تاريخ : سه شنبه 28 مهر 1394برچسب:, | 18:53 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

در روزهای پاییزی محرم و عاشورایی شهر مراغه

هستند کسانیکه به نام حسین (ع) و به کام خود جهت استفاده ابزاری از

عزاداران حسینی (ع) جلوی دوربین می روند و عکسی به یادگار و شاید برای انتخابات می گیرند

هوادار پیدا کرده اند و در فضای مجازی هم عکس های خود را به اشتراک می گذارند

 

اما غافل از آن هستند که مردم بیدار هستند و نسبت به محیط اطراف خود آگاهی کامل دارند

و حرفایی به گوش می رسد در مورد این افراد که نیت سو دارند و آن هم این است :

آقای .......  شما در عرض این سالهای عمر با شرف کجای این شهر بودید؟

چرا عکسهاتون به چشم نمی خوردن

حتما شعار از مردم رو هم میدید؟؟

نکنه 6 ماه آخر نزدیک انتخابات که فعال میشوید همون از مردم بودنه شماست ؟؟؟

پیام های تبلیغاتی و تسلیت و تبریک حضرتعالی و حتی اسم مبارک شما واقعا تازگی داره برای همه !!

تبلیغ و سواستفاده از سنت های عزاداری زیاد جالب نیست هرچند حضور به

هر عنوان در عزای سید و سالار شهیدان ارزشمنده

درسته هرکس با هر نیت و قصد و هدفی زیر پرچم عزای امام حسین (ع) میاد

با ارزشه و خیلی هم با ارزشه

اما وجدانا تا حالا کجا بودید؟؟

 



تاريخ : سه شنبه 28 مهر 1394برچسب:, | 18:27 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 همزمان با ماه محرم و عزاداری برای سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش، سوگواره دانش آموزی 'احلی من العسل' در مدارس مراغه برگزار شد.

 

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش مراغه روز سه شنبه در این سوگواره در دبیرستان پسرانه خواستار گفت: این سوگواره سراسری دانش آموزی با هدف گرامیداشت یاد و خاطره حضرت قاسم (ع) با حضور پرشور دانش آموزان برگزار می شود.
جلیل اسلامی، افزود: قاسم ابن الحسن(ع) الگوی نیک نهادی بود که در پاسخ به ندای ولی خود با واژه (الموت احلی من العسل) به جهانیان ثابت کرد که جنگاوری در راه دین خدا محدود به سن و سال نیست و هرجا که ولی خدا درخواست یاری کرد باید از جام به عنوان گرامی ترین سرمایه خود گذشت.
وی اظهار کرد: این الگوهای تحول ساز در تاریخ اسلام، عامل تربیت و تعالی جوانان ما در دفاع مقدس شدند و با تاسی از این شهدا، حماسه های دیگری از جنس تاریخ کربلا در هشت سال در اذهان دنیا تکرار و خلق کردند.
در این مراسم، دانش آموزان دبیرستان خواستار در قالب هیات دانش آموزی منتظران موعود به صورت دسته بندی به عزاداری و سینه زنی پرداختند.
احلی من العسل برگرفته از کلام حضرت قاسم (ع) در روز عاشورا بوده که در پاسخ به سوال امام حسین (ع) که می پرسند، مرگ را چگونه می بینی، می گوید: شیرین تر از عسل.



تاريخ : سه شنبه 28 مهر 1394برچسب:, | 18:22 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مراغه گفت: ولایت محوری از مصادیق اساسی امر به معروف در جامعه است.

 

حجت الاسلام اباصلت فیضی زاده روز دوشنبه در گردهمایی بزرگ امر به معروف و نهی از منکر عزاداران حسینی در مسجد جامع این شهرستان افزود: شناخت ولایت و ولایت محوری از ابعاد مهم این فریضه بزرگ الهی بوده و در امتداد فرهنگ عظیم عاشورا قرار دارد.
وی اظهار کرد: نهضت عظیم عاشورا که ریشه در ولایت محوری و شناخت شخصیت و راه امام حسین (ع) و یاران باوفایش دارد، در مسیر اعتلای امر به معروف و نهی از منکر امت اسلامی است.
مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مراغه یادآور شد: احیای این فرایض الهی همواره در فلسفه نهضت عاشورا بارز بوده و این امر نشانگر عمق و اهمیت آن در هدایت جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام فیضی زاده، ادامه داد: ترویج و اجرای امر به معروف و نهی از منکر موجب جلوگیری از ایجاد انحرافات و رواج بدعت به ویژه در زمینه اعتقادات و آموزه های اسلامی و دینی می شود.
وی گفت: ترک این فرایض مهم دینی، زمینه را برای ترک سایر واجبات و بروز انحراف ها و فتنه ها در بین امت اسلامی را فراهم ساخته و باید با احیای این فرایض در راستای ادامه راه ائمه معصومین (ع) تلاش شود.
مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مراغه با تاکید بر لزوم توجه به شعائر دینی و هوشیاری در برابر بدعت ها و انحراف ها در زمینه عزاداری های حسینی، یادآوری کرد: رواج برخی بدعت ها توسط جریان تشیع انگلیسی و مزدوران آن در راستای اسلام زدایی و فتنه افکنی در بین شیعیان انجام می شود.
حجت الاسلام فیضی زاده، افزود: مدعیان دروغین و دنبال روهای تشیع لندنی با وجود ادعاهای خود هیچگاه در اجرای فرایض امر به معروف و نهی از منکر تلاش نکرده و جرات دفاع از ارزش های اسلامی و حرم های ائمه اطهار (ع) و حضرت زینب (س) در برابر تروریست های تکفیری را ندارند.
وی اظهار کرد: فلسفه قیام و نهضت عظیم عاشورا، پاسداشت ارزش های اسلام ناب محمدی (ص) بوده و صیانت از دستاوردهای این نهضت نیازمند شناخت عمیق و به دور از تحریف و انحرافات القایی از سوی دشمنان است.



تاريخ : دو شنبه 27 مهر 1394برچسب:, | 21:44 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره راه و شهرسازی هشترود گفت: مه غلیظ در محور هشترود - مراغه دید رانندگان را در این محور مواصلاتی به کمتر از 500 متر رسانده است.

 

علیرضا اوشال افزود: مه غلیظ از اوایل صبح امروز بیشتر راه های روستایی، آزاد راه پیامبر اعظم (ص) و جاده میانه به هشترود و قره چمن را فرا گرفته و تردد خودروها را با مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه تردد خودروها در این محورها به کندی انجام می شود، از رانندگانی که قصد عبور از راه های مواصلاتی این شهرستان را دارند خواست با صبر و حوصله رانندگی کرده و با سرعت مطمئن حرکت کنند.
رییس اداره راه و شهرسازی هشترود، یادآور شد: گروه های راهداری این شهرستان در جاده های اصلی مستقر شده و آماده ارایه خدمات به رانندگان هستند.
اوشال، ادامه داد: رانندگان در چنین مواقعی در صورت داشتن چراغ مه شکن باید از آن استفاده کنند تا از بروز تصادف پیشگیری شود.
وی، از رانندگان خواست در صورت نیاز و امداد جاده ای با شماره تلفن های 52622288 و 52622129 تماس بگیرند.



تاريخ : دو شنبه 27 مهر 1394برچسب:, | 21:43 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: تا به امروز 9 آیین عاشورایی از استان به عنوان میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

خبرگزاری فارس: ثبت «شاخسی ـ واخسی» آذری‌ها در آثار ملی/ ثبت 9 آیین عاشورایی
 

 فرزین حق‌پرست ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: آیین‌های الله الله حسینا و اینا شهرستان مراغه، عزاداری تیمچه مظفریه تبریز، مشعل گردانی روستای شیشوان عجب‌شیر، تخته‌زنی روستای فیروزه سالار آذرشهر، شاخسی-واخسی (شاه حسین - وای حسین) تبریز، علم گردانی روستای سیه سران جلفا، شبیه‌خوانی شهر بخشایش و علم‌بندی شهرستان مراغه و شمع‌گذاری (شمع پایلاما) از جمله آیین‌های عاشورایی هستند که تاکنون از استان آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

وی افزود: یکی از آیین‌های عاشورایی قدیمی و در عین حال منحصر به فرد آذربایجان مراسم شاخسی ـ واخسی در تبریز است. این مراسم از دهه آخر ذیحجه آغاز شده و در ظهر روز عاشورا به اوج خود می‌رسد.

حق‌پرست تصریح کرد: ریشه لغوی شاخسی- واخسی چندان مشخص نیست اما برخی آن را مخفف شاه حسین - وای حسین می‌دانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: جدای از سوگواری که ویژگی بارز اغلب آیین‌های عاشورایی است، نقطه تمایز این مراسم با سایر عزاداری‌ها در اعلان جنگ کردن علیه ظالم است.

وی ادامه داد: در این مراسم عزاداران با چوب‌های مخصوص عزاداری حرکت می‌کنند. وقتی چوب به زمین می‌رسد ندای شاخسی و وقتی چوب به سرشان نزدیک می‌شود واخسی می‌گویند. این حرکت نشانه همراهی با یاران حسین بن علی (ع) در جنگ با لشکر یزید بن معاویه در صحرای کربلا است.

حق‌پرست گفت: آیین‌های عاشورایی هر یک دارای تاریخچه و روایتی خاص و منحصر به خود هستند، که آنها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. لذا باید به عنوان بخشی از فرهنگ و تاریخ سوگواری ایران حفظ و معرفی شوند.



تاريخ : دو شنبه 27 مهر 1394برچسب:, | 21:42 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 فرمانده انتظامی مراغه گفت: برخورد سمند و کامیون در محور مراغه - هشترود چهار کشته و زخمی برجای گذاشت.

