض چندانی هم برای رفت آمد شهروندان ندارند برای جبران کسری زمین به برخی آپارتمان‌سازها واگذار می‌شود.

 

 در آخرین مورد از این پیاده‌رو فروشی‌ها در یکی از خیابان‌های شهر مراغه بخشی از پیاده‌رو به عرض بیش از یک متر و برای آپارتمان‌سازی، آن هم در قبال مبلغ ناچیزی واگذار شده است. واگذاری این پیاده‌رو در حالی صورت گرفته که سال‌ها برای بازگشایی این پیاده‌روها تلاش شده است.
جالب تر اینکه، همان پیاده‌‌رویی که به تازگی برای آپارتمان‌سازی واگذار شده سال قبل، ساماندهی و جدول‌گذاری شده بود و حتی پول دریافت‌شده از محل فروش، هزینه ساماندهی سال قبل را نیز تامین نمی‌کند.
این پیاده‌رو در حالی با مجوز و چراغ سبز برخی اعضای واگذار شده که هنوز تاسیسات زیربنایی از جمله آب، گاز و مخابرات در محدوده واگذار شده به چشم می‌خورد.
حال کسانی که در شهر مراغه آشنا، فامیل و دوست خانوادگی دارند می‌توانند بخشی از پیاده‌روی مقابل منزلشان را خریداری و اقدام به بلند مرتبه‌سازی کنند.
با وجود اعتراض اهالی خیایابانی که پیاده‌روی آن به فروش رفته برخی اعضای با واگذاری پیاده‌رو برای بلند مرتبه‌سازی موافق هستند. پیش از این نیز در خیابان‌های مختلف شهر مراغه پیاده‌روها با کمترین هزینه برای ایجاد مغازه، منزل و آپارتمان واگذار شده است.


رئیس اداره راه و شهرسازی مراغه گفت: براساس قانون هرگونه تغییر و کاربری خارج از طرح تفضیلی و طرح جامع شهری ممنوع است.
حمیدی افزود: حفظ اراضی با کاربری عمومی از جمله معابر، پیاده‌روها، فضای سبز و باغ‌ها جزو الزامات بوده و مسئولان و مدیران شهری براساس قانون از آنها محافظت کنند.
وی گفت: براساس قانون و از منظر حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی ایران و صیانت از حقوق شهروندی اداره راه و شهرسازی پیگیر تغییر کاربری‌های غیرمجاز خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی مراغه نیز در سفر اخیر خود به مراغه در جمع مردم این شهر نسبت به وضعیت بد ساخت و ساز در مراغه معترض بود و از مدیرکل و مسئولان راه و شهرسازی خواست وضعیت ساخت و ساز در مراغه را ساماندهی کنند.

منبع : فارس



تاريخ : چهار شنبه 20 خرداد 1394برچسب:, | 12:51 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون شرکت آب آذربایجان شرقی:

بهره برداری غیراصولی از آب های زیرزمینی از چالش های آبی استان است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: بهره برداری های غیراصولی از آب های زیرزمینی از چالش های آبی این استان است.

 

http://img7.irna.ir/1394/13940319/81639488/81639488-6507537.jpg

مجتبی جلیل زاده، روز سه شنبه در همایش اختتامیه طرح داناب در تالار عبدالقادر مراغه افزود: وجود چاه های غیرمجاز و یا برداشت های بیش از حد از آن ها باعث می شود که در آینده خروجی چاه ها بیش از تغذیه آن ها باشد.

وی با اشاره به برداشت بیش از 50 میلیون متر مکعب آب از این چاه ها، اظهار کرد: یکی از اولویت ها برای تعدیل این وضعیت و طبق مصوبه شورای عالی آب، نصب کنتورهای هوشمند در بخش کشاورزی با توجه به مصرف زیاد آب در این حوزه است.

جلیل زاده، ادامه داد: با نصب این کنتورها علاوه بر نشان دادن حجم مصرف، از مصرف بیش از حد مجاز نیز جلوگیری می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آدربایجان شرقی گفت: طرح داناب برای دومین بار در سال تحصیلی جاری با هماهنگی آموزش و پرورش و منابع امور آب برگزار شد.

جلیل زاده، اضافه کرد: این طرح با هدف آگاه سازی قشر جوان و دانش آموزان با مسایل و چالش های آب آشامیدنی به ویژه در شهرهای واقع در حوزه دریاچه ارومیه با جدیت اجرا می شود.

