نماینده مجلس: مراکز خدماتی و رفاهی برای خدمت به سالمندان باید توسعه یابد

نماینده مردم مراغه و عجب شیر درمجلس شورای اسلامی با تاکید برتکریم سالمندان به عنوان نسل فعال زمان گذشته، گفت: مراکز خدماتی و رفاهی برای خدمت به سالمندان باید در جامعه توسعه یابد.

 

 

مهدی دواتگری روز پنج شنبه در دیدار از خانه سالمندان خواجه نصیر مراغه با اشاره به جایگاه والای سالمندان در خانواده های ایرانی، افزود: همفکری و فراهم کردن زمینه های مناسب برای خدمات رسانی به این قشر از جامعه ضروری است.

وی اظهار کرد: توسعه مراکز خدماتی درمانی و پژوهشی و ایجاد امکانات مناسب برای ارایه کمک های توانبخشی به این قشر و نگهداری از سالمندان از جمله ضرورت های جامعه کنونی است.

دواتگری ادامه داد: موسسه خیریه خواجه نصیر از موسسه های نمونه کشور است که در آن تمام اصول و مقررات ارایه خدمات به مددجویان تحت پوشش تمام و کمال رعایت می شود.

شهین صادقی سرپرست بهزیستی مراغه نیز در این آیین، ارزش نهادن به سالمندان را تکریم انسانیت و اخلاق دانست گفت: سالمندان چراغ بینایی و بیداری جامعه هستند و باید ارزش و جایگاه آنان در جامعه حفظ شود.

عیسی نقوی مدیرعامل موسسه خیریه خواجه نصیر نیز در این آیین گفت: هم اکنون خودرو حمل سالمندان در این موسسه با پیگیری نماینده و مسوولان این شهرستان خریداری شده که این خودرو فرد توانجو یا سالمند را بدون هیچ مشکلی حمل می کند.

موسسه خیریه خواجه نصیر مراغه از سال 72 تاسیس شده و از دو بخش نگهداری سالمندان و کودکان بی سرپرست 12 تا 18 سال تشکیل شده است.

هم اکنون این موسسه 92 مددجوی سالمند و 30 کودک بی سرپرست را تحت حمایت خود دارد.



تاريخ : پنج شنبه 28 اسفند 1393برچسب:, | 13:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رییس اداره اوقاف و امور خیریه: طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه مراغه آغاز شد

رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: طرح ویژه نوروز در بقاع متبرکه امامزادگان سید ابراهیم و محمد (ع) این شهرستان با عنوان طرح آرامش بهاری در سوگ یاس نبوی، آغاز شد.

حجت الاسلام جعفر جنتی : برنامه های ویژه سال نو در قالب این طرح از بیست و هشتم اسفند ماه جاری در بقاع متبرکه و امامزاده های این شهرستان آغاز و تا 15 فروردین سال آینده ادامه می یابد.

وی اظهارکرد: برای ارتقای سطح فرهنگی زایران و مسافران نوروزی و ترویج سنت های اصیل اسلامی، مراسم ویژه تحویل سال نو در قالب این طرح در جوار امامزادگان این شهرستان برگزار می شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه ادامه داد: در این آیین امام جمعه، روحانیان، خانواده شهدا، اقشار مختلف جامعه و قاریان ممتاز اقدام به قرائت قرآن و اجرای برنامه های مدیحه سرایی، قرائت زیارت آل یاسین و دعای تحویل سال نو می کنند.

حجت الاسلام جنتی پخش پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب از طریق رسانه های جمعی در امامزادگان و بقاع متبرکه را از برنامه های تحویل سال نو این اداره در قالب این طرح اعلام کرد.

وی یادآوری کرد: عطرافشانی و گلباران امامزادگان و بقاع متبرکه از سوی هیات امنا و خادمان و تهیه هفت سین قرآنی در این اماکن متبرکه از دیگر برنامه های لحظه تحویل سال نو است.

جنتی برگزاری نماز جماعت به صورت مستمر، راه اندازی و فعال کردن دفاتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی، برگزاری نمایشگاه آرامش بهاری با ارایه مطالب دینی و ارزشی و غرفه کتاب و محصولات فرهنگی را از برنامه ها فرهنگی تدارک دیده در جوار امامزادگان اعلام کرد.

وی با اشاره به مصادف بودن ایام نوروز با ایام شهادت حضرت صدیقه کبری (س) افزود: در این طرح برنامه های ویژه ای از جمله مراسم عزاداری از دوم تا هفتم فروردین و همچنین سخنرانی علما در خصوص ترویج فرهنگ فاطمی برگزار می شود.



تاريخ : پنج شنبه 28 اسفند 1393برچسب:, | 11:8 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

دادستان دادگاه ویژه روحانیت تهران از صدور قرار تامین و تفهیم اتهام برای علی یونسی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما (واحد مرکزی خبر) حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی گفت: به دنبال گزارش و شکایت مراجع امنیتی و قوه قضائیه در خصوص اظهارات ایشان که دارای وصف اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب بود روز گذشته 26 اسفند سال 93به دادسرای ویژه روحانیت تهران احضار و پس از تفهیم اتهام، قرار تامین مناسب برای وی صادر شد.
دادستان دادگاه ویژه روحانیت افزود: اتهام اقدام علیه امنیت ملی و نشراکاذیب به ایشان تفهیم و دفاعیات از سوی وی ارائه شد و پرونده در دادسرای ویژه روحانیت تهران مراحل بررسی را طی خواهد کرد.
حجت الاسلام علی یونسی اخیراً در اظهاراتی که موجب رنجش هواداران و دوستداران انقلاب اسلامی ایران در منطقه شده بود، گفته بود: quotation mark در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست، بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز و هم برای گذشته است. quotation mark
یونسی در ادامه این گفتگو اعلام می‌کند: «جغرافیای ایران و عراق غیرقابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم».
این اظهارات موجب شد رسانه‌های غربی و رسانه‌های عربی مخالف جمهوری اسلامی ایران در راستای پروژه ‌های ایران‌هراسی این قسمت از سخنان او را برجسته کنند تا مسئولان عراقی به این گفته‌ها واکنش نشان دهند.

 

 

درخواست نقدی برای محاکمه صحرایی یونسی

 

سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم جشنواره ملی سرزمین نور با اشاره به اظهارات یکی از مسئولین دولتی پیرامون نفوذ ایران در کشورهای منطقه گفته: برخی‌ها گفتند این آقا را عزل کنید و دیگران هم مطالب دیگری مطرح کردند اما باید بدانیم این اظهارات خیانت است و باید کسی که به امت اسلام خیانت می‌کند و عامدانه حرف‌های تفرقه‌افکنانه می‌زند در دادگاه صحرایی محاکمه کنند.

 



تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, | 21:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا:

گروهک های تکفیری برای ایجاد امنیت رژیم صهیونیستی تشکیل شده اند

مسوول نمایندگی ولی فقیه درسپاه عاشورا گفت: ایجاد گروهک های تکفیری در منطقه، توطئه نظام سلطه به منظور ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی بوده است.

حجت الاسلام ابوالفضل ولایی روز چهارشنبه در همایش فرهنگی فاطمیه بازنشستگان سپاه ناحیه مراغه افزود: ایجاد گروهک هایی مانند داعش و ترویج افراطی گری در بین مذاهب شیعه و سنی در منطقه، توطئه ای خطرناک از سوی آمریکا و نظام سلطه در بین امت اسلامی است.

وی اظهارکرد: اجرای این توطئه ها در منطقه، در راستای تامین اهداف شوم استکبار و نظام سلطه در ضربه زدن به اعتقادات و ارزش های اسلامی و ایجاد تفرقه بین مسلمانان بوده و هوشیاری امت اسلامی در این مقطع تاریخی بسیار ضروری است.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا با اشاره به راهبردهای اساسی در دفاع از ارزش های متعالی اسلام و انقلاب، ادامه داد: عزتمداری، تکیه بر اصل ولایتمداری و بصیرت و حرکت در راستای ارزش های اسلامی، در دفاع از آرمان های متعالی اسلامی نقشی انکارناپذیر و اساسی دارد.

حجت الاسلام ولایی یادآوری کرد: عزتمداری بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، به عنوان راهبردی اساسی در مذاکرات با کشورهای دیگر همراه با نرمش قهرمانانه باید مدنظر باشد و بدون رعایت این اصل، این امر باطل بوده و پذیرفتنی نیست.

وی گفت: اکنون حکومت اسلامی با رهبری مردی از سلاله اهل بیت (ع) با اقتدار در حال پیشرفت بوده و در تمام زمینه های علمی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و سیاسی به بلوغ کامل رسیده و اقتدار آن موجب واهمه و ترس دشمنان شده است.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا ادامه داد: هر حرکتی که بخواهد نظام مقدس اسلامی را تضعیف کرده و در ارزش های متعالی اسلامی و انقلابی آن ایجاد خللی کند، محکوم به شکست و باطل است.

حجت الاسلام ولایی اظهار کرد: نباید اجازه دهیم دشمنان با بهره گیری از ابزارهای فرهنگی و رسانه ای خود، فرهنگ دینی و ارزش های اسلامی و انقلابی را به حاشیه ببرند.



تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, | 16:42 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مدیرکل دفتر سیاست گذاری وزارت علوم:

مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه به عنوان قطب نجومی کشور فعالیت می کند

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه به عنوان قطب نجومی کشور فعالیت می کند.

 

مظفر شریفی روز چهارشنبه در آیین معارفه رییس جدید مرکز نجوم و اختر فزیک مراغه افزود: علم نجوم با توجه به توسعه و حرکت به روز آن نیازمند حمایت و پشتیبانی همه جانبه از سوی مسوولان است.

وی اظهار کرد: حفظ و توسعه فعالیت های مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه به عنوان قطب نجومی کشور باید در اولویت کارهای مسوولان و نخبگان این علم باشد.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: همکاری دانشگاه ها با این مرکز می تواند زمینه های توسعه این مرکز و علم نجوم کشور را تسریع دهد و در این راستا نیز استفاده از ظرفیت علمی پژوهشگران از دیگر محورهای این هدف مهم است.

شریفی افزود: همدلی و همگرایی مسوولان در تمام جوامع یک نیاز برای رشد بود و مرکز نجوم اختر فیزیک مراغه از بدو تاسیس تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده کرده است.



نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین از پیگیری احیای عظمت از دست رفته تاریخی رصد خانه مراغه خبر داد و گفت: با همکاری مسوولان کشور در صدد هستیم طرح جامع توسعه و احیای این رصد خانه تاریخی را تدوین کنیم.

مهدی دواتگری افزود: هم اکنون تبدیل مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه علاوه بر اجرای طرح های پژوهشی تبدیل به مرکز آموزش عالی هدف گذاری شده است.

وی اظهارکرد: این اقدام از سال های گذشته با پذیرش دانشجویان مقطع دکتری آغاز شده و سعی می شود با کاربردی کردن تحقیقات پژوهشگران این علم را به سمت تولید هدایت کنیم.

در این آیین حسین عبادی به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه منصوب و از زحمات علی عجبشیری زاده تقدیر شد.

مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه در اردیبهشت سال 81 با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک مرکز پژوهشی تاسیس شد.

فعالیت های پژوهشی این مرکز از سال ٨٢ آغاز شده که علاوه بر محققان دانشگاه های داخل کشور محققانی از موسسات پژوهشی خارجی چون موسسه پژوهشی ایزمیران روسیه، رصدخانه کوت دازور فرانسه، رصدخانه بویراکان ارمنستان و دانشگاه باکو در قالب قراردادهای پژوهشی با این مرکز همکاری داشته اند.

تاکنون اجرای ٤٤٥ طرح پژوهشی توسط محققان در این مرکز پیشنهاد شده که نتیجه آن چاپ بیش از 320 مقاله ISI ، ارایه 42 مقاله در کنفرانس های علمی بین المللی و ارایه 32 مقاله در همایش های علمی ملی است.

