فرمانده نیروی انتظامی مراغه تشریح کرد

جزئیات نجات دختر 17 ساله از دریاچه سد علویان مراغه توسط پلیس

خبرگزاری فارس: جزئیات نجات دختر 17 ساله از دریاچه سد علویان مراغه توسط پلیس

فرمانده نیروی انتظامی مراغه گفت: با اقدام شجاعانه یکی از ماموران پاسگاه شهید غفاری فرماندهی انتظامی شهرستان مراغه، دختر جوانی که قصد خودکشی داشت، از مرگ حتمی نجات یافت.

رضا اصلانی‌فر اظهار داشت: به دنبال گزارش مردمی با مرکز فوریت‌های پلیسی با 110، مبنی بر اینکه دختر جوانی قصد پرت کردن خود به سد علویان این شهرستان را دارد، بلافاصله گشت پاسگاه 3 به سراکیپی استوار کریمی به محل اعزام شد.

وی افزود: تا رسیدن مامورین به محل، دختر جوان خود را به آب پشت سد انداخته و در حال غرق شدن بود که بلافاصله استوار کریمی با فداکاری و از خودگذشتگی بطوریکه غرق مامور نیز متصور بود، برای نجات جان دختر، خود را به آب سد انداخته و با اقدامی شجاعانه و مهارت خاص وی را به حاشیه سد رسانده و با انجام کمک‌های اولیه دختر جوان را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

فرمانده انتظامی مراغه تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته توسط مشاورین این فرماندهی، مشخص شد دختر 17 ساله با خانواده خود دچار اختلاف شده و با کرایه کردن تاکسی خود را به بالای سد علویان مراغه رسانده و قصد خودکشی می‌کند. 

این مقام مسئول با بیان اینکه دختر جوان پس از نجات از مرگ حتمی به آغوش خانواده بازگشت، عنوان داشت: در این حادثه که با موجی از شادمانی و اشک شوق همراه بود خانواده این فرد از اقدام شجاعانه این مامور وظیفه شناس پلیس تقدیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه گفت:این اقدام شایسته مامور وظیفه شناس پاسگاه 3 شهرستان، نشان از روحیه ایثارگری پلیس نسبت به شهروندان است و نیروی انتظامی به داشتن چنین نیروهای متعهدی به خود می‌بالد.



تاريخ : سه شنبه 27 مهر 1395برچسب:, | 17:24 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

دادستان عمومی و انقلاب مراغه خبر داد

متلاشی شدن شبکه متکدیان غیربومی در مراغه

خبرگزاری فارس: متلاشی شدن شبکه متکدیان غیربومی در مراغه

دادستان عمومی و انقلاب مراغه گفت: اعضای شبکه متکدیان غیربومی با 22 عضو در مراغه دستگیر شدند.

 علی دلداری ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با ردیابی یک شبکه متکدی در مراغه چهار زن غیربومی به همراه 18 کودک دستگیر و مقادیر قابل توجهی وجه نقد از آنان کشف شد.

وی افزود: پس از دستگیری اعضا این شبکه تنها از جیب یکی از کودکان 35 میلیون ریال کشف شده است.

دلداری با بیان اینکه، میزان درآمد و پول گردانندگان این شبکه در حال بررسی است افزود: اعضای غیربومی این شبکه در یک خانه استیجاری در حاشیه شهر مراغه سکونت داشتند.

به گفته وی چهار زنی که این شبکه را سرپرستی می‌کردند روانه زندان شدند و کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست نیز تحویل بهزیستی شدند.

وی از شهروندان خواست از پرداخت پول به متکدیان خودداری کنند.



تاريخ : سه شنبه 27 مهر 1395برچسب:, | 17:23 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رئیس جمعیت هلال احمر مراغه خبر داد

اهدای 800 عدد انواع اسباب‌بازی برای کودکان محروم مراغه‌ای

خبرگزاری فارس: اهدای 800 عدد انواع اسباب‌بازی برای کودکان محروم مراغه‌ای

رئیس جمعیت هلال احمر مراغه گفت: کوکان مهدهای کودک مراغه 800 عدد عروسک و انواع اسباب‌بازی را برای همنوعان خود اهدا کردند.

محمدباقر غفاریان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مراغه اظهار داشت: این طرح همزمان با هفته کودک و با هدف آموزش حس انسان‌دوستی در میان کودکان با شرکت حدود 800 نفراز نوآموزان 21 مهد کودک برگزار شد.

وی افزود: عروسک‌های جمع‌آوری شده درمیان کودکان مناطق محروم و کمتر برخوردار شهرستان و استان توزیع خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر مراغه اضافه کرد: در مراغه حدود یک هزار و 400 کودک از مهدکودک‌های عضو کانون هلال جمعیت هلال‌احمر مراغه هستند.



تاريخ : سه شنبه 27 مهر 1395برچسب:, | 17:22 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

پدر شهیدان حسین‌ نژاد در مراغه درگذشت

خبرگزاری فارس: پدر شهیدان حسین‌نژاد در مراغه درگذشت

پدر شهیدان سهراب و مقصود حسین‌نژاد در مراغه به فرزندان شهیدش پیوست.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مراغه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه اظهار داشت: مرحوم عزت‌الله حسین‌نژاد پدر شهیدان دوران دفاع مقدس سهراب و مقصود حسین‌نژاد در سن 79 سالگی صبح امروز به علت عارضه قلبی در بیمارستان امیرالمومنین(ع) مراغه در گذشت.

شفیع محمدی افزود: مراسم تشییع پیکر این مرحوم فردا ساعت 10.30 در مزار شهدای مراغه برگزار و در قطعه والدین شهدا آرام گلشن زهرا به خاک سپرده می‌شود.

پاسدار شهید سهراب حسین‌نژاد سال 67 و در سن 26 سالگی در منطقه عملیاتی بانه و بسیجی شهید مقصود حسین نژاد نیز سال 64 در سن 16 سالگی در عملیات والفجر هشت در فاو به شهادت رسیده است.

فرزند سوم مرحوم حسین‌نژاد به نام بهمن حسین‌نژاد از جانبازان سرافراز دوران دفاع مقدس است.

مجلس بزرگداشت این مرحوم عصر فردا از ساعت 3.30 تا 5.30 در مسجد شهدای مراغه برگزار می‌شود.



تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395برچسب:, | 9:25 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

سرپرست روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی خبر داد: سقوط یک دستگاه خودروی سواری تیبا به دره در جاده مراغه -هشترود، دو کشته برجای گذاشت.

وحید شادی‌نیا  گفت: ساعت 9:30 صبح امروز با گزارش رهگذران عبوری مبنی بر واژگونی و سقوط یک دستگاه خودروی سواری تیبا به دره، آمبولانس پایگاه نظر کهریز به محل اعزام شدند.

وی افزود: تکنسین‌های اعزامی مرگ دو مرد به سنین 31 و 42 ساله را که چند ساعت قبل فوت کرده بودند، را در محل تائید کردند.

سرهنگ ناموران، رئیس پلیس راه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این حادثه شب گذشته اتفاق افتاده بود، گفت: خستگی و خواب آلودگی راننده تیبا منجر علت وقوع این سانحه رانندگی تشخیص داده شده است.

نتیجه تصویری برای سقوط خودرو مراغه


تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395برچسب:, | 9:21 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مراسم رهروان زینبی در صبح روز جمعه، دوازدهم ماه محرم در امام‌زاده سید محمد (ع) مراغه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، "حجت‌الاسلام مطهری"، مدیر اوقاف و امور خیریه‌ی مراغه اظهار کرد: اطلاع‌رسانی در این باره و حضور و استقبال مردم کم‌نظیر بود.

وی با اشاره به نقش حضرت زینب (س) در زنده نگه داشتن واقعه‌ی عاشورا گفت: اگر حضرت زینب (س) و رشادت‌های ایشان در راه نشر و تبیین و تبلیغ پیام عاشورا نبود، بدون شک این مکتب تا کنون زنده نمی‌ماند.

وی افزود: هدف دشمنان، کم‌رنگ کردن و فراموشی مکتب امام حسین (ع) بود و حضرت زینب (س) با مدیریت اسیران و سرپرستی آنان در نشر و تداوم نهضت عاشورا نقش مهمی داشتند.

حجت‌الاسلام مطهری خاطرنشان کرد: خطبه‌خوانی امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) نیز باعث شد تا خاطیان به اشتباه خود پی برده و همگان به حقیقت این واقعه دست یابند.

مراسم رهروان زینبی در امام‌زاده شعیب (ع) صبح روز جمعه دوازدهم محرم‌الحرام و در امام‌زاده سید محمد (ع) بعد از ظهر همان روز برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، "حجت‌الاسلام تقی عمادی وحدی" مدیر اوقاف و امور خیریه‌ی جلفا اظهار کرد: امام حسین (ع) شروع‌کننده‌ی نهضت عاشورا و حضرت زینب (س) نیز ادمه‌دهنده‌ی آن مکتب بودند و هدف دشمن نیز ایجاد خفقان میان مردم و جلوگیری از نشر پیام عاشورا بود.

وی افزود: خطبه‌های حضرت زین‌العابدین (ع) و زینب کبری (س) در شام و کوفه نیز در زنده ‌نگه داشتن یاد شهدای کربلا و پیام آن تاثیر بسزایی داشت و به این طریق بود که ولایت و امامت امام حسین (ع) به ثمر رسیده و پایدار ماند.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که حضرت زینب (س)، با صبر و رشادت تمام، واقعه‎‌‎‌ی عاشورا را جز زیبایی نمی‌بیند ما نیز باید به عنوان شیعیان حسینی در تداوم نهضت عاشورا بکوشیم.



تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395برچسب:, | 9:20 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

غذای گرم دولتی زینت سفره های کودکان در روستامهدهای مراغه

مراغه - ایرنا - رئیس اداره بهزیستی مراغه با اشاره به آغاز طرح توزیع غذای گرم در روستامهدهای این شهرستان گفت: این طرح از 17 مهر سال جاری آغاز و تا پایان سال تحصیلی جاری /اول خرداد سال 96/ ادامه می یابد.

 

شهین صادقی روز  افزود: طرح تامین غذای گرم نوآموزان روستامهدها به مدت 130 روز / پنج روز در هفته / در مهدهای مناطق روستایی و محروم این شهرستان اجرا می شود.
وی ادامه داد: در قالب این طرح دو هزار و 501 نوآموز در 85 روستامهد مراغه از یک وعده غذای گرم روزانه برخوردار می شوند.
وی اضافه کرد: توزیع وعده های غذای گرم در روستامهدها با نظارت کارشناسان بهداشت و تغذیه و با رعایت استانداردهای تغذیه سالم به صورت هماهنگ حتی در روستامهدهای فاقد امکانات و دورافتاده نیز انجام می شود.
رئیس اداره بهزیستی مراغه گفت: طرح تامین غذای گرم در روستامهدها از سال 91 شمسی و همزمان با سراسر کشور در روستامهدهای این شهرستان آغاز شده و به ازای هر نوآموز در این طرح دو میلیون و 600 هزار ریال از سوی بهزیستی کشور سرانه تغذیه تامین شده است.
صادقی افزود: این طرح با هدف تامین مواد غذایی و پروتئینی مورد نیاز نوآموزان مهدهای کودک مناطق روستایی و محروم اجرا می شود.



تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395برچسب:, | 9:19 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

' الله الله، حسین وینه' عزاداری ویژه مراغه به سبک کربلا

مراغه - ایرنا - نوای جانسوز خدا خدا، حسین کجاست عزاداران مراغه که همچون یک قرن گذشته با ذکر عربی ' الله الله حسین وینه' در صبح عاشورای این شهر طنین انداز شد، لبیک عزاداران مراغه به سبک کربلا به احرام حضرت زینب (س) است.