وی، با اشاره به عوامل مهم تشدید بحران آب، گفت: تغییر اقلیم، از بین رفتن منابع زیر زمینی و هدر دادن آب از جمله عوامل مهم تشدید بحران آب در کشور است.

وی اظهار کرد: طرح داناب با هدف فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در بین دانش آموزان و آگاه سازی آن ها از معضل کم آبی، بارش های کم و چالش های مربوط به آب در تمامی شهرستان ها اجرا خواهد شد.

جلیل زاده، با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در آذربایجان شرقی با بیش از 88 درصد مربوط به بخش کشاورزی با پایین ترین بهره وری است، افزود: در بخش آب شرب نیز مصرف کشور ما بیش از استاندارد جهانی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه بدون آب هیچ توسعه ای در جامعه رخ نمی دهد، گفت: آموزش و پرورش زیربنای توسعه هر جامعه بوده و می توان از طریق این نهاد، فرهنگ صحیح مصرف آب را در جامعه نهادینه کرد.

عاشور اکرمی، افزود: دانش آموزان کنونی، شهروندان آینده هستند و برای ارتقای آگاهی اجتماعی در جامعه باید به آموزش و پرورش به عنوان نهاد دارای سرمایه اجتماعی، توجه بیشتری کرد.

وی، کمبود آب را فاجعه بسیار بد زیست محیطی اعلام کرد و ادامه داد: آب مهمترین عامل توسعه جامعه بوده و باید از آن به درستی استفاده شود.

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز در این آیین گفت: استفاده صحیح از آب نوعی علم است و انتقال فرهنگ استفاده صحیح از آن در بین دانش آموزان از جمله وظایف مهم آموزش و پرورش است.

جلیل اسلامی، افزود: سال تحصیلی جاری، دومین سال اجرای مقدماتی طرح داناب در استان بود که مجریان این طرح نقش آموزش و آگاه سازی دانش آموزان و اولیای آن ها را برعهده داشتند.

وی اظهار کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی، توزیع بروشورها و جزوات آموزشی، برگزاری مسابقه در قالب نقاشی، انشا نویسی، مقاله و شعر در خصوص نجات آب از جمله اقدامات این نهاد در این زمینه است.

در این همایش از 75 نفر از معلمان و دانش آموزان پایه متوسطه دوره اول که به عنوان رابطان و ناجیان برتر آب در منطقه برگزیده شده بودند، تجلیل بعمل آمد.



تاريخ : سه شنبه 19 خرداد 1394برچسب:, | 13:20 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نایب رییس شورای اسلامی مراغه:

توسعه شهری نیازمند حمایت از بخش خصوصی است

 نایب رییس شورای اسلامی مراغه با بیان اینکه توسعه شهری نیازمند حمایت از بخش خصوصی است، گفت: در این راستا شورای اسلامی این شهر از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری حمایت می کند.

بهمن حسین نژاد، روز سه شنبه در نشست علنی جلسه شورای اسلامی مراغه افزود: مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های مدیریت شهری موجب سرعت بخشی به اجرای این طرح ها می شود.

وی اظهار کرد: در این راستا تمامی طرح های پیشنهاد شده توسط شهرداری و بخش خصوصی از سوی اعضای این شورا مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی مراغه از برگزاری جلسات این شورا به صورت علنی و با حضور خبرنگاران در روزهای شنبه هر هفته خبر داد و گفت: مردم و خبرنگاران می توانند هر هفته به منظور شرکت در این جلسات در دفتر شورا ثبت نام کنند.

حسین نژاد، ادامه داد: مقرر شده در جلسات علنی اعضای شورا ابتدا برنامه شورا اجرا و برنامه های جاری مورد ارزیابی قرار گیرد و در پایان جلسات نیز به موارد طرح شده حاضران در جلسه پاسخ داده شود.

طبق ماده 11 بند یکم آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها، جلسات شورا علنی و حضور مستمع با نظر رییس شورا مجاز خواهد بود ولی به تقاضای کتبی شهردار، فرماندار یا بخشدار ذیربط و موافقت اکثریت مطلق اعضای حاضر، می تواند جلسه غیرعلنی تشکیل شود.

علاقه مندان می توانند برای حضور در این جلسات علاوه بر مراجعه حضوری به دفتر شورای اسلامی مراغه با شماره تلفن 32247111نسبت به نام نویسی خود اقدام کنند.