این مرکز از مهرماه سال 1392 نیز فعالیت آموزشی خود را با پذیرش چهاردانشجو در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رشته فیزیک نجومی آغاز کرده است.



تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, | 16:39 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

دادستان: مراغه برای دومین سال پیاپی شاهد چهارشنبه آخرسالی آرام بود

دادستان عمومی و انقلاب مراغه گفت: این شهرستان برای دومین سال پیاپی شاهد چهارشنبه آخر سال آرام و بدون هیچ گونه حادثه ای بود.

علی دلداری  با قدردانی از زحمات تمام نیروهای خدماتی و انتظامی این شهرستان، افزود: در چهارشنبه آخر سال با وجود آماده باش تمام نهادهای خدماتی از جمله نیروی انتظامی، آتش نشانی و اورژانس و بیمارستان ها، شب و روز گذشته هیچ گونه حادثه ای رخ نداد و مصدومیتی گزارش نشد.

وی اظهار کرد: رعایت مردم، آگاه سازی جوانان و نوجوانان توسط رسانه ها و هشدار نیروی انتظامی به اخلال گران نظم و امنیت در این روزها، از عوامل سپری شدن چهارشنبه آخر سال با آرامش و سلامتی در این شهرستان بود.

وی از مردم و تلاش های فرماندار، نیروی انتظامی، رسانه ها، آتش نشانی، اورژانس و دستگاه های ذیربط که با هشدارها و آگاهی های لازم از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کردند، قدردانی کرد.

نهادهای خدماتی مراغه از جمله آتش نشانی، نیروی انتظامی، اورژانس 115، بیمارستان ها و جمعیت هلال احمر این شهرستان به منظور کاهش آسیب های حوادث چهارشنبه آخر سال در آماده باش کامل بودند.

عوامل نیروی انتظامی نیز ماه گذشته همزمان با آغاز اجرای طرح مبارزه با قاچاق مواد محترقه موفق به کشف بیش از 48 هزار عدد انواع مواد محترقه غیرقانونی در این شهرستان و دستگیری 11 نفر شدند.



تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, | 16:38 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

ظفر محمدی معاون استاندار وفرماندار ویژه شهرستان مراغه  روز سه شنبه، ساعت 10/30صبح ،مورخ 93/12/26  در آیین برگزاری رژه خودرویی ستاد خدمات سفر نوروزی این شهرستان با اشاره به اینکه همه امکانات برای پذیرایی از میهمانان نوروزی در این شهرستان مهیا شده است، افزود: برای تحقق این امر باید امکانات و زیرساخت های لازم از سوی مسوولان ذیربط فراهم شود.

وی اظهار کرد: خدمات رسانی بهینه به مسافران و تامین نظم و امنیت از اولویت های دستگاه های ذیربط بوده و تمام دستگاه ها به ویژه نیروی انتظامی باید توجه ویژه ای به این مقوله در ایام نوروز و چهارشنبه آخر سال داشته باشند.

محمدی ادامه داد: مسوولان این شهرستان از تمام امکانات و توانایی خود استفاده می کنند تا میزبان خوبی برای میهمانان نوروزی باشند و چهره خوبی از این شهر به مسافران و گردشگران معرفی کنند.

شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

tarafike

terafike_3

terafike_5



تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, | 10:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مراقب رفتار پر خطر چهارشنبه سوری باشیم

اذیت و آزار مردم در دین و باستان ما نفی شده است

لذت ناراحت کردن دیگران در چیست؟

 

درصورت امکان کلا از خانه خارج نشویم

خطراتی که شاید ایام نوروز را برای برخی به کام تلخی بکشاند

 
 
ایام به کامتان همیشه شیرین باد

 



تاريخ : سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:, | 9:21 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
جلسه هماهنگی رزمایش ترافیکی ،خدمات سفرهای نوروزی سال 93 _ 94 به ریاست مهندس مسکینی برگزار گردید    
 

terafik_1
جلسه هماهنگی رزمایش ترافیکی ،خدمات سفرهای نوروزی ،سال 93 _94 به ریاست مهندس مسکینی معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان مراغه در ساعت 9 صبح روز یکشنبه مورخ 93/12/24 در محل فرمانداری برگزار گردید .

در این جلسه ، معاون عمرانی فرمانداری، ضمن خوش آمد گویی به روسای محترم برخی ادارات از کلیه عوامل اجرایی این رزمایش ترافیکی، برای خدمت رسانی با شکوه تر  به مسافران نوروزی خبردادند  وفرمودند :مسولان ونهادهای ذیربط باید در ایام نوروز با توانمدی و پتانسیل بیشتری به مسافران نوروزی خدمت رسانی نمایند. تا مسافران یاد وخاطره خوشی از شهرستان مراغه داشته باشند .در ضمن مقررگردید روز مراسم رزمایش ،سه شنبه مورخ 93/12/26 ساعت 10/30صبح در میدان عبدالقادر برگزار خواهد شد .عوامل اجرایی این رزمایش عبارتند از :نیروی انتظامی ،پلیس راهنمایی ورانندگی ،پلیس راهور،امدادخودرو،هلال احمر ،اورژانس 115،راه وشهرسازی ،شهرداری مراغه ،رادیو شهرمراغه وفرمانداری ویژه شهرستان مراغه می باشند .

 



تاريخ : دو شنبه 25 اسفند 1393برچسب:, | 9:11 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

برای دیدن جاذبه های شهر بر روی لینک زیر کلیک فرمایید:

                                                             http://farabiasl.com



تاريخ : دو شنبه 25 اسفند 1393برچسب:, | 8:49 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
 
 
 
مدير کميته امداد امام خمينی(ره) مراغه از مقاوم سازی مسکن ۴۸ مددجوی روستایی این شهرستان با شش میلیارد ریال هزینه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ايوب هاشميان یکشنبه با تشریح عملکرد کميته امداد امام خميني(ره) مراغه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نشست آموزشی سبک زندگی اسلامی این نهاد با تاکید بر آموزه های دینی، تاثیر مثبت به کار بستن سیره و روش ائمه معصومین در تمام زمینه های زندگی و تاکید بر قناعت و صرفه جویی در زندگی و الگوسازی رفتار ائمه برای ۵۶ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد آموزش داده شده و همچنین ۷۰ نفر از مددجویان در نشست فرهنگی با موضوع بصیرت شرکت کرده اند.

وی در ادامه گفت: یک خیر مراغه ای برای جهیزیه نوعروسان تحت پوشش کمک نقدی ۵۰ میلیون ریالی و نیز اهدای ۴۰ تخته فرش، ۴۰ سرویس چینی و ۴۰ سماور از مساعدت های خیران مراغه ای به نوعروسان تحت حمایت کمیته امداد این شهرستان بوده و همچنین در سال جاری تاکنون ۴۸ مسکن روستایی مددجویی شهرستان با هزینه شش میلیارد ریال مقاوم سازی شده است.

مديرکميته امداد امام خميني(ره) شهرستان مراغه با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۵۳ فقره خدمات حقوقی و قضایی برای مددجویان تحت حمایت انجام شده، تصریح کرد: در کنار این اقدامات، کارگاه آموزشی مهدویت و ولایت نیز برای مددجویان شهرستان برگزار شده است که ۳۵ نفر از مددجویان و هنرجویان مجتمع کانون ولایت در آن حضور داشتند.



تاريخ : یک شنبه 24 اسفند 1393برچسب:, | 16:21 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی:

بافت فرسوده مراغه به ۲۴۵ هکتار افزایش یافت

 معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: محدود بافت فرسوده مراغه از ۲۱۴ هکتار به ۲۴۵ هکتار افزایش یافت.

محمدصادق پورمهدی معاون عمرانی آذربایجان شرقی

محمدصادق پور مهدی امروز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان‌شرقی بر اجرای کیفی پروژه‌ها تاکید کرد.

وی  با بیان اینکه سال گذشته تخصیص بودجه‌ها 30 درصد بوده است، گفت: با وجود اینک تخصیص بودجه زیاد نبوده ‌اما میزان تحقق 45درصد بوده است.

پور مهدی اظهار داشت: اجرای کیفی پروژه‌ها برای ما بسیار مهم‌تر از کمیت و سرعت اجرای پروژه‌ها است و با تلاش مدیران سال گذشته مدیریت اجرای پروژه‌ها خوب بوده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در سال 93 میزان تخصیص بودجه ها بیشتر است که پیش‌بینی می‌شود میزان پیشرفت پروژه ها نیزبیشتر باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه تعیین محدوده بافت فرسوده شهرها مقررات خاصی وجود دارد گفت: در شهر مرند نیز تعیین بافت فرسوده با ملاحضات خاصی صورت گرفته است که به علت تغییر دولت پروسه مجدد تکرار می‌شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: براساس مصوبه شورای شهرسازی استان محدوده بافت فرسوده مراغه از 214 هکتار به 245 هکتار  افزایش یافت.

 



تاريخ : یک شنبه 24 اسفند 1393برچسب:, | 9:6 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

پیکر مطهر شهید بهروز قربانی نژاد پس از 27 سال غربت ، صبح امروز بردوش مردم شهید پرور مراغه و جمعی از همرزمان آن شهید در مراغه تشییع و درمزار شهدای روستای چکان این شهرستان به خاک سپرده شد .
رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران مراغه گفت: بهروز قربانی نژاد 29 دی 66 در 20سالگی در منطقه عملیاتی زبیدات درخاک عراق به شهادت رسید.
محمدی افزود : هویت شهید قربانی نژاد بتازگی با آزمایش های دی ان ای مشخص شد.
وی گفت : شهید بهروز قربانی نژاد از سربازان تیپ 221 لشکر 21 حمزه در دوران دفاع مقدس بود.
شهرستان مراغه در دوران دفاع مقدس یک هزار و 400 شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است



تاريخ : جمعه 22 اسفند 1393برچسب:, | 19:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

پیکر شهید جاویدالاثر بهروز قربانی نژاد پس از ۲۷ سال دوری زادگاه خود را معطر کرد.

شهید قربانی نژاد، سرباز وظیفه تیپ ۱۹۶ لشکر ۲۱ حمزه ارتش جمهوری اسلامی ایران همانند همرزمان آزاد مرد خود، حضور در جبهه های حق علیه باطل را بر رفاه و آسایش در کنار پدر و مادرش ترجیح داد و به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در جنوب کشور اعزام شد.

این شهید وقتی بیست ساله بود در زبیدات گمشده خود را یافت و ۲۹ آذر ماه سال ۱۳۶۶شهد شهادت را چشید و روز جمعه ۲۲ اسفند ماه جاری همزمان با ایام سوگواری حضرت صدیقه کبری در زادگاهش روستای چکان و در جوار امام زاده سید ابراهیم(ع) تشییع و در خاک آرام می گیرد.

ستاد استقبال از این شهید امروز آیین های گرامیداشت و محافل انس با شهدا را آغاز کرده و تشییع نمادین این شهید درپادگان امام رضا (ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران، محفل انس با شهدا سپاه ناحیه مراغه، در پایگاه های مقاومت بسیج شهید مدنی، امام خمینی (ره) گلشهر و برگزاری زیارت عاشورا در حسینه الزهرا (س) از جمله برنامه های این ستاد است.

آیین تشییع این شهید روز جمعه ساعت ۱۰ صبح از مسجد شهدای شهرستان به زادگاه وی برگزار و آیین شام غریبان نیز عصر همان روز در مسجد جامع روستای چکان برگزار می شود.



تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393برچسب:, | 19:23 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

"پست بانک قصد رقابت با دیگر بانک‌ها را ندارد"

واعظی ( وزیر ارتباطات در مراغه ): پست بانک را در همه روستاهای کشور تقویت می‌کنیم‌

  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هدف پست بانک خرده بانکداری و ارائه خدمات به روستاها است گفت: پست بانک را در همه روستاهای کشور تقویت می‌کنیم.