 

سرهنگ پاسدار سهراب رحیم زاده افزود: طبق اعلام پلیس راه مراغه -هشترود این تصادف ظهر روز گذشته روی داد و یک مرد 34 ساله و کودک 1.5 ساله اش جان خود را از دست داده و دو نفر نیز زخمی شده اند.
وی با بیان اینکه مجروحین بلافاصله به بیمارستان نزدیک محل حادثه انتقال یافتند اظهار کرد: این تصادف در سه راهی ملاقاسم در کیلومتر 30 این محور اتفاق افتاده و هم اکنون کارشناس پلیس راه علت این سانحه را بررسی می کند.
رحیم زاده، از رانندگان خواست قوانین و مقررات رانندگی و سرعت های مشخص شده در این محور را رعایت کنند.
محور مراغه - هشترود به طول 101 کیلومتر با پیچ های خطرناک از دو شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد و بیشتر ترددهای شهرستان های جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر انجام می شود.
این جاده از حادثه خیزترین جاده های کشور به شمار می رود و طبق آمار پلیس راه کشور، در پنج سال گذشته حدود 800 نفر در این محور کشته و زخمی شده اند.
از پنج سال گذشته تاکنون یک هزار و 62 خودرو در این محور دچار خسارت شده است.



تاريخ : یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:, | 12:31 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه گفت: همزمان با ماه محرم، 205 روحانی در این شهرستان با اعزام به مساجد شهری و روستایی تبلیغ اهداف فلسفه قیام عاشورا را برای مردم آغاز کردند.

 

حجت الاسلام علی امیری افزود: این روحانیان از امروز همزمان با سوم محرم در مساجد، تکایا و هیات های مذهبی شهری و روستایی این شهرستان فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه طبق سنت های گذشته، عزاداری در مساجد و تکایای این شهرستان از سوم محرم آغاز می شود، اظهار کرد: از این تعداد،60 روحانی از قم به این شهرستان اعزام شده اند و بقیه از روحانیان بومی منطقه هستند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه یادآور شد: در مقطع فعلی بازگویی علت قیام عاشورا مهمترین نیاز جامعه است، تشریح فرهنگ ایثار و شهادت، بصیرت عاشورایی، امر به معروف و نهی از منکر، برپایی نماز و اهداف قیام امام حسین (ع) مهمترین ماموریت مبلغان در این اعزام ها است و آنان در این زمینه از کتاب 'ره توشه' بهره می برند.
حجت الاسلام امیری، ادامه داد: بیان احکام دین، علل برپایی نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع)، پرهیز از خرافه گویی در عزاداری و برگزاری مراسم عزاداری به سبک سنتی از اهداف اعزام روحانیان به مناطق شهری و روستایی در ماه محرم است.
وی گفت: روحانیان باید با بصیرت دینی، ابعاد مختلف واقعه عاشورا را برای اقشار مردم بویژه نسل جوان تبیین کنند.
مراغه با حدود ‎320 مسجد شهری و روستایی و ‎140 هیات عزاداری حسینی از شهرهای مهم مذهبی کشور محسوب می شود.



تاريخ : یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:, | 12:27 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 بیرق و علم های عزاداری حسینی به یاد علمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) در محلات مختلف مراغه برافراشته شد.

 

http://img7.irna.ir/1394/13940725/81802195/81802195-70237599.jpg

آیین سنتی علم بندی روز شنبه به مناسبت سومین روز از ماه محرم با حضور جمع زیادی از عزاداران حسینی در محلات مختلف این شهر برگزار شد.
علم بندی از آیین های قدیمی و تقریبا منحصر بفرد هیات های حسینی در مراغه بوده که در سال 1390 در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.
علم ها پس از برافراشته شدن در این روز تا بیست و هشتم صفر در محلات برپا مانده و پس از این روز به پایین کشیده می شود.
مردم این شهرستان با برافراشتن علم که نشان از پرچم سربلندی و پیروزی حق علیه باطل است، بزرگترین و عمیق ترین مظهر نهضت عاشورا از زمان صفویه تاکنون را حفظ کرده اند.
هیات های عزاداری مراغه با برافراشتن علم که نماد استقامت و پیروزی شیعه است، ارادت خود را به اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش ابراز می کنند.
قبل از برپایی علم اقشار مختلف مردم که نذر یا حاجتی دارند برای برآورده شدن آن، روسری، پارچه و شال به علم می بندند به طوری که تمام طول علم با پارچه های رنگارنگ پوشیده می شود.
برپایی علم های کوچک توسط مردم و علم های بلند با کمک جرثقیل انجام می شود و مردم با سردادن ندای یا حسین و یا ابوالفضل از خدا مدد خواسته و خواهان برآورده شدن نذر و حاجت خود می شوند.
در آیین علم بندی در مراغه ده ها راس گوسفند که برای این روز نذر شده اند در پای علم و اطراف آن ذبح شده و دیگر نذورات مردم از جمله آش، شله زرد ، شیر و شربت بین عزاداران پخش می شود.
پرشورترین آیین علم بندی در این شهرستان در محله دروازه برپا می شود و هزاران نفر از مردم در این آیین شرکت می کنند.
ارتفاع علم محله دروازه در حدود ‎ 45متر بوده و توسط ده ها مهار و با کمک دو دستگاه جرثقیل برافراشته می شود.
مراغه با حدود ‎320 مسجد شهری و روستایی و ‎140 هیات عزاداری حسینی از شهرهای مهم مذهبی کشور محسوب می شود.

 



تاريخ : یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:, | 12:29 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: امام شناسی زمان، مهمترین پیام عاشوراست.

 

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، روز جمعه در همایش طلایه داران تبلیغ در این شهرستان افزود: امام شناسی زمان، در هر جامعه مشخص کننده هدف حرکت آن ها بوده و یاران امام حسین (ع) با اینکه از شهادت خود در روز عاشورا باخبر بودند باز هم همپای این حضرت در قیام عاشورا حاضر و این حماسه را آفریدند.
وی اظهار کرد: اکنون نیز شناختن روحیات، آرمان ها، علم، اخلاص و افکار امام، از ضرورت های زمان بوده و اگر علما بتوانند این ویژگی ها را تبلیغ کنند بدون شک جامعه را به سمت امام شناسی سوق می دهند.
امام جمعه مراغه با اشاره به حدیثی از امام حسین (ع) مبنی بر اینکه علت خلقت انسان ها خدا شناسی است، یادآور شد: طبق این حدیث، معرفت الهی و خداشناسی نیازمند شناخت امام زمان خود بوده که حضرت ابا عبدالله در این حدیث به روشنی از آن یاد کرده است.
آیت الله پورمحمدی، ادامه داد: ملبغان پیشتاز نشر آرمان های اسلامی و نهضت عاشورا هستند و باید امام شناسی جامعه را در زمره اهداف خود قرار دهند.
وی گفت: محرم، فرصت مناسبی است که بتوان عمق اعتقادهای مردم را نسبت به امامت بیشتر کرد و علما باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند.
آیت الله پورمحمدی، اظهار کرد: ترویج فرهنگ وقف در زمینه حمایت از حوزه های علمیه و دستگیری از نیازمندان، احیای امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از شبهات دینی از موارد مهمی است که علما باید در منبرهای خود آن ها را در بین جامعه گسترش دهند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه نیز در این آیین گفت: هم اکنون 100 روحانی به مساجد این شهرستان اعزام شده اند و اعزام آنان تا چند روز آینده ادامه دارد.
حجت الاسلام علی امیری، افزود: طبق سنت های گذشته، عزاداری در مساجد و تکایای این شهرستان از سوم محرم آغاز می شود و بیشتر مساجد روستایی در این روز برای اعزام به اداره تبلیغات اسلامی مراجعه می کنند.
وی اظهار کرد: تشریح فرهنگ ایثار و شهادت، بصیرت عاشورایی، امر به معروف و نهی از منکر، برپایی نماز و تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) مهمترین ماموریت مبلغان در این اعزام ها بوده که آنان تبلیغ خود را براساس کتاب ره توشه انجام می دهند.



تاريخ : یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:, | 12:28 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مردم 167 روستای دارای سکنه مراغه با حدود 33.85 درصد از جمعیت این شهرستان در انتظار برخورداری از تجهیزات و پایگاه های آتش نشانی برای مقابله با حوادث و کاهش تلفات آتش سوزی و تحقق اصل توسعه روستایی هستند.

 

 