عضو شورای اسلامی مراغه نیز در این جلسه از حمایت مدیریت شهری برای احداث بیمارستان خصوصی خواجه نصیر این شهرستان خبر داد و گفت: شورا در راستای جذب سرمایه بخش خصوصی و توسعه جنوب شهر از بخش خصوصی حمایت می کند.

ارسلان محمدی، افزود: با توجه به اینکه این بیمارستان برای 400 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند، شورای اسلامی این شهر در نظر دارد حدود 60 درصد از عوارض مربوط به احداث آن را تخفیف دهد.

وی با بیان اینکه این تصمیم در جهت سرعت بخشی به اجرای این طرح گرفته شده است، اظهار کرد: رفع مشکل بهداشتی و درمانی جنوب استان آذربایجان شرقی و خدمت رسانی به توسعه شهری از مزیت های احداث این بیمارستان است.

محمدی، با اشاره به اینکه پزشکان احداث کننده این بیمارستان، درخواست احداث ساختمان پزشکان در جوار آن را دارند، گفت: شورای اسلامی این شهر به علت تجاری بودن این ساختمان، تمامی عوارض مربوط را از پزشکان دریافت خواهد کرد.

عملیات احداث بیمارستان 64 تختخوابی خصوصی خواجه نصیر مراغه چهارم اردیبهشت سال جاری با حضور قایم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.

این بیمارستان در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع با زیربنای حدود 30 هزار متر مربع توسط 37 پزشک متخصص و با 100 میلیارد ریال اعتبار در محل خیابان خرمشهر احداث می شود.

رییس کمیسیون ترافیک و حمل نقل شورای اسلامی مراغه نیز در این جلسه از پیشنهاد واحد ترافیک شهرداری مراغه و این کمیسیون برای اجرای 175 طرح تا سال 97 در راستای روانسازی ترافیک و عبور و مرور شهری به شورای ترافیک خبر داد.

یحیی غلامی، افزود: تمامی مطالعات این طرح ها در بخش های مختلف از جمله اصلاح هندسی تقاطع، ساماندهی تردد عابران پیاده، تعریض و ایمن سازی معابر پیاده و خیابان ها، تجهیزات کنترلی ترافیک و احداث پارکینگ های عمومی انجام شده است.

وی اظهار کرد: مدیریت شهری در این راستا طی سال جاری اجرای 26 طرح را با اعتبار 73 میلیارد ریال در اولویت کاری خود قرار داده است.

مراغه با سه منطقه شهرداری و 11 عضو شورای اسلامی پس از تبریز دومین شهر آذربایجان شرقی است.

http://img7.irna.ir/1394/13940319/81639317/81639317-6507275.jpg



تاريخ : سه شنبه 19 خرداد 1394برچسب:, | 13:18 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

مقدمات احیای رصدخانه مراغه در بودجه سال 95 لحاظ می شود

 رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مقدمات لازم برای احیای رصدخانه تاریخی فرهنگی مراغه در برنامه بودجه سال 95 فراهم می شود.

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی، روز دوشنبه در بازدید تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از رصدخانه تاریخی مراغه افزود: علم نجوم از علوم بسیار مهم در اسلام بوده که خواجه نصیرالدین طوسی با تاسیس رصدخانه مراغه و با استفاده از دانش خود امکانات این علم را برای اولین بار در ایران اسلامی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه ماندن رصدخانه مراغه به شکل کنونی، در آینده یک ضایعه بزرگ در عرصه فرهنگی کشور خواهد بود، اظهار کرد: انتظار می رود تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اهمیت این مکان واقف شوند تا بتوان مشکلات پیش روی احیای این اثر تاریخی فرهنگی را مرتفع کرد.

سالک، از بررسی بیشتر کمیسیون فرهنگی برای تخصیص اعتبار لازم برای احیای این رصدخانه در سال آینده خبر داد.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: بقایای این رصدخانه در سال 53 توسط پرویز ورجاوند، باستان شناس ایرانی کاوش و خواناسازی شده است.

مهدی دواتگری، افزود: از آن زمان تا کنون کاوش مهمی در این اثر تاریخی و فرهنگی انجام نشده و هم اکنون به منظور احیای این اثر تاریخی به دنبال اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مربوط و همچنین کاوش در آن هستیم.