محمود واعظی
 

  محمود واعظی عصر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان مراغه ضمن بیان تاکید دولت در بها به نیروهای بومی اظهار داشت: سپردن مسئولیت‌ها به افراد بومی هر شهرستان در سرعت بخشیدن به توسعه آن منطقه موثر است.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: دولت تدبیر و امید قصد مطرح کردن محدودیت ها را ندارد بلکه در صدد رفع موانع و ایجاد انتظارات مثبت در افکار عمومی است

وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده کشور گفت: ان‌شاالله با کمک همه مردم و همدلی بین سه قوه و تحت منویات مقام معظم رهبری بسیاری از مشکلات و از جمله مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد

واعظی در ادامه با بیان برخی اولویت‌های دولت گفت: یکی از اولویت‌های دولت در حوزه ict تکمیل دولت الکترونیک است که با تحقق آن مراجعات مردم به ادارات و بانک‌ها کمتر شده که خود مانعی برای کاهش فساد و سرعت بخشی به انجام امور است

وزیر ارتباطات در ادامه ضمن تاکید بر سیاست توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته گفت: در حال حاضر 45 روستای شهرستان مراغه دارای اینترنت پرسرعت است که انشاالله تا پایان سال آینده 103 روستای دیگر این شهرستان به این فناوری مجهز می‌شوند.

 واعظی  با اشاره به این موضوع که هدف پست بانک خرده بانکداری و ارایه خدمات به روستاهاست گفت: پست بانک را در همه روستاهای کشور و این منطقه تقویت می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پست بانک قصد رقابت با دیگر بانک‌ها را ندارد، گفت: پست بانک در 14 هزار نقطه کشور فعالیت می‌کند.

 


تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393برچسب:, | 22:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

همایش ملی ایران و چالش های حقوق بین الملل با حضور 200 حقوق دان ، استاد دانشگاه و دانشجویان دکترای حقوق در مراغه برگزار شد .
به گزارش خبرگزاری صداو سیما ( واحد مرکزی خبر ) دبیر علمی همایش گفت : این همایش در 12 محور ازجمله حقوق بین الملل عمومی و خصوصی ، حقوق هسته ای ایران ، حقوق بشر ، حقوق مالی و تجاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه برگزار شد.
پور قهرمان افزود : از 220 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش 120 مقاله انتخاب و از این تعداد 40 مقاله در قالب سخنرانی و 80 مقاله بصورت پوستر در این همایش ارائه شد .
وی هدف از برگزاری این همایش را شناسایی چالشهای ایران در عرصه بین الملل و ارائه راهکارها در برخورد با این چالشها اعلام کرد و گفت : همزمان با این همایش سه کارگاه آموزشی با موضوع حقوق هسته ای ، حقوق نفت و گاز و روش تحقیق و مقاله نویسی برگزار شد .



تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393برچسب:, | 22:14 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار برای حل مشکل زیرساخت‌های مسکن مهر مراغه

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با اختصاص 10 میلیارد ریال مشکل زیرساخت‌های مسکن مهر در مراغه رفع می‌شود.rah_shahrsazi

 

rah_shahrsazi1

 

احمد اصغری‌ مهرآبادی صبح امروز در بازدید از طرح‌های نیمه تمام مسکن مهر مراغه اظهار داشت: با اختصاص اعتبارات لازم، مشکلات مسکن مهر شامل محوطه‌سازی، حصارکشی و خدمات زیربنایی برطرف می‌شود.

وی افزود: از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی سال آینده یک باب مسجد، مدرسه 12 کلاسه و کلانتری در شهرک امام علی مراغه ساخته می‌شود.

همچنین نماینده مردم مراغه نیز کمبود اعتبار برای محوطه‌سازی، و خدمات زیربنایی را از دیگر مشکلات مسکن مهر در مراغه اعلام کرد.

مهدی دواتگری افزود: یک هزار و 280 واحد مسکن مهر در مراغه مشکل اعتبار محوطه‌سازی و تامین زیرساخت دارد و حل این مشکلات نیازمند 40 میلیارد ریال اعتبار است.

ظفر محمدی، معاون استاندار و فرماندار شهرستان مراغه نیز گفت: از 6 هزار و667 واحد مسکن مهر در مراغه تاکنون 4 هزار و 670 واحد تحویل شده و 600 واحد نیز آماده واگذاری است.



تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393برچسب:, | 12:26 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

هشت زندانی جرایم غیر عمد زندان مراغه به عید نوروز می روند

رییس زندان مراغه گفت: به مناسبت عید نوروز زمینه آزادی هشت زندانی جرایم غیر عمد از زندان این شهرستان فراهم شده است

رحیم فلاح: زندان مراغه هم اکنون به دنبال اخذ رضایت از شاکیان و پرداخت کمک های مردمی و ستاد دیه به شاکیان به منظور آزادی این تعداد زندانی است.

وی با اشاره به اینکه از عید سال گذشته 38 نفر زندانی جرایم غیر عمد این زندان به ستاد دیه آذربایجان شرقی معرفی شده اند افزود: تا کنون 30 نفر با صرف 10 میلیارد و 353 میلیون ریال اعتبار از محل کمک های ستاد دیه و رضایت شاکیان از زندان آزاد و به آغوش خانواده های خود بازگشته اند.

رییس زندان مراغه ادامه داد: طی این مدت نیز 33 نفر با جذب یک میلیارد و 570 میلیون ریال از محل کمک های خیران آزاد شده که عمده جرایم این زندانیان شامل دیه و مهریه است.

فلاح خاطر نشان کرد: هم اکنون نیز 10 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد این زندان نیازمند کمک یک میلیارد ریالی خیران در انتظار آزادی هستند.



تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393برچسب:, | 10:42 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی گفت: پیکر مطهر شش شهید گمنام دفاع مقدس در این استان پس از تشییع از سوی اقشار مختلف مردم به خاک سپرده می شوند.

قاسم صمدیان: پیکر این شهدا 20 اسفند ماه جاری با ورود به استان و همزمان با روز شهید پس از اقامه نماز جمعه از مقابل مصلی اعظم امام خمینی (ره) در تبریز تشییع می شود.

وی ادامه داد: این شش شهید یادگاران عملیات خیبر و رمضان هستند که از مناطق مجنون و شلمچه کشف شده اند.

صمدیان اظهار کرد: پیکر پاک دو تن از این شهدای گمنام در شهر خامنه، دو تن دیگر در سیس شبستر و پیکر دو شهید دیگر نیز در شهرستان هریس تشییع و تدفین خواهد شد.

وی همچنین از شناسایی پیکر شهید بهروز قربان نژاد از شهدای شهرستان مراغه خبر داد و گفت: پیکر این شهید عزیز نیز در مراغه تشییع و تدفین می شود.



تاريخ : چهار شنبه 20 اسفند 1393برچسب:, | 9:28 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

خانه صدرالاسلامی در شهرستان مراغه پس از طی تشریفات قانونی به ثبت ملی رسیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت سه اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این اداره کل، فرزین حق پرست گفت: خانه سرکاراتی در خیابان دارایی تبریز، عمارت تومانیانس روستای وینق در شهرستان خداآفرین و خانه صدرالاسلامی در شهرستان مراغه پس از طی تشریفات قانونی به ثبت ملی رسیدند.

وی با اشاره به اینکه قدمت خانه تاریخی سرکاراتی و صدرالاسلامی به دوران قاجار باز می گردد، افزود: در زمان حاضر مرمت خانه تاریخی سرکاراتی 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد



تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, | 9:20 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

نمایشگاه فروش بهاره در مراغه گشایش یافت

نمایشگاه فروش بهاره کالاهای پرمصرف ویژه ایام عید نوروز روز دوشنبه در مراغه گشایش یافت.

کالاهای مورد نیاز مردم شامل پوشاک و کفش، مواد غذایی، آجیل و خشکبار، لوازم خانگی ، انواع مواد پروتیینی، مرغ و تخم مرغ و گوشت در 95غرفه از این نمایشگاه و تا 25 اسفند سال جاری به شهروندان عرضه می شود.

در این نمایشگاه همچنین اقلام برنج، گوشت منجمد، قند و روغن پایین تر از نرخ بازار توزیع می شود.

در این نمایشگاه کالاها با 10 تا 15 درصد پایین تر از قیمت بازار و با نظارت بازرسان این مدیریت عرضه می شود.

بازرسان صنعت، معدن و تجارت مراغه نیز برای برخورد با تخلفات احتمالی در دفتر بازرسی نمایشگاه مستقر هستند.



تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, | 9:18 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

شهردار: طرح شناسنامه دار کردن باغ های محدوده شهری مراغه آغاز شد

 

شهردار مراغه گفت: طرح شناسنامه دار کردن باغ های محدوده شهری این شهر با استفاده از سیستم جی.آی.اس (GIS) آغاز شد.

 

 

نادر ابراهیمی روزیکشنبه درآیین غرس 15 هزار نهال و آغاز احداث بوستان امیرکبیر این شهرستان افزود: این طرح به منظور حفظ باغ ها و ممانعت از قطع اشجار باغ های داخل و محدوده حریم شهر مراغه اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح تمام مشخصات باغ از جمله مساحت و تعداد اصله های درخت با استفاده از سیستم GIS ثبت می شود، گفت: تاکنون یک هزار و 200 قطعه باغ داخل و محدوده شهر شناسایی و ثبت مشخصات شده است.

شهردار مراغه ادامه داد: هم اکنون 380 شناسنامه این باغ ها آماده تحویل به صاحبان بوده که همزمان با هفته درختکاری به آنان تحویل داده می شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه مدیریت شهری مراغه در نظر دارد به منظور ارایه خدمات بهتر به اهالی شهرک امیرکبیر سه پارک را تا سال 1395 احداث و در اختیار آنان قرار دهد، خاطر نشان کرد: این پارک ها و فضای سبز شامل بوستان امیر کبیر، پارک جانبازان جنوبی و پارک عشرت آباد است.

وی ادامه داد: طرح احداث بوستان امیرکبیر هم اکنون به پیمانکار مربوطه تحویل شده و از امروز عملیات اجرایی آن آغاز شده که در این طرح علاوه بر احداث پارک فرهنگسرایی به منظور ارایه خدمات فرهنگی و هنری به شهروندان این منطقه نیز احداث می شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری مراغه برای احداث بوستان امیر کبیر چهار میلیارد و 500 میلیون ریال و برای اجرای فرهنگسرای امیر کبیر سه میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرده است.

همچنین در این آیین غرس 15 هزار اصله نهال غیرمثمر اقاقیا، سرو، کاج، زبان گنجشک، چنار و نارون در سطح شهر مراغه با حضور مسوولان این شهرستان همزمان با هفته درختکاری آغاز شد.

هم اکنون مراغه دارای دو میلیون و پنج هزار متر مربع فضای سبز بوده و سرانه فضای سبز در این شهرستان 12 متر مربع برای هر شهروند است.



تاريخ : یک شنبه 17 اسفند 1393برچسب:, | 15:41 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

امام جمعه مراغه:

تعمیق آگاهی اعتقادی در دانشجویان رسالت نهاد نمایندگی رهبری است

امام جمعه مراغه گفت: تعمیق آگاهی اعتقادی دانشجویان از مهمترین رسالت های نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه هاست.

حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی روز یک شنبه در آیین تودیع و معارفه مسوول نهاد رهبری در دانشگاه مراغه افزود: این نهاد رسالت خطیری در تحقق دانشگاه اسلامی در جهت تبیین ارزش های دینی و تعمیق آگاهی اعتقادی دانشجویان و دانشگاهیان بر عهده دارد.