 

 

http://img8.irna.ir/1395/13950721/82264797/82264797-71087748.jpg

http://img8.irna.ir/1395/13950721/82264797/82264797-71087747.jpg

http://img8.irna.ir/1395/13950721/82264797/82264797-71087750.jpg

http://img8.irna.ir/1395/13950721/82264797/82264797-71087749.jpg

http://img8.irna.ir/1395/13950721/82264797/82264797-71087752.jpg

http://img8.irna.ir/1395/13950721/82264797/82264797-71087751.jpg

در این آئین عزاداران قبل از طلوع آفتاب امروز /چهارشنبه/ پارچه های سفید نادوخته یا حوله هایی به نشانه احرام بر تن کردند و به یاد احرام حضرت زینب (س) برای وداع با سالار شهیدان در عصر عاشورا به حسینیه حاجی غفار مراغه رفتند.
عزاداران بعد از برپایی نماز صبح عاشورا در این حسینیه با صورت های گل آلود و پای برهنه و هروله کنان در خیابان ها و حسینیه های این شهر تاریخی و فرهنگی نوای 'الله الله حسین وینه' سردادند و سینه زنی کردند.
این عزاداری منحصر به فرد در سطح کشور که توسط مرحوم حاجی غفار، موسس قدیمی ترین حسینیه مراغه از کربلا الگوبرداری شده، در واقع اعلام آمادگی عزاداران برای عمل به حج تکاملی حضرت زینب (س) در عصر عاشوراست.
نویسنده کتاب عزاداری و مراغه در مورد این آئین عزاداری در مراغه چنین نوشته است: عزاداران بعد از برپایی نماز به صورت دسته جمعی از حسینیه حاجی غفار خارج می شوند، با ذکر الله الله حسین وینه با حرکت از مسیرهای معین دقایقی در میدان ها به سینه زنی مشغول می شوند.
بر اساس نوشته مهدی پولادی، عزاداران به دنبال پرچم خونینی که الله الله حسین وینه بر روی آن به تحریر در آمده است، به میدان اصلی شهر می رسند و به سینه زنی می پردازند.
بر این اساس پس از ذکر مصیبت در میدان اصلی شهر متولی حسینیه حاجی غفار جمع حاضر را دعا کرده و دسته عزاداری به طرف مسجد جامع، امامزاده سیدمحمد، سرای خواجه ملکم و حسینیه حاجی غفار حرکت می کند.
این عزاداری که طرفداران زیادی از شهرهای مختلف کشور دارد از عزاداری های محبوب بسیاری از شخصیت های فرهنگی و سیاسی شهر مراغه است و برخی از مسئولان را نیز می توان در جمع عزاداران ' الله الله حسین وینه ' مشاهده کرد.
خیابان های مراغه اگرچه در شب عاشورا شاهد تردد عزاداران متعدد به حسینیه های این شهرستان است اما حضور مردم چشم به راه این آئین عزاداری در خیابان های منتهی به حسینیه حاجی غفار حتی قبل از اذان صبح عاشورا قابل توجه است.
به گزارش ایرنا، هیات عزاداری حاج غفار نخستین حسینیه مراغه است که در اوایل حکومت محمدعلیشاه قاجار از سوی فردی مشهور به رئیس التجار و با الگوبرداری از آئین های کربلا بنیان گذاری شد و در سایه یادداشت برداری فرزند حاجی غفار از نحوه عزاداری در آن دوران، همچنان پرطرفدارترین حسینیه این شهرستان به شمار می رود.
مرحوم حاجی غفار که در سن 63 سالگی و در اثر بیماری چشم از جهان بست، بر اساس وصیت خودش در مسجد ملارستم مراغه که یکی از اولین مساجد دوران صفوی و الگوی مساجد و بناهای ستون داری چون عالی قاپو و چهلستون اصفهان است، دفن شد.
مرحوم حاجی غفار در وصیت نامه اش اموال منقول و غیر منقول خود را وقف این حسینیه و چهار فرزندش میرزا عبدالله، میرزا مشهدی حسینعلی، مشهدی عبدالرحیم و میرزا محمد را ملزم به خدمت به عزاداران کرد.
مرحوم حاجی غفار برای طهارت و پاکیزگی عزاداران در جنب حسینیه یک حمام احداث کرد که امروز در ردیف آثار تاریخی این شهرستان به شمار می رود.



تاريخ : پنج شنبه 22 مهر 1395برچسب:, | 10:53 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
استاد کریم مراغه ای در بیان مصیبت عاشورا و کربلا 200 هزار بیت شعر سروده است .
شاعر مراغه ای و سرودن هزاران بیت در مصائب عاشورابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما،شاعر مراغه ای در مصیبت عاشورا و کربلا 200 هزار بیت شعر سروده است.
استاد میرزا حسین کریمی مراغه ای در عمر 85 ساله خود در مدح و مراثی چهارده معصوم ، شهدای کربلا ، عاشورا و اسرای کربلا ، 23 جلد کتاب منتشر کرده است .
استاد کریمی تنها شاعر مرثیه سرای ایرانی است که بیشترین شعر را در رثای اهل بیت و شهدای کربلا سروده است .
استاد میرزا حسین کریمی مراغه ای گفت : نخستین شعر مرثیه خود را در 15 سالگی سروده و نخستین  کتاب مرثیه او چهارده معصوم است که تاکنون 31 بار در تیراژ پنج هرار جلد به چاپ رسیده است .
وی افزود : آخرین کتاب مرثیه اش را به نام خیمه گاه کربلا به تازگی در بیان مدح و رثای اهل بیت و شهدای کربلا به چاپ رسانده است .
از این شاعر بلند آوازه مراغه ای تاکنون 300 هزار بیت شعر در قالب  40 جلد کتاب شعر شامل اشعار مداحی ، مرثیه و اجتماعی به چاپ رسیده است .


تاريخ : پنج شنبه 22 مهر 1395برچسب:, | 10:53 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

سوگواره بصیرت عاشورایی در امامزادگان مراغه پذیرای عزاداران حسینی

مراغه - ایرنا - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی در جوار امامزادگان سید محمد (ع) و سید ابراهیم (ع) این شهرستان از اول محرم آغاز شده و با برنامه های متنوع فرهنگی پذیرای عزاداران حسینی است.

 

حجت الاسلام فریدون مطهری با اشاره به اینکه عزاداری، سخنرانی و زیارت عاشورا در قالب این سوگواره همچنان ادامه دارد، افزود: این سوگواره با تجمع بزرگ لبیک یا حسین آغاز شد و با برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی و احلی من العسل ادامه یافت.
وی به برگزاری تجمع بزرگ زنان مراغه در آئین رهروان زینبیه اشاره کرد و گفت: این مراسم ساعت 10 روز جمعه / 12 محرم/ در امامزاده سید محمد مراغه برگزار می شود و در انتها شرکت کنندگان مسیر امامزاده سید محمد(ع) تا مسجد جامع مراغه را راهپیمایی کرده و در نماز جمعه شرکت می کنند.
وی افزود: خیمه های معرفت این اداره در زمینه های پاسخ به مسایل شرعی، عاشورا، مدافعان حرم و وقف در امامزاده سیدمحمد و سیدابراهیم مراغه دایر است و مردم می توانند همزمان با ماه محرم از رهنمودهای عالمان در این خیمه ها بهره مند شوند.



تاريخ : پنج شنبه 22 مهر 1395برچسب:, | 10:52 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

با کارگری هم می‌توان مدافع حرم شد/حرکت خودجوش و جهادی بسیجیان مراغه در حمایت از جبهه مقاومت

 
حرکت خودجوش بسیجیان مراغه در حمایت از جبهه مقاومت

جمعی از بسیجیان پایگاه شهید مدنی سپاه مراغه در حرکتی خودجوش و جهادی، با حضور در باغات سیب مراغه به چیدن سیب مشغول شدند تا اجرت آن را به‌صورت دسته‌جمعی به ستاد پشتیبانی مدافعان حرم کمک کنند.

 فصل پاییز در شهرستان مراغه زمان برداشت سیب از باغات مراغه است و این فرصتی شده است برای بسیجیان این شهرستان، تا با کار جهادی اجرت تلاش‌ خود را برای تقویت جبهه مقاومت اهدا  کرده و در دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) نقشی ایفا کنند.

بسیجیان پایگاه شهید مدنی مراغه در اکیپ‌های 10 نفری به‌صورت کاملاً خودجوش برای چیدن سیب‌های باغات مراغه آستین هایشان را بالا زده‌اند و در حرکتی قابل‌ستایش، اجرتی را که به‌دست می‌آورند برای حمایت از مدافعان حرم به‌حساب ستاد پشتیبانی مدافعان حرم واریز می‌کنند.

مدافعان حرم، سربازان خط مقاومت جبهه اسلام هستند

صاحب باغ 4 هکتاری با کمال رضایت از کار این بسیجیان، به خبرنگار تسنیم گفت: این بسیجیان با اخلاص تمام و بدون کوچک‌ترین توقعی، هرروز با ماشین شخصی خود به باغ می‌آیند و با تلاش بی وقفه، با خود قرار گذاشته‌اند اجرت 500 هزار ریالی که هرروز می‌گیرند را در آخر به‌صورت جمعی به‌حساب مدافعان حرم واریز کنند.

مسعود نعمتیان، کارمند کمیته امداد امام خمینی(ره) مراغه و یکی از بسیجیان پایگاه شهید مدنی این شهرستان، که برای سهیم شدن در این امر از اداره خود مرخصی گرفته است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: درست است که برای جهاد در سوریه و یاری دین الهی فعلاً اجازه نداریم اما می‌توانیم با کمک‌های نقدی خود برای تقویت جبهه مقاومت تلاش کنیم

وی افزود: سوریه نماد مقاومت اسلامی است و مدافعان حرم، سربازان خط مقاومت جبهه اسلام در برابر استکبار هستند و تمام مسلمانان و آزادیخواهان جهان باید پشتیبان ملت سوریه و رزمندگان باشند.

این بسیجی، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب، مبنی بر ضرورت تقویت جبهه مقاومت به وسیله بسیجیان و آحاد مردم، گفت: ما نیز همراه چند نفر از برادران، به‌صورت کاملاً خودجوش برای تقویت جبهه مقاومت به کارگری آمدیم تا پول عاید از آن را به حساب ستاد پشتیبانی مدافعان حرم واریز کنیم.

تقویت جبهه مقاومت امتداد حرکت عاشورا است

ابوالفضل پشتوار، یکی دیگر از بسیجیان این پایگاه،  اظهار داشت: با دوستان برای مثمر ثمر بودن در ایام محرم و عزاداری برای امام حسین (ع) فکر می کردیم تا اینکه به این نتیجه رسیدیم که بهترین عزاداری تقویت جبهه مقاومت است که در امتداد حرکت عاشورا است.

وی افزود: قطعاً اگر شرایط و اجازه داشتیم برای مبازره با داعش و تکفیری‌ها به کمک مدافعان حرم می‌رفتیم اما در حال حاضر وظیفه و تکلیف از ما ساقط است ولی این به این معنی نیست که بی‌تفاوت باشیم.

رزمنده مدافع حرمی که از اعضای این پایگاه است و مدتی هم در سوریه بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: حدود 2 ماه در سوریه بودم و از نزدیک شاهد رنج‌ها و سختی‌های رزمندگان بودم، زمان هایی را شاهد بودم که تنها چندین خرما برای یک وعده غذایی داشتیم.

وی افزود: کمک کردن به مدافعان حرم و جبهه مقاومت که فرزندان این مرزوبوم هستند، باید به‌عنوان یک تکلیف شرعی برای مردم باشد.

اهدای اجرت چیدن سیب باغ 4 هکتاری به ستاد پشتیبانی مدافعان حرم

جانشین پایگاه شهید مدنی مراغه، که در سال 81 به‌عنوان پایگاه نمونه کشوری برگزیده‌شده است و بیشتر از 500 نفر عضو فعال و هزار و 200 نفر عضو عادی دارد نیز به خبرنگار تسنیم گفت: این حرکت به‌صورت داوطلبانه از طرف بسیجیان این پایگاه صورت گرفته است و اجرت چیدن سیب یک باغ 4 هکتاری برای ستاد پشتیبانی مدافعان حرم اهدا خواهد شد.

وی افزود: این پایگاه در طول هفت روز هفته برای سنین مختلف برنامه‌های متفاوتی اجرا می‌کند و توانسته در این وضعیت سخت جنگ نرم، محفلی برای جذب جوانان و نوجوانان برای سالم ماندن از گزند دشمنان باشد.

علیرضا فرشاد، با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در طول سال از سوی این پایگاه، خاطرنشان کرد: برگزاری احسان 14 هزارنفری در ایام فاطمیه، اکرام 6 هزار نفر در ایام ماه رمضان، برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی در طول سال، برگزاری کلاس‌های علمی و تقویتی برای دانش آموزان، تجلیل از نخبگان و ده‌ها عنوان برنامه دیگر ازجمله فعالیت‌های این پایگاه در طول سال است.