وی اظهار کرد: این اثر تاریخی به عنوان شناسنامه هویت فرهنگی منطقه بوده به طوری که در سال جاری یک هزار و 500 گردشگر خارجی و حدود 68 هزار گردشگر داخلی از این اثر تاریخی بازدید کرده اند.

دواتگری، ادامه داد: احیا نشدن این اثر تاریخی موجب نارضایتی گردشگران می شود که این مساله می تواند تاثیر منفی در توسعه صنعت گردشگری منطقه داشته باشد.

رصدخانه مراغه با ثبت 63 هزار و 530 بازدید در ایام نوروز امسال به عنوان دومین اثر پربازدید استان انتخاب شده است.

این رصدخانه متعلق به قرن هفتم هجری قمری و بزرگترین رصدخانه تاریخ جهان اسلام است که در سال 657 بنا شده و در برپایی آن شخصیت های بزرگی مثل علامه قطب الدین فخرالدین مراغی، محی الدین مغربی، علی بن محمود نجم الدین الاسطرلابی و دیگر بزرگان آن روزگار شرکت داشتند.

احداث رصدخانه 15 سال به طول انجامید و در این مدت به دستور هلاکو خان کتاب ها و اسباب و آلات علمی و نجومی بسیاری در آن گردآوری شد.

مهمترین علت تاخیر در احیای رصدخانه تاریخی و فرهنگی مراغه همجواری این اثر تاریخی با ایستگاه برون مرزی صدا و سیما است.

تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و محلی در سفر به شهرستان مراغه علاوه بر بازدید از این رصدخانه از کارخانه صنایع کاغذ و مرکز ترک اعتیاد گلستان بازدید کردند.

همچنین اعضای این کمیسیون در جمع مردم در مسجد امامزاده سیدمحمد(ع) و مجمع عمومی بسیج مراغه شرکت کرده و با حیدر عباسی شاعر معاصر مراغه دیدار کردند.



تاريخ : سه شنبه 19 خرداد 1394برچسب:, | 8:31 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با شاعر مراغه ای دیدار کردند

 اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با 'حیدر عباسی' شاعر معاصر مراغه دیدار کردند.

 

رییس، نایب رییس و دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه اعضای این کمیسیون، نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی و مسوولان این شهرستان عصر دوشنبه با حضور در منزل این شاعر از نزدیک جویای احوال وی شدند.

حیدر عباسی در سال 1322 شمسی در شهر مراغه به دنیا آمده و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر و تحصیلات عالی را در دانشگاه تبریز با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رسانده است.

ترجمه و تفسیر کتاب های نهج البلاغه و مثنوی معنوی (شرح الانوار) به زبان آذری با تلاش حیدر عباسی شاعر مشهور مراغه در مدت 42 سال انجام شده است.

ترجمعه و تفسیر کتاب نهج البلاغه هم اکنون توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به زبان آذربایجانی لاتین جهت توزیع و فروش در کشور جمهوری آذربایجان ترجمه می شود.

ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در سه جلد و مثنوی معنوی نیز در شش جلد چاپ شده که نویسنده آن علاوه بر ترجمه متون کتاب به زبان آذری، تفسیر و شرح آن را نیز به همین زبان آورده است.

این شاعر مراغه ای علاوه بر انگلیسی به زبان های آذری، عربی و فرانسه تسلط کامل دارد و اغلب آثارش را به آذری نوشته و متخلص به باریشماز است.

ن‍غ‍م‍ه داغ‍ی و اس‍ت‍ع‍م‍ار، ک‍ع‍ب‍ه و ق‍ان‍ل‍ی اذان و ی‍ار و ن‍ار، گ‍ول‍ن‍ده ه‍رزام‍ان م‍ش‍اع‍ی‍ر و ش‍ی‍طان، س‍س، دووارلار، اودوم‍ل‍و دی‍ره ک، نغمه داغی، چ‍اغ‍ی‍ری‍ل‍م‍ام‍ی‍ش ق‍ون‍اق‍لار، م‍خ‍ن‍ث ل‍ر، وال‍ع‍ص‍ر، دارت‍ی‍ل‍م‍ام‍ی‍ش دن‍ل‍ر(ح‍ی‍ک‍ای‍ه ل‍ر) از آثار شعر این شاعر بوده و ˈتبت یدا و نمی ازیمˈ ترجمه و شرح دعای صباح علی (ع) از دیگر کتاب های او است.

تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و محلی در سفر به شهرستان مراغه علاوه بر دیدار با این شاعر معاصر از کارخانه صنایع کاغذ مراغه، مرکز ترک اعتیاد گلستان و رصدخانه مراغه بازدید کردند.

حضور در جمع مردم در مسجد امامزاده سیدمحمد(ع) و شرکت در مجمع عمومی بسیج مراغه نیز از دیگر برنامه های اعضای این کمیسیون در این شهرستان بود.

http://img7.irna.ir/1394/13940318/81638689/81638689-6506211.jpg

منبع : ایرنا



تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 18:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

آقاتهرانی: زیاده خواهی موجب بروز مشکلات در جامعه می شود

 نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: زیاده خواهی برخی افراد در جامعه موجب بروز مشکلات برای سایر افراد می شود.

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، روز دوشنبه در مسجد امامزاده سیدمحمد(ع) مراغه با اشاره به اینکه قناعت نقطه مقابل زیاده خواهی است، افزود: برای گریز از مشکلات، فرهنگ قناعت و سبک زندگی دینی باید در جامعه بیشتر ترویج یابد.

وی با تاکید بر تعریف الگوی صحیح مصرف برای مردم، اظهار کرد: دین اسلام و ائمه اطهار (ع) همواره بر پرهیز از اسراف تاکید کرده اند.

حجت الاسلام آقاتهرانی با اشاره به اینکه اگر در این برهه از زمان کسی کار و تلاش نکند، به نوعی خیانت کرده است، ادامه داد: باید با کار درست و تکیه بر شعار امسال، دین و وظیفه خود را به امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب، شهدا و مردم ادا کنیم.

تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در سفر به شهرستان مراغه علاوه بر حضور در جمع مردم این شهرستان از قسمت های مختلف کارخانه صنایع کاغذ، رصدخانه و مرکز ترک اعتیاد گلستان مراغه بازدید کردند.

دیدار با حیدر عباسی شاعر معاصر مراغه از دیگر برنامه های اعضای این کمیسیون در این شهرستان است.



تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 17:50 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد
راه‌اندازی 18 شبکه تلویزیونی فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی ایران

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دشمنان برای شکست جوانان ایرانی 18 شبکه تلویزیونی راه‌اندازی کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: راه‌اندازی 18 شبکه تلویزیونی فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی ایران
 

 حجت‌الاسلام احمد سالک ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگی مراغه اظهار داشت: این شبکه‌ها با هدف براندازی نظام و انحراف افکار عمومی بویژه جوانان راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه، دشمنان از جنگ سخت با ایران هیچگاه نتیجه نگرفته‌اند، افزود: تهدید فرهنگی که بیگانگان برای جوانان ایرانی برنامه‌ریزی کرده‌اند جناح، گروه سیاسی، پیر و جوان نمی‌شناسد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور گفت: بیکاری جوانان و فقر عامل اصلی بسیاری از بزه‌های اجتماعی در کشور است.

وی خواستار توجه و حمایت مسئولان از تولید و اشتغال برای جوانان در کشور شد.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: مراغه در طول تاریخ مهد علم، فرهنگ و تمدن در ایران بوده است.

مهدی دواتگری افزود: مردم این شهر پس از پیروزی انقلاب با بلوغ سیاسی بالا در تمام صحنه‌های آماده و گوش به فرمان رهبری بوده‌اند.

وی جنگ نرم را بزرگ‌ترین تهدید برای جامعه ایران از سوی دشمنان دانست و افزود: جوانان ایرانی نباید از تهدیدهای نرم دشمنان غافل باشند.



تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 17:49 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
نیاز کشور به انواع کاغذ 1.5 میلیون تن است
راه‌اندازی مجدد کارخانه کاغذسازی مراغه پس از 7 سال تعطیلی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانه کاغذ سازی مراغه تا شش ماه آینده با تولید 80 هزار تن کاغذ گلاسه بار دیگر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