وی با تاکید بر ایجاد و تقویت روحیه تحرک و مشارکت فعال دانشجویان و دانشگاهیان در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه و دانشگاه ها، اظهار کرد: نهاد رهبری در دانشگاه ها باید با اهتمام و جدیت نسبت به برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی و ارتباط با نهادها و تشکل های دانشجویی اقدام کند.

امام جمعه مراغه ادامه داد: نهاد رهبری باید در ایجاد ارتباط با استادان و نیروهای فرهنگی و مذهبی، گسترش فضای معنوی در دانشگاه ها، رشد فضایل اخلاقی و بینش سیاسی و حمایت و هدایت فکری تشکل های دانشجویی گام های موثری بردارد.

حجت الاسلام پورمحمدی یادآوری کرد: حاکمیت بخشیدن به ارزش های اسلامی و انقلابی در سطوح اجرایی و علمی ضروری است و مقابله با ترویج عقاید و افکار انحرافی و هجوم فرهنگی و تقویت روح خودباوری و استقلال فکری از جمله تکالیف مهم فعالان نهاد رهبری در دانشگاه هاست.

در این آیین حجت الاسلام محمد جلیلی به عنوان مسوول نهاد رهبری در دانشگاه مراغه معرفی و از تلاش های حجت الاسلام امیر ابراهیم زاده قدردانی شد.

چهار هزار دانشجوی دختر و پسر در سه رشته مقطع دکتری، 26 رشته مقطع کارشناسی ارشد، 18 رشته مقطع کارشناسی پیوسته، دو رشته کارشناسی ناپیوسته و یک رشته کاردانی در دانشگاه مراغه تحصیل می کنند.

دانشگاه مراغه از سال 1370 با عنوان آموزشکده کشاورزی کار خود را آغاز کرده و در سال 91 به دانشگاه ارتقا یافته است.



تاريخ : یک شنبه 17 اسفند 1393برچسب:, | 10:3 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخير، از حضور فردی با ظاهر و اسمی عجیب در عملیات آزادسازی تکریت خبر داده‌اند که از هر لحاظ با دیگر نیروها متفاوت است.

این فرد که «ابوعزرائیل» نام دارد با ۴۰ سال سن، رعب و وحشتي عجيب در دلِ تروریست‌های داعش انداخته است.


اکنون جنگ خیابانی در مناطق مختلف تکریت آغاز شده و ابوعزرائیل، به عنوان یکی از نیروهای مردمی بیش از سایر نیروها متمایز است.

کابوس جدید داعشی ها کیست؟ +عکس

وی دارای ظاهری نسبتا درشت و چهره‌ای ترسناک است. با سری تراشیده و محاسنی سیاه، یونیفرم سیاه‌رنگ می‌پوشد و در میدان جنگ با داعشی‌ها رجزخوانی می‌کند.

ویدئو‌هایی کوتاه از او در عملیات پاکسازی تکریت منتشر شده که با نعره زدن در خیابان‌ها، تروریست‌های داعش را بزدل خطاب می‌کند.

نکته دیگری که ابوعزرائیل را متفاوت نشان داده سلاح‌هایی است که او در این جنگ از آنها استفاده می‌کند.

«شمشیر» و «تبر» دو سلاحی است که وی در پاکسازی خیابانی مناطق حومه تکریت در دست گرفته است.

اطلاعاتی درباره تابعیتش در دست نیست.



تاريخ : شنبه 16 اسفند 1393برچسب:, | 11:53 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رییس اداره ورزش و جوانان:

باشگاه رزمی تایگر مراغه مقام سوم تیمی کشور را کسب کرد

رییس اداره ورزش و جوانان مراغه گفت: باشگاه رزمی تایگر این شهرستان مقام سوم تیمی کشور را کسب کرد.

احمد حاجی محمدی : این باشگاه با کسب دو مدال طلا، دو مدال نقره و پنج مدال برنز در مسابقات قهرمانی کشور در رشته کیک بوکسینگ W.A.S.K.O واسکو به این مقام دست یافته است.

وی اظهار کرد: مهرداد مسیبی و میلاد ناظمی موفق به کسب مدال طلا، جواد الهی و علی صادقی مدال نقره و امین اشتری، توحید محمدی، پوریا جلالی، مجتبی طهماسبی و علی محمدیان مدال برنز این مسابقات را کسب کردند.

وی با اشاره به اینکه حامد حوری نیز کاپ اخلاق این مسابقات را کسب کرده، ادامه داد: باشگاه رزمی تایگر از 15 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده که علاوه بر کسب هفت مقام کشوری، سه نفر از ورزشکاران آن در سال 88 عضو تیم ملی رشته کیک بوکسینگ بودند.

مسابقات قهرمانی کشور در رشته کیک بوکسینگ W.A.S.K.O واسکو، هفتم و هشتم اسفند در تهران برگزار شد.



تاريخ : شنبه 16 اسفند 1393برچسب:, | 10:11 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رییس دادگستری مراغه:

 

مشارکت همگانی، لازمه برقراری امنیت در جامعه است

 

رییس دادگستری مراغه گفت: لازمه برقراری امنیت به عنوان رکن اساسی جامعه ، مشارکت جدی همه آحاد مردم و مسوولان در این امر خطیر است.

 

 

اسماعیل خیرالهی، روز پنجشنبه در جمع اعضای شوراهای اسلامی روستاهای این شهرستان با اشاره به اینکه حکومت در هر جامعه ای مکلف به ایجاد امنیت است، افزود: نظام جمهوری اسلامی نیز در این ارتباط تمام تلاش و توان خود را انجام می دهد اما برای موفقیت بیشتر در این زمینه، حضور و مشارکت مردم ضرورت دارد.

وی اظهار کرد: ایجاد احساس امنیت در جامعه هم ردیف با سلامت بدنی انسان ها بوده و اگر در جامعه ای امنیت نباشد تمامی امورات و زندگی مردم نیز با تاسی از آن در معرض اختلال قرار می گیرد.

رییس دادگستری مراغه با اشاره به نقش اعضای شوراهای اسلامی روستاها در زمینه تامین امنیت ادامه داد: رفتار این قشر از جامعه به عنوان عضوی از روستا، تاثیر بسزایی در رفتارهای اجتماعی، اعتقادات، فرهنگ و مسیر زندگی جامعه روستایی دارد.

خیرالهی، یادآوری کرد: فعالیت اعضای شورای اسلامی در روستاها باید علاوه بر تسریع در تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در زمنیه ایجاد امنیت روانی و اجتماعی جامعه روستایی نیز مشهود باشد و با نهادهای قضایی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

وی، اهمیت امنیت در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی را رکن اساسی جامعه عنوان کرد و گفت: اعضای شورای اسلامی می توانند با ورود جدی به مسایل بهداشت و درمان، انتقال راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و آگاه سازی روستاییان از اثرات تخریب منابع طبیعی و اموال عمومی، نقش خود در ارتقای سطح امنیت جامعه به خوبی ایفا کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مراغه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در قوانین جمهوری اسلامی ایران حدود پنج هزار و 600 بار بر اهمیت و نقش شوراهای اسلامی تاکید شده، گفت: این امر نشان دهنده نقش آن ها در توسعه و اعتلای جامعه از نظر قوانین اسلامی است.

علی دلداری، افزود: شوراهای اسلامی روستاها نیز می توانند در کنار انجام وظایف محوله خود از سوی دولت، در راستای فرهنگ سازی و تشویق روستاییان به سمت عملگرایی، قوای سه گانه را در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی یاری کنند.

وی اظهار کرد: با وجود تلاش های مسوولان، برخی مشکلات و آسیب های اجتماعی از جمله وجود قهوه خانه ها در روستاها شکل گرفته که بعد از مدتی این مسایل موجب ایجاد برخی مشکلات مانند اعتیاد در روستاها می شود که باید جلوی آن را گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب مراغه، خشکسالی و تغییر اقلیم را از دیگر مشکلات جامعه روستایی این شهرستان اعلام کرد و ادامه داد: گذر از این بحران نیز نیازمند مشارکت مردم بوده و اعضای شوراهای اسلامی و دهیاری ها نیز موظفند همپای مسوولان از گسترش اراضی باغی و تخریب و تغییر کاربری اراضی زراعی جلوگیری کنند.

دلداری، خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی همچنین موظفند با روحیه بسیجی به مردم روستاهای خود خدمت کنند و از ایجاد جریان هایی در داخل روستا جلوگیری کرده و با مردم و دهیاران به صورت هماهنگ فعالیت کنند.

وی گفت: اصلاح روابط دهیاران و شوراهای اسلامی با یکدیگر از دیگر ضرورت های موفقیت در کاهش آسیب های اجتماعی در روستاها بوده که باید در این زمینه تلاش های بیشتری انجام شود.



تاريخ : شنبه 16 اسفند 1393برچسب:, | 10:10 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
دومین نشست شورای حفاظت منابع آب

omur_ab_2
 
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد
شناسایی 3 هزار حلقه چاه غیرمجاز در مراغه

معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه از شناسایی 3 هزار حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان خبر داد.

omur_Ab_1
 


محمدی معاون استاندار وفرماندارویژه شهرستان مراغه عصر چهارشنبه مورخ 93/12/13 در دومین نشست شورای حفاظت منابع آب مراغه گفتند: هم اکنون در این شهرستان بیش از سه هزار حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده که اداره امور آب و مراجع قضایی آماده همکاری در خصوص انسداد این چاه ها هستند.

 

ظفر محمدی، افزود: مقابله با بهره برداران چاه های غیر مجاز نیازمند هماهنگی مسوولان ارشد استان بوده که اگر آن ها این اقدام ها را به صورت جدی در مرکز استان انجام دهند، شهرستان ها نیز به آسانی با بهره برداران غیر مجاز برخورد می کنند

وی اظهار کرد: مسوولان این شهرستان تمام تلاش خود را انجام می دهند اما وقتی شاهد حرکت جدی در مرکز استان نیستند، اقدامات آنان در این روند کند می شود

محمدی، با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی از 191 حلقه چاه انسداد شده، 41 مورد آن در مراغه انجام شده، ادامه داد: این امر نشان از عزم جدی این شهرستان بوده و اقدام جدی در این ارتباط نیاز به عزم جدی تر مسوولان استان و سایر شهرستان هاست

رییس اداره آب منطقه ای مراغه نیز در این جلسه گفت: هم اکنون 300 حکم انسداد چاه های غیر مجاز در این شهرستان با همکاری نهادهای قضایی اخذ شده که با انسداد آن ها، سالانه از برداشت پنج میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی جلوگیری می شود

عبدالله فرمانی، افزود: بهره برداران این شهرستان از سه هزار حلقه چاه غیر مجاز، حدود سه هزار هکتار از اراضی باغی را آبیاری می کنند

شهرستان مراغه دارای حدود 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان حدود 21 هزار و 150 هکتار به زیر کشت انواع باغات اختصاص دارد.

نقی غفاری، رییس کارگروه حفاظت از آب های زیر زمینی آذربایجان شرقی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب مراغه با اشاره به اینکه استفاده غیرمجاز از آب های زیرزمینی مهمترین علت این امر است، افزود: با برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی در زمان کنونی، سفره های ذخیره آب به علت فرو نشست زمین، از بین رفته که این امر موجب کاهش پتانسیل ذخیره آب در این سفره ها می شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب از منابع آبی زیر زمینی استان برداشت می شود، اظهار کرد: بیشتر این برداشت ها غیراصولی بوده و این روند موجب می شود سالانه حدود 50 میلیون مترمکعب بر میزان کاهش پتانسیل ذخیره آب های زیر زمینی اضافه شود.

رییس گروه حفاظت از آب های زیر زمینی آذربایجان شرقی ادامه داد: برداشت سالیانه از آب های زیر زمینی 300 میلیون مترمکعب اضافه بر حد استاندارد بوده که هم اکنون شرکت آب منطقه ای استان به دنبال اجرای طرح های مختلف برای کاهش میزان برداشت غیراصولی از آب های زیرزمینی است.