تاريخ : دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:, | 12:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرماندار:دهیاران مراغه در ثبت نام اینترنتی سرشماری روستاییان را یاری کنند

مراغه - ایرنا - معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: دهیاران این شهرستان در روند ثبت نام اینترنتی سرشماری، روستاییان را یاری کنند.

 

 

ظفر محمدی روز یکشنبه در نشست دهیاران بخش های مرکزی و سراجوی مراغه افزود: همکاری بهورزان خانه های بهداشت روستایی و دهیاران در مناطق روستایی موجب تسریع در روند ثبت نام اینترنتی سرشماری می شود.
وی ادامه داد: همکاری دانشکده علوم پزشکی با بهره گیری از امکانات 35 خانه بهداشت روستایی و بهورزان این مراکز همگام با دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در راستای افزایش میزان مشارکت و تسهیل در امر سرشماری در روستاهای این شهرستان انجام می شود.
وی با تاکید بر لزوم همکاری مردم و مسئولان در اجرای سرشماری نفوس و مسکن سال 95، اضافه کرد: مشارکت در این طرح تکلیفی ملی و شرعی است و باید در اجرای آن اهتمام بیشتری انجام شود.
فرماندار مراغه گفت: مردم با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی مرحله اینترنتی سرشماری، ثبت نام در این طرح را به روزها و ساعت های پایانی آن موکول نکنند.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت اجرای سرشماری سال 95 گفت: این آخرین دوره از سرشماری نفوس و مسکن تا سال 1405 شمسی بوده و مبنای تصمیم گیری های کلان کشوری، استانی و به دنبال آن شهرستانی خواهد بود.
علی فتحی زاده با تاکید بر لزوم ارائه اطلاعات صحیح از سوی مردم به آمارگیران در اجرای سرشماری افزود: وجود هرگونه آمار اشتباه در این سرشماری می تواند موجب وارد آمدن تبعات منفی و یا برنامه ریزی های غلط و ضرر رسیدن به منافع مردم شود.
وی با اشاره به روند اجرای این طرح در مناطق روستایی ادامه داد: با توجه به میزان پراکندگی روستاها، اطلاعات کلی روستاها فقط از سوی دهیاران به آمارگیران در این سرشماری اطلاع داده می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به بسیج امکانات دستگاه های خدمات رسان به ویژه دهیاری ها و بهورزان در مناطق روستایی، مشارکت هرچه بیشتر روستاییان در اجرای این طرح ملی ضروری است.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری آذربایجان شرقی گفت: مراغه تنها شهرستان در استان است که بهورزان فعال در خانه های بهداشت روستایی به صورت کامل در اجرای طرح سرشماری نفوس و مسکن سال جاری با دهیاری ها همکاری شبانه روزی دارند.
گفتنی است تاکنون پنج هزار و 217 خانوار در روستاهای بخش مرکزی و 486 خانوار در روستاهای بخش سراجو در سرشماری نفوس و مسکن سال 95، به صورت اینترنتی ثبت نام کرده اند.



تاريخ : دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:, | 12:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

محرم فرصتی برای عزاداری 400 دانش آموز مراغه در مناطق عملیاتی

مراغه - ایرنا - کاروان 400 نفری دانش آموزان بسیجی مراغه به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در شمالغرب کشور عازم شد تا عزاداری های ماه محرم را به یاد سالار شهیدان در جبهه های حق علیه باطل به نمایش بگذارند.

 

فرمانده سپاه ناحیه مراغه روز یکشنبه در حاشیه اعزام این کاروان فرهنگی به خبرنگار ایرنا گفت: این کاروان همزمان با ماه محرم در قالب 9 دستگاه اتوبوس برای تجدید عهد و میثاق با رزمندگان دفاع مقدس به مناطق عملیاتی شمالغرب اعزام شدند.
سرهنگ پاسدار رضا سامی افزود: در این کاروان فرهنگی، دانش آموزان مدارس دوره های متوسطه این شهرستان از یادمان های هشت سال دفاع مقدس از جمله یادمان های شهید خلبان خالد حیدری، شهید بروجردی، شهید امینی و شهدا تمرچین بازدید می کنند.
وی ادامه داد: اعزام کاروان های راهیان نور فرصت مناسبی برای بازشناساندن فرهنگ ایثار و شهادت برای نسل جوان جامعه و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.
وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون 850 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس این شهرستان در قالب کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی شمالغرب کشور اعزام شدند.



تاريخ : دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:, | 12:45 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

«علم بندی»؛ یادآور رسیدن کاروان سیدالشهدا به کربلا
خبرگزاری شبستان: همزمان با سوم ماه محرم و یادآوری رسیدن کاروان امام حسین(علیه السلام) به کربلا و برافراشته شدن علم این امام، مراسم علم بندی در منطقه آذربایجان بویژه در شهر مراغه برگزار می شود.

نتیجه تصویری برای علم بندی مراغه

آئين‌ های عزاداری ماه محرم همه ساله در سراسر ايران با شور و شوق خاصی برگزار می ‌شود که اين آئين‌ها به فراخور فرهنگ و شيوه‌ های مرسوم هر منطقه و استان متفاوت است.

 

آداب و رسوم حاکم بر عزاداری‌ های مذهبی سالار شهیدان در آذربایجان شرقی، یکی از دیدنی ترین و سنتی ترین مراسم‌ بوده و برخی مراسم های برگزار شده در این استان در ایام محرم با وجود سابقه طولانی، در کل کشور نیز بی نظیر است.

 

چند روز مانده به ایام محرم می توان رنگ و بوی آن را در تمامی کوچه ها و محلات شهرها و روستاهای استان احساس کرد. آمدن محرم را می توان از لباس های سیاهی که شهروندان بر تن کرده  و پرچم های عزایی که در کوچه و بازار نصب می کنند به خوبی دید.

 

برخی از سنت های مردم آذربایجان، پیش از آغاز محرم و برخی از این آداب در طول ماه محرم برگزار می شود. یکی از این آداب عزاداری، «عَلَم بندی» است.نتیجه تصویری برای علم بندی مراغه

 

مراسم ویژه سوم ماه محرم

مراسم سوگواری علم ‌بندی مختص شهر مراغه است که هر سال در سوم محرم در این شهرستان برگزار می ‌شود و به ‌عنوان یک اثر معنوی در فهرست میراث ‌فرهنگی کشور قرار گرفته که این شیوه عزاداری که همه ساله با شکوه بسیار و حضور گسترده مردم برگزار می ‌شود، با گذشت زمان‌ های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده است.

 

همزمان با سوم ماه محرم و یادآوری رسیدن کاروان امام حسین(علیه السلام) به کربلا و برافراشته شدن علم این امام، آیین علم بندی در مراغه آغاز می ‌شود و هر یک از محلات شهرستان مانند محله چهل پا، بیرون قلعه و محله شجاع الدوله در این روز، یک علم را آذین بسته و در میان میدان آن محله افراشته می‌کنند.

نمادی از علم حضرت عباس(علیه السلام)

علم میدان دروازه که از قدمت و شهرت بیشتری در میان علم‌های این شهرستان برخوردار است با بیش از ۴۰ متر ارتفاع در این روز با پارچه ‌های رنگی آذین شده و در این محله افراشته می ‌شود و هزاران نفر از مردم شهرستان به این محل آمده و نذورات و قربانی ‌های خود را در پای علم انجام داده و میان مردم تقسیم می ‌کنند.

 

در طول ایام محرم هر روز صبح و بعد از ظهر در کنار علم گردانی، تکیه‌ ای نیز برپا شده و دسته‌ جات عزاداری با حضور در آنها به سوگواری سالار شهیدان مشغول می‌ شوند و علم میدان تاریخی دروازه مراغه در روز سوم محرم با یا حسین گویی مردم بلند شده و تا پایان صفر باقی می‌ ماند که نمادی از علم حضرت ابوالفضل(علیه السلام) در کربلا است.

 

نشان استقامت و پیروزی شیعه

علم از لوله‌های بلندی در قطرهای مختلف تشکیل شده که ارتفاع برخی از آن‌ها به 45 متر می رسد. مردم با برافراشتن علم که به عنوان پرچم سربلندی و پیروزی حق بر باطل است، بزرگترین و عمیق‌ ترین مظهر نهضت عاشورا از زمان صفویه تاکنون را حفظ کرده‌اند.

 

پیش از برپایی علم اقشار مختلف مردم که نذر و حاجتی دارند برای برآورده شدن آن روسری، پارچه و شال به علم می ‌بندند به طوری که تمام طول علم با پارچه ‌های رنگارنگ پوشیده می‌ شود.

 

برپایی علم‌ های کوچک توسط مردم و علم‌های بلند توسط جرثقیل انجام می‌ شود و مردم با سردادن یاحسین (علیه السلام) و یاابوالفضل (علیه السلام) از خدا مدد خواسته و خواهان برآورده شدن نذر و نیاز خود می‌ شوند.

 



تاريخ : دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:, | 12:44 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
دو محموله قاچاق شامل دارو ، لوازم بهداشتی و آرایشی به ارزش تقریبی 700 میلیون ریال در مراغه کشف و توقیف شد .
کشف داروها و لوازم آرایشی قاچاق در مراغهدو محموله قاچاق شامل دارو ، لوازم بهداشتی و آرایشی به ارزش تقریبی 700 میلیون ریال در مراغه کشف و توقیف شد .
 
 فرمانده انتظامی مراغه گفت : این محموله ها شامل یک هزار و 400 عدد دارو به ارزش 400 میلیون ریال و حدود یک هزار بسته لوازم بهداشتی و آرایشی به ارزش 300 میلیون ریال در بازرسی از دو اتوبوس کشف شد  .
 
سرهنگ رضا اصلانی فر افزود : در این خصوص دو نفر بازداشت و تحویل مقامات قضایی شدند .
 
وی اضافه کرد : در طول هفته گذشته چهار محموله کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون ریال در این شهرستان کشف شده است .


تاريخ : دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:, | 12:43 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

ابراز رضایت فرماندار از عملکرد اداره پست مراغه

مراغه - ایرنا - معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه با ابراز رضایت از عملکرد اداره پست این شهرستان گفت: در سه سال اخیر هیچ گونه نارضایتی در مورد عملکرد و خدمات این اداره به فرمانداری منعکس نشده و این نشان دهنده تعهد کارکنان این اداره در خدمات رسانی به مردم است.

 

ظفر محمدی روز شنبه در دیدار با کارکنان اداره پست مراغه افزود: استفاده بهینه از ظرفیت های اداره پست در خدمات رسانی به مناطق شهری و روستایی ضروری است.
وی گفت: فراهم کردن زیرساخت ها، فرهنگ سازی عمومی و بهره گیری از تجربه سایر کشورهای پیشرو در زمینه پست برای ارتقای خدمات پستی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: حرکت به سوی مردمی کردن نهادهای دولتی گامی مهم و موثر در ارتقای خدمات رسانی به آحاد جامعه بوده و موجب تعامل بیشتر مردم و مسئولان شده است.
وی اضافه کرد: الکترونیکی شدن خدمات پستی حرکتی مناسب در جهت تسریع در خدمات رسانی بهینه وصرفه جویی در زمان و هزینه است.
محمدی افزود: صیانت از امانت های پستی، سرعت و دقت در خدمات رسانی و نیز حفظ و تقویت اعتماد موجود بین مردم رسالت اصلی ادارات پست در جامعه است.
رئیس اداره پست مراغه نیز گفت: در نیمه نخست امسال با یک هزار و 520 نفر روز کار کارشناسی، 150 هزار مورد فهرست برداری از اماکن شهری مراغه انجام شد.
علی سلطان زاده با اشاره به اینکه طرح فهرست برداری از اماکن شهری و روستایی از سال 84 شمسی تا اوایل سال جاری انجام نشده بود، افزود: فهرست برداری از اماکن روستایی نیز تا اواخر سال جاری به پایان می رسد.



تاريخ : دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:, | 12:43 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مراسم سوگواری ' احلی من العسل' در مراغه و عجب شیر برگزار شد

مراغه - ایرنا - مراسم سوگواری ' احلی من العسل ' ویژه گرامیداشت مقام قاسم بن حسن (ع) همزمان با سراسر کشور و با حضور همه دانش آموزان پسر شهرستان های مراغه و عجب شیر روز شنبه برگزار شد.