http://img7.irna.ir/1394/13940318/81638245/81638245-6505246.jpg
 

احمد سالک صبح امروز در بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از این کارخانه کاغذسازی مراغه اظهار داشت: ظرفیت اسمی کارخانه کاغذ‌سازی مراغه 50 هزار تن است که سرمایه‌گذار بخش خصوصی این کارخانه را دوباره راه‌اندازی می‌کند.
وی هدف از این بازدید و بازدید از کارخانه‌های کاغذسازی کشور را بررسی وضعیت تولید کاغذ در کشور، نیازسنجی کشور به کاغذ، رفع مشکلات و حمایت از تولید، خودکفایی و حمایت از اشتغال اعلام کرد.
سالک گفت: مشکلات همه کارخانه‌های کاغذسازی در کشور مالی و کمبود سرمایه در گردش که به زودی با حضور وزیران مربوطه در تهران این مشکلات بررسی و نسبت به حل آنها برنامه‌ریزی می‌شود.
وی افزود: اعضای کمسیون فرهنگی مجلس از ابتدای سال از کارخانه‌های کاغذسازی مازندارن، خوزستان و مراغه برای حل مشکلات آنها بازدید کرده‌اند.
سالک گفت: از کل نیاز کشور به کاغذ تنها 350 هزار تن در داخل تولید و مابقی از خارج وارد می‌شود.

 

نیاز کشور به انواع کاغذ را 1.5 میلیون تن

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این بازدید، نیاز کشور به انواع کاغذ را 1.5 میلیون تن اعلام کرد و افزود: کارخانه
کاغذسازی مراغه تنها کارخانه تولید کاغذ گلاسه در کشور که هفت سال تعطیل است.
محمود رضا برازش، افزود: هم اکنون تمام 200 هزار تن کاغذ گلاسه مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود که با راه‌اندازی دوباره کارخانه کاغذسازی کشور بخش از نیاز کشور از طریق این کارخانه تامین می‌شود.

ایجاد اشتغال برای 500 نفر در کاغذسازی

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه مشکلات واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، مسائل بانکی و راه‌اندازی مجدد این کارخانه با حضور مدیرعامل و اعضای کمسیون فرهنگی مجلس بررسی شد.
مهدی دواتگری افزود: با راه‌اندازی مجدد این کارخانه توسط بخش خصوصی برای 500 نفر ایجاد اشتغال می‌شود.
وی اضافه کرد: به زودی کارگران بیکار شده این کارخانه ساماندهی و مشکلات آنها رفع می‌شود.



تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 12:5 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد
اختصاص 104 میلیارد ریال برای طرح‌های عمرانی مراغه/ رتبه اول مراغه در شیوع بیماری تب مالت

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی از اختصاص 104 میلیارد ریال برای طرح‌های عمرانی این شهرستان خبر داد.


 

 ظفر محمدی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته برنامه‌ریزی مراغه اظهار داشت: با اعتبار اختصاص یافته امسال 90 طرح عمرانی در این شهرستان اجرا می‌شود.
وی افزود: بیشترین اعتبار استانی امسال مراغه از محل تملک و دارایی‌های استان برای طرح‌های نیمه‌تمام هزینه می‌شود.
محمدی گفت: امسال بیشتر اعتبارات عمرانی مراغه در بخش کشاورزی، تامین آب آشامیدنی شهری و روستایی، توسعه و تجهیز مدارس و بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی صرف می‌شود.
فرماندار ویژه مراغه با بیان اینکه مراغه در شیوع بیماری تب مالت در استان رتبه اول را دارد خواستار افزایش اعتبارات دامپزشکی این شهرستان برای مقابله با بیماری‌ها شد.
جلیل صریحی مدیرکل برنامه‌ریزی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه اعتبار‌ امسال تملک و دارایی‌های استان را 2 هزار و 160 میلیارد ریال اعلام کرد.
وی با بیان اینکه 5 درصد اعتبارات استان برای طرح‌های عمرانی مراغه هزینه می‌شود، افزود: امسال بیشتر اعتبارات عمرانی استان صرف طرح‌های نیمه تمام می‌شود.



تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 2:5 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
حجت الاسلام پورمحمدی:

دولت به اجرای آزاد راه مراغه - هشترود توجه جدی داشته باشد

 
امام جمعه مراغه گفت: اجرای سریع پروژه آزاد راه مراغه - هشترود باید مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد تقی پورمحمدی شنبه در بازدید از روند اجرایی آزاد راه مراغه - هشترود ضمن تاکید بر تسریع این پروژه اظهار داشت: محور کنونی مراغه - هشترود یکی از حادثه خیز ترین محورهای اصلی ارتباطی آذربایجان شرقی است که باید اجرا و تکمیل سریع آن در دستور کاری دولت تدبیرو امید قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که اجرای آزاد راه مراغه - هشترود عامل پیشرفت اقتصادی منطقه نیز خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس اعلام آمار تصادفات توسط پلیس راه کشورحدود ۸۰۰ نفر دراین محور جان خود را از دست داده اند که این یک آمار نگران کننده بوده و باید دولت نیز در راستای تسریع در اجرای آزاد راه مراغه - هشترود نمامی تلاش خود را به کار گیرند.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری از وزیر راه و شهرسازی خواست در اجرای این طرح با مسئولان همکاری لازم را داشته باشد و گفت: تکمیل و بهره برداری از آزاد راه مراغه یکی از خواسته های مهم مردم این شهرستان در سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی بود که انتظار می رود دولت نیز با تدبیرات لازم این پروژه را با همکاری مسئولان اجرائی تکمیل و در اختیار مردم شهید پرور این شهرستان قرار دهد.



تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 1:4 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نام یک مراغه ای در بین 3 ایرانی که در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو ثبت شد

 
نام سه تن از مشاهیر برجسته ایران‌زمین در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو به ثبت رسید.

 به نقل از وب سایت کمیسیون ملی یونسکو، طبق پیگیری‌های کمیسیون ملی یونسکو و همکاری دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، نام سه تن از مشاهیر برجسته کشورمان در سال ۲۰۱۵ در مرحله مقدماتی در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو ثبت شد.

بر این اساس، هزار و یکصد و پنجاهمین سال تولد محمد زکریای رازی، هفتصدمین سال نگارش کتاب گلشن راز، شیخ محمود شبستری و هزار و پنجاهمین سالروز تولد سیدمرتضی علم الهدی، در سال ۲۰۱۵ و در مرحله مقدماتی در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو به ثبت رسیده است.

دبیرخانه یونسکو پس از دریافت اسامی مشاهیر پیشنهاد شده از طرف کشورها، اسامی آنها را در اختیار کمیته‌های تخصصی مربوط در معاونت‌های فرهنگی، علوم انسانی و اجتماعی، علوم طبیعی و ارتباطات یونسکو قرار می‌دهد. این کمیته‌ها پس از بررسی، نتایج به‌دست آمده را دوباره در اختیار دبیرخانه یونسکو قرار می‌دهند. پس از طی این فرایند، دبیرخانه فهرست تاییدشده مشاهیر را به شورای اجرایی ارسال می‌کند تا در صورت تصویب در شورا، در نشست کنفرانس عمومی (اکتبر ۲۰۱۵) تصویب نهایی شود.

باتوجه به اهمیت ثبت جهانی مشاهیر در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو و رقابت جدی کشورهای عضو باهدف بالابردن توان چانه‌زنی فرهنگی و هنجارسازی در مجامع بین‌المللی، لزوم شناسایی و معرفی مشاهیر ایران و نیز برگزاری همایش‌ها، بزرگداشت‌ها و انتشار و انعکاس آموزه‌های مفاخر ایران‌زمین در حوزه داخلی و بین‌المللی از اهمیت به‌سزایی در عرصه فرهنگ داخلی و جهانی برخوردار است.

همچنین بر اساس این گزارش، اسامی مشاهیر کشورمان که تاکنون در فهرست مشاهیر یونسکو ثبت شده است، به شرح زیر هستند: 

 

۱- هشتصدمین سال زندگی فعال نجم‌الدین کبری، عارف بزرگ و انسان‌شناس برجسته ایرانی- ۲۰۱۴-۲۰۱۵
۲- هشتصدمین سال تولد فخرالدین عراقی، شاعر و ادیب پرآوازه ایرانی- ۲۰۱۴-۲۰۱۵
۳- ششصدمین سال زندگی فعال عبدالقادر مراغه‌ای، اولین ردیف‌نویس موسیقی اصیل ایرانی-۲۰۱۴-۲۰۱۵


۴- هفتصدمین سال تولد میرسید علی همدانی، عارف و ادیب بزرگ ایرانی- ۲۰۱۴- ۲۰۱۵
۵- هزارمین سال گردآوری کتاب قانون ابن سینا در طب- ۲۰۱۲-۲۰۱۳

 