غفاری، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای عالی آب کشور هم اکنون اجرای این طرح ها در دستور کار قرار گرفته تا بتوان طی 20 سال آینده تمامی ظرفیت های از دست رفته را به پتانسیل آب های زیرزمینی بازگرداند و در راستای مصرف بهینه آب و کاهش ساماندهی چاه های غیر مجاز تلاش کرد.

وی گفت: هم اکنون این شرکت یک هزار و 500 کنتور هوشمند برداشت آب از چاه خریداری کرده و با هماهنگی شرکت توزیع برق در بین کشاورزان در حال توزیع است و با تعدیل پروانه های بهره برداری یک میلیون و 500 مترمکعب برداشت آب از سفره های زیر زمینی کاهش یافته است.

رییس گروه حفاظت از آب های زیر زمینی آذربایجان شرقی، برخورد جدی با بهره برداران چاه های غیر مجاز را از مهمترین اقدام های این شرکت اعلام کرد و ادامه داد: در سال جاری 191 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که 41 مورد از این تعداد در مراغه انجام شده است

غفاری، از عملکرد خوب اداره امور آب مراغه در راستای جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز قدردانی کرد و افزود: در این مدت در این استان 421 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی، 338 بهره بردار غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی، از حفر 137 حلقه چاه جلوگیری و 230 حکم انسداد از مراجع قضایی اخذ شده است

وی گفت: با این اقدامات یک میلیون و 251 هزار متر مکعب از برداشت آب غیر مجاز در استان جلوگیری شده است.

غفاری، از کاهش مصرف آب دشت مراغه – بناب به میزان یک متر و 71 سانتی متر در سال زراعی 92 – 93 خبر داد و افزود: این میزان نسبت به دوره آماری سال آبی 63 – 64 بررسی شده که براساس این داده آماری، 9 میلیون و 660 هزار متر مکعب آب این دشت کاهش یافته است.



تاريخ : پنج شنبه 14 اسفند 1393برچسب:, | 15:15 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به اینکه اقوال مختلفی در خصوص تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) نقل شده است، وجود این اقوال را سرّی از اسرار الهی دانست.

به مناسبت ایام فاطمیه با «محمدحسین رجبی دوانی» عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس تاریخ اسلام در خصوص تاریخ دقیق سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و چگونه به آتش کشیدن در خانه یگانه دختر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در پی می‌آید:

قول مشهور شیعه درباره سالروز شهادت فاطمه(س) 75 و 95 روز بعد از رحلت پیامبر(ص) است/ آیا «سبع» و «تسع» مشتبهه شده است؟

* اقوال مختلفی درباره شهادت حضرت فاطمه زهرا علیها‌السلام نقل شده است، قول معتبر کدام است؟ 

-در ارتباط با روز شهادت یا فاصله شهادت حضرت زهرا(س) با ارتحال پیغمبر(ص) میان شیعه و سنی، همچنین میان خود شیعیان اختلاف هست. منابع اهل تسنن عموماً این مدت را ۶ ماه پس از ارتحال پیغمبر(ص) نقل می‌کنند و معتقدند که آن حضرت(س) پس از پیامبر(ص) ۶ ماه در قید حیات بودند، در حالی که در منابع شیعه، مشهور دو قول است که یک ۷۵ روز دیگری ۹۵ روز بعد از ارتحال حضرت خاتم صلی الله علیه وآله وسلم هست که بر این مبنا در حقیقت ۱۳ جمادی الاول و ۳ جمادی الثانی را ذکر می‌کنند.

البته بنده شخصاً ضمن احترام به راویان و علمای گذشته و محدثان شیعه این عذر را نمی‌پسندم و نمی‌پذیرم که گفته شده به سبب آنچه که در گذشته نقطه‌گذاری در رسم‌‌الخط مسلمانان وجود نداشته است، «تسع» و «سبع» مشتبهه شده و نمی‌دانند که سالروز شهادت بی بی دو عالم(س) 75 روز بوده یا ۹۵روز پس از رحلت رسول خدا(ص) بوده است!

به طوری که بنده شخصاً معتقدم امر اعتقاد به ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام و آن هم سرور بانوان دو عالم و قرة العین رسول چنان باید برای شیعه و مدعیان پیروی از اهل‌بیت علیهم‌السلام مهم باشد که اصلاً نیازی به کتابت اینها نباشد، باید مردم چنان نسبت به این مسئله به خصوص با شهادت مظلومانه سرور بانوان دو عالم حساس بوده باشند که این را آنچنان به خاطر می‌سپردند که هر سال برای یادآوری چنین مصیبت عظمایی سالروزش را به سوگ می‌نشستند.

لذا اینکه بگوییم در اذهان یک چنین مسئله‌ای و مشکلی به خاطر نبودن نقطه‌گذاری پیش آمده است، عذر پذیرفته نیست و نشان می‌دهد که متاسفانه برخی از گذشتگان، آن اعتقاد راستینی که باید نسبت به مقام اهل بیت(ع) و بزرگداشت آنچه به آن ذوات مقدس مربوط می‌شود، مثل امروز که شیفتگان اهل‌بیت(ع) باور دارند، در گذشته وجود نداشته است، به قول مرحوم دکتر شهیدی شاید هم، سری از اسرار مربوط به حضرت زهرا(س) هست که باید راجع به آن بزرگوار خیلی مسائل ناشناخته بماند، همان‌گونه که راجع به ولادت آن حضرت(س) قول ثابتی نداریم و دقیق نمی‌دانیم ولادت آن حضرت درچه روز و سالی اتفاق افتاده است، آیا قبل از بعثت یا بعد از بعثت و در چه سالی بوده است؟! که قول مشهور بعد از بعثت است.

مورد دیگر در این ارتباط که لازم به آن اشاره شود و دکتر شهیدی مطرح می‌کند، اینکه محل دفن آن حضرت(س) اکنون دقیقاً مشخص نیست، آیا حضرت فاطمه سلام الله علیها در بقیع، خانه خود یا روضه منوره پیغمبر دفن است و همین‌طور سن شهادت ایشان، اینها مواردی است که دکتر شهیدی می‌گوید: «احتمال دارد از اسرار الهی باشد».

مشهور علمای شیعه 95 روز را صحیح می‌دانند

* پس با این اوصاف، قول ۹۵ روز صحیح‌تر است؟

ـ قول 95 روز اکنون به عنوان قول صحیح‌تر پذیرفته شده است، وقتی می‌گویم به سبب اینکه گفته شده رسم‌الخط مشکل داشته و نتوانستند بفهمند این واقعه «سبع» است یا «تسع» که چون آن موقع نقطه گذاشته نمی‌شده و همچنین دندان‌های درشت حروف مشخص نبوده است، اگر ما این را بپذیریم، از نظر ارزش هر دو یکسان هستند، یعنی اینکه ما چه هفت بخوانیم و چه 9 ارزش آن یکسان است، منتها شاید با توجه به برخی شواهد و قرائن، علمای ما قول دوم را ترجیح دادند و البته برای عرض ارادت ساحت مقدس حضرت زهرا علیها‌السلام هر دو قول را ما بزرگ می‌شماریم و نسبت به ذات مقدس آن حضرت(س) در هر دو قول اظهار سوگ و مصیبت می‌کنیم.

حضرت زهرا(س) به مرگ ظاهری یا بیماری از دنیا نرفته است/ منابع اهل سنت شهادت صدیقه طاهره را تائید می‌کنند

* شبهه‌ای که درباره عروج ملکوتی حضرت صدیقه طاهره(س) مطرح می‌شود این است که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفتند، لطفا در این خصوص توضیح دهید.

- آنچه واقعاً جای سؤال هست، اینکه مسلمانان اگر ارادت و اعتقاد به ذات مقدس پیامبر عظیم‌الشان اسلام صلی الله علیه وآله وسلم داشته باشد، چه شیعه و چه هر فرقه دیگری  باشند و به ذات پیامبر اکرم(ص) اعتقاد و باور داشته باشد، آیا جای سؤال نیست که چرا باید تنها یادگار پیامبر و نوردیده آن حضرت که فرمود او سرور بانوان دو عالم است و بارها فرمودند: «ابنتی فاطمه فإنّها سیدة نساء العالمین مِن الأوّلین و الآخرین» و همچنین احادیثی از پیغمبر (ص) که داریم که می‌فرمایند: «رشد و نمو ظاهری و مادی حضرت صدیقه کبری(س) نسبت به دختران هم سال خود دو برابر بوده است»؛ یعنی مثلاً اگر آن قول معروف را اصل قرار دهیم که حضرت صدیقه طاهره (س) در ۹ سالگی ازدواج کرده است، با این فرمایش پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) در سن ۹ سالگی از نظر ظاهری و مادی معادل دختر ۱۸ ساله زمان خود بوده است.

منابع اهل تسنن سن آن حضرت را در هنگام شهادت 27 و 28 سال گفتند. اگر ما آن را اصل قرار دهیم، این سنی برای بانویی که در اوج طراوت در زمان حیات پدر بوده است و ایشان حداقل به نقل خود اهل تسنن ۶ ماه پس از وجود مقدس پیامبر عظیم‌الشان اسلام در قید حیات نباشد، چرا!؟ آیا دچار بیماری یا دچار مشکلی بوده است، این بیماری اگر وجود داشته، باید سابقه در زمان پیامبر(ص) داشته باشد، در حالی که ما اصلاً یک چنین مسئله‌ای را نمی‌بینیم و این نشان می‌دهد که آن حضرت به دلیل تألمات شدید روحی و جسمی که در وجود نازنینش به وجود آمد، در این فاصله کوتاه بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به لقای الهی پیوست، ما اگر نقل‌هایی که حتی در برخی از منابع اهل تسنن وجود دارد، مانندکتاب «الامامة والسیاسة»، تألیف «ابن قتیبه دینوری» و یا نقل‌هایی که «ابن ابی الحدید» شارح نهج‌الابلاغه آورده است و دیگر منابع اهل تسنن وجود دارد، به وضوح نشان می‌دهد که حضرت صدیقه کبری علیها‌السلام نسبت به حوادث بعد از پیغمبر(ص)، حوادث سیاسی پس از رحلت ایشان و تصاحب و غصب خلافت به شدت ایشان موضع داشتند و متأثر بوده است، نه از باب اینکه چرا خلافت و قدرت از کف همسر او بیرون رفته است، بلکه به سبب آنچه که حضرت(س) مشاهده می‌کرد، تمام تلاش‌ها و زحمات طاقت‌فرسای پیامبر بزرگوار اسلام(ص) با چنین توطئه‌ای به باد می‌رود و اسلام به انحراف کشیده می‌شود و مهم‌ترین اصل اسلام که ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌اسلام برای هدایت بشریت تا پایان تاریخ و پایان جهان است، این گونه مورد حمله قرار می‌گیرد و ولایت از محضر امور خارج می‌شود، لذا مجموع این حوادث آن حضرت(س) را به شدت متألم کرد.

«ابن قتیبه دنیوری» نقل می‌کند که حضرت زهرا(س) خانه خود را مأمن کسانی قرار دارد که نسبت به حاکمیت خلیفه اول موضع داشتند و به ولایت و خلافت امیرالمومنین علی علیه‌اسلام پای می‌فشاردند و آنها در خانه حضرت زهرا اجتماع و تحصن کرده بودند و حاضر به بیعت خلیفه نبودند، بعد «ابن قتیبه» می‌گوید که «عمر بن خطاب» به «ابوبکر» گفت تا علی(ع) بیعت نکرده، به سبب جایگاهی که نسبت به پیغمبر(ص) دارد پایه‌های حکومت تو محکم نخواهد شد و لذا باید از علی(ع) بیعت گرفت و خلیفه اول هم موافقت کرد.