 

در این سوگواره دانش آموزان به یاد حضرت قاسم بن حسن (ع) و در قالب هیات های دانش آموزی به صورت دسته بندی به عزاداری و سینه زنی پرداختند و با سیره این حضرت تجدید میثاق کردند.

** عزاداری دانش آموزان در ترویج فرهنگ عاشورایی نقش محوری دارد
مدیر آموزش و پرورش مراغه گفت: حضور دانش آموزان در آئین های عزاداری نقش مهمی در ترویج فرهنگ عاشورایی و نهادینه شدن این در شخصیت اجتماعی این نسل آینده ساز جامعه دارد.
جلیل اسلامی روز شنبه در سوگواره دانش آموزی ' احلی من العسل' در دبیرستان پسرانه شهید مطهری این شهرستان افزود: قاسم ابن الحسن(ع) که در واقعه عظیم عاشورا با لبیک به ندای امام حسین (ع) در راه دفاع از ولایت و امامت واژه ' الموت احلی من العسل' را معنی کرد، الگوی بزرگی برای نسل نوجوان جامعه ایران است.

** حضرت علی اکبر الگوی ماسبی برای جوانان است
امام جمعه عجب شیر نیز گفت: حضرت علی اکبر (س) الگوی مناسبی برای دانش آموزان و جوانان است و برگزاری سوگواری احلی من العسل می تواند ولایت پذیری آنان را بیش از پیش تقویت کند.
حجت السلام محمود شربیانی افزود: زندگی این فرزند والا مقام امام حسین (ع) به مانند یک امام معصوم به دور از خطا و گناه بوده است.
وی با اشاره به معنای 'احلی من العسل' / مرگ از عسل برای من شیرین تر است/ گفت: این لبیک برای کسانی که پیروان واقعی امام حسین (ع) هستند، نباید فقط یک شعار باشد.
وی افزود: لبیک یا حسین (ع) و 'احلی من العسل' باید توجه به آموزه های عاشورا از جمله نماز و امر به معروف و نهی از منکر همراه باشد.
حجت الاسلام شربیانی در ادامه اشاره ای به انحراف های موجود در شبکه های مجازی کرد و گفت: آلوده شدن به این انحراف ها و گناهان جوانان را از امام حسین (ع) دور می کند.



تاريخ : دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:, | 12:42 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد

آغاز اجرای قطعه‌های سوم و چهارم آزادراه مراغه - هشترود به طول 42 کیلومتر

خبرگزاری فارس: آغاز اجرای قطعه‌های سوم و چهارم آزادراه مراغه - هشترود به طول 42 کیلومتر

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: عملیات اجرایی قطعه سوم و چهارم آزاد راه مراغه – هشترود به طول 42 کیلومتر آغاز شد.

 ظفر محمدی بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات اجرایی آزادراه مراغه - هشترود اظهار داشت: قطعه دوم این طرح به طول 22 کیلومتر تملک شده و در حال اجرا است.

وی از پرداخت 32 میلیارد ریال از بابت بدهی اراضی تملک شده برای 90 نفر خبر داد و افزود: بدهی 23 میلیارد ریالی 45 نفر باقی مانده از قطعه دوم نیز به زودی پرداخت می‌شود.

فرماندار شهرستان ویژه مراغه با اشاره به جان باختن 26 نفر در جاده فعلی مراغه هشترود از ابتدای سال، خواستار سرعت بخشیدن به اجرای آزادراه مراغه – هشترود شد.

محمدی، از مدیریت جهادکشاورزی و منابع طبیعی مراغه خواست مجوزهای لازم برای برداشت مصالح برای اجرای آزادراه را صاد کنند تا عملیات اجرایی این طرح دچار وقفه نشود.

مدیر اجرایی آزادراه مراغه هشترود نیز اعتبار اختصاص یافته برای اجرای قطعه سوم و چهارم این آزادراه را 2 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی اضافه کرد: با پایان این سه قطعه به طول 68 کیلومتر شهر مراغه به آزادراه پیامبر اعظم متصل می‌شود.



تاريخ : دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:, | 12:41 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

کارگاه هنرهای تجسمی و خوشنویسی با موضوع مدافعان حرم در مراغه

مراغه - ایرنا – کارگاه خوشنویسی و نقاشی با موضوع مدافعان حرم در محوطه باز مسجد جامع مراغه برگزار شد تا 35 نفر از هنرمندان این شهرستان ایثار و جانفشانی های مدافعان حرم را در قالب هنر به مخاطبان معرفی کنند. عکس از: فرشید ضیاءالملک

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 11 مهر 1395برچسب:, | 10:0 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

برگزاری رزمایش ' الی بیت المقدس' بسیجیان در مراغه

مراغه - ایرنا - رزمایش دو روزه ' الی بیت المقدس ' بسیجیان مراغه با شرکت هشت گردان بیت المقدس و یک گردان کوثر از بسیجیان خواهر در این شهرستان برگزار شد.

 

فرمانده سپاه ناحیه مراغه عصر جمعه در بازدید از محل برگزاری این رزمایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برگزاری این رزمایش را ارتقای توان و آمادگی رزمی بسیجیان این شهرستان برای مقابله با انواع تهدیدهای احتمالی دشمنان عنوان کرد.
سرهنگ پاسدار رضا سامی افزود: ایجاد همدلی و وحدت بین نیروهای بسیجی و نیز بالا بردن روحیه همکاری در مواقع بحرانی و تهدیدهای دشمنان نظام اسلامی از دیگر اهداف این رزمایش است.
وی ادامه داد: در این رزمایش عملیات امداد و نجات توسط گردان کوثر و نیز عملیات های کنترل و آرام سازی، پدافند دورادور عملیات های تاخیری و مقابله با هلی برن دشمن فرضی و نیز کنترل معابر وصولی در شهرک فرضی ایجاد شده توسط گردان های بیت المقدس تمرین شد.
وی گفت: واحدهایی از دستگاه های خدمات رسان شهری به ویژه اعضای ستاد بحران در عملیات امداد و نجات این رزمایش نیز شرکت کردند.

http://img8.irna.ir/1395/13950710/82250555/82250555-71058215.jpg
*** بسیج فراتر از مرزها از ارزش های اسلام و انقلاب پاسداری می کند
 فرمانده سپاه ناحیه مراغه گفت: بسیج فراتر از مرزها از ارزش های اسلام و انقلاب پاسداری کرده است و این رسالت را ادامه می دهد.
به گزارش ایرنا سرهنگ پاسدار رضا سامی در صبحگاه نیروهای بسیجی شرکت کننده در رزمایش الی بیت المقدس در اردوگاه امام علی (ع) مراغه نیز افزود: بسیجیان دلاور در هرجایی که انقلاب اسلامی ریشه دوانده باشد در برابر زیاده خواهی های استکبار جهانی با اقتدار ایستاده است.
وی ادامه داد: بسیج و ملت بزرگ و ولایتمدار ایران اسلامی به دشمن اعتماد نکرده است و فریب سازش فریبکارانه نظام سلطه را در عرصه های مختلف نمی خورد.
وی اضافه کرد: تنها راه اقتدار و پیشرفت کشور تکیه بر رهنمودهای رهبر انقلاب، اجرای اقتصاد مقاومتی و تقویت بنیه دفاعی در برابر دشمنان است.
فرمانده سپاه مراغه گفت: در هشت سال دفاع مقدس غرب و کشورهای فریب خورده با استفاده از ابزارهای پیشرفته و نظامی در رویای شکست انقلاب و نظام اسلامی بودند اما باور و مجاهدت ملت و بسیجیان دلاور این نقشه دشمنان را نقش بر آب کرد.
سرهنگ سامی افزود: بسیجیان همگام با ملت ایران پیش از آن که برای صلح و سازش فریبکارانه آماده باشد برای دفاع طولانی مدت در برابر دشمنان در هر نقطه از دنیا آماده است.
به گزارش ایرنا، این رزمایش روز هشتم و نهم مهر سال جاری در اردوگاه امام علی (ع) مراغه در دامنه های جنوبی سهند برگزار شد.



تاريخ : یک شنبه 11 مهر 1395برچسب:, | 9:59 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده انتظامی:

امنیت مراغه نتیجه اعتماد مردم به پلیس است

مراغه - ایرنا- فرمانده انتظامی مراغه با اشاره به همکاری های مناسب مردم این شهرستان با پلیس گفت: امنیت کشور و شهرستان نتیجه اعتماد مردم به پلیس و استمرار آن نیازمند تداوم مشارکت های گسترده مردم و دستگاه های اجرایی است.

 

 

سرهنگ رضا اصلانی فر قبل از خطبه های نماز جمعه در جمع نمازگزاران این شهرستان افزود: امنیت فعلی کشور مرهون تلاش مشترک نیروهای نظامی به رهبری ولی فقیه است و این نیروهای جان برکف تا آخرین قطره خون در جهت حفظ امنیت و آسایش مردم تلاش می کنند.
وی به نقش پلیس 110 در تامین امنیت اشاره کرد و افزود: تماس های تلفنی با این پلیس نشانگر امین دانستن نیروی انتظامی از سوی اقشار مختلف مردمی است.
سرهنگ اصلانی گفت: رسالت ناجا برقراری امنیت و آرامش در جامعه و به خصوص در فضای مجازی بوده و پلیس فتا مرزبانان اطلاعات و امنیت مردم در فضای مجازی است .
وی افزود: در روزهای اخیر طرح جمع آوری معتادان انگشت نما و توزیع کنندگان مواد مخدر در این شهرستان با دستگیری 133 نفر اجرا شد و طرح تامین امنیت داخل شهری به ویژه در ایام محرم و سوگواری حسینی در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه پلیس به عنوان نیروی مکتبی و اجتماع محور حافظ امنیت و آسایش جامعه است، گفت: اقتدار کنونی این نیرو به دلیل برخورداری از روحیه انقلابی و دین مداری است و نیروی انتظامی بر ابزار و تجهیزات تکیه نمی کند.
وی که به مناسبت فرا رسیدن هفته نیروی انتظامی در جمع نمازگزاران مراغه سخنرانی کرد، ادامه داد: فرهنگ سازی اولویت اصلی پلیس در راستای عملی کردن رویکرد اجتماع مدار در بین آحاد جامعه است.



تاريخ : یک شنبه 11 مهر 1395برچسب:, | 9:58 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

گفت‌وگویی درباره استاد کریمی مراغه‌ای

کریمی مراغه‌ای پر مخاطب‌ترین شاعر آذربایجان است/ گنجینه ادبی آذربایجان برای همه ایرانیان

خبرگزاری فارس: کریمی مراغه‌ای پر مخاطب‌ترین شاعر آذربایجان است/ گنجینه ادبی آذربایجان برای همه ایرانیان

سلیمان پور گفت: به جرات می‌توان گفت که در طول صد سال اخیر شعر هیچ شاعری در آذربایجان به اندازۀ شعرهای استاد کریمی خوانده نشده و او پرمخاطب‌ترین شاعر آذربایجان است.

مهناز سعیدحسینی (خبرنگار): استاد کریمی مراغه‌ ای پرمخاطب‌ ترین شاعر آذربایجان در صد سال اخیر است و ما این توفیق را داشته‌ایم که بر خلاف دیگر شاعران و ادبیان این سرزمین، در زمان حیاتش و در زمانی که در کنار ما است، از او تجلیل کنیم.

این شاعر علاوه بر اینکه در طنز بسیار چیره دست است بلکه شعرهای آیینی او بسیار خواندنی و پرمخاطب است. تاثیر این شاعر در حدی است که مقام معظم رهبری در سخنانی از شخصیت این شاعر تجلیل کردند و بسیاری از شاعران مطرح معاصر ما، امروز خود را مدیون او می‌دانند.

29 شهریور ماه از استاد کریمی در همایشی در شهر ارومیه با حضور شاعران سرشناس کشورمان تجلیل شد. اما با پایان یافتن این کنگره ملی، حیفمان آمد این استاد ادیب سرشناس را بیش از پیش به مردم سراسر کشورمان معرفی نکنیم.