کارشناسان می گویند ایمنی از اساسی ترین نیازهای زندگی بشر بوده و اقدام برای کاهش خسارت ناشی از حوادث آتش سوزی احتمالی، از تدابیر و تلاش های دوراندیشانه انسان در این زمینه است.
خسارت های ناشی از حوادث آتش سوزی را می توان با مدیریت صحیح پیشگیرانه، ارتقای آگاهی مردم و تهیه امکانات لازم برای مواجهه با چنین رویدادی به حداقل کاهش داد.
برخورداری از لوازم و تجهیزات لازم آتش نشانی از مهمترین عوامل اولیه در کاهش میزان خسارت های احتمالی ناشی از آتش سوزی است و نبود آن موجب گسترش حریق و بروز خسارت های مالی و جانی می شود.
جمعیت ساکن در روستاهای مراغه که بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1392، حدود 84 هزار نفر است به علت نداشتن تجهیزات و لوازم آتش نشانی در مواقع بروز آتش سوزی، فرصت مهار زودتر آتش را از دست می دهند.
وسعت شهرستان مراغه دو هزار و 185 کیلومتر مربع بوده و نزدیکترین روستای آن به مرکز شهر یک و نیم کیلومتر و دورترین روستای آن بیش از 100 کیلومتر فاصله دارد که اعزام نیرو و ماشین آلات آتش نشانی از مرکز شهرستان به هر کدام از این روستاها، زمانبر بوده و در عوض شعله های آتش عجول و حریص هستند.
با توجه به محرومیت جامعه روستایی از تشکیلات مدیریت بحران یا گروه های داوطلب امداد و نجات و بروز 60 درصد مجموع آتش سوزی های شهرستان در این مناطق، نیاز به احداث پایگاه های آتش نشانی یا تجهیز روستاها به تجهیزات سبک آتش نشانی کاملا احساس می شود.
مدت زمان استاندارد رسیدن امدادگران آتش نشانی به محل حادثه سه دقیقه است که با توجه به طولانی بودن برخی مسیرها، کمک به توانمندسازی مناطق روستایی می تواند نقش موثری در کاهش خسارت ناشی از بحران های طبیعی و انسانی ایفا کند.
بر اساس بندهای 30 و 39 اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری های خودکفا، دهیاری ها موظف به اتخاد تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل، حریق و همکاری با واحدهای امداد رسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه و بلایای طبیعی هستند.
بر این اساس، وظیفه دهیاری ها برای همکاری با مسوولان برای ساخت پایگاه آتش نشانی و انجام اقدام های ایمنی برای حفظ روستا در برابر خطرات آتش سوزی و سایر حوادث بیشتر می شود.
کارشناسان می گویند در روستاهای بزرگ و دارای آسیب پذیری بالا، باید پایگاه هایی بر اساس معیارهای جمعیتی، وسعت پوشش گیاهی اطراف روستاها و تعداد حوادث آتش سوزی روی داده در این منطقه، مکانیابی و احداث شود تا علاوه بر خدمت رسانی به این روستا به روستاهای همجوار نیز خدمات ارایه کند.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار مراغه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در برنامه ریزی اولیه برای کاهش خطرات آتش سوزی در روستاها اقدام به خرید کپسول های کیلویی آتش نشانی برای آن ها و تحویل به دهیاری ها شده است.
نقی مسکین، افزود: تاکنون در بیش از 80 درصد روستاهای دارای دهیاری، این تحهیزات خریداری و در مکان های مناسب نصب شده است.
وی، اظهار کرد: مراغه دارای شش دهستان در بخش مرکزی و سراجو است و یک خودروی آتش نشانی سبک برای ارایه خدمات به آن ها در بخشداری سراجو وجود دارد.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار مراغه یادآور شد: تلاش می شود ساختمان های آتش نشانی در روستاهایی که نسبت به 10 تا 15 روستا در موقعیت مرکزی قرار دارندد، احداث و تجهیز شود.
مسکین، ادامه داد: ساخت این ساختمان ها نیازمند تخصیص اعتبار مورد نیاز از سوی استانداری است و باید این اعتبار در بودجه سالیانه شهرستان مدنظرقرار گیرد.
وی گفت: علاوه بر اعتبارهای دولتی، به دنبال جذب همیاری مردم روستایی برای خرید تجهیزات و احداث ساختمان های آتش نشانی در روستاها هستیم.
رییس شورای اسلامی شهرستان مراغه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مسوولان باید در راستای محرومیت زدایی و کاهش خطرات حریق در روستاها، ماشین های سبک آتش نشانی برای مرکز دهستان ها و یا روستاهای با مرکزیت خطر خریداری کنند.
قادر جویا، افزود: برای جلوگیری از آسیب های آتش سوزی در روستاها پیشنهاد می شود برای هر 15 روستا یا مرکز دهستان بر حسب ویژگی های جمعیتی، موقعیت مکانی و حوادثی که قبلا رخ داده، یک دستگاه خودروی آتش نشانی سبک خریداری و تجهیز شود تا حوادث غیرمترقبه را پوشش دهد.
وی، یادآور شد: به منظور تحقق سریع کاهش آسیب های احتمالی، پیشنهاد می شود که خودروی سبک خریداری و راننده ای آموزش دیده همیشه به صورت آماده باش در آن مستقر باشد تا در مواقع ضروری به مردم روستاها خدمات ارایه کند.
جویا، با بیان اینکه خرید این تجهیزات برای دولت هزینه بالایی تحمیل می کند، ادامه داد: اگر خرید آن ها در برنامه ششم توسعه با توجه به روستاهای پرخطر در اولویت قرار گیرد، این امر محقق می شود.
مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی مراغه نیز گفت: ایجاد آتش نشانی در مراکز روستایی ضروری بوده و متولی آن سازمان دهیاری های وزارت کشور و اداره کل امور روستایی هر استان است.
آتشپاد دوم ناصر صمدیان، افزود: حوزه انجام وظیفه سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی هر شهر طبق اساسنامه تشکیل آن، محدوده عمرانی و قانونی شهر است.
وی اظهار کرد: این سازمان ها بر حسب وظیفه ذاتی خود برای نجات جان انسان ها، هنگام بروز حادثه به محل های روستاهایی اعزام و خدمات ارایه می دهند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی آتش نشانی مراغه، گفت: ضروری است برای هر 15 روستا یک دستگاه خوردروی آتش نشانی مجهز خریداری و پس از آن به ساخت پایگاه ها اقدام شود.
صمدیان، ادامه داد: زمان استاندارد رسیدن آتش نشانان به محل حادثه، حداکثر سه دقیقه بوده و اگر نیروهای امدادی در این زمان به محل نرسند هر لحظه بر شدت تلفات و خسارت آتش سوزی افزوده می شود.
وی، با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد ماموریت های آتش سوزی این سازمان، اعزام به مناطق روستایی است، یادآور شد: به دلیل دور بودن محل استقرار نیروهای آتش نشان از محل حادثه، مهمترین هدف ماموریت، مهار آتش و جلوگیری از بروز خسارت به سایر محل ها است.
صمدیان، اضافه کرد: با توجه دوری مسافت روستاها، محل دچار حریق متحمل خسارت های جبران ناپذیری می شود.
وی، گفت: اگر تجهیزات یا پایگاه های آتش نشانی به محل حادثه نزدیکتر باشد بدون شک خسارت های ناشی از آتش سوزی کمتر می شود.
آتشپاد دوم صمدیان، افزود: بیشترین مکان آتش سوزی در روستاهای این شهرستان در انبار علوفه، مزارع و باغات رخ می دهد.
بخشدار مرکزی مراغه نیز گفت: هم اکنون در چهار روستای این بخش با محوریت جمعیتی و مکانی، زمین احداث پایگاه آتش نشانی مکان یابی شده است.
حسین گل محمدی، افزود: این پایگاه ها در روستاهای مغانجیق با 650 متر مربع، سرگیزه با 700 متر مربع، تازه کند قشلاق با 400 متر مربع و وروجوی با 600 متر مربع مکان یابی شده است.
وی، با بیان اینکه درخواست احداث این پایگاه ها به استانداری آذربایجان شرقی ارسال شده است، یادآور شد: اجرای این طرح ها هم اکنون نیازمند شش میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار است که یک میلیارد و 400 میلیون ریال آن توسط همیاری مردم روستاها و پنج میلیارد ریال نیز باید از طریق اعتبارهای دولتی تامین شود.
بخشدار مرکزی مراغه گفت: اعتبار احداث ساختمان پایگاه ها توسط دولت تامین و از محل خودیاری مردم نیز تجهیزات و خودروهای آتس نشانی خریداری می شود.
گل محمدی، ادامه داد: در 58 روستای دارای دهیاری این بخش، کپسول های آتش نشانی پنج تا 20 کیلوگرمی خریداری شده است.
بخشدار سراجو نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون یک ماشین سبک آتش نشانی در روستای صومعه علیا تجهیز شده تا در مواقع ضروری به روستاهای همجوار خدمات ارایه کند.
نقی محمدی، افزود: در برنامه کاری این بخشداری، مقرر شده حداقل در هر دهستان یک خودروی سبک آتش نشانی خریداری و تجهیز شود.
وی یادآور شد: تجهیزات مورد نظر برای مهار آتش در این گونه حوادث شامل تانکر آب، پمپ آب و ماشین هایی با امکان حرکت در جاده های خاکی و ناهموار است.
محمدی، ادامه داد: کپسول های آتش نشانی برای روستاهای دارای دهیاری، در حال خرید است.
شهرستان مراغه 173 روستا دارد که 167 روستای آن دارای سکنه و از این تعداد 74 روستا در بخش مرکزی و 99 روستا در بخش سراجو واقع شده است.
هم اکنون 58 روستای بخش مرکزی و 51 روستای بخش سراجو دارای دهیاری است.
گزارش از: حسن حسین زاده - ایرنا



تاريخ : یک شنبه 19 مهر 1394برچسب:, | 13:30 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: عزاداری برای قیام امام حسین (ع)، روشی برای تبلیغ دین است.

 

آیت الله محمدتقی پورمحمدی در جلسه شورای سیاست گذاری عزاداری ماه محرم در این شهرستان با بیان اینکه عزاداری باید زمینه ساز تبلیغ دین باشد، افزود: مداحان و علما در این زمینه نقش بسزایی باید ایفا می کنند.
وی اظهار کرد: افزایش مطالعه و داشتن معلومات کلی از عزاداری و تاریخ اسلام، مهمترین نیاز این دو قشر بوده و مداحان و علما باید تمامی سخنان و اشعار خود را با توجه به این مستندات به مردم ارایه کنند تا برای جامعه قابل فهم و درک باشد.
امام جمعه مراغه یادآور شد: عزاداران واقعی برای شنیدن صوت زیبای مداحان به هیات های عزاداری نمی آیند بلکه برای استفاده از دانش اندوخته آنان در این هیات ها حاضر و به عزاداری می پردازند بنابراین مداحان و علما باید علاوه بر خواندن اشعار و روایت های تاثیرگذار، زمینه تقویت بنیه اعتقادی جامعه و جوانان را فراهم کنند.
آیت الله پورمحمدی، ادامه داد: اگر تمامی آیین ها و مداحی ها در هیات های عزاداری با دانش و اندوخته علمی مداحان و علما همراه باشد، مردم بیشتر از این آیین ها استقبال می کنند و از بروز بدعت های مختلف در قرن های آینده جلوگیری می شود.
وی، مهمترین علت بروز بدعت در آیین های عزاداری را استفاده و بازگو کردن روایت ها، بدون برخورداری از دانش و مستندات مذهبی عنوان کرد و یادآور شد: در زمان کنونی نسل جوان از آگاهی بیشتری برخوردار بوده و باید مطالب ارایه شده به آنان ریشه علمی و مستند باشد.
آیت الله پورمحمدی، با بیان اینکه هجمه های فرهنگی نیز زمینه انحرافات جدی آیین های عزاداری را فراهم کرده است، گفت: کوچکترین اشتباه در آیین های عزاداری موجب بروز بدعت ها و جدایی از آرمان های قیام امام حسین (ع) در آینده می شود.
رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه نیز در این آیین از ساماندهی 410 مداح و 126 خانم جلسه با برگزاری شش دوره آموزشی برای برادران و دو دوره برای خواهران طی سه سال گذشته در این شهرستان خبر داد.
حجت الاسلام علی امیری، افزود: در سال گذشته نیز علاوه بر صدور مجوز برای 12 هیات مذهبی در شهرک های این شهرستان، پرونده ساماندهی 20 هیات مذهبی دیگر نیز تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون در مناسبت های مختلف مذهبی در این شهرستان 154 هیات عزاداری و در دهه اول محرم 100 هیات شاه حسین گویان فعال هستند.
حجت الاسلام امیری، یادآور شد: هم اکنون 90 هیات عزاداری و 40 هیات شاه حسین گویان این شهرستان داری مجوز است.
شورای سیاست گذاری عزاداری ماه محرم در مراغه با حضور مدیرکل تشکل های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی، اعضای هیات مدیره شورای هیات های مذهبی و انجمن مداحان و اداره های عضو این شورا در دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد.