حامیان ولایت در خانه فاطمه(س) تحصن کردند/ آتش و تهاجم غاصبان علیه خانه فاطمه(س)

در آغاز ابوبکر، «قنفذ» غلام آزاد شده عمر را فرستاد که به خانه فاطمه(س) برود و به امیرالمومنین علی(ع) بگوید: خلیفه رسول خدا(ص) تو را می‌طلبد، وقتی قنفذ به حضرت علی(ع) پیغام ابوبکر را رساند، امام (ع) در جواب فرمود: «چه زود به رسول خدا(ص) دروغ بستید» و او را باز گرداند. بار دیگر خلیفه به قنفذ گفت به علی بگو: جانشین پیغمبر خدا(ص) تو را می‌طلبد، که حضرت(ع) در پاسخ فرمود: «سبحان الله! چیزی را ادعا کرده است که در حد و اندازه او نیست». بنابراین آن دو تصمیم گرفتند از راهی جز مسالمت وارد عمل شوند.

«ابن قتیبه» می‌نویسد که عمر با گروهی به سوی خانه زهرا(س) حرکت کرد، در حالی که شعله آتشی در دست داشت، مردم به او گفتند: عمر به کجا می‌روی، گفت: این خانه را که محل توطئه خلافت ما شده است، می‌خواهم با اهل آن به آتش بکشم! به او گفتند: ای عمر! در این خانه دختر پیغمبر حضور دارد، گفت: اگر چه او باشد، من این کار را می‌کنم، «ابن قتیبه» می‌گوید: عمر و افرادش خانه فاطمه(س) را محاصره کرد و فریاد برآورد که؛ ای دختر پیامبر(ص)! این افرادی که در خانه‌ات پناه گرفتند، باید بیرون بفرستی تا بیعت کنند و گرنه خانه را به آتش می‌کشم.

«ابن قتیبه» در ادامه می‌گوید: فاطمه زهرا(س) پشت در‌آمد و فرمود: «ای پسر خطاب! این بود عمل به سفارش رسول خدا(ص) که بعد از من با خاندانم نیکی کنید؟! هنوز کفن پدر من خشک نشده است، با خاندان او این گونه برخورد می‌کنید؟». او گفت: ای دختر پیامبر(ص) می‌دانم که نزد پدرت چه قدر محبوب بودی. اما اگر در را نگشایی تا آنها بیعت کنند، این خانه را آتش می‌زنم و این کار دین پدرت را محکم‌تر می‌کند! حضرت زهرا علیها‌السلام وقتی چنین دیدند، خطاب به پیغمبر عرضه داشتند: «ای پدر! بعد از تو، ما از پسر ابی قحافه و پسر خطاب چه‌ها که ندیدیم» و شروع به استغاثه‌ای کرد که به نقل «ابن قتیبه» چنان دلخراش بود که همان افرادی که آمده بودند، نزدیک بود دل‌هایشان شکافته و جگرهایشان پاره‌پاره شود و به شدت گریستند و عده زیادی از آنها صحنه را ترک کردند، منتها «ابن قتیبه» دیگر نمی‌گوید چگونه!

 نقل می‌کند که در خانه باز شد و اینها وارد خانه شدند و بازوان علی(ع) را بستند و او را وارد مسجد کردند تا از او بیعت بگیرند. اما منابع شیعه می‌گویند که عمر بن خطاب تهدید خودش را عملی کرد، در را آتش زد، همین که در مقداری باز شد، آن را با فشار سختی گشود، در حالی که حضرت زهرا(س) پشت در بود و بین در و دیوار این ضربت بر او وارد شد و چون باردار بود، موجب سقط جنین آن حضرت(س) شد و حضرت از هوش رفت و زمانی که به هوش آمد، دید امیر‌المومنان علیه‌السلام را کشان کشان با بازوان بسته به طرف مسجد می‌برند، این بود که خود را با همان حالت زار به امیر‌المومنان (ع) چسباند، لباس او را گرفت و فرمود: «نمی‌گذارم با پسرعمویم این گونه رفتار کنید». به نقلی خود ابن خطاب و به نقلی به دستور او «قنفذ» با غلاف شمشیر به دستان حضرت زدند که دستان مبارکش کبود و قدرت او زائل و دوباره بیهوش شد و امیر‌المومنین (ع) را رها کرد.

حضرت علی(ع) را وارد مسجد کرده بودند، در این هنگام حضرت زهرا (س)به هوش می‌آید، این نقل را باز «ابن قتیبه» دارد که وقتی حضرت فاطمه علیهاالسلام دید، شمشیر را بر سر امیر‌المومنان (ع) گرفتند و او را تهدید می‌کنند که اگر بیعت نکند، آن حضرت را گردن خواهند زد، فرمود: «دست از پسر عمویم بردارید که به خدا سوگند که اگر او را رها نکنید، به سوی قبر پیامبر(ص) می‌روم و در حق شما نفرین خواهم کرد»، معطل هم نشد و به سوی قبر مطهر پیغمبر(ص) رفت، امیرالمومنین(ع) که چنین صحنه‌ای را دید، به سلمان فرمود: «سلمان برو، جلوی ایشان را بگیر که اگر نفرین کند، خدا عذابی خواهد فرستاد که دیگر کسی روی زمین باقی نخواهد ماند!».

سلمان آمد تا مانع حضرت(س) شود، عرض کرد: شما پدرتان رحمة للعالمین بود، نفرین نکنید، فرمود: «ای سلمان! بگذار دادم را از این بیدادگران بگیرم»، سلمان عرض کرد: این گفته من نیست، این فرموده امیر‌المومنین است. لذا تا حضرت صدیقه طاهره (س) شنید امیر‌المومنین دستور داده است، فرمود: «چون او فرمان داده است، من اطاعت می‌کنم و شکیبایی می‌ورزم و از خدا فقط می‌خواهم که بین ما و آنها داوری کند».

«ابن قتیبه» می‌گوید: ابوبکر وقتی این صحنه را دید، به شدت منقلب و منفعل شد و گفت: دست از علی(ع) بردارید که ما او را مجبور به بیعت نمی‌کنیم، این جا بود که شمشیر را از سر ایشان برداشتند و امیر‌المومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) به خانه بازگشتند، البته برخی از نقل‌ها این است که در همان جلسه ابوبکر جلو آمد و دست خود را به دست حضرت (ع) زد و این طور جلوه دادند که امام علی (ع) بیعت کرده است، اما ظاهراً نقل صحیح این است که امام علی (ع) در آنجا بیعت نکرد و حضرت (ع) به خانه رفت و به نقل اکثر منابع اهل تسنن تا حضرت زهرا (س) در قید حیات بود، امیر‌المومنین (ع) بیعت نکرد و پس از رحلت آن حضرت(س) بیعت کرد.

البته عده‌ای در نهایت بی‌معرفتی می‌گویند: علی (ع) پشتوانه‌اش زهرا(س) بود و چون او را از دست داد، احساس کرد که هیچ پشتوانه‌ای ندارد و مجبور شد بیعت کند، اما قضیه صحیح این است که امیر‌المومنین چون دستگاه غاصب خلافت را قبول نداشت، به عنوان اعتراض خاندان پیامبر (ص) بیعت نکرد و این عدم بیعت تا حضرت زهرا (س) در قید حیات بود، ادامه داشت، منتها وقتی مشاهده فرمود که جریان ارتداد در عالم اسلام پدید آمده و مدعیان دروغین نبوت قصد هجوم به مدینه و نابودی دارالاسلام را دارند، برای اینکه خیال خلیفه از جانب حضرت آسوده بوده و بداند ایشان فعالیتی ضد او نخواهد داشت، به خلیفه اول پیام داد تا به منزل آمده و از حضرت بیعت بگیرد، پس امام علی (ع) برای ایستادگی برابر جریان مرتدین و از بین بردن اقتدار آنها و برای حفظ اصل و اساس اسلام، مجبور به بیعت با خلیفه نخست شد، لذا علاوه بر حضور در نمازها، جاهایی که خلیفه دچار مشکل شده و حیران می‌ماند و از او درخواست کمک می‌کرد، هدایت و راهنمایی خویش را از او دریغ نمی‌داشت، در واقع برای حفظ مصالح اسلام، خلیفه وقت را یاری می‌فرمود.



تاريخ : چهار شنبه 13 اسفند 1393برچسب:, | 10:59 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رییس شبکه دامپزشکی: دو طرح مایه کوبی دام در مراغه اجرا شد

رییس شبکه دامپزشکی مراغه از اجرای دو طرح مایه کوبی تب برفکی و بروسلوز گاوی در این شهرستان خبر داد.

علی پاشایی  با اشاره به اینکه در این طرح ها گاو و گوساله مایه کوبی شدند، گفت: در مرحله سوم طرح مایه کوبی تب برفکی 14 هزار و 447 راس و در طرح بروسلوز گاوی 20 هزار راس دام مایه کوبی شدند.

وی اظهار کرد: طرح تب برفکی در 126 واحد دامی و بروسلوز گاوی (تب مالت) در 163 واحد دامی با همکاری بخش دولتی و خصوصی اجرا شده است.

پاشایی ادامه داد: بیماری و بروسلوز گاوی (تب مالت) بیماری مشترک بین انسان و دام بوده که عدم مصرف شیر خام و پنیر تازه از مهمترین نکات رعایت بهداشت در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

وی اضافه کرد: تب برفکی نیز بیماری ویروسی بسیار واگیر در نشخوار کنندگان است که در دام های بالغ با ایجاد زخم های تاولی در نواحی مختلف بدن موجب قطع یا کاهش شدید تولید شیر، توقف رشد در دام های جوان و مرگ دام های نوزاد می شود.

وی گفت: مایه کوبی دام، رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه ای و امنیت زیستی در دامداری ها را موثر ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی است.

شهرستان مراغه با 912 هزار واحد دامی و تولید سالانه شش هزار و 700 تن گوشت قرمز، رتبه سوم آذربایجان شرقی را در این زمینه به خود اختصاص داده است.



تاريخ : چهار شنبه 13 اسفند 1393برچسب:, | 10:28 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
فرمانده نیروی انتظامی مراغه خبر داد
دستگیری عامل هتک حیثیت افراد در فضای مجازی در مراغه

فرمانده انتظامی مراغه از دستگیری عامل هتک حیثیت افراد در فضای مجازی خبر داد.

خبرگزاری فارس: دستگیری عامل هتک حیثیت افراد در فضای مجازی در مراغه
 

سهراب رحیم‌زاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: فردی با در دست داشتن شکوائیه‌ای به پلیس فتا مراجعه و اظهار داشت شخصی ناشناس اقدام به بازگشایی صفحه‌ای در یکی از شبکه اجتماعی نموده و در آن مطالبی برخلاف حقیقت در خصوص وی منتشر کرده است.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله کارشناسان تحقیقات خود را آغاز و سرانجام توانستند با اقدامات ویژه و تخصصی خود هویت عامل هتک حیثیت فرد شاکی را شناسایی و وی را دستگیر نمایند.

این مقام انتظامی گفت :متهم هرچند در بازجویی‌های اولیه منکر امر بود ولی با مشاهده ادلّه و مستندات موجود راهی جز اقرار نیافت و بیان داشت هدف خاصی نداشته و تنها به دلیل بالا بردن آمار بازدید اقدام به باز نمودن این صفحه نموده است و هدفش تخریب نبوده و اینک از کار خود پشیمان هست.

رحیم‌زاده در پایان به همشهریان عزیز توصیه کرد، در فضای مجازی و مخصوصاً شبکه‌های اجتماعی از بارگذاری اطلاعات خود و افراد دیگر بدون اجازه فرد موردنظر به منظور شوخی یا سرگرمی و به قصد هتک حیثیت آنان به جد پرهیز نمایند چرا که این عمل دارای عنوان مجرمانه بوده و متضمن مجازات است.