به همین دلیل کنگره را بهانه کردیم و برای آشنایی بیشتر با شخصیت این شاعر پیشکسوت و توانمند با سعید سلیمان‌پور شاعر، طنزپرداز و دبیر اجرایی کنگرۀ ملّی نکوداشت استاد کریمی مرا‌غه‌ای گفت‌وگویی درباره شخصیت این شاعر داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 

**پر مخاطب‌ترین شاعر آذربایجان در 100 سال اخیر

* برای شروع گفت‌وگو، برای ما و مخاطبان خبرگزاری فارس مختصری از زندگی استاد کریمی مراغه‌ای می‌گویید؟

استاد کریمی مراغه‌ای با نام کامل «میرزا حسین نسبت کریمی مراغه‌ای» در 12 مرداد 1310 شمسی در شهر مراغه دیده به جهان گشود. پدرش معروف به «محمدعلی ذاکر مراغه‌ای» شخص شاعر و فاضلی بود و در شعر، «کریمی» تخلص می‌کرد و می‌توان گفت به عنوان یک مربی و استاد مهم‌ترین تأثیر را بر روی استاد کریمی داشت. هنر شاعری و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت-علیهم‌السلام- دو میراثی بود که استاد کریمی از پدر به ارث برد و این میراث را پاس داشت و بر آن افزود و با استفاده از این دو موهبت، ذخیره ادبی ارزشمندی برای فرهنگ و ادب میهنمان به وجود آورد. الساعه استاد کریمی در سن 85 سالگی هنوز در همان مغازه موروثی پدر که تبدیل به کتابفروشی شده است بر مسند پدر فاضل خویش تکیه زده‌ است. به جرات می‌توان گفت که در طول صد سال اخیر شعر هیچ شاعری در آذربایجان به اندازۀ شعرهای استاد کریمی خوانده نشده است و او پرمخاطب‌ترین شاعر آذربایجان است.

**طبع روان استاد کریمی بی‌نظیر است

* چه چیزی شعر استاد کریمی را از شعر دیگر شاعران متمایز می‌کند؟

بگذارید این گونه عرض کنم که خدا نعمت شاعری را در حق این شاعر تمام کرده‌است!

اولین شاخص استاد کریمی در شاعری، طبع بسیار روان اوست. می‌دانید که وزن شعر سنّتی آذربایجان که بر زبان «عاشیق» ها و همراه موسیقی آنهاست، هجایی است اما گنجینه عروضی ادبیات آذربایجان نیز با اتکا به اشعار فضولی، نسیمی، نباتی، ختایی، سید عظیم شیروانی، صراف، علی‌آقا واحد، استاد شهریار و... بسیار غنی است.

بی‌مجامله طبع روان استاد کریمی نظیری ندارد. او می‌تواند مضامین و حرفهایش را بی‌هیچ تکلفی و به شکلی حیرت‌انگیز، موزون و در اوزان عروضی بر زبان بیاورد.

می‌دانید که در شعر عروضی برای حفظ وزن گاه ارکان جمله پس و پیش می‌شوند. شعرهای ایشان در زبان ترکی آذری گاه آنقدر به محاوره نزدیک است که اگر آن را بدون وزن برای کسی بخوانید، به خاطر انطباق کامل آن با زبان گفت‌گوی مردم، مطمئناً متوجه نمی‌شود که این جملات بخشی از شعرند. مثال‌های بی‌شماری می‌توان زد.مثلاً در شعر «فالچی» که در «رمل مثمن مخبون محذوف» یعنی «فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن» سروده شده است، مصرع‌هایی از این دست بسیار است.

«فالچی قارداش، قاپی‌دا دورما، بویور گل ایچری!»

(برادر فالگیر! دم در نایست بفرما داخل!)

یک ترک‌زبان اگر بخواهد همین جملات را در غیر وزن عروضی نیز بر زبان بیاورد، دقیقاً به همین شکل بیان می‌کند.

 

**شاعری قدرتمند در خلق شوخی و طنز

شاخص دوم، قدرت سوژه یابی و طنزآفرینی استاد کریمی است. چه بسا کسانی که دارای طبع روان و پرقدرتند اما در خلق شوخی و مضامین طنزآمیز ضعیفند. استعداد طنزآفرینی‌ استاد کریمی و نکته‌یابی‌های طنزآمیز او، مختص خود اوست.

و شاخص سوم که معمولاً بدان پرداخت نشده‌ است قدرت داستان‌پردازی ایشان است. اینکه داستانک‌های طنزآمیز و منظوم خویش را از کجا شروع کند، در چه مسیری ادامه بدهد و چه پایانی برایش در نظر بگیرد.

**شعری برای مبارزه با طاغوت زمان شاه

*تیغ برنده انتقادهای طنز استاد کریمی در این سال‌ها چه‌چیزها یا چه کسانی را هدف قرار داده است؟

شعر استاد کریمی سالیان سال با کژروی‌های رژیم ستمشاهی پهلوی، غربزدگی، ریاکاری و قشری‌گری به نبرد برخاسته‌ است.

انتقادات تند و تیز استاد درباره اسلام‌ستیزی، وطن‌فروشی و ترویج بی‌بند و باری در رژیم پهلوی، همین که سروده می‌شد دهان به دهان می‌چرخید و به این ترتیب مبارزه‌ای فرهنگی را علیه کارهای ضدفرهنگی و ضد دینی پهلوی رقم می‌زد. درباره آثار استاد کریمی مقام معظم رهبری سالها پیش فرموده بودند:

«در هر ورق از رنگارنگ استاد کریمی مطلب تازه و فکری بکر به چشم می‌خورد» و در ادامه به این مبارزه فرهنگی ایشان با رژیم پهلوی اشاره کرده و شعر «عهد سلیمان» ایشان را مثال زده بودند که علیرغم اختناق رژیم شاه و خطراتی که در آن دوران برای چاپ چنین انتقاداتی برای منتقد وجود داشت، استاد کریمی چگونه انتخابات فرمایشی رژیم پهلوی و فساد مالی هیئت حاکمه را زیر سؤال برده‌است.

درباره این شعر توضیحی عرض کنم. در این شعر استاد با داستانی طنزآمیز و تمثیلی، انتخابات پرندگانی را به تصویر کشیده‌ است که با هم رقابت انتخاباتی دارند! می‌شود گفت که این داستان منظوم یکی از بهترین فابل (Fable) های طنزآمیز در ادبیات آذربایجان است.

 

* نام مجموعه شعرهای طنز استاد کریمی «رنگارنگ» است، تا کنون چند جلد از این مجموعه‌ها چاپ شده‌ است؟

 اولین رنگارنگ استاد کریمی در سال 1336 و تا انقلاب اسلامی شش جلد از آن چاپ شد و امروز هفدهمین جلد رنگارنگ زیر چاپ است.

**بیش از صدهزار بیت در مدح و رثای اهل بیت

* در کنار شعرهای طنز استاد کریمی بخش عمده‌ای از اشعار ایشان را نوحه‌ها و شعرهای آیینی در بر می‌گیرد. در این باره هم توضیح می‌دهید؟

سپاسگزارم که به نکته‌ای بسیار کلیدی و مهمی اشاره کردید.

بخش عمده شهرت استاد کریمی به خاطر اشعار طنز اوست اما باید در نظر داشت که محدود کردن استاد کریمی به شعر طنز، ظلم به او و ادبیات آذربایجان است.

ایشان پیر غلام اهل بیت عصمت و طهارتند و سالیان سال است که در شهر مراغه هئیت دارند و تا کنون بیش از صدهزار بیت در مدح اهل بیت و رثای ائمه اطهار علیهم السلام سروده است. نوحه‌های ایشان سالیان سال است که در عزاداری‌های مردم آذربایجان خوانده می‌شوند. در کنگره ملّی نکوداشت ایشان ما به این بُعد از شعر ایشان نیز به خوبی پرداخته بودیم و کنگره، مقاله‌ها و سخنرانی‌هایی درباره نوحه‌ها و مراثی استاد کریمی داشت. حتی در این کنگره وقتی بنده ایشان را به روی سن دعوت کردم قبل از شعرخوانی، برای مولا علی (ع) مدیحه خوانی و حاضران را با خویش همنوا کرد. بنده نیز در شعری که تقدیم ایشان کرده‌ام به بعد روحانی و مذهبی شخصیت ایشان پرداخته‌ام که ابیاتی از آن را برایتان می‌خوانم:


پیر من ای آینه رازها

زیر و بم ساز سخن سازها

رند خراباتی یک لاقبا

«ای نفس خرّمِ باد صبا»

شاعر سرگشتۀ حافظ صفت

شعر تو بیت‌الغزل معرفت

شعر بخوان ای ز من و ما رها

چلّه‌نشین حرم واژه‌ها

بلبل سرگشتۀ دلسوخته

نغمه گر معرفت‌اندوخته

شور «فرزدق»، نفحات «کمیت»

شاعر «دعبل» صفتِ اهل بیت

 

**طنزپردازانی که وامدار استاد هستند

*شما بیشتر به عنوان طنزپرداز شناخته‌ شده‌اید. آیا استاد کریمی بر شما و شعر طنزتان تاثیری داشته است؟

قطعاً. خیل بی‌شماری از شاعرانی که در شصت سال اخیر به زبان ترکی آذری شعر سروده‌اند، تحت تأثیر سبک و شیوه استاد کریمی بوده‌اند. من نیز در شعر طنز به‌ ویژه وقتی به زبان مادری شعر می‌سرایم وامدار و شاگرد مکتب کریمی‌ام.‌ در کنگره ملّی نکوداشت استاد، شاعران مشهوری مانند: ساعد باقری، دکتر اسماعیل امینی و ناصر فیض سخنرانی کردند و جالب اینکه هر سه در سخنرانی‌هایشان به صراحت اشاره کردند که در نوجوانی و جوانی شعرهای کریمی را می‌خوانده‌اند و تحت تأثیر او بوده‌اند.

* در پایان این گفت‌وگو خوب است کمی هم درباره کنگرۀ ملّی نکوداشت استاد صحبت کنیم. این کنگره چگونه برگزار شد؟ شنیده‌ام که استقبال مردمی خوبی از این برنامه شده است.

این کنگره به همت «بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان» 29 شهریورماه با استقبال پرشور مردم در تالار وحدت شهر ارومیّه برگزار شد و بزرگ‌ترین مراسم ادبی تاریخ ارومیّه را رقم زد به نوعی که با حضور مردم فرهنگ‌دوست ارومیّه تالار 450 نفری وحدت در همان دقایق آغازین کنگره پر شد.

در کنار شاعران محلّی، شاعران و ادیبانی از سراسر کشور در این مراسم حاضر بودند و به سخنرانی درباره استاد کریمی مراغه‌ای پرداختند.

بخش‌های متنوعی برای این کنگره طراحی شده بود و در کنار ارائه مقاله، سخنرانی و شعرخوانی، در این مراسم -که در شب عید سعید غدیر خم اجرا می‌شد- از سرود «عزیز مصطفی (ص)» رونمایی شد و «احد تابع خیام» خواننده این سرود آن را برای حاضران اجرا کرد. شعر این سرود از سروده‌های استاد کریمی و در مدح مولا امیرالمؤمنین (ع) بود.

 

**ارومیه جایگاه ویژه ای در شعر طنز پیدا کرده است

* حال شعر و ادبیات در این روزهای ارومیه چگونه است؟

پ: شهر ارومیّه در چند سال اخیر در شعر و مخصوصاً در ادبیات طنز رشد چشمگیری داشته است و به قول دکتر اسماعیل امینی دارد قطب شعر طنز کشور می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در طنز کشور پیدا کرده‌است. پارسال نیز محفل طنز دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در ارومیّه برگزار شد که دبیر علمی آن بنده بودم و البته استاد کریمی نیز در این محفل حاضر بودند و از ایشان تقدیر شد.

**استاد گنجینه ادبی همه ایرانیان است

* و کلام آخر؟

 از پرداخت خبرگزاری فارس به استاد کریمی‌مراغه‌ای بسیار ممنونم. خبرگزاری فارس مثل همیشه در حیطه اطلاع رسانی و تبیین فرهنگی، متعهد و پیشرو است و با بصیرت فرهنگی‌اش می‌داند که استاد کریمی مراغه‌ای به آذربایجان و ترک‌زبانان اختصاص ندارد، بلکه گنجینه‌ای ادبی برای تمامی ایرانیان است. ان‌شاءالله در این مسیر که پیش رو گرفته‌اید بیشتر از پیش موفق و موید باشید و همچنان به فرهنگ و ادب ایران اسلامی خدمت کنید.