تاريخ : یک شنبه 19 مهر 1394برچسب:, | 13:27 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نتایج هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی اعلام شد.

خبرگزاری فارس: نتایج هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی اعلام شد+آرا
 

 این انتخابات با شرکت 160 نامزد برای کسب 15 کرسی سازمان نظام مهندسی برای دوره سه ساله عضویت در این سازمان برگزار شد.

میزان مشارکت در این انتخابات از مجموع 27 هزار نفر عضو سازمان بیش از هشت هزار نفر بوده و شهرستان‌های تبریز، مراغه، میانه، مرند، جلفا، سراب، اهر، آذرشهر، بناب، شبستر از جمله شهرستان‌هایی بود که حوزه انتخاباتی داشت.

در این انتخابات 6 نفر در رشته عمران، سه نفر معماری، دو نفر برق،یک نفر در رشته‌های ترافیک، مکانیک، شهرسازی و نقشه‌برداری بر اساس رای اکثریت انتخاب می‌شوند.

عمران:

مهندس غلامحسین بابایی با 2511 رای با کد 3008

مهندس مهندس بهلول تقی‌زاده با 1465 رای با کد 3019

مهندس طالب مرادی شقاقی با 1208 رای با کد 3079

مهندس یعقوب یعقوب رونقی با 1135 رای کد 3041

مهندس محمدعلی لطف‌الهی‌یقین با 1078 رای کد 3075

مهندس علی ابراهیم‌زاده با 1056 رای با کد 3002

معماری:

مهندس شهاب آدم نوه‌سی با 1860 رای با کد 1001

مهندس رضا سرکن دیزجی با 1660 رای با کد 1017 رای

مهندس بیتا باقری صیقلانی با 1331 رای با کد 1009

مکانیک:

مهندس  عادل حسین‌پور خشتجیان با 1619 رای با کد 4014

نقشه‌برداری:

مهندس علی طوماری با 2742 رای با کد 6005

ترافیک:

مهندس علیرضا معتمدنیا با 3566 رای با کد 7003

شهرسازی :

مهندس رسول وظیفه‌شناس با 2005 رای با کد 2005

برق:

مهندس سیامک اسمعیلی با 1633 رای با کد 5001

بهرام فرهخت با 1449 رای با کد 5014 رای



تاريخ : شنبه 18 مهر 1394برچسب:, | 10:12 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

امروز انتخابات نظام مهندسی استان آذربایجانشرقی

در شهرهای استان و با حضور مهندسین عزیز برگزار گردیده و

باتوجه به استقبال چشمگیر اعضای محترم سازمان نظام مهندسی ،زمان

رای گیری هفتمین دوره انتخابات اعضای هیئت مدیره در حوزه تبریز تا

ساعت 20 تمدید گردید.

http://www.azarnezam.ir/images/main_header.png



تاريخ : پنج شنبه 16 مهر 1394برچسب:نظام مهندسی, | 19:14 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: برداشت محصول سیب پاییزه از حدود هشت هزار هکتار باغ بارور در این شهرستان آغاز شد.

 

محمد نریمانی با اشاره به اینکه در شرایط عادی متوسط تولید سیب در باغ های این شهرستان 25 تن و 300 کیلو گرم در هر هکتار است، افزود: به علت سرمازدگی بهاره و بارش تگرگ در تابستان سال جاری، 60 درصد از میانگین تولید محصول برداشت می شود.
وی اظهار کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از 180 هزار تن سیب برداشت و روانه بازار مصرف داخلی و صادرات شود.
مدیر جهاد کشاورزی مراغه یادآور شد: از باغ های مراغه 26 رقم سیب تابستانه و پاییزه برداشت می شود که بیش از 95 درصد تولید این شهرستان شامل دو نوع سیب قرمز و طلایی پاییزه است.
نریمانی، ادامه داد: از سطح زیر کشت محصولات باغی این شهرستان حدود 10 هزار و 500 هکتار زیر کشت ارقام مختلف سیب درختی بوده که از این میزان حدود هشت هزار هکتار به صورت درختان بارده و بقیه نیز به صورت نهال های چند ساله است.
وی گفت: مراغه در تولید سیب درختی در آذربایجان شرقی مقام اول را یدک می کشد.
بارش شدید باران و تگرگ جمعه 27 شهریور، به سه هزار هکتار از باغ های سیب معادل یک هزار و 150 میلیارد ریال به باغات سیب مراغه خسارت وارد کرده است.
بارش تگرگ همراه با باران شدید در دامنه های جنوبی سهند به صورت پراکنده این شهرستان خسارت زد..
مراغه قطب تولید محصولات باغی در آذربایجان شرقی بوده و 25 درصد میوه استان در این شهرستان تولید می شود.
این شهرستان دارای حدود 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان حدود 21 هزار و 150 هکتار به زیر کشت انواع باغات اختصاص دارد.



تاريخ : پنج شنبه 16 مهر 1394برچسب:, | 19:12 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

باران پاییزی در شهر مراغه موجب آبگرفتگی خیابان‌ها در این شهر شد.

خبرگزاری فارس: آبگرفتگی خیابان‌های مراغه به‌علت بارش باران
 

 ظهر امروز بارش باران پراکنده و شدید در مراغه موجب آبگرفتگی خیابان‌ها شده و تردد خودروها و شهروندان را در سطح شهر کند کرد.

باران پاییزی با وجود مشکلات برای شهروندان موجب خوشحالی کشاورزان شده است.

علاوه بر باران در دو روز گذشته وزش باد شدید به باغ‌های مراغه خسارات وارد کرده و به محصول سیب این شهرستان آسیب زده است.

در مرکز شهر مراغه و برخی خیابان‌های پرتردد به‌خاطر نبود کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی با کوچکترین بارش آبگرفتگی در سطح شهر به‌وجود می‌آید.

آبگرفتگی معابر در کمربندی شمالی و شرقی و تقاطع محله یوسف‌آباد مراغه امروز بیشتر از سایر اماکن بود.

در میدان شهدای طلوع فجر به‌خاطر آبگرفتگی حتی در سال‌های خشک نیز مغازه‌داران تمایلی به باران ندارند چرا که با کوچک‌ترین بارش آبگرفتگی خیابان‌ها موجب پرشدن آب در مغازه‌ها می‌شود.



تاريخ : پنج شنبه 16 مهر 1394برچسب:, | 19:11 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره ثبت احوال مراغه گفت: میزان طلاق در این شهرستان در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد کاهش یافت.

 

علیرضا شمس دانش افزود: در سال جاری 340 مورد طلاق در این اداره ثبت شده که این آمار 33 مورد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد.
وی اظهار کرد: در این مدت میزان ازدواج ثبت شده در این اداره با 250 مورد کاهش نسبت به سال گذشته به یک هزار و 240 مورد رسیده است.
رییس ثبت احوال مراغه، تعداد ولادت ثبت شده در نیمه نخست سال جاری را دو هزار و 730 مورد عنوان کرد و یادآور شد: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 238 مورد رشد نشان می دهد.
شمس دانش، ادامه داد: یک هزار و 447 مورد از تعداد تازه متولد شدگان مراغه را نوزادان پسر و یک هزار و 282 را نوزاد دختر تشکیل می دهند که والدین یک هزار و 886 نوزاد ساکن شهر و 862 نوزاد در روستا هستند.
وی گفت: در این مدت تعداد فوت شدگان 706 مورد ثبت شده که 416 مورد از این فوت ها مرد و 290 مورد زن بوده و 491 فوت شده ساکن مناطق شهری و 215 نفر ساکن مناطق روستایی هستند.
شمس دانش، افزود: در نیمه نخست امسال هفت هزار کار ملی هوشمند و سه هزار و 500 جلد شناسنامه مکانیزه صادر شده است.



تاريخ : پنج شنبه 16 مهر 1394برچسب:, | 19:10 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 16 مهرماه به عنوان روز جهانی کودک، روزی برای همنشینی با آرزوهای فراموش شده کودکی است که در گذر زمان و در هیاهو و مشغله های زندگی رنگ باخته است.