تاريخ : سه شنبه 12 اسفند 1393برچسب:, | 16:14 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

دانش آموزان مراغه به استقبال جشن نیکوکاری رفتند

 مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) مراغه گفت: دانش آموزان این شهرستان با دریافت هفت هزار قلک و پاکت مخصوص جمع آوری هدایای جشن نیکوکاری به استقبال این جشن رفتند.

ایوب هاشمیان، روز دوشنبه در جمع مددکاران اجتماعی نهادهای حمایتی این شهرستان با اشاره به اینکه جشن نیکوکاری در سال جاری به علت مصادف شدن با ایام فاطمیه با شعار اکرام فاطمی و همبستگی اجتماعی در سراسر کشور برگزار می شود، افزود: موفقیت در اجرای این جشن نیازمند مشارکت نهادها بویژه آموزش و پرورش، سازمان دانش آموزی، بسیج، اصناف و امور مساجد با این کمیته است.

وی اظهار کرد: این جشن هر سال در اسفند و هفته احسان و نیکوکاری برای جمع آوری کمک های مردمی برگزار و مردم نیکوکار نیز با الهام از تعالیم اسلام و ائمه معصومان(ع) به یاری نیازمندان و دانش آموزان محروم می شتابند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) مراغه ادامه داد: علاوه بر توزیع این اقلام بین دانش آموزان، مددکاران این کمیته روز پنجشنبه و جمعه 14 و 15 اسفند در هقت پایگاه ثابت و سیار آماده دریافت هدایای نقدی و غیر نقدی مردم هستند.

هاشمیان، یادآوری کرد: جشن نیکوکاری از مناسبت های فرخنده در کشور است که زیبایی درک انسانی اقشار گوناگون مردم در کمک و دلشاد کردن هموطنان را متجلی می کند.

در شور نیکوکاری سال گذشته مردم خیر و نوعدوست مراغه چهار میلیارد ریال در قالب کمک نقدی و کالایی مشارکت کرده بودند.

هم اکنون یک هزار و 121 دانش آموز نیازمند در این شهرستان، نیازمند یاری مردم و اهدای هدایای نقدی و غیرنقدی هستند.



تاريخ : سه شنبه 12 اسفند 1393برچسب:, | 8:51 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون پژوهشی شبکه آزمایشگاه های فناوری نانو:

آزمایشگاه های نانو دانش آموزی کشور به 50 مورد می رسد

معاون پژوهشی شبکه آزمایشگاه های آموزشی فناوری نانو گفت: تا پایان سال جاری تعداد آزمایشگاه های دانش آموزی این فناوری در کشور به 50 مورد می رسد.

سعید ساعدی روز دوشنبه در آیین بهره برداری از آزمایشگاه علوم و فناوری نانو در پژوهش سرای دانش آموزی مراغه افزود: تاکنون 36 آزمایشگاه در شهرستان های کشور به بهره برداری رسیده و دانش آموزان در حال انجام آزمایش های این رشته در زمینه های مختلف هستند.

وی اظهارکرد:آشنایی دانش آموزان بافناوری نانو وکشف استعدادهای درخشان دانش آموزان، تربیت نیروهای پژوهش محور از دوران مدرسه و در نهایت ارتقای رتبه کشور در تولید علم نانو در سطح جهان از مهمترین اهداف راه اندازی این آزمایشگاه هاست.

معاون پژوهشی شبکه آزمایشگاه های آموزشی فناوری نانو گفت: یادگیری دانش آموزان در زمینه دانسته های علمی و نانو ازمهمترین اهداف ایجاد این آزمایشگاه درسطح پژوهشسراها بوده و به منظور بهره مندی یکسان دانش آموزان، آزمایشگاه ها به صورت شبکه زنجیره ای توسعه می یابد.

ساعدی با اشاره به اینکه مهمترین فعالیت های ترویج نانو برگزاری همایش های آموزشی و نمایشگاه های مربوطه است، اظهار کرد: تاکنون یک هزار و 578 همایش آموزشی و 28 نمایشگاه نانو در سطح استان ها برگزار شده است.

وی ادامه داد: 138 هزار دانش آموز در همایش ها و 107 هزار نفر در نمایشگاه های استانی آموزش دیده و در راستای آشنایی بیشتر دانش آموزان تاکنون 51 شماره از ماهنامه زنگ نانو منتشر و در مدارس توزیع شده است.

ساعدی با بیان اینکه آزمایشگاه های دانش آموزی علوم و فناوری نانو با حمایت 70 درصدی توسط ستاد نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجهیز می شوند، اظهارداشت: هم اکنون در آذربایجان شرقی سه آزمایشگاه در شهرستان های تبریز، مراغه و میانه به صورت همزمان به بهره برداری رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: برای هر کدام از این آزمایشگاه ها یک میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه شده که در مجموع دو میلیارد و 370 میلیون ریال آن توسط ستاد نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یک میلیارد و 230 میلیون ریال نیز از منابع داخلی آموزش و پرورش تامین شده است.

مدیرآموزش و پرورش مراغه نیز در این آیین، توسعه و تقویت پژوهش سراهای دانش آموزی را از سیاست های آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: پژوهش سراها به عنوان محلی برای ایجاد ابتکار و اندیشه ورزی دانش آموزان فعالیت خود را آغاز کرده اند.

جلیل اسلامی افزود: با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در خصوص ارتقا قدرت علمی کشور، فناوری نانو به عنوان یک علم فرا رشته ای بوده و تلاش در راستای کسب موفقیت های بیشتر در این زمینه ضروری است.

وی اظهار کرد: این مدیریت در راستای ارتقا سطح کیفی این آزمایشگاه تمام تلاش خود را برای جذب کمک های خیران انجام می دهد تا بتوانیم امکانات بیشتری را در اختیار دانش اموزان قرار دهیم.

پژوهشسرای دانش آموزی مراغه در سال 82 فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون دارای شش هسته آزمایشگاهی فیزیک، زمین شناسی، نانو، شیمی، رباتیک و نجوم است.

هم اکنون 43 هزار دانش آموز و سه هزار کادر فرهنگی در 500 مدرسه دولتی و غیر دولتی مراغه در حال تحصیل و تدریس هستند.



تاريخ : سه شنبه 12 اسفند 1393برچسب:, | 8:48 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

هنرمندان برتر جشنواره هنرهای تجسمی آذربایجان شرقی تجلیل شدند

ایرنا - هنرمندان برتر هفتمن جشنواره هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی روز دوشنبه طی مراسمی در مراغه مورد تجلیل قرار گرفتند.

این جشنواره در چهار رشته گرافیک، کاریکاتور، نگارگری و نقاشی با عنوان تجلی حقیقت و زیبایی دی ماه امسال از سوی سازمان بسیج هنرهای تجسمی آذربایجان شرقی برگزار و 246 اثر از 86 هنرمند، داوری و 19 اثر از آن ها به عنوان برتر انتخاب شد.

در این آیین و در رشته نقاشی از سیده عزیزه موسوی و سمیرا مقدسی از مراغه و معصومه شمشیری از مرند دارندگان مقام اول این رشته تجلیل بعمل آمد.

ایرج عبدی و اعظم مهرابی از مراغه و شبنم کسایی از مرند که مقام دوم این جشنواره و لیلا اصلانی، فرید امیرتقوی و صدرا کفیل افشار هر سه از مراغه که مقام سوم را کسب کرده بودند، تجلیل شدند.

در رشته گرافیک نیز از وحید وصفی از تبریز و بهداد شریفی از مراغه دارنده مقام اول و حمیده شهبازی و مهسا سادات‎هاشمی اقدم هر دو از تبریز که به ترتیب حائز مقام دوم و سوم شده بودند، تجلیل شد.

در رشته کاریکاتور نیز از جابر اسدی از تبریز، حسن دولتی از اهر و علی اکبر آریانفر از تبریز که حائز مقام های اول تا سوم شده بودند و در بخش نگارگری نیز از سهراب نظامی از تبریز، سهیلا جاهد از اردبیل و رحیم عظیمی از مرند به ترتیب دارندگان مقام های اول تا سوم این رشته جلیل بعمل آمد.

در آیین اختتامیه این جشنواره، علاوه بر تجلیل از هنرمندان بسیجی حائز مقام های اول تا سوم از 22 هنرمند کودک و نوجوان شرکت کننده در مسابقه سی و ششمین بهار انقلاب شهرداری مراغه، هنرمندان فعال در حوزه هنر مدیریت شهری و داوران و دست اندرکاران هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی نیز با اهدای جوایزی تجلیل شد.

اختتامیه هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی به میزبانی مراغه در مجتمع فرهنگی هنری عبدالقادر مراغی برگزار شد.



تاريخ : دو شنبه 11 اسفند 1393برچسب:, | 12:36 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مسوول بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی:

حمایت گفتاری بدون عمل از هنرمندان برای رشد این عرصه کافی نیست

مسوول بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی گفت: حمایت گفتاری بدون عمل مسوولان از هنرمندان برای رشد و تعالی این عرصه کافی نیست.

 
محمد اسکندری روز دوشنبه در آیین پایانی هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان این استان با اشاره به اینکه هنر باید درقالب اندیشه انقلابی به مخاطب ارایه شود، افزود: توجه و حمایت عملی و میدانی مسوولان و متولیان فرهنگ و هنر از هنر اسلامی و انقلابی ضروری است.


وی اظهار کرد: حمایت عملی مسوولان و متولیان امر از قشر هنرمندان بسیجی و متعهد جامعه به عنوان تکلیفی اثرگذار موجب رشد و تعالی آنان می شود.

مسوول بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی ادامه داد: صرف هزینه و حمایت از هنر انقلابی و اسلامی به عنوان ابزاری فرهنگی در برابر هجمه های فرهنگی دشمنان، در راستای صیانت از آرمان های نظام انجام می شود.

اسکندری یادآوری کرد: حمایت های گفتاری و برنامه ای از هنرمندان متعهد در سطح جامعه و هنرمندانی که به دنبال مطالبات، آرمان ها و ارزش های متعالی اسلام و انقلاب هستند، کافی نیست.

وی گفت: تشویق هنرمندان جوانی که در عرصه هنر متعهد و انقلابی تلاش می کنند، موجب افزایش انگیزه آنان برای فعالیت در این عرصه می شود.

شهردار مراغه نیز در این آیین گفت: هر تمدنی برای جاودانه شدن باید در راستای ارتقای هنر و هنرمندی تلاشی پویا داشته باشد.

نادر ابراهیمی افزود: مدیریت شهری مراغه تلاش می کند با حمایت از هنرمندان، هنر و فرهنگ این شهرستان را در راستای این اهداف تقویت کند.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مراغه نیز در این آیین با اشاره به اینکه فرهنگ اسلامی و انقلابی باید مبتنی بر تفکر و فرهنگ علوی و فاطمی و مکتب و راه امام راحل و رهبری باشد، گفت: استفاده از هنر برای سعادت اخروی بشری، نورانیت زندگی و گسترش آرمان های انقلاب اسلامی ضروری است.

حجت الاسلام اباصلت فیضی زاده با اشاره به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در زمینه فرهنگ و هنر، افزود: هنرمندان متعهد به آرمان های جامعه و انقلاب اسلامی علاوه بر حرکت در مسیر سعادت بشری باید در راستای حفظ آرمان های انقلاب اسلامی نیز گام بردارند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع دست اندارکاران فیلم شیار، یادآوری کرد: براساس منویات معظم له هنر اسلامی و انقلابی باید با تعهد، انسجام ، ابتکار و نوآوری و بر اساس زیباشناختی و هوشمندانه باشد.

در این مراسم از 19 نفر از هنرمندان بسیجی که موفق به کسب مقام در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی شده بودند و 22 هنرمند شرکت کننده در مسابقه سی و ششمین بهار انقلاب شهرداری مراغه با اهدای جوایز تجلیل شدند.