تاريخ : یک شنبه 11 مهر 1395برچسب:, | 9:56 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرماندار مراغه و نماینده مردم تهران مشکلات این شهرستان را پیگیری کردند

مراغه - ایرنا - سید فرید موسوی، نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز در زادگاهش مراغه میهمان معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه این شهرستان بود تا برخی از مشکلات و نیازهای کلان این شهرستان بدون نماینده را بررسی کنند.

در این جلسه که با حضور روسای بانک های مراغه و برخی از مسئولان محلی در فرمانداری این شهرستان ویژه برگزار شد، تامین منابع مالی و ارتقاء برخی از بانک ها با حضور این عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس دهم بررسی و مقرر شد تا ارتقاء بانک تجارت مراغه به سطح حوزه بانکی جهت افزایش اختیارات این بانک مورد پیگیری قرار گیرد.
فعال سازی مجدد بانک صنعت و معدن مراغه که در آستانه تعطیلی قرار دارد نیز بررسی شد و راه اندازی شعبه این بانک در مکان مناسبی در مرکز شهر مراغه مورد تاکید قرار گرفت تا مزیت رقابتی مراغه در بخش صنایع تبدیلی با استفاده ازتسهیلات بانکی روی ریل توسعه قرار گیرد.
در این جلسه مدیران بانک های دولتی از دونرخی بودن بهره بانکی در بانک های خصوصی ودولتی انتقاد کردند و اعطای وام های تخصصی دولتی از سوی بانک های خصوصی را خواستار شدند که موضوع با طرح ضرورت رقابت پذیری بانک ها از سوی سید فرید موسوی منتفی شد.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراغه در این جلسه از برخوردهای سلیقه ای بانک های دولتی در اعطای تسهیلات مسکن روستایی انتقاد کرد و گفت: تسهیلات مسکن روستایی در برخی از شهرستان های اطراف مراغه به صورت کامل جذب می شود اما در این شهرستان برخی از بانک های دولتی دستورالعمل های بانک مرکزی را تفسیر می کنند.
محمد مقتومی افزود: 9 هزار واحد از 20 هزار مسکن روستایی این شهرستان بازسازی شده است و با ابلاغ تسهیلات مسکن روستایی در روزهای آتی به میزان 180 تا 200 میلون ریال برای هر واحد، در صورت همکاری بانک های عامل می توان شاهد نوسازی بسیاری از مسکن های روستایی در دولت تدبیر و امید بود.
وی همچنین به اختصاص قیر یارانه ای به طرح های هادی روستایی و 85 هزار متر مربع آسفالت ریزی در روستاهای این شهرستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: قیر یارانه ای در سال جاری به این شهرستان اختصاص نیافته و این در حالی است که حداقل پنج هزار تن قیر در سال جاری نیازمندیم.
مدیر صنعت، معدن و تجارت مراغه نیز از معرفی 50 واحد تولیدی این شهرستان به بانک ها جهت دریافت تسهیلات خبرداد و گفت: اعطا تسهیلات به این واحدهای تولیدی در ستاد تسهیل آذربایجان شرقی مصوب شده اما برخوردهای سلیقه ای بانک ها در برخی موارد ادامه دارد.
ایوب خیرالهی افزود: برخی از واحدهای تولیدی مجبور به نشان دادن سودهای غیرواقعی حساب های شرکت برای دریافت تسهیلات می شوند اما در شرایط بدتری قرار می گیرند و باید به امورمالیتی جوابگو باشند.
سرپرست شهرداری مراغه نیز نبود تجهیزات آتش نشانی برای اطفاء حریق در ساختمان های بلند شهر مراغه را مطرح کرد و گفت: سازمان آتش نشانی این شهرستان حتی تشک نجات هم ندارد.
محمدرضا احمدی که به تازگی به عنوان سرپرست شهرداری مراغه معرفی شده است، به تفاهم نامه شهرداری مراغه با بانک شهر اشاره کرد و جلب مشارکت و تخصیص اعتبارات بیشتر از سوی مدیرعامل این بانک برای اعطای تسهیلات مرتبط با این تفاهم نامه را خواستار شد.
معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز با جمع بندی برخی از نیازهای این شهرستان، گفت: بخشی از بیمه محصولات کشاورزی در سال 94 شمسی در این شهرستان پرداخت نشده و نارضایتی مردمی به دنبال داشته و نیازمند پیگیری است.
ظفر محمدی افزود: موضوع دونرخی بودن سود بانکهای دولتی و خصوصی موجب تجمیع منابع مالی در بانک های خصوصی می شود و این در حالی است که بانک های خصوصی برای پرداخت تسهیلات هماهنگی های لازم را ندارند.
وی گفت: بانک های تجارت و سپه این شهرستان در صورت ارتقاء به حوزه بانکی می توانند شاهد افزایش اختیارات باشند و بیش از پیش در طرح های توسعه شهرستان مشارکت کنند.
وی با اشاره به طرح آزادراه مراغه – هشترود افزود: قطعه نخست این طرح از بابت تملک اراضی دارای حدود 25 میلیارد ریال بدهی است و مردم به عنوان طلبکاران این طرح پیگیر مطالبات خود هستند.
وی گفت: با وجود پیگیری ها و دیدارهای مکرر با برخی از وزیران مربوطه هنوز تملک اراضی تحقیقات دیم کشور در مسیر آزادراه مراغه – هشترود در هاله ای از ابهام قرار دارد.
وی افزود: پیمانکار قطعه دوم و سوم طرح آزادراه مراغه – هشترود نیز مشخص شده و تزریق اعتبار برای آغاز عملیات اجرایی ضروری است و باید از طریق مسئولان رده بالا پیگیری شود.
وی با انتقاد از راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: پل فلزکاران مراغه با مشارکت 50 درصدی شهرداری مراغه و راه آهن جمهوری اسلامی کلنگ زنی در سال گذشته شده است اما با وجود تزریق اعتبار از سوی شهرداری مراغه، راه آهن هنوز اعتباری برای این طرح هزینه نکرده است.
فرماندار ویژه مراغه افزود: قیر یارانه ای به شهرستان های زیر 100 هزار نفر اختصاص دارد اما شهرداری شهرستان های بالای 20 خانواری که کمربندی ندارند، طبق قانون باید قیر دریافت کنند و تاکنون مراغه موفق به دریافت این قیر نشده است.
***
شرکت های بازاریابی برای فروش محصولات کشاورزی مراغه راه اندازی شود
نماینده مردم تهران در مجلس دهم و عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: صادرات محصولات کشاورزی مراغه نیازمند راه اندازی شرکت های بازاریابی بین المللی است.
سیدفرید موسوی افزود: بیمه محصولات کشاورزی و خریدهای تضمینی و توافقی این محصولات از موضوع های اصلی مورد بحث در کمیسیون اقتصادی مجلس دهم است و به تازگی 100 نفر از نمایندگان مجلس با ارسال نامه ای به رئیس جمهوری خرید تضمینی کشمش را خواستار شدند.
وی کشمش را یک محصول استراتژیک برای شهر مراغه عنوان کرد و گفت: مراغه در صنایع تبدیلی مزیت های رقابتی دارد و بانک های صنعت و معدن و توسعه صادرات می توانند در این زمینه راهگشا باشند.
وی فعال سازی صنایع این شهرستان را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: برای پویایی اقتصاد شهر مراغه باید چرخ های تولید بچرخد.
موسوی به تلاش های فرماندار مراغه در بخش های مختف نیز اشاره کرد و گفت: با تشکیل جلسه های مجزا با وزیران و با حضور فرماندار مراغه برخی از مشکلات این شهرستان درتهران پیگیری می شود.
وی به پیگیری های خود برای رفع برخی از مشکلات فرودگاه سهند نیز اشاره کرد و افزود: طبق وعده مسئولان با الگوبرداری از فرودگاه جیرفت و انتقال برخی از تجهیزات مورد نیاز مشکل این فرودگاه مرتفع می شود.
به گزارش ایرنا در پی تصادف و فوت ناگهانی محمدعلی حسین زاده، نماینده منتخب مردم مراغه و عجبشیر در مجلس دهم، تنها چند روز پس از پیروزی در دور دوم انتخابات، این حوزه انتخابیه بدون نماینده مانده است.
چند ماه بعد سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان در مجلس دهم به عنوان نماینده معین حوزه انتخابیه مراغه و عجبشیر انتخاب شد اما در کنار وی سید فرید موسوی نیز با عضویت در هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس دهم برخی از نیازهای کلان این حوزه را در دست پیگیری دارد.



تاريخ : یک شنبه 11 مهر 1395برچسب:, | 9:55 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

ایرنا - مراغه - موزه ایلخانی در دو بخش آثار مکشوفه از منطقه تاریخی مراغه (آثار کشف شده شهرهای مراغه، بناب، عجبشیر و ملکان) و آثار ایلخانی کشور، نمایشگر فرهنگ و هنر منطقه از هزاره سوم تا دوران قاجار است.
این موزه دارای مجموعه ای غنی از سفالینه ها و سکه های ارزشمند از دوران کهن بوده و از اهمیت ویژه ای برای علاقه مندان به فرهنگ و تمدن گذشتگان و محققان تاریخی و باستانی برخوردار است.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 


تاريخ : یک شنبه 11 مهر 1395برچسب:, | 9:42 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مدیرعامل سازمان:تجهیزات آتش نشانی مراغه برای اطفاء آتش ساختمان های بلند کافی نیست

مراغه – ایرنا- مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مراغه گفت: تجهیزات آتش نشانی این شهر جوابگوی ساختمان های بلندمرتبه در این شهر نیست و مسئولان باید قبل از وقع حادثه به این مشکل رسیدگی کنند.

 

 

ناصر صمدیان روز چهارشنبه در آئین روز آتش نشانی و فرشتگان نجات افزود: افزایش ساخت و سازهای بلندمرتبه در شهر مراغه، آموزش و توانمندسازی نیروهای عملیاتی سازمان آتش نشانی را اجتناب ناپذیر کرده است.
وی ادامه داد: در 6 ماهه نخست سال جاری حدود 215 عملیات اطفاء حریق و 129 عملیات امداد و نجات در مراغه انجام شد.
عضو شورای اسلامی شهر مراغه نیز گفت: رسالت مهم ماموران آتش نشانی خدمت رسانی به مردم در کمترین زمان ممکن است.
یحیی غلامی عملیات نجات توسط آتش نشانان را جهاد در راه خدا دانست و گفت: آتش نشانان رزمندگان بی ادعایی هستند که از جان خود مایه می گذارند.
سرپرست شهرداری مراغه نیز در این آئین با اشاره به وظایف خطیر آتش نشانان گفت: بلند مرتبه سازی در شهر مراغه روز به روز در حال توسعه است و نیروهای آتش نشان باید مهارت لازم را در این زمینه کسب کنند.
محمدرضا احمدی گفت: طرح تجهیز آتش نشانی در دستور کار قرار دارد و فرهنگ سازی در میان اقشار مختلف جهت پیشگیری از حوادث از جمله برنامه های شهرداری است.
وی دراین آئین که با تجلیل از آتش نشانان همراه شد، افزود: این آموزش ها و فرهنگ سازی در نیمه پایانی سال هم در بین اقشار مختلف و به ویژه در حوزه دانشگاه ها و مدارس ادامه دارد.
در شهر 170 هزار نفری مراغه که در 127 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد، 26 آتش نشان فعالیت دارد؛ بلند مرتبه سازی در سال های اخیر بافت شهر مراغه را به شدت تغییر داده است و در زمان حاضر سه برج 17 طبقه در این شهر وجود دارد.
به گزارش ایرنا روز 7 مهر 1359 شمسی وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند اما در حین عملیات اطفا حریق هواپیماهای دشمن دوباره به بمباران پالایشگاه اقدام کردند که به شهادت شماری از آتش نشانان منجر شد.
طرح تعیین این مناسبت به عنوان روز آتش نشانی و ایمنی در سال 1379 شمسی توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد.

http://img8.irna.ir/1395/13950707/82247986/82247986-71053060.jpg

http://img8.irna.ir/1395/13950707/82247986/82247986-71053059.jpg



تاريخ : یک شنبه 11 مهر 1395برچسب:, | 9:41 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مدرسه خیرساز دکتر فرخ معین در مراغه افتتاح شد

مراغه – ایرنا – مراسم افتتاح مدرسه خیرساز دکتر فرخ معین با حضور این خیر مراغی برگزار شد تا این پزشک متخصص مقیم ترکیه، الگویی برای خیران و مراغه ای های مقیم سایر شهرهای داخل و خارج از کشور باشد.