۶- هزارمین سال دستاوردهای ابوسعید ابوالخیر- ۲۰۱۲-۲۰۱۳
۷- هزاروصدمین سال تالیف کتاب علائق النفیسه ابن رسته اصفهانی در حوزه جغرافیا- ۲۰۱۲-۲۰۱۳
۸- پانصدمین سالگرد دستاوردهای عبدالعلی بیرجندی در حوزه علم نجوم- ۲۰۱۲-۲۰۱۳
۹- هزارو دویست و پنجاهمین سال تولد سیبویه د رحوزه انسان‌شناسی- ۲۰۱۰-۲۰۱۱
۱۰- هفتصدمین سال وفات قطب‌الدین شیرازی، دانشمند ایرانی- ۲۰۱۰-۲۰۱۱
۱۱- هفتصدو پنجاهمین سال زندگی فعال خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند ایرانی- ۲۰۱۰- ۲۰۱۱
۱۲- هزارمین سال تدوین کتاب شاهنامه فردوسی- ۲۰۱۰-۲۰۱۱
۱۳- چهارصدمین سال وفات شیخ بهایی، دانشمند، ریاضی‌دان، منجم و معمار ایرانی- ۲۰۰۸-۲۰۰۹
۱۴- نهصدوپنجاهمین سال تولد امام محمد غزالی، فیلسوف بزرگ ایرانی- ۲۰۰۸-۲۰۰۹
۱۵- هزارمین سال تولد حکیم ناصر خسرو- ۲۰۰۳
۱۶- صدمین سال تولد ابوالحسن صبا- ۲۰۰۲
۱۷- هشتصدمین سال تولد خواجه نصیرالدین طوسی- ۲۰۰۱
۱۸- صدو پنجاهمین سال وفات امیرکبیر- ۲۰۰۱
۱۹- هزارمین سال وفات ابوالوفا محمدبن یحیی بوزجانی، ریاضی‌دان و منجم- ۱۹۹۸
۲۰- سیصدمین سال وفات ملا محمدباقر مجلسی، دانشمند بزرگ شیعی عهد صفوی- ۱۹۹۸
۲۱- تولد نیما یوشیج، شاعر و پدر شعر نو ایران- ۱۹۹۶
۲۲- ششصدمین سال تولد عبدالرحمن محمد جامی، شاعر و ا دیب بزرگ ایرانی- ۱۹۹۶
۲۳- نهصدمین سال وفات حکیم عمر خیام، شاعر پرآوازه ایرانی- ۱۹۹۶
۲۴- چهارصدمین سال تولد صائب تبریزی- ۱۹۹۵
۲۵- هزارمین سال گردآوری نسخه برجسته خطی شاهنامه فردوسی، شاعر بزرگ و حماسه‌سرای ایرانی- ۱۹۹۰
۲۶- ششصدمین سال وفات خواجه محمد شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی- ۱۹۸۹
۲۷- نهصدمین سال وفات خواجه عبدالله انصاری، عارف بزرگ ایرانی - ۱۹۸۹
۲۸- نهصدمین سال بزرگداشت امام محمد غزالی، دانشمند برجسته ایرانی- ۱۹۸۵
۲۹- هشتصدمین سال تولد شیج مصلح‌الدین سعدی شیرازی، شاعر و ادیب پرآوازه ایرانی- ۱۹۸۴
۳۰- هزارمین سال تولدابن سینا، دانشمند بزرگ ایرانی.



تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 9:2 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ، از اختصاص 30 میلیارد ریال برای طرح های تحقیقاتی این مؤسسه خبر داد .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ غفاری در بازدید از ایستگاه تحقیقاتی آغجهِ کُهل مراغه افزود : امسال در این مؤسسه 250 طرح تحقیقاتی در زمینه غلات ، حبوبات ، دانه های روغنی ، علوفه و مدیریت منابع اجرا می شود .
وی گفت : امسال چهار رقم جدید شامل دو رقم گندم ، یک رقم دانه روغنی و یک رقم نخود ، معرفی و بذر این ارقام برای کاشت در مزارع دیم کاران در اختیار کشاورزان کشور قرار می گیرد .
غفاری افزود : ارقام معرفی شده این مؤسسه نسبت به ارقام بومی و محلی 50 درصد برتری عملکرد دارد .
رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور گفت : در 23 سال گذشته 36 رقم محصول دیم را محققان این مؤسسه در بخش غلات ، حبوبات ، دانه‌های روغنی و علوفه معرفی کرده اند .
مؤسسه تحقیقات دیم کشور با 5 ایستگاه اصلی و 9ایستگاه فرعی از سال 71 در استان‌های دیم‌خیز کشور فعالیت تحقیقاتی دارد .



تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 9:0 | نويسنده : شهروند مراغه ای |