هفتمن جشنواره هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی با عنوان تجلی حقیقت و زیبایی به میزبانی مراغه در مجتمع فرهنگی هنری عبدالقادر مراغی برگزار شد.



تاريخ : دو شنبه 11 اسفند 1393برچسب:, | 11:39 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

سردار سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات گستاخانه وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ABS بیان کرد: کند ذهنی وزیر خارجه آمریکا به گونه‌ای است که فکر می‌کند با تهدید نظامی، جمهوری اسلامی ایران از منافع قطعی خود دست برمی‌دارد.

وی افزود: در صورت حرکت احمقانه نظامی آمریکا علیه ایران قدرت واقعی جمهوری اسلامی را به آمریکایی‌ها نشان خواهیم داد.

رئیس ستاد تبلیغات دفاعی کشور با اشاره به اقتدار دفاعی و آمادگی‌های فوق‌العاده و تعیین‌کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: ما در مصاف نظامی به گونه‌ای عمل می‌کنیم که برای همیشه از شر آمریکا نجات پیدا کنیم.

سردار جزایری خاطرنشان کرد: دفاع مستحکم و آفند گسترده و پراکنده ما آمریکا را مجبور خواهد کرد از منطقه استراتژیک غرب آسیا خارج شود.

 

طرح گرافیکی اتحاد بصیرت پرچم


تاريخ : دو شنبه 11 اسفند 1393برچسب:, | 9:49 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

پدر 2 شهید سرافراز دفاع مقدس پس از سال‌ها تحمل دوری فرزندان ، دعوت حق را لبیک گفت .
پیکر حاج غریبعلی دوستان ، پدر شهیدان اسماعیل و محسن امروز با حضور مسئولان و مردم قدرشناس مراغه تشییع و در جوار فرزندان شهیدش در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد .
محمدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مراغه گفت: حاج غریبعلی دوستان ، پدر شهیدان والامقام سردار اسماعیل و محسن دوستان دیروز بر اثر عارضه قلبی در سن 89 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان دلاور خود پیوست .
سردار شهید اسماعیل دوستان معاون گردان امیرالمومنین لشکر همیشه پیروز عاشورا در دوران دفاع مقدس ، سال 1365 در عملیات کربلای پنج و برادرش محسن سال 1362 در عملیات والفجر شش به درجه رفیع شهادت نائل آمدند .



تاريخ : یک شنبه 10 اسفند 1393برچسب:, | 16:1 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

دانشگاه مراغه مقام دوم جشنواره نشریات دانشجویی را کسب کرد

دانشگاه مراغه در نخستین جشنواره نشریات دانشجویی منطقه دو کشور در مجموع تعداد جوایز، مقام دوم را پس از دانشگاه لرستان کسب کرد.

 

این دانشگاه با 20 نشریه دانشجویی و 85 اثر در نخستین جشنواره نشریات دانشجویی منطقه دو کشور شرکت و در این جشنواره چهار عنوان نخست، پنج عنوان دوم و دو عنوان سوم را کسب کرد.

در بخش آثار، نشریه تلنگر در بخش طنز، نشریه نور کانون قرآن و عترت در بخش طرح و کاریکاتور، نشریه ائلین کانون آذربایجان شناسی در بخش مقاله اقتصادی و نشریه میکروزیست انجمن علمی زیست شناسی این دانشگاه در بخش گزارش مقام نخست را کسب کرد.

نشریه نگاه نو تشکل پیروان خط امام و رهبری این دانشگاه نیز در بخش یادداشت، نشریه ائلین کانون آذربایجان شناسی در طرح و کاریکاتور ، نشریه رویش انجمن علمی زراعت در بخش سرمقاله و نشریه دانشجویی خوارزمی انجمن علمی ریاضی نیز در بخش نشریات علمی حوزه علوم پایه رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

نشریه نگاه نو تشکل پیروان خط امام و رهبری همچنین در مقالات سیاسی و نشریه دادآفرین انجمن علمی حقوق در بخش نشریات علمی حوزه علوم انسانی مقام سوم را کسب کرد و با این رتبه ها، غرفه دانشگاه مراغه عنوان قابل تقدیر این جشنواره را به خود اختصاص داد.

در مجموع امتیازات، دانشگاه لرستان با کسب 21 رتبه در مقام اول، دانشگاه مراغه با کسب 12 رتبه در مقام دوم و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با کسب 9 رتبه در مقام سوم این جشنواره ایستاد.

نخستین جشنواره نشریات دانشجویی منطقه دو کشور با حضور دانشگاه های استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، زنجان، همدان، کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام در دانشگاه شهید مدنی تبریز برگزار شد.

هم اکنون حدود چهار هزار دانشجوی دختر و پسر در سه رشته دکتری، 26 رشته کارشناسی ارشد، 18 رشته کارشناسی پیوسته، دو رشته کارشناسی ناپیوسته و یک رشته کاردانی در دانشگاه مراغه تحصیل می کنند.

دانشگاه مراغه از سال 1370 با عنوان آموزشکده کشاورزی کار خود را آغاز و در سال 91 به دانشگاه ارتقا یافته است.



تاريخ : یک شنبه 10 اسفند 1393برچسب:, | 8:54 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
آغاز اجرای طرح گردشگری هامپوئیل و دره گشایش مراغه

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه از آغاز اجرای طرح گردشگری غار هامپوئیل و دره گشایش توسط بخش خصوصی خبر داد.

خبرگزاری فارس: آغاز اجرای طرح گردشگری هامپوئیل و دره گشایش مراغه
 

  ظفر محمدی ظهر امروز در جلسه کارگروه سند تدبیر گردشگری شهرستان مراغه اظهار داشت: این طرح با هدف توسعه گردشگری مناطق نمونه گردشگری هامپوئیل و دره گشایش اجرا می‌شود.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سرمایه‌گذار طرح با خرید 300 هکتار زمین برای ایجاد زیرساخت در این منطقه 40 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است، اظهار داشت: با آغاز اجرای این طرح توسط بخش خصوص امکانات رفاهی برای گردشگران در غار هامپوئیل و چشمه‌های آب درمانی دره گشایش ایجاد می‌شود.

منطقه نمونه گردشگری غار هامپوئیل و دره گشایش با جاذبه‌های طبیعی، چشمه‌های آب درمانی و طبیعت بکر از مناطق مهم گردشگری در آذربایجان‌شرقی است.



تاريخ : شنبه 9 اسفند 1393برچسب:, | 17:2 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رییس اداره امور آب:

سالانه 30 میلیون متر مکعب آب از چاه های غیرمجاز مراغه برداشت می شود

رییس اداره امور آب منطقه ای مراغه گفت: سالانه بیش از 30 میلیون مترمکعب آب از سه هزار حلقه چاه غیر مجاز این شهرستان برداشت می شود.

عبدالله فرمانی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این میزان آب پس از استخراج در عرصه کشاورزی مصرف می شود اظهار کرد: به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب های زیر زمینی طبق هماهنگی با نهادهای قضایی مقرر شده که در اسرع وقت با آن ها برخورد شود.

رییس اداره امور آب منطقه ای مراغه با اشاره به اینکه مصرف بی رویه آب در مصارف مختلف از مهمترین تهدیدهای بحران آب است، ادامه داد: علاوه بر برداشت این میزان آب از چاه های غیرمجاز حدود 42 میلیون متر مکعب آب نیز از چاه های مجاز این شهرستان برای مصرف در عرصه کشاورزی برداشت می شود.

فرمانی، یادآوری کرد: با توجه به تغییر اقلیم در اکثر نقاط کشور و کاهش بارندگی، مصرف بیش از حد مجاز آب از سفره های زیر زمینی موجب بروز برخی مشکلات شده و با روند فعلی بسیاری از مناطق در خشکسالی مطلق فرو می رود.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت و رعایت مصرف آب مهمترین راه کار برون رفت از این بحران است، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی در این شهرستان، مردم چاره ای جز رعایت اصول صحیح استفاده از آب را ندارند و باید با صرفه جویی و مصرف اصولی آب، میزان مصرف را کاهش دهند.

رییس اداره امور آب منطقه ای مراغه ادامه داد: در این شهرستان حدود 90 درصد آب در عرصه کشاورزی مصرف می شود و مردم و کشاورزان در مواجهه با تغییر اقلیم و مشارکت در احیای دریاچه ارومیه، در مصرف آب باید صرفه جویی کنند.

فرمانی، خاطرنشان کرد: به منظور کاهش مصرف آب در این شهرستان با هماهنگی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، 80 میلیارد ریال از محل اعتبار این ستاد برای ساماندهی رودخانه های اصلی این شهرستان مصوب شده که در سال 94 برای رودخانه های مردق چای و خداجو چای هزینه می شود.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی این شهرستان در سال آبی جاری تا اواخر بهمن به 271 میلی متر رسیده، گفت: این میزان بارندگی در حد نرمال بوده و در افزایش ذخیره آبی این شهرستان تاثیر نگذاشته است.

رییس اداره امور آب منطقه ای مراغه با اشاره به اینکه بارندگی موثر، در صورتی روی می دهد که در هر نوبت بارندگی، بیش از 15 میلی متر بارش ثبت شود، اظهار کرد: بارندگی های این شهرستان در هر نوبت حدود سه تا پنج میلیمتر گزارش شده است.

فرمانی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در سال آبی این شهرستان طی 50 سال گذشته 320 میلی متر بوده و در سال آبی گذشته نیز 315 میلی متر ثبت شده است، افزود: کاهش بارندگی، سطحی بودن بارندگی ها و آب شدن زودتر برف قبل از آبریز رودخانه ها در این شهرستان، موجب شده که حوزه کشاورزی با مشکل جدی مواجه شود.

در سال های گذشته میزان بارش سالانه در مراغه حدود 320 میلی متر و روزهای یخبندان آن حدود 114 روز در سال بود که در سال های اخیر میزان بارش به 200 میلی متر و روزهای یخبندان به 79 روز در سال کاهش یافته است.



تاريخ : شنبه 9 اسفند 1393برچسب:, | 15:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس خبر داد
بهره‌برداری از بیمارستان شهید بهشتی مراغه / احداث 12 خانه بهداشت در مراغه

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس با بیان اینکه بیمارستان شهید بهشتی مراغه تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: امسال برای این بیمارستان 60 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

خبرگزاری فارس: بهره‌برداری از بیمارستان شهید بهشتی مراغه / احداث 12 خانه بهداشت در مراغه
 

مهدی دواتگری صبح امروز در آیین تجلیل از پرستاران شهرستان مراغه اظهار داشت: امسال 70 میلیارد ریال برای تجهیز بیمارستان‌های مراغه هزینه شده است.

وی افزود: این اعتبار صرف خرید تجهیزات اتاق‌های عمل، بخش‌های داخلی و تخصصی ICU ،CCU و NICU، اورژانس، رادیولوژی، فیزیوتراپی و آزمایشگاه بیمارستان‌های شهید بهشتی و امیرالمومنین مراغه شده است.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی از ساخت 12 خانه بهداشت در روستاهای مراغه خبر داد و افزود: از این تعداد 8 خانه بهداشت به بهره‌برداری رسیده است.

دواتگری افزود: برای ساخت این خانه‌های بهداشت پنج میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه بیمارستان شهید بهشتی مراغه تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: امسال برای این بیمارستان 60 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

امام جمعه مراغه نیز در این مراسم گفت: حضرت زینب بهترین الگو برای پرستاران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی با بیان اینکه نامگذاری ولادت حضرت زینب به عنوان روز پرستار افتخاری بزرگ برای جامعه پرستاری است.

وی اخلاص، از خودگذشتگی، تعهد، صداقت و مهربانی را از ویژگی‌های بارز پرستاران عنوان کرد.



تاريخ : شنبه 9 اسفند 1393برچسب:, | 8:34 | نويسنده : شهروند مراغه ای |