پاکسازی غار هامپوئیل مراغه از زباله

مراغه - ایرنا - غار هامپوئیل مراغه به منظور حفظ اکوسیستم طبیعی توسط غارنوردان آذربایجان شرقی و دوستاران محیط زیست پاکسازی شد.

 

http://img8.irna.ir/1395/13950530/82195123/82195123-70950186.jpg

 

عضو انجمن غارنوردی ایران و مسئول کمیته غارنوردی مراغه افزود: 30 غارنورد استان و 80 طبیعت گرد مراغه با حضور در طبیعت مشرف به غرز هامپوئیل اقدام به جمع آوری زباله های آن کردند.
این غار به خاطر داشتن 42 حلقه چاه، جاذبه های زیبای درون غار، 40 تالار با تزئینات آهکی به طول بیش از یک هزار متر و عمق 200 متر از زیبایی های طبیعی در مراغه است.
بهزاد قمی با بیان اینکه غار هامپوئیل مراغه به عنوان بزرگترین غار آذربایجان شرقی در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: این غار از نوع آهکی و مربوط به دوره ژوراسیک ' دوره دوم زمین شناسی' بین 136 تا 190 میلیون سال قدمت دارد.
وی اضافه کرد: ارتفاع دهانه غار هامپوئیل مراغه از بستر رودخانه مردق چای حدود یک هزار و 600 متر بوده و بزرگی دهانه غار 10 در پنج متر بوده و درون آن دارای رسوبات آهکی، استالاکتیت ها، آبگیرهای کوچک، دالان های تنگ و تاریک است.
قمی با بیان اینکه دوستداران طبیعت و غارنوردان 20 کیسه زباله از محوطه غار جمع آوری کردند، افزود: وجود این میزان زباله یک فاجعه زیست محیطی برای طبیعت آن است.
وی به پاکسازی مجدد این غاز در سوم مهر سال جاری / روز غار پاک/ اشاره کرد و گفت: زباله های ناشی از رفت و آمد انسان به منطقه و درون غار موجب آسیب به اکوسیستم غار و در مرحله اول باعث به خطر افتادن خفاش ها و از بین رفتن مزایای وجود این جاندار از جمله خورده شدن دو هزار حشره در هر شبانه روز توسط هر خفاش می شود.
 این غار در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر مراغه قرار گرفته و به شماره 235 در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 31 مرداد 1395برچسب:, | 9:32 | نويسنده : شهروند مراغه ای |