 

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه روز چهارشنبه در آئین افتتاح این مدرسه با حلقه گلی به استقبال از این خیر رفت و گفت: مردم مراغه در جنگ تحمیلی با حضور در جبهه ها و پشتیبانی مالی، دفاع مقدس را خلق کردند و امروز برای مسایل اجتماعی و فرهنگی پیش قدم هستند.
ظفر محمدی افزود: دکتر فرخ معین که در خانواده ای نجیب در مراغه متولد شده و مقیم ترکیه است، مشارکت در امور خیر را از قرآن کریم آموخته است.
وی گفت: خیران مدرسه ساز بر گردن مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی حق دارند و ما قدردان فضیلت های این عزیزان در بخش های مختلف هستیم.
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی نیز گفت: بخش اعظمی از بودجه کشور صرف آموزش و پرورش می شود اما نیازهای بی شمار این بخش مشارکت های مالی خیران را اجتناب ناپذیر کرده است.
عبدالله فرمانی، پیشنهاد تشکیل مجمع خیران مدرسه ساز مراغه ای های مقیم ترکیه را مطرح کرد و افزود: نقش آفرینی خیران مدرسه ساز در سطح استان موجب مباهات است.
مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز با اشاره به اینکه نام دکتر معین در تاریخ این شهرستان ثبت می شود، گفت: بهار تعلیم و تربیت امسال بهاری پر از شکوفه و گل برای آموزش و پرورش مراغه است و شاهد افتتاح دو مدرسه خیر ساز در این شهرستان هستیم.
جلیل اسلامی با اشاره به اینکه هر دو مدرسه تقی پور و دکتر معین به صورت هیات امنایی اداره می شود، افزود: مردم بسیاری از مسئولان تاریخ مراغه را به یاد ندارند اما فتوحی، طلوعی، صدرالسادات و ... به واسطه احداث مدرسه در دوران گذشته نام هایی آشنا در بین مردم مراغه به شمار می رود.
مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی نیز در تکمیل پیشنهاد رئیس مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی، تشکیل مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجانی های مقیم ترکیه را مطرح کرد و گفت: خیران آذربایجان شرقی نقش مهمی در نوسازی مدارس این استان دارند.
محمدرضا عیدی بر دستان حسینعلی معین، پدر دکتر فرخ معین بوسه زد و افزود: مدارس این استان تنها با مشارکت خیران می تواند نوسازی شود.
دکتر فرخ معین، خیری که هزینه های احداث این مدرسه را تقبل کرده است نیز به دستور خدا در قرآن کریم مبنی بر بخشش مال اضافه اشاره کرد و گفت: امیدواریم دانش آموزان این مدرسه با ادامه تحصیل منشا خیر و برکت برای مراغه و کشور باشند.
عضور شورای اسلامی شهر مراغه و رئیس مجمع خیران مدرسه ساز مراغه نیز گفت: دکتر فرخ معین 35 سال پیش از قهرمانان ورزشی مراغه بود و امروز قهرمان عرصه عشق و ایثار است.
مرتضی باستانی افزود: این مدرسه 6 کلاسه با 300 متر مربع مساحت و 830 متر مربع زیربنا در عرض 9 ماه احداث شده و دکتر فرخ معین هزینه حدود 10 میلیارد ریالی این مدرسه را مرحله به مرحله و جلوتر از صورت وضعیت پرداخت کرده است.
باستانی در حاشیه این مراسم به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چه تعداد خیر مدرسه ساز در مراغه فعال هستند و چند مدرسه تاکنون توسط آنان احداث شده است، گفت: الان نمی دانم و بعدها جواب می دهم.
به گزارش ایرنا دکتر فرخ معین فرزند حسینعلی معین و متولد 1341 شمسی درمراغه بوده و دوره ابتدایی را در دبستان سعدی، راهنمایی را در مدرسه خواجه نصیر و دوره دبیرستان را در امام خمینی (ره) مراغه پشت سر گذاشته است.
وی از سال 1360 تا 1362 به مدت دوسال و در قالب خدمت سربازی در تیپ 30 گرگان و در جبهه های سومار، سرپل ذهاب و مریوان حضور یافته است.
فرخ معین در سال 1363 شمسی برای ادامه تحصیل عازم ترکیه شد و دوره دکترا و تخصصی را در دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول پشت سر گذاشت.
وی هم اکنون ساکن استانبول و دارای یک فرزند به نام محمد بوده و به عنوان متخصص بیماری های زنان و زایمان در استانبول مشغول به کار است.

http://img8.irna.ir/1395/13950707/82247992/82247992-71053078.jpg

http://img8.irna.ir/1395/13950707/82247992/82247992-71053076.jpg

http://img8.irna.ir/1395/13950707/82247992/82247992-71053077.jpg

http://img8.irna.ir/1395/13950707/82247992/82247992-71053079.jpg



تاريخ : یک شنبه 11 مهر 1395برچسب:, | 9:38 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده سپاه مراغه:

دیدار با خانواده های شهدا و ایثارگران روحیه جهادی را تقویت می کند

مراغه - ایرنا - فرمانده سپاه ناحیه مراغه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ایثارگری های رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: دیدار با خانواده جانبازان و ایثارگران به آرامش روحی و تقویت روحیه جهادی منجر می شود.

 

سرهنگ پاسدار رضا سامی روز دوشنبه در دیدار با خانواده جانباز 90 درصدی، یعقوب منیری شریف دراین شهرستان افزود: این خانواده ها مایه افتخار جامعه، میراث داران انقلاب اسلامی و سرمایه های معنوی کشور هستند و خدمت به آنان افتخاری بزرگ محسوب می شود.
وی افزود: پاسداشت مقام شهدا و ایثارگران و ارج نهادن به مقام آنان وظیفه سنگینی بر دوش ملت ایران است و توجه به خانواده شهدا و ایثارگران باید از اولویت های کاری مسئولان باشد.
وی جانبازان را شهدای زنده خواند و گفت: جانبازان دوران دفاع مقدس پس از پایان جنگ تحمیلی با تحمل رنج ها و مشقت ها پرچم صبر و استقامت را بر فراز ایران اسلامی برافراشتند و مردم قدردان این قشر ایثارگر هستند.
وی افزود: این مردان نیک و بزرگ روزگار وقتی نظام اسلامی نیاز به کمک داشت از همه دارای خود گذاشتند و به طور مداوم تکالیف خود را شناخته و به موقع به آن جامه عمل پوشاندند.
یعقوب منیری شریف، جانباز 90 درصدی دوران دفاع مقدس در عملیات مسلم ابن عقیل در منطقه سومار به درجه رفیع جانبازی نایل شد و 27 سال است که درد و رنج ناشی از جراحت های آن دوران را تحمل می کند.
به گزارش ایرنا، این جانباز سرافراز و با بصیرت که با اصابت ترکش به مغزش به درجه جانبازی رسیده است، ولایتمداری را تنها وصیت خود به ملت ایران می داند.



تاريخ : دو شنبه 5 مهر 1395برچسب:, | 13:1 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

برگزاری کارگاه آموزش عکاسی مستند اجتماعی و خبری در مراغه

مراغه - ایرنا - همزمان با یازدهمین هفته فیلم و عکس مراغه، کارگاه آموزش عکاسی مستند اجتماعی و خبری با حضور 36 نفر از اعضا و هنرجویان انجمن سینمای جوانان این شهرستان برگزار شد تا عکاسان مراغه در کلاس درس یکی از عکاسان برجسته خبری کشور جمع شوند.

 
http://img8.irna.ir/1395/13950705/82243807/82243807-71044284.jpg
 
http://img8.irna.ir/1395/13950705/82243807/82243807-71044285.jpg

http://img8.irna.ir/1395/13950705/82243807/82243807-71044283.jpg

 

 در این کارگاه آموزشی یک روزه که روز یکشنبه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری عبدالقادر مراغی برگزار شد، علی حامد حقدوست، یکی از عکاسان برجسته مستند اجتماعی و خبری کشور به طرح مباحثی در ارتباط با فتوژورنالیسم، ویژگی های عکس و عکاس خبری، ابزار کار، تفاوت خبر و رویداد با رویکرد دید عکاسی و عناصر خبر تصویری پرداخت.
رئیس انجمن سینمای جوان مراغه در آئین اختتامیه این کارگاه آموزشی گفت: دانش افزایی و افزایش مهارت علمی و عملی شرکت کنندگان، آشنایی با شیوه کار و ویژگی های عکس مستند اجتماعی و خبری و الزامات کار از جمله اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است.
طاهره اسدی فرد با اشاره به اینکه کلیه شرکت کنندگان گواهی پایان دروه دریافت می کنند، افزود: این دوره آموزشی بر اساس برنامه ریزی های این انجمن جهت تقویت بنیه علمی هنرمندان عکاس و فیلمساز این شهرستان تداوم دارد.
وی گفت: کلاس های فیلم سازی هر ساله در آغاز سال تحصیلی در انجمن سینمای جوانان مراغه و همزمان با سراسر کشور در محورهای تصویر برداری، عکاسی، فیلم نامه نویسی، کارگردانی سینما، داستان نویسی، تاریخ سینما و دیگر دروس مرتبط برگزار می شود.
فریبا عباسی، عضو شورای اسلامی شهر مراغه نیز گفت: تاثیر عکس های اجتماعی و خبری در برخی مواقع به مراتب بیشتر از یک گزارش خبری است و خبرنگاران مراغه باید از این ظرفیت هنرمندانه استفاده کنند.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری مراغه نیز ضمن ابراز خرسندی نسبت به تداوم دوره های آموزشی عکاسی خبری گفت: در عصری که رسانه های متعدد به بمباران خبری مخاطبان می پردازند، تلاش تخصصی تر خبرنگاران و عکاسان خبری در تبیین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش تعیین کننده دارد.
جواد محمودی افزود: مراغه دارای ظرفیت های بی بدیل فرهنگی، اجتماعی و هنری بوده و معرفی این ظرفیت های در عرصه های ملی و بین المللی نیازمند تولید محتوای تخصصی در زمینه عکس و خبر است.
به گزارش ایرنا، مدرس این کارگاه آموزشی، علی حامد حق دوست /متولد 1360 تبریز/ عکاسی را از سال 1377 شمسی با پرتره آغاز کرد و همزمان به عکاسی مستند اجتماعی روی آورد.
در سال 1385 شمسی وی اولین عکاسی بود که از تبریز با آژانس عکس سوره شروع به همکاری و فعالیت در کار مطبوعاتی کرد و به صورت آنلاین زندگی، آداب و رسوم و آئین های مردم و اتفاقات خبری آذربایجان شرقی و بخش هایی از آذربایجان غربی را پوشش داد.
وی طی این سال ها با خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، روزنامه ایران، روزنامه جام جم همکاری کرده است.
حق دوست زندگی مردم در شهرهای ایران و خبرخیزترین کشورهای خاورمیانه همچون افغانستان، پاکستان و ترکیه را سوژه عکاسی خود قرار داده و آثار او در بسیاری از مجله ها و نشریه های معتبر خارجی چون نشنال جئوگرافیک، تایم، نیویورک تایمز، واشینگتن پست، گاردین، بوستون و روزنامه ها و مجلات داخلی چاپ و منتشر شده است.
علی حامد حق دوست موفقیت در چندین جشنواره و نمایشگاه گروهی را در کارنامه خود دارد که از آن جمله می توان تقدیر در 2 بخش تک عکس و مجموعه عکس پنجمین جشنواره سراسری عکس فجر بندر ماهشهر/1387/ و مقام اول در بخش عکس جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری های کشور/ 1391/ اشاره کرد.
از دیگر موفقیت های ملی و بین المللی علی حامد حق دوست نیز می توان به مقام اول جشنواره عکس اعتیاد/ 1392/، مقام چهارم در جشنواره بین المللی مرگ بر آمریکا /1392/، برگزیده بخش ویژه سلام سینما در یازدهمین جشنواره تصویر سال /1392/، برگزیده و دریافت جایزه برتر جشنواره بین المللی رژان تهران/1394/ اشاره کرد.
علی حامد حق دوست در سال 1394 مقام دوم دوسالانه جهانی عکس نیکون در شانگهای چین، در سال 1395 برگزیده برگزاری نمایشگاه عکس های افغانستان در جشنواره لومیکس هانوفر آلمان و در سال 1395 مقام اول مسابقه بین المللی عکس یونسکو با عنوان ' افغانستانی که به آن افتخار می کنید را به ما نشان دهید' را در کارنامه دارد.
در بخش نهایی این کارگاه آموزشی هنرجویان و مسئولان حاضر در مراسم اختتامیه از نمایشگاه عکس های برگزیده انجمن سینمای جوانان مراغه بازدید کردند.