 

 

امروز همزمان با هشتم اکتبر، روز جهانی کودک همایشی با حضور نونهالان مهدهای کودک مراغه در فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد.
از درب ورودی فرمانداری مراغه که به داخل پا می گذاری، شور و شوقی از جنس کودکی وجودت را پر می کند و خود را در عالم کودکی حس می کنی، کاش راه برگشتی وجود داشت.
امروز فرماندار و بیشتر کارمندان فرمانداری مراغه، دنیای پرمشغله خود را فراموش و در سالن اجتماعات آن، به تماشای کودکانی ایستاده اند که روزی خودشان این دوران را با پلکی بهم زدن پشت سر گذاشته اند و کودکان نیز به افرادی نگاه می کنند که شاید روزی بر صندلی های آنان تکیه زده و حسرت همین روزها را خواهند خورد.
کودکان به اقتضای سن خود، پرتحرک و پرسر و صدا هستند و آنان که در این محل حاضرند، با وجود احساس سایه سنگین قیافه های خسته از مشغله های زندگی مسوولان، این ویژگی خود را فراموش نکرده و با تمام توان در حال شیطنت هستند.
بیشتر این کودکان پلاکاردهای مختلفی در دست دارند که متن 'پر از تو پرواز از من' بیشتر از همه جلب توجه می کند و انسان را به این تفکر وا می دارد که توجه به نسل آینده مهمترین نیاز این نسل برای شکوفایی جامعه بوده و بی توجهی و سرسری رد شدن از خواسته ها و نیازهای آنان، جامعه آینده را با مشکلات متعددی مثل آلودگی آب و هوا و خشکی دریاچه ها گریبانگیر می کند.
فرماندار مراغه نیز که با حضور در جمع نونهالان، خود را در دنیای کودکی حس می کند و سخن گفتن برای کودکان را به مراتب سخت تر از بزرگترها و مسوولان می بیند، گفت: تربیت صحیح کودکان، بناسازی جامعه برای آینده ای روشن و سالم است.
ظفر محمدی افزود: تقویت اندیشه جامعه از دوران کودکی شکل می گیرد که هم اکنون وظیفه این تربیت بر عهده خانواده و نهادهای آموزشی است.
وی اظهار کرد: تربیت کودکان باید طوری انجام شود که تضمین کننده رشد آینده جامعه باشد و از این رو تربیت کودکان زیربنایی برای توسعه است.
در این همایش جمعی از کودکان مهدهای کودک مراغه با حمل پلاکاردهایی حاوی شعارهای 'پر از تو پرواز از من'، 'محیط زندگی را تمیز نگه داریم'، 'ایران ما بدون زباله'، 'کودک، خانه و جامعه'، 'زندگی کنید و اجازه دهید زندگی کنند' و 'دنیا با لبخند کودکان زیباست' ، روز جهانی کودک را گرامی داشته و تلنگری به مسوولان دستگاه ها برای توجه به محیط زندگی خود زدند.
هم اکنون شش هزار و 10 نونهال مراغه ای، شامل سه هزار و 800 نونهال در 74 روستامهد و دو هزار و 210 نونهال در 30 مهد کودک شهری تحت نظارت بهزیستی مشغول فراگیری توانایی های قبل از مدرسه هستند.
بهزیستی مراغه به منظور جبران سوء تغذیه کودکان در روستا مهدها، طرح غذای گرم را از فردا با جامعه هدف سه هزار و 800 نونهال آغاز می کند.
طی سال جاری تمامی نونهالان این شهرستان توسط دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه از نظر وزن و قد مورد سنجش قرار گرفتند.
هم اکنون در این شهرستان حدود 30 هزار کودک زیر هفت سال وجود دارد.



تاريخ : پنج شنبه 16 مهر 1394برچسب:, | 19:8 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

قائم مقام سازمان انرژی اتمی منصوب شد

محمد قنادی مراغه (رییس سابق پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای) طی حکمی از سوی دکترعلی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان'قائم مقام' این سازمان منصوب شد

 

محمد قنادی مراغه (رییس سابق پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای) طی حکمی از سوی دکترعلی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان'قائم مقام' این سازمان منصوب شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران، دربخشی از این حکم آمده است: یقین دارم از رهگذر بهره مندی از تجارب و اندوخته های گرانبهای خود ضمن شتاب بخشیدن به فرآیند تحقق اهداف بلند نظام اسلامی در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای، روند رسیدگی به اجرای موفقیت آمیز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و نیز تسریع در انجام فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه را در پرتو تدبیر و دور اندیشی به انجام خواهید رساند.
همچنین در حکمی دیگر از سوی دکتر صالحی، دکتر حسین خلفی به عنوان رییس جدید پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای منصوب شد.
دراین حکم آمده است: انتظار می رود از رهگذر بهره مندی از تجارب و اندوخته های پیشکسوتان و پژوهشگران حوزه علوم و فنون هسته ای و نیز استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران، ساز و کار و سامانه ای کارآمد و توانمند را به منظور ارتقاء بخشیدن به فرآیند اجرای امور تحقیقاتی و پژوهشی پدید آورید.



تاريخ : چهار شنبه 15 مهر 1394برچسب:, | 11:12 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مدیر امور آب منطقه ای مراغه گفت: 80 حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری در سطح این شهرستان مسدود شد.

 

عبدالله فرمانی افزود: این چاه ها با دستور قضایی و به منظور جلوگیری از برداشت بی رویه آب سفره های زیرزمینی، مسدود شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون این اداره حدود 150 حلقه چاه غیرمجاز دیگر را شناسایی کرده و نهادهای قضایی نیز حکم مسدود شدن 33 حلقه از این تعداد را صادر کرده است.
مدیر امور آب منطقه ای مراغه یادآوری کرد: این اداره با همکاری نهادهای قضایی و انتظامی تلاش دوچندانی در مورد برخورد با برداشت غیراصولی و غیرمجاز آب های زیرزمینی داشته و انسداد 150 تا 300 حلقه چاه را در برنامه کاری سال جاری خود قرار داده است.
فرمانی، ادامه داد: پیش بینی می شود در این شهرستان سه هزار و 800 حلقه چاه غیرمجاز وجود داشته باشد که سالانه 40 میلیون مترمکعب آب از این چاه ها به صورت غیرمجاز برداشت شود.
وی گفت: عمده علت حفر چاه های غیرمجاز در این شهرستان توسعه بی رویه اراضی به باغی، تغییر کاربری اراضی دیم یا آبی به باغی است.



تاريخ : چهار شنبه 15 مهر 1394برچسب:, | 11:11 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مراغه گفت: خیران مراغه‌ای 2 میلیارد و 500 میلیون ریال به خانواده‌های زندانیان بی‌بضاعت کمک مالی کردند.

خبرگزاری فارس: کمک 2 میلیارد و 500 میلیونی خیران به خانواده‌های زندانیان در مراغه
 

سید علاالدین نقیبی  اظهار داشت: با کمک خیران شهرستان مراغه نزدیک به 18 تن برنج، روغن مایع، گوشت قرمز، رب گوجه‌فرنگی و ماکارونی تهیه و در میان خانواده زندانیان توزیع شد.

وی افزود: علاوه بر مواد غذایی در آستانه بازگشایی مدارس لباس، لوازم‌التحریر، کیف و کفش برای فرزندان زندانیان اهدا شد.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مراغه گفت: انجمن حمایت زندانیان مراغه از 350 خانواده زندانیان نیازمند حمایت می‌کند.

براساس این گزارش، در زندان مراغه نزدیک به یک هزار نفر دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.



تاريخ : چهار شنبه 15 مهر 1394برچسب:, | 11:9 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مراغه گفت: این انجمن پنج میلیارد و 541 میلیون ریال در نیمه اول سال جاری درآمد داشته است.

 

سیدعلاالدین نقیبی  افزود: از این میزان سه میلیارد و 945 میلیون ریال از سوی خیران اهدا و بقیه از منابع داخلی انجمن تامین شده است.
وی اظهار کرد: در جشن گلریزان سال جاری، خیران شهرستان اعطای دو میلیارد ریال کمک نقدی و غیر نقدی را متعهد شده بودند که تا کنون علاوه بر این میزان، یک میلیارد ریال دیگر از سوی خیران به این انجمن کمک شده است.
نقیبی ادامه داد: درآمدهای منابع انجمن نیز از محل های فروش حواله های خودرو، اجاره مغازه نانوایی بیرون زندان و دو باب مغازه دیگر و کیوسک های عریضه نویسی مراغه و عجبشیر و فروش اوراق شکواییه به عریضه نویسان تامین شده است.
وی افزود: با کمک خیران و درآمدهای این انجمن، هم اکنون 220 زندانی در کارگاه های قالیبافی طالبخان و داخل زندان پس از اخذ کارت مهارت فنی و حرفه مشغول بکار شده اند.
هم اکنون بیش از 450 خانوداه زندانیان شهرستان های مراغه و عجبشیر همچنین تعدادی از افراد سایر شهرهای ایران که در زندان مراغه بسر می برند از کمک ها و مساعدت های انجمن حمایت از زندانیان مراغه بهره مند می شوند.



تاريخ : چهار شنبه 15 مهر 1394برچسب:, | 11:9 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس شبکه دامپزشکی مراغه گفت: دو میلیون و 312 هزار و 733 لاشه دام و طیور طی نیمه نخست امسال در این شهرستان از نظر بهداشتی بازرسی شد.

 

علی پاشایی  افزود: این تعداد شامل دو میلیون و 290 هزار و 775 قطعه لاشه طیور و 21 هزار و 958 لاشه دام است.
وی اظهار کرد: در این مدت 12 هزار و 115 قطعه طیور غیربهداشتی به وزن 22 هزار و 560 کیلوگرم و 37 لاشه دام غیرقابل مصرف معدوم سازی و دو هزار و 340 کیلوگرم لاشه دام اصلاح و ضبط موضعی شد.
رییس شبکه دامپزشکی مراغه ادامه داد: در همین مدت 535 مورد از مراکز نگهداری، عرضه دام و فرآورده های دامی بازرسی بهداشتی شد که در نتیجه این اقدام 64 مورد اخطار برای مراکز عرضه غیربهداشتی صادر و سه هزار و 377 کیلوگرم فرآورده خام دامی امحا شد.
پاشایی 14 مورد بازدید کارشناسی برای صدور یا تمدید پروانه دامداری، مرغداری و کارخانه های تولید فرآورده های خام دامی و خوراک دام و طیور را از دیگر فعالیت های ماموران این شبکه اعلام کرد.
وی اضافه کرد: در این مدت برای 48 هزار و 563 کلنی زنبور عسل، 60 تن گوشت گوسفندی، یک میلیون و 263 هزار قطعه مرغ زنده و چهار تن تخم مرغ خوراکی گواهی حمل صادر شده است.
وی اظهار کرد: آموزش 238 مرغدار، 150 زنبوردار و 73 پرورش دهنده ماهی از دیگر فعالیت های این اداره در نیمه نخست سال جاری است.



تاريخ : چهار شنبه 15 مهر 1394برچسب:, | 11:8 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مدیر حوزه علمیه مراغه گفت: سران کشورهای اسلامی باید به فکر چاره ای برای تامین امنیت حجاج در مناسک حج باشند تا دیگر شاهد جان باختن بیش از سه هزار تن از امت اسلامی در یک آیین مذهبی نباشیم.

 

حجت الاسلام حبیب حسینقلی زاده، شامگاه یکشنبه در آیین بزرگداشت شهدای حادثه منا، در مسجد جامع این شهرستان، افزود: این حادثه یک اندوه بزرگ در دل امت اسلامی بود که نشات گرفته از عدم مسوولیت پذیری حکومت آل سعود است.
وی اظهار کرد: حرمین شریفین متعلق به همه امت اسلامی بوده و تامین امنیت و سلامتی زائران خانه خدا از مهمترین وظایف کشور میزبان است که امسال با بی تدبیری های آل سعود به این مهم توجه نشد.
همزمان با سراسر کشور، مراسم بزرگداشت شهدای حادثه منا با حضور جمعی از مسوولان و مردم ولایتمدار مراغه برگزار شد.
روز گذشته اجساد 103 نفر از جانباختگان ایرانی حادثه منا وارد کشور شد که این اجساد امروز و دیروز به زادگاه های خود برای دفن منتقل شدند و عصر امروز ایران اسلامی شاهد برگزاری مراسم یادبود شهدای حادثه منا بود.



تاريخ : چهار شنبه 15 مهر 1394برچسب:, | 11:7 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

امام جمعه موقت مراغه گفت: رژیم آل سعود باید پاسخگوی ملت اسلامی در ارتباط با حادثه منا به علت جریحه دار شدن دل مسلمانان باشد.

 

حجت الاسلام حمید محمدی راد، در خطبه های نماز جمعه این شهرستان افزود: امت اسلامی از این حادثه بسیار متالم شده و آل سعود باید به جای فرافکنی درباره علت های حادثه، از مسلمانان عذرخواهی کند.
وی اظهار کرد: تعداد جانباختگان کشورمان در حادثه منا 465 نفر اعلام شده که این مصیبتی بزرگ برای ملت ایران بوده و داغدار اصلی این حادثه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هستند.
امام جمعه موقت مراغه با تسلیت به رهبر معطم انقلاب اسلامی و خانواده های داغدار، خواستار رسیدگی مسوولان کشورمان به حادثه منا شد.
در حادثه مرگباری که صبح پنجشنبه دوم مهر در اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا رخ داد، افزون بر یک هزار تن از حجاج جان خود را از دست دادند و حدود دو هزار تن مجروح شدند.
سازمان حج و زیارت تعداد حجاج کشته شده ایرانی در فاجعه رمی جمرات در منا را 465 نفر اعلام کرده است.
با توجه به آمار نهایی، استان های خراسان رضوی با 89 جان باخته، گلستان با 51 ، فارس با 48 و مازندران با 47 جان باخته دارای بیشترین تعداد جان باخته در این فاجعه خونین هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی فاجعه مصیبت بار در منا که در آن جمع زیادی از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه اندوهبار و تسلیت به بازماندگان آنان تاکید کردند: دولت سعودی موظف است مسوولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده حق و انصاف عمل کند، ضمن اینکه مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته ای که عامل این فاجعه بوده است نیز نباید از نظر دور بماند.
ایشان همچنین سه روز عزای عمومی در سطح کشور اعلام کردند.
امام جمعه موقت مراغه با اشاره به آغاز هفته نیروی انتظامی با بیان حدیثی از امام علی (ع)، گفت: امن ترین کشورها بهترین کشور از دیدگاه مدیریتی است.
حجت الاسلام محمدی راد، یادآور شد: هم اکنون تامین امنیت کشور بر عهده سازمان های مختلف بوده اما ماموران نیروی انتظامی در این ارتباط به دلیل ارتباط تنگاتنگ با مردم بیشترین زحمات را متحمل می شوند.
وی، ادامه داد: امنیت، رفاه و آرامش و اجرای عدالت مواردی هستند که دولت ها و حکومت ها همیشه باید آن را تامین کرده تا مردم در آسایش کامل زندگی کنند.
خطیب جمعه موقت مراغه گفت: با توجه به بروز جنگ های مختلف در منطقه، ایران در سایه جمهوری اسلامی و رشادت نیروهای مسلح، امن ترین کشور از لحاظ امنیت داخلی و خارجی است.
حجت الاسلام محمدی راد، با تبریک عید سعید غدیرخم به مسلمانان افزود: این عید مربوط به یک مذهب و یک فرقه نیست بلکه به تمامی بشریت تعلق دارد.
وی، خاطرنشان کرد: تکریم و توجه به غدیر خم از اهداف والای پیامبر اکرم (ص) بوده و این عید همواره با ولایت گره خورده است.



تاريخ : جمعه 10 مهر 1394برچسب:, | 17:6 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 کیک 100 کیلویی به مناسبت عید سعید غدیرخم در مراغه بریده شد.

 

 

این کیک به همت هیات جوانان منتظر این شهرستان در حسینیه مسجد ضریح توسط خواهران شرکت کننده در جشن غدیرخم طبخ و بریده شد.
مراسم مولودی خوانی، مسابقه پیامکی با موضوع بهترین جمله در وصف حضرت علی(ع)، مسابقه نقاشی با موضوع غدیر، پخش شربت و شیرینی و نورافشانی از دیگر ویژه برنامه های اجرا شده توسط جوانان این هیات در عید غدیر بود.
مردم ولایی مراغه به مناسبت عید سعید غدیرخم آئین جشن و سرور در نقاط مختلف این شهرستان را برگزار کرده و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت (ع) با حضور گسترده در مجالس جشن و شادی، آغاز ولایت علی (ع) را جشن گرفتند.
شرکت کنندگان در این آیین های معنوی، با مولودی خوانی برای موفقیت همه مسلمانان و طول عمر علمای اسلامی، به ویژه رهبر معظم انقلاب دست به دعا و نیایش برداشتند.
همچنین به همین مناسبت مردم موحد و مومن مراغه با آذین بندی کوچه ها، محلات و خیابان های نقاط مختلف این شهرستان عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) به نمایش گذاشتند.
جشن بزرگ ولایت علوی، اکمال دین نبوی همزمان با عید سعید غدیر در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه امام زاده سیدمحمد (ع) و امامزاده سید ابراهیم (ع) نیز برپا شده است.



تاريخ : جمعه 10 مهر 1394برچسب:, | 17:5 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مراغه گفت: خیران این شهرستان در سال جاری 24 زندانی مالی را از بند زندان رها کردند.

 

سید علاالدین نقیبی افزود: خیران برای آزادی این تعداد زندانی جرایم غیر عمد مالی حدود یک میلیارد و 85 میلیون ریال کمک کرده اند.
وی اظهار کرد: تمامی این کمک ها به صورت بلاعوض بوده و دادستانی عمومی و انقلاب این شهرستان و این انجمن علاوه بر کمک مالی خیران، به منظور آزادی تعدادی از زندانیان، رضایت شاکیان را اخد کرده اند.
مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان مراغه گفت: در این مدت برای احیای سنت پیامبر اکرم (ص) 9 سری جهیزیه نیز از سوی این انجمن به دختران دم بخت اعطا شده است.
نقیبی، ادامه داد: برای تهیه این جهیزیه ها 190 میلیون ریال اعتبار از محل کمک های خیران هزینه شده و هر سری از این جهیزیه ها دارای 10 قلم کالای ضروری و لباس عروس و داماد است.
در سال جاری انجمن حمایت از زندانیان مراغه 110 پرونده جدید تشکیل داده که هم اکنون 360 خانواده نیازمند زندانیان شهرستان های مراغه و عجب شیر تحت پوشش و حمایت های این انجمن قرار دارند.



تاريخ : پنج شنبه 9 مهر 1394برچسب:, | 11:55 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 پنجمین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته با حضور 35 شرکت تولیدی و نمایندگی هایی از تولید کنندگان مصالح و تاسیسات ساختمان کشور روز چهارشنبه در مراغه گشایش یافت.

 

 

در این نمایشگاه انواع محصولات ساختمانی از جمله تجهیزات خانه هوشمند، درب ضد سرقت، پنجره های دوجداره، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، شیرآلات، رنگ و تاسیسات ساختمانی به نمایش گذاشته شده است.
غرفه خانه هوشمند و پنل های خورشیدی غرفه هایی هستند که برای اولین بار در نمایشگاه صنعت ساختمان مراغه دایر شده که این غرفه ها دارای امکاناتی مانند پنل های خورشیدی با بیشترین بازده بوده و خانه های هوشمند نیز دارای امکاناتی است که در آن صاحبان منازل می توانند با استفاده از اینترنت و تلفن های هوشمند خانه خود را کنترل کنند.
فعالان صنعت ساختمان و صنایع وابسته از شهرستان های مراغه، تبریز، تهران، صوفیان، ارومیه، سلماس، میاندوآب و بناب در پنجمین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته این شهرستان حضور دارند.
این نمایشگاه در یک هزار متر مربع مساحت تا 11 مهر سال جاری برای بازدید علاقه مندان دایر بوده و مردم می توانند هر روز از ساعت 16 تا 22 از آن بازدید کنند.



تاريخ : پنج شنبه 9 مهر 1394برچسب:, | 11:54 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

 با بهره برداری از این دو خط با تولید روزانه 10 تن گریس و 10 هزار عدد ظرف روغن موتور برای 50 نفر شغل مستقیم ایجاد شد .
بخش خصوصی برای اجرای این طرحها حدود 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است .
با راه اندازی دو خط جدید ظرفیت تولید این کارخانه به 60 تن و اشتغال مستقیم 70 نفر رسید.
در این کارخانه 100 نوع محصول شامل روغن موتور، روغن برای صنایع شیمیایی ، آب صابون ، ضدیخ وشیشه شوی تولید میشود .



تاريخ : پنج شنبه 9 مهر 1394برچسب:, | 11:53 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 همزمان با سراسر کشور زنگ عاطفه ها در مراغه نیز نواخته شد.

 

مردم مراغه در مرحله اول جشن عاطفه ها بیش از 500 میلون ریال به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند کمک کرده و امروز نیز با نواخته شدن زنگ عاطفه ها، دانش آموزان این شهرستان به کمک همکلاسی های خود می شتابند.
فرماندار مراغه در آیین نواختن جشن عاطفه ها در دبستان شاهد امیر آبی، گفت: جشن عاطفه ها گامی هوشمند برای کمک به دانش آموزان و دانشجویان نیازمندان است.
ظفر محمدی، افزود: کمک به دانش آموزان نیازمند گامی مهم در راستای افزایش توان مالی دانش آموزان نیازمند برای ادامه تحصیل است.
مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز در این آیین گفت: کمک به نیازمندان فرهنگی اقدامی ارزشمند از سوی مردم ایران است و برگزاری جشن عاطفه ها از جمله کارهای ارزشمند در نظام اسلامی است.
جلیل اسلامی، افزود: اکنون در بیش از 130 مدرسه از 500 مدرسه این شهرستان، این مراسم برگزار می شود.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) مراغه نیز در این آیین گفت: در سال تحصیلی جاری حدود یک هزار و 900 دانش آموز نیازمند برای ادامه تحصیل خود در مدارس ثبت نام کرده اند.
ایوب هاشمیان، افزود: جشن عاطفه ها در سال جاری در دو مرحله با شعار مهر در انتظار همدلی آغاز شده که در مرحله اول مردم این شهرستان بیس از 500 میلیون ریال کمک نقدی و غیر نقدی به دانش آموزان اهدا کرده اند.
وی اظهار کرد: مرحله اول 26 و 27 شهریور در سطح این شهر و در 11 ایستگاه برگزار شد و مرحله دوم نیز امروز در سطح 130 مدرسه برگزار می شود.
هاشمیان ادامه داد: هم اکنون در مدارس این شهرستان حدود 23 هزار پاکت بین دانش آموزان این شهرستان برای جمع آوری کمک های آنان توزیع می شود.



تاريخ : پنج شنبه 9 مهر 1394برچسب:, | 11:29 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

 مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مراغه گفت: دفاع مقدس مظهر ایستادگی، ایمان و اعتقاد ملت ایران در برابر دشمنان اسلام و انقلاب است.

 

حجت الاسلام اباصلت فیضی زاده، روز دوشنبه در آیین افتتاح پایگاه مقاومت بسیج امام علی (ع) روستای قیه بلاغی این شهرستان افزود: شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ثابت کردند که با تکیه بر ایمان و اعتقاد راسخ و در سایه رهبری، بر قدرت های پوشالی جهان پیروز می شوند.
وی اظهار کرد: اکنون نیز نظام اسلامی به برکت خون شهدا و در سایه رهبری های رهبر معظم انقلاب مقتدرتر و با صلابت تر از همیشه در برابر زیاده خواهی های نظام سلطه ایستاده است.
حجت الاسلام فیضی زاده، با محکوم کردن اقدام های آل سعود در حادثه منا گفت: سوء مدیریت و اقدام های نسنجیده مقام های عربستان که منجر به داغدار شدن امت اسلامی شد، نمونه بارزی از عدم وجود عقلانیت و التزام آنها به اسلام ناب محمدی (ص) است.

http://img7.irna.ir/1394/13940706/81777070/81777070-70193296.jpg
جانشین سپاه ناحیه مراغه نیز در این آیین گفت: وجود رهبری، اعتقاد، باورهای دینی و پشتوانه مردمی عامل پیروی رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بود.
سرهنگ پاسدار حمید ساعدی، افزود: آرامش و اقتدار کنونی کشورمان در سایه رهبری های مدبرانه رهبر معظم انقلاب و به برکت خون شهدا و آرمان های امام راحل (ره) بود.
وی خاطرنشان کرد: انتقال فرهنگ جهاد و شهادت به عنوان اساسی ترین آرمان های هشت سال دفاع مقدس به نسل جوان جامعه ضروری بوده و جامعه را در برابر هجمه های فرهنگی دشمنان بیمه خواهد کرد.
در این آیین ساختمان پایگاه مقاومت بسیج امام علی (ع) روستای قیه بلاغی همزمان با هفته دفاع مقدس افتتاح و به بهره برداری رسید.
این ساختمان به همت حوزه 13 قدر و با زیربنای 150 متر مربع و با هزینه 500 میلیون ریال از محل مشارکت مردمی این روستا و در مدت یک سال ساخته شده است.



تاريخ : سه شنبه 7 مهر 1394برچسب:, | 22:26 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

 همزمان با روز آتش نشانی، آتش نشانان مراغه با رژه خودروهای سبک و سنگین در سطح شهر، توان عملیاتی و امداد و نجات خود را به نمایش گذاشتند.

 

  در این رزمایش، خودروهای آتش نشانی شامل خودروهای سنگین، اطفای حریق، امداد و نجات، آمبولانس، امداد موتوری چهارچرخ و دوچرخ این سازمان، امکانات و قدرت عملیاتی خود را در معرض دید عموم قرار دادند.
در این رزمایش، هفت گروه آتش نشانی با عبور از خیابان های اصلی در مسیر اتوبان امیر کبیر تا شهرک ولی عصر و خیابان های اصلی این شهر، رژه رفتند.
همچنین در این آیین مانور امداد و نجات جاده ای و اطفای حریق در محوطه سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی انجام شد.
این رزمایش روز سه شنبه همزمان با روز ملی آتش نشانی و خدمات ایمنی و دفاع مقدس در راستای ترویج و آشنایی مردم با خدمات این سازمان برگزار شد.
سازمان آتش نشانی مراغه در دو ایستگاه مرکزی و شهرک به مردم این شهر و در صورت نیاز به شهرهای همجوار این شهرستان خدمات ارایه می کند.



تاريخ : سه شنبه 7 مهر 1394برچسب:, | 22:25 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

 جانشین فرماندهی انتظامی مراغه گفت: اعتماد مردم مهمترین پشتوانه برای موفقیت نیروی انتظامی است.

 

سرهنگ علی فیضی افزود: رسانه ها مهمترین رکن برای ایجاد اعتماد بین مردم و پلیس هستند و تعامل این دو رکن باید همیشه تنگاتنگ باشد.
وی اظهار کرد: هفته نیروی انتظامی سال جاری از 10 تا 17 مهر با شعار اقتدار پلیس، همدلی و همزبانی، امنیت و آرامش برگزار می شود و اعتماد مردم به پلیس از نیازهای این نهاد انتظامی برای موفقیت است.
جانشین فرماندهی انتظامی مراغه گفت: همبستگی میان مردم و نیروی انتظامی تضمین کننده انضباط اجتماعی بوده و در زمان کنونی می توانیم با توجه به همدلی و همزبانی به امنیت و آرامش پایدار دست یابیم.
فیضی، ادامه داد: برگزاری صبحگاه مشترک، همایش موتورسواران قانونمند، پیاده روی خانوادگی، برگزاری کارگاه های پیشگیری از بزه های اجتماعی و اعتیاد در مدارس و نهادهای دولتی و نمایشگاه های متعدد راهنمایی و رانندگی و دستاورهای انتظامی از برنامه های مهم این هفته است.



تاريخ : سه شنبه 7 مهر 1394برچسب:, | 21:24 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه گفت: در آمار منتهی به شهریور امسال، ابتلا به بیماری تب مالت در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 51.5 درصد کاهش یافته است.

 

احمد مجتهدی، در کارگروه سلامت این شهرستان افزود: در سال جاری 93 مورد ابتلا به این بیماری در این شهرستان گزارش شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 193 مورد بود.
وی اظهار کرد: دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه با همکاری نهادهای مربوط از جمله شبکه دامپزشکی، هم اکنون به کنترل پایدار نسبی این بیماری دست یافته و موفقیت نهایی در این ارتباط با توجه به سیر نزولی ابتلا به این بیماری در این شهرستان نیازمند توجه جدی مسوولان است.
مجتهدی، با بیان اینکه خودمراقبتی مردم بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، گفت: هزینه درمان این بیماری بالا بوده و به قشر کاری جامعه آسیب وارد می کند.
افزایش آمار نگران کننده ابتلا به این بیماری از اسفند سال 92 در شهرستان مراغه شروع و از آن پس دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و شبکه دامپزشکی این شهرستان با همکاری هم در راستای کاهش این بیماری گام برداشتند.
متوسط ابتلا به این بیماری در آذربایجان شرقی 35 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است در حالی که میانگین ابتلا به این بیماری در مراغه با حدود 100 نفر به ازای هر 100 هزار نفر حدود سه برابر میانگین استانی بوده و نیازمند توجه بیشتر مسوولان است.
طبق آمار 80 درصد مبتلایان به این بیماری در مناطق روستایی و 20 درصد در مناطق شهری ساکن بوده و بیشترین میزان مبتلایان به تب مالت را مردان و در گروه سنی 13 تا 43 سال تشکیل می دهند.
تب مالت از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که بر اثر ورود باکتری بروسلا از دام های آلوده به انسان ایجاد و این بیماری در گوسفند و گاو شیوع زیادی دارد و باعث تلف شدن و سقط جنین در دام ها می شود.
خوردن شیر غیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیر خام به دست می آید از جمله خامه، پنیر و بستنی موجب ابتلا به تب مالت می شود.



تاريخ : دو شنبه 6 مهر 1394برچسب:, | 2:36 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 دادستان عمومی و انقلاب مراغه گفت: کشاورزی در این شهرستان به علت اختلاف ملکی برادر کوچکتر خود را به قتل رساند.

 

علی دلداری: در این حادثه فرد 51 ساله ای با اسلحه شکاری برادر 42 ساله خود را به قتل رساند.
وی اظهار کرد: در این حادثه که در باغ گردوی متعلق به تمامی وارثان روی داده بود، یک برادر دیگر نیز زخمی شده است.
دادستان عمومی و انقلاب مراغه گفت: قاتل هم اکنون فراری بوده و انگیزه قتل نیز به اختلافات قبلی این دو شخص بر سر ملک موروثی بین این دو برادر مربوط می شود.
دلداری، با اشاره به اینکه این قتل در یکی از روستاهای توابع این شهرستان روی داده، یادآور شد: پرونده این قتل هم اکنون در شعبه اول بازپرسی دادسرای مراغه در حال رسیدگی است.



تاريخ : دو شنبه 6 مهر 1394برچسب:, | 1:30 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

خانه هنرمندان ایران از ۱۰ تا ۱۴ مهر، میزبان اهالی فرهنگ و هنر کشور ترکیه خواهد بود. آیین افتتاح هفته فرهنگی‌ و هنری کشور ترکیه، جمعه ۱۰ مهر ساعت ۱۷، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

همزمان با مراسم افتتاحیه این هفته فرهنگی و هنری؛ دو نمایشگاه عکس و خوشنویسی از آثار هنرمندان کشور ترکیه نیز در نگارخانه‌های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد. نمایشگاه عکس «احوال انسانی» با آثاری از سلچوک آزمان اغلو و  نمایشگاه خوشنویسی «رهروان حرف و قلم» با آثاری از آیدین کوسه، برای برگزاری در این هفته فرهنگی و هنری تدارک دیده شده‌اند.

در ادامه هفته فرهنگی و هنری ترکیه، شنبه ۱۱ مهر، ساعت ۱۸، کنسرت و کنفرانسی با عنوان «کنزوالالحان: برنامه عبدالقادر مراغی» از گروه موسیقی «آکیس» و مصطفی دوغان دیکمن که به اجرای آثار عبدالقادر مراغی می‌پردازند، با سخنرانی دکتر یالچین چتین کایا از ترکیه و محمدرضا درویشی برگزار خواهد شد. این مراسم با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یونسکو شعبه ایران و شهرداری مراغه برگزار خواهد شد.

یکشنبه ۱۲ مهر، ساعت ۱۷، نشست شعر ترکیه با سخنرانی عاریف آی، شاعر و علی گورکم اوسر، نویسنده در تالار استاد امیرخانی و از ساعت ۱۹ تا ۲۲ نیز نمایش فیلم «ماهی» (بالیک) اثر درویش زاعیم (این فیلم در جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ در قسمت فیلم شرقی به نمایش در آمده بود) به همراه  جلسه نقد و گفتگو با سخنرانی دکتر حسین لاله و ایحسان کابیل، منتقد و نویسنده سینمائی ترکیه در تالار استاد جلیل شهناز، برگزار خواهد شد.

دوشنبه ۱۳ مهر، ساعت ۱۷، نشست داستان و رمان ترکیه با سخنرانی  نویسندگان جمال شاکر، زکی بولدوک و آیکوت ارطغرل در تالار امیرخانی و از ساعت ۱۹ تا ۲۲ نیز نمایش فیلم «دزدان برف» اثر کارگردان ترکیه‌ای فاروک حاجی حافیظ اوغلو (این فیلم در جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ به نمایش گذاشته شد و جایزه بهترین فیلم بخش بین‌المللی جشنواره را به‌دست آورد) در تالار استاد جلیل شهناز، برگزار خواهد شد.

همچنین سه‌شنبه ۱۴ مهر، ساعت ۱۸، هفته فرهنگی و هنری کشور ترکیه با برگزاری کنسرت معرفی آلبوم گروه موسیقی یونس امره «بشنوید ای یاران»، سخنرانی و نمایش  ویدیوئی مرتبط به هفته فرهنگی و هنری ترکیه به کار خود پایان خواهد داد.

بر اساس این گزارش، شرکت در هر یک از برنامه‌های هفته فرهنگی و هنری ترکیه برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این برنامه‌ها و یا بازدید از نمایشگاه‌ها، به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند



تاريخ : دو شنبه 6 مهر 1394برچسب:, | 10:28 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

اساتید و دانشجویان دانشگاه مراغه با تجمع در محوطه این دانشگاه کوتاهی آل سعود در حادثه مصیبت بار منا را محکوم کردند.
 در این تجمع دانشجویان با سردادن شعار هایی بی کفایتی آل سعود در حادثه غم بار کشته و مجروح شدن زائران خانه خدا را محکوم و خواستار پاسخگویی آنها در قبال این فاجعه کردند .
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مراغه در این تجمع گفت : حجاج بیت ا.. الحرام روز عید قربان با آسمانی شدن خود در منا ، بی کفایتی آل سعود در خدمت به حجاج را آشکار کردند .
حجت الاسلام جلیلی افزود : آل سعود به جای خدمت زائران بیت ا... به فکر سرکوب کردن مسلمانان مظلوم در کشور های سوریه ، عراق و یمن است .
وی خاطر نشان کرد : تجمع ما به خاطر حجاج ایرانی نیست بلکه برای همه کسانی است که در چند حادثه حج امسال جان باخته اند .
وی گفت : به خاطر بی تدبیری و بی کفایتی آل سعود بزرگترین اجتماع جهان اسلام به خون آغشته شد .
در دانشگاه مراغه حدود سه هرار و 300 دانشجو تحصیل میکنند.



تاريخ : دو شنبه 6 مهر 1394برچسب:, | 10:25 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 امام جمعه موقت مراغه گفت: استکبار و صهیونیسم به قدرت اصلی وحدت امت اسلام پی نبرده اند.

 

حجت الاسلام حمید محمدی راد، روز پنجشنبه در خطبه های نماز عید قربان این شهرستان افزود: این قدرت ها به دنبال یکه تازی در کشورهای اسلامی هستند اما تاکنون به قدرت وحدتی که می تواند امت اسلامی را در برابر این توطئه ها مصون کند پی نبرده اند.
وی اظهار کرد: این قدرت ها مدعی هستند با حقوق بشر خود، به دنبال ایجاد دموکراسی هستند اما آموزه های اسلامی خود یک دموکراسی واقعی بوده و حضور این قدرت ها در کشورهای اسلامی، مشکلی بزرگ را به وجود می آورد.
امام جمعه موقت مراغه با بیان اینکه عربستان از متحدان این کشورها برای ایجاد آرمان های صهیونیسم و استکبار است، ادامه داد: وقتی مشاهده می شود حاکمان دیکتاتوری که در بین مردم کشور خود جایگاهی ندارند به کشور عربستان پناهنده می شوند به اصل ماهیت اهداف غرب پی برده می شود.
حجت الاسلام محمدی راد افزود: هم اکنون مردم سوریه، عراق، فلسطین و یمن درگیر مشکلات به وجود آمده توسط استکبار هستند ، اظهار کرد: اگر دخالت بیگانگان در این کشورها وجود نداشت و رژیم های خود کامه همچون آل سعود از تروریست حمایت نمی کردند بدون شک امروز شاهد آوارگی مردم این کشورها نبودیم.
امام جمعه موقت مراغه ضمن تبریک عید قربان گفت: این عید روز بزرگ آزمون بندگی و یکتا پرستی، شکست بزرگ شیطان، ایثار و از خود گذشتگی و پیروزی ابراهیم و اسماعیل(ع) در امتحان بزرگ الهی است.
حجت الاسلام محمدی راد افزود: عید قربان روزی است که خداوند آن را برای مسلمانان عید و برای محمد و آل محمد (ص) مایه شرافت، کرامت و فضیلت قرار داده است.



تاريخ : جمعه 3 مهر 1394برچسب:, | 13:57 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

همزمان با نخستین روز از گرامیداشت هفته دفاع مقدس، نیروهای مسلح مستقر در مراغه و پایگاه های مقاومت با شرکت در آیین رژه، توان نظامی و دفاعی و آمادگی خود را برای مقابله با تهدیدهای دشمنان به نمایش گذاشتند.

 

 

در این آیین، یگان های نمونه پیاده و موتوری، موشکی، پدافند هوایی و کاتیوشای گروه 11 توپخانه، تیپ دو و پشتیبانی منطقه چهار ارتش جمهوری اسلامی مستقر در پادگان امام رضا(ع) و یگان های نمونه پیاده و موتوری سپاه، بسیج ناحیه و نیروی انتظامی شرکت داشتند.
نیروهای مسلح شرکت کننده در این آیین با عبور از مقابل کلام الله مجید، تمثال امام راحل (ره)، رهبر معظم انقلاب، یادمان شهدای هشت سال دوران دفاع مقدس و جایگاه فرماندهان و مسوولان، با فرمانده کل قوا تجدید بیعت و با آرمان های امام راحل(ره) و شهدا تجدید میثاق کردند.
نیروهای مسلح شرکت کننده در آیین رژه با احترام به شهدای هشت سال دوران دفاع مقدس یاد و خاطره این شهیدان را گرامی داشتند.
یگان های حاضر در این آیین با به نمایش گذاشتن توان رزمی و دفاعی خود، شکوه و پایداری انقلاب اسلامی را علیه دشمنان اسلام و انقلاب نشان دادند.
نیروهای سپاه و پایگاه های بسیج نیز با اجرای رژه حماسی، آمادگی خود برای دفاع از آرمان های نظام اسلامی، انقلاب، رهبری، امام راحل و شهدا به نمایش گذاشتند.



تاريخ : چهار شنبه 1 مهر 1394برچسب:, | 13:25 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید چهار هزار و 300 دانش آموز با شرکت در جشن شکوفه ها و سه هزار و 100 دانش آموز با شرکت در جشن جوانه ها سال تحصیلی جدید را در مراغه آغاز کردند.

 

ب

کلاس اولی ها (شکوفه ها) و جوانه ها (کلاس اولی دوره اول متوسطه) یک روز قبل از آغاز ماه مهربانی ها، در کلاس های درس حاضر و آغاز سال تحصیلی را جشن گرفتند.
جشن شکوفه ها به صورت نمادین در دبستان خیرساز دست های مهربان (شهرک امیرکبیر) و جشن جوانه ها نیز در مدرسه شهید دستغیب 1 (پسران) و نمونه آزادگان (دختران) برگزار شد.
در سال تحصیلی جاری حدود دو هزار و 130 دختر و دو هزار و 170 پسر در شهرستان مراغه به عنوان کلاس اولی وارد مدرسه شدند.
همزمان با این آیین ها، سه هزار و 500 دانش آموز نیز در جشن غنچه ها شرکت و وارد مقطع پیش دبستانی شدند.
در سال تحصیلی جدید 470 آموزشگاه این شهرستان برای استقبال از حدود 43 هزار دانش آموز آماده شده است.



تاريخ : چهار شنبه 1 مهر 1394برچسب:, | 13:24 | نويسنده : شهروند مراغه ای |