تاريخ : دو شنبه 5 مهر 1395برچسب:, | 12:58 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

جمع آوری 133 معتاد پرخطر و توزیع کننده مواد مخدر در مراغه

مراغه - ایرنا - فرمانده انتظامی مراغه از اجرای طرح پاکسازی و دستگیری 133 معتاد پر خطر و توزیع کننده مواد مخدر در 10 روز گذشته در سطح این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح به منظور افزایش سطح امنیت اجتماعی برگزار شد.

 

سرهنگ رضا اصلانی فر  افزود: با اجرای این طرح ماموران انتظامی این شهرستان 132 نفر معتاد پر خطر و یک نفر توزیع کننده مواد مخدر را دستگیر کردند.
وی گفت: در این راستا متهم به توزیع مواد مخدر پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قضایی به مراجع قانونی و معتادان تابلو و خطرناک به مراکز بازپروری ترک اعتیاد این شهرستان معرفی شدند.
*** کشف 300 میلیون ریال کالای قاچاق در مراغه
فرمانده انتظامی مراغه از کشف 300 میلیون ریال کالای قاچاق در مراغه خبر داد و گفت: این کالاهای قاچاق در بازرسی ماموران یگان امداد از یک دستگاه اتوبوس در حاشیه شهر کشف و توقیف شد.
سرهنگ رضا اصلانی فر افزود: در بازرسی از این اتوبوس حامل کالای قاچاق، 192 ثوب انواع البسه، 71 دستگاه انواع ماشین های اصلاح سر و صورت و شش هزار و 528 قلم انواع لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق کشف شد.
وی با تاکید بر لزوم برخورد با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا اضافه کرد: ماموران نیروی انتظامی با هوشیاری کامل و قاطعیت به صورت ویژه با قاچاقچیان کالا و ارز برخورد می کنند.



تاريخ : دو شنبه 5 مهر 1395برچسب:, | 12:57 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری:

هوشیاری، پُرانگیزه بودن و تلاش مداوم رمز موفقیت دانش‌آموزان است

 
پورمحمدی خبرگان آذربایجان شرقی امام جمعه مراغه

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: رمز موفقیت یک دانش آموز در طول سال تحصیلی هوشیاری، پُرانگیزه بودن و تلاش مداوم است که باعث می‌شود پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری بگذراند.

آیت الله  محمدتقی پورمحمدی در مراسم بازگشایی مدارس در مدرسه سد علویان با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت مهمترین بخش رسالت پیامبر اسلام است، اظهار داشت: نجات انسان‌ها بزرگترین رسالتی است که آموزش و پرورش بر دوش دارد و فلسفه اصلی رسالت پیامبر اسلام (ص)  نیز نجات مردم از جهل و نادانی بوده است.

امام جمعه مراغه افزود: متربیان و دانش آموزان باید ظرفیت پذیرش آموزش را در خود ایجاد کنند و از این منظر معلمان نیز وظیفه سنگینی روی دوش خود دارند.

وی خاطرنشان کرد: رمز موفقیت یک دانش آموز در طول سال تحصیلی هوشیاری، پُرانگیزه بودن و تلاش مداوم است که باعث می‌شود پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری بگذراند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در بسیاری از مناطق دانش‌آموزانی که از وضعیت مالی و امکانات آموزشی پیشرفته‌ای هم برخوردار نیستند اما تلاش و جدیت آن‌ها باعث شده است که بیشتر از مناطق دارای امکانات موفقیت دارند، تصریح کرد: اگر دانش آموزان تنها به کتب آموزشی که از سوی آموزش پرورش در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد اکتفا کنند و به آن‌ها کاملاً تسلط داشته باشند نیازی به کلاس‌های خصوصی و هزینه‌های اضافی نیست.

کیفیت‌بخشی به برنامه‌های پرورشی در سال جدید از اولویت‌های اصلی آموزش‌وپرورش است

رئیس آموزش‌وپرورش مراغه نیز در این مراسم گفت: در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و برنامه درسی ملی هدف نهایی، دستیابی به مراتبی از حیات طیبه عنوان‌شده که دانش آموزان باید به مراتبی از آن دست یابند.

جلیل اسلامی افزود: معلمان و مربیان در نظام تربیتی آموزش‌وپرورش از تربیت صحیح تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق دانش‌آموزان مراقبت می‌کنند و حکم همان باغبانی را دارند که به رشد گیاه کمک می‌کند و آن را از آفات ایمن می‌دارد.

وی توجه ویژه به برنامه‌های پرورشی را از جمله برنامه‌های آموزش‌وپرورش دانسته و اظهار کرد: ضرورت کیفیت‌بخشی به برنامه‌های پرورشی در سال جدید از اولویت‌های اصلی آموزش‌وپرورش است.

اسلامی گفت: در اداره آموزش و پروش مراغه بیش از 3 هزار فرهنگی در حال خدمت به 42 هزار دانش‌آموز مراغه‌ای هستند.



تاريخ : شنبه 3 مهر 1395برچسب:, | 12:0 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

امام جمعه مراغه:

اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی از برکت خون شهیدان است

خبرگزاری فارس: اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی از برکت خون شهیدان است

امام جمعه شهرستان مراغه اقتدار ایران اسلامی را در عرصه‌های مختلف بین‌المللی از برکت خون شهیدان دانست و گفت: اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی از برکت خون شهیدان است.

 حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی در خطبه‌های امروز نماز جمعه مراغه اظهار داشت: از برکت خون شهیدان، رهبری شجاع و فقیه ایران اسلامی مقتدرترین کشور در جهان است.

وی با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس جمهور در سازمان ملل افزود: آقای روحانی به پشتوانه مردم و در سایه خون شهیدان در سازمان ملل به راحتی از آمریکا و کشورهای حامی تروریست از جمله عربستان انتقاد و از مظلومان دفاع می‌کند.

خطیب جمعه مراغه افزود: مردم ایران در سایه ولی‌فقیه پشتیبان مسؤولان بوده و خواهند بود.

وی گفت: آمریکا عامل تقویت تروریست و جنایت در سوریه، عراق و یمن است و این کشور با پول نفت عربستان و برخی کشورهای عربی بلای جان مسلمانان شده است.

پورمحمدی با قدردانی از نیروی‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت کشور با وجود ناامنی‌های بسیار در کشورهای همسایه افزود: مردم ایران باید قدردان این امنیت باشند.

امام جمعه مراغه در ادامه با اشاره به بازگشایی مدارس افزود: اگر می‌خواهیم در آینده شاهد کشور توسعه یافته، علمی و تولیدکننده باشیم باید افرادی متخصص و متعهد تربیت کنیم.

وی افزود: تعلیم و تربیت از اهداف انبیا برای افزایش دانش و آگاهی انسان‌ها است.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری از اولیای مدارس و دانش آموزان خواست با هماهنگی بیشتر در تربیت نوجوانان و جوانان که آینده‌سازان این کشور هستند اهتمام جدی داشته باشند.



تاريخ : شنبه 3 مهر 1395برچسب:, | 12:0 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون استاندار آذربایجان شرقی:

مجوز فعالیت تاکسی با توجه به نیاز مراغه صادر شود

مراغه – ایرنا - معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: مجوزهای فعالیت تاکسی های درون شهری و برون شهری مراغه باید با توجه به نیازهای این شهرستان صادر شود.

 

ظفر محمدی روز پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات سازمان تاکسیرانی مراغه افزود: صدور مجوز فعالیت مازاد، نارضایتی و ضعف در کنترل و نظارت بر تاکسی ها را در پی خواهد داشت.
وی گفت: نظارت و کنترل مستمر بر فعالیت ها، نحوه تعامل با مردم و نیز پوشش و خدمات رانندگان تاکسی های درون شهری و برون شهری باید از سوی سازمان تاکسیرانی تشدید شود.
فرماندار مراغه گفت: ناوگان تاکسیرانی درون شهری همگام با سایر نهادهای خدمات رسان تاکنون خدمات مناسبی را برای رفاه حال شهروندان انجام داده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مراغه نیز گفت: در شش ماهه اول سال جاری، 192 پروانه فعالیت برای رانندگان صادر و نیز 902 مورد پروانه برای دارندگان کارت شهری توسط این سازمان تمدید شده است.
عزیز موقعی افزود: تشکیل جلسه های آموزشی برای رانندگان سرویس مدارس با همکاری کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی و نیز کلاس های آموزشی و توجیهی برای رانندگان تاکسی های درون شهری و برون شهری از جمله اقدام های انجام شده در حوزه فرهنگی و اجتماعی این سازمان در سال جاری است.
وی ادامه داد: برخورد با رانندگان متخلف، ارائه تذکر و نیز نظارت و کنترل مستمر بر فعالیت ناوگان تاکسی های درون شهری و برون شهری و ایستگاه های مسافری از طرح های انجام شده در این سازمان در راستای فرهنگ سازی است.
به گزارش ایرنا در زمان حاضر یک هزار و 344 تاکسی در قالب ناوگان درون شهری مراغه به ارائه خدمات می پردازند.



تاريخ : شنبه 3 مهر 1395برچسب:, | 11:59 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

ولایت فقیه سد نفوذ ناپذیری در برابر دشمنان اسلام است

 مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه مراغه با اشاره به اینکه ولایت فقیه سد نفوذناپذیری در برابر دشمنان نظام اسلامی است، گفت: ملت بزرگ ایران با تکیه بر ولایت فقیه که برگرفته از ولایت الهی است، در برابر توطئه های نظام سلطه ایستاده است.

 

 حجت الاسلام اباصلت فیضی زاده روز پنجشنبه در آیین غبارروبی مزار شهدای مراغه به مناسبت هفته دفاع مقدس افزود: موثرترین عامل برای مقابله با موج نفوذ دشمنان اسلام و انقلاب، تبعیت از ولایت و ادامه راه شهدا و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.
وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص مقابله با جریان های نفوذ در داخل کشور، گفت: در قراردادهای بین المللی نیز مسئولان باید هوشیارانه عمل کنند تا دسیسه های دشمنان آزادی و نفوذناپذیری ما را دچار مشکل نکند.
حجت الاسلام فیضی زاده اضافه کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی به هیچ قدرتی وابسته نبوده و به نظام سلطه و در راس آنها آمریکا اعتماد ندارد.
وی با اشاره به لزوم هوشیاری در برابر جریان های تضعیف کننده نیروهای مسلح گفت: ملت ایران هر ندایی را که درصدد تضعیف بنیه دفاعی نیروهای مسلح کشورمان به صدا در بیاید، در نطفه خفه خواهد کرد.
وی ادامه داد: مردم و مسئولان باید در عرصه جهاد بزرگ و مقابله با تغییر اراده ها به ویژه تضعیف و یا ایجاد تردید در بین قوای سه گانه و نیروهای مسلح هوشیارانه عمل کنند.
وی اضافه کرد : رسالت امروز آحاد مردم روشنگری در میدان جنگ نرم و تبیین ارزش های متعالی اسلام و انقلاب و ادامه مکتب و راه شهدای هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است.
در این آیین خانواده های ایثارگران و شهدا، اقشار مختلف مردم، مسئولان و نیروهای مسلح این شهرستان با نثار گل و فاتحه بار دیگر با آرمان های شهدا تجدید میثاق کردند.



تاريخ : شنبه 3 مهر 1395برچسب:, | 11:58 | نويسنده : شهروند مراغه